Jo, Canon gör ju fina kameror också, så det är väl en smaksak och ett personligt val mad man vill ha ut av sitt fotograferande och vilka funktioner, eller snarare vilken inriktning för framtiden man tror kameramärket har.
Var inne och kollade lite på din profil. Vet inte inte riktigt om den är helt uppdaterad, men om din Sony-utrustning består av en A300 ett 18-70 och ett sigma 75-300 så är det väl egentligen inte frågan om ett "systembyte" eftersom då du inte har något system att tala om, men det kanske som sagt helt enkelt är ouppdaterad kameraväska.
Av alla tidpunkter att hoppa av Sony för ett annat märke känns den här lite udda. Precis nu har ju Sony riktigt bra kameror och 2011 lär blie ett mycket stort år för Sony. Jag har valt Sony och köpte nyss en A580. Andra skulle kanske valt en Canon 60D, men förutom att jag är rejält insyltad i Sony-systemet med flera kamerahus och drygt ett tiotal objektiv varav flera riktigt fina i 10-20 kkr-klassen och 4 blixtar mm., så skulle jag valt Sony-kameran pga. en massa skäl som för mig är viktigare, t.ex. live-View-funktionerna, vinklingsbara displayen och inte minst alla smarta funktioner.
Men som sagt, det är ju en smaksak. Jag skulle ändå välja Sony även om jag var ren från början, men det finns ju andra som väljer Canon, eller Nikon. Bara det är ett välgrundat beslut så är allt frid och fröjd, men tyvärr så ges ibland via fotohandlare mm. ren desinformation till Sonys nackdel vilket är lite trist.
Det finns t.ex. dom som inte vet hur våldsamt mycket bättre Sonys Live View-lösning är jämfört med Canons och tror att det är same-same, eller inte att batteritiden är överlägsen på Sony, eller nyttan av automatisk HDR direkt i kameran, eller förmågan att ta superrena bilder bilder med multi-frame NR, eller om automatisk panoramatagning (även i 3D), ansiktsavkänning, eller seriebildstagning med 7 fps, eller att objektivutbudet till Sony faktiskt är bättre och ger bildstabilisering med samtliga objektiv osv. Om man vet om allt detta och väljer Canon-kameran tots att den är tyngre och dyrare och ligger långt efter i funktionerna för att man kanske tycker att den är snyggare eller nåt, så är det såklart upp till var och en.
Om man däremot byter märke för att man inte riktigt är insatt i hur det verkligen ligger till med saker och att säljaren i fotoaffären (som får personlig säljprovision på att sälja Canon, men inte Sony) säger att Canon är "bättre" så tycker jag det är lite tråkigt. Med det ite sagt att Canon skulle vara dålig eller så, bara att jag personligen tycker Sonys kameror är bättre.
Fast du kan ju ta det lugnt. Om du planerar att byta "i slutet av året" så har du rejält lång tid på dig att sätta dig in i saken och båda tillverkarna (i allafall sony) kommer att släppa fler modeller innan dess
.
/Mats