Att Sonys live view är annorlunda och inte fungerar på samma sätt har jag läst om tidigare.
Lite motivering till det tänkta bytet:
# Jag upplever att priserna på Sonys objektiv över lag är högre jämfört med Canons.
# Jag slipper att använda adapter till min trådlösa blixt-styrning. (Nu har ju 7D det inbyggt men den funderar bara med Canons blixtar vad jag vet)
# Vad jag har läst så har sonys kameror "bara" 7bps i ett speciellt "Speed-mode" med låst fokus efter första "skottet", Canons 7d, som jag för övrigt funderar på har 8bps utan att behöva välja detta. (Det som "stör" mig här är att det är låst fokus i det läget.)
# Fler autofokus punkter på 7D än vad t.ex. sonys a580 har.
# 7D är vädertätad (visst, för att utnyttja detta fullt ut behöver man ha objektiv för det med, men det är ändå mer tätad än sonyn)
# 7D har 3 st "custom" lägen på lägesväljaren. Detta ser jag som en fördel då man snabbt kan byta mellan olika lägen. Ex. vis "lagom" bländare och "lagom" slutartid vid fotografering av hästar, eller om hästen får ett för sig att göra ett glädjeskutt och hoppa omkring så har du ställt in ett läge som passar bättre för detta. (jag gillar att fota hästar
)
# Det jag har fotat med min nybörjar D-SLR A300 har jag inte använt live-view något nämnvärt. Gjorde det lite i början, men nu fotar jag till 99% med optiska sökaren, visst det kan vara bra att ha nångång i framtiden, jag vet ju inte vart foto-intresset tar mig. Men som det är nu så väger de fördelar som jag ser med 7D upp avsaknaden av AF i liveview.
Är det något som ni anser vara felaktigt eller helt åt skogen så tveka inte att skriva.
Mvh Henrik
Ja, men då så. Då är det ett genomtänkt val.
Canon 7D är en förbaskat fin kamera. Betydilgt bättre byggd än Sony A580.
Att den klarade 8fps med följande fokus visste jag inte, det var värst!
Att jag skrev på det viset jag gjorde med att räkna upp en del saker för Sonys fördel på det sättet var menat att "skaka om" lite, för väldigt många får höra saker som låter ungefär så här:
"ja, så finns det dom här Sony-kamerorna också, men det är ju inte all samma sak och dom börjar är rätt brusiga men har iofs bilvit lite bättre nu, men det om du vill gå vidare så är det Canon eller Nikon som gäller när du ska hitta tillbehör, objektiv och alla böcker osv förutsätter att du har ett 'riktigt' märke..."
Allvarligt, så är det exakt den storyn man som kund får höra hos en del etablerade handlare och det är så trist. Det ovanstående är i princip ett ordagrant citat i en situation nyligen. Finns flera exempel på det, så därför ville jag få dig att haja till lite om det var det du hört.
Hä är lite mer nyanserade jämförelser, men totalt sett är det nog fördel Canon i det här fallet om man inte redan har någon tidigare investering i en stor mängd tillbehör och objektiv.
Här är i ala fall lite jämförelser ändå mellan Canon 7D och Sony A580.
Bildkvaliten är i stort sett precis likvärdig mellan bägge kamerorna. Canonen kostar c:a 50% mer.
Sonys "nya" Live View-lösning som lanserades från A550 är riktigt bra (så det är inte riktigt lika som du har på din A300 tror jag). På A580 har den utökats till att också ha exakt samma funktionalitet som Canons med Contrast Detect AF och huvudsensorn. Det är först när man har haft en sån kamera ett tag som man fattar hur bra det är och sen aldrig vill vara utan. Tror att varenda A550-ägare kan skriva under på det (läs i den tråden om du är intresserad).
Det finns en nackdel med lösningen och det är att i sökarhuset har dom ersatt prismat med en pentamirror där en av speglarna vickas undan vid LV-läge för att styra bilden till LV-kameran som sitter där. Det medför att den optiska sökaren inte blir riktigt lika stor och ljusstark, men skillnaden är inte så stor så att för min del överväger klart LV-funktionen. Det möjliggör en hel massa bra bilder som inte blir tagna annars och väldigt ofta betydligt bättre vinklar. Visst går det att ta dessa bilder med Canon också, men det innebär ofte krälande på marken och om man inte är beredd att göra det så får man bätrte bilder (alltså kompositionsmässigt osv., inte kvalitetsmässigt) med Sony-kameran just därförför och det är en oerhört stor fördel.
Canon 7D har heller ingen vinklingsbar skärm, vilket är en brist tycker jag, men om det ändå inte finns något Quick-LV system så kan det ju göra detsamma.
Bildstabilisering i huset är en Sony-finess som är riktigt bra, men det talas inte så mycket om för att det har ju alltid funnits och har inte nyhetens behag och är något du kommer att funder på varje gång du ska köpa ett objektiv om du ska lägga til de där extra tusenlapparna för att få bildstabilisering eller inte för det specifika objektivet. Eller om du ska köpa ett begagnat med några tidigare generationers stabilisering eller ett nytt likadant för att det är en nyare version av bildstabilisering i det, vilket också påverkar andrahandsvärdet på dina luggar längre fram. Med en Sonykamera så får du den absolut senaste generationens mest effektiva stabilisering även med billig men ack så bra Minoltaoptik från 80-90 talet. Det här är en av de mest avgörande system-skillnaden egentligen.
A580 är betydligt mer finessrik och har saker som 3D-panorama osv, samt en massa smarta scenval osv., men har inte programmerbara snabbval. Det saknar jag vansinnigt, på A850 som jag också har är det helt suveränt, bara att ta fram kameran och vrida till 1 eller 2 (eller 3, fast jag har bara utnyttjat två) där jag vet exakt vilka inställnignar det ligger och bara köra, eller om jag vill ändra nåt så utgår jag från et av dessa.
Jag blir galen på A580 i det avssendet. Speciellt nu när kameran är ny och jag håller å att prova alla finesser så vet jag inte riktigt hur kameran är inställd. Plockade fram kameran idag för att snabbt ta en bild ute och då var den inställd på f/2,8 och ISO255600 multiframe-NR eller nåt. Blev inte alls lyckat i strålande sol i snön, så korta slutartider finns inte.
Med A850 är det bara att vrida till "1" så vet jag att det är A-läge, f/2,8, ISO200, AF-A, DRO-off, cRAW, enbildsmatning, exponering +0,3, AF-priority, AF-slow.
Eller "2" så är det S-läge, AF-C, 1/500s, autoISO 200-800, AF-snabb, shutter-prio, seriebildstagning, exponering +0,7, DRO-auto, cRAW.
Den finessen som också finns på Canon är gud värd. Skit att den inte finns på A580.
Men jämförelsen haltar för att det är kameror som inte riktigt vänder sig till samma målgrupp. A580 är mer för en enklare hobbyfotograf som vill ha en riktigt bra kamera och alla coola häftiga finesser. Den fotografen kan plåta i jpg och ta autoHDR-bilder, medan den som väljer 7D snarare fotar i RAW med bracketing och bildbehandling om han behöver HDR osv.
Byggkvaliteten med hus i metall och vädertätning är en annan sak där Canon 7d är överlägsen, (fast egentligen själva vädertätningen är ok på Sonyn med i praktiken. Den tål en del regn och rusk och snöoväder den med).
Sony har en lucka i sitt sortiment i det här segmentet, men kommer att lansera den väldigt länge eftertraktade efterföljaren till A700 under det här året. Troligen en kamera med alla proffsattributen, men också med alla finesserna. Troligen/kanske med en nyare generations SLT-teknik och elektronisk sökare typ A55, fast större och bätrte byggd och med alldeles makalös prestanda (talas om 36 megapixel aps-c med 10 fps osv.). Efter att nyss sett Sonys presskonferens från CES kan man också gissa att den har 3D och internetkoppling och Android-gränssnitt
Så om du har bråttom så kör på Canon 7D om du har ambitioner att huvudsakligen arbeta med stillbilder och vill arbeta en del. (Jag var själv väldigt när att slå till på en Canon 7D när dom tillfälligt reade ut den för under 10 000 när dom nyligen öppnade ett nytt köpcentrum där jag bor.)
Vill du ha lullulet så kan en Sony A55 vara ett val just nu för att sedan byta upp dig till den kommande A77 eller vad det blir.
Jag trodde du skrivit fel med "slutet av året" efersom det just varit nyår, men om du har långsiktiga planer och inte omedelbart ska köpa en kamera så är det såklart bra att kolla ordentligt på flera modeller. Canon 7D är inte så gammal så att den uppdateras under året.
Om du inte har bråttom så har du guldläge, bara att vänta och se. Tror att det kommer att hända massor av ntressanta saker om några månader.
/Mats