Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gör man för att lyckas bäst med bilder på fyrverkerier. Jag har massa misslyckanden från tidigare år och tänkte fråga om tips eller om någon känner till något recept eller guide för detta.

Lång eller kort slutartid? Exponeringsmätning, ISO-tal? Hur fångar man tillfället, utsnitt osv.?

Ställer frågan i något annat lämpligt forum också, men eftersom det här är hemmatråden så är det väl inte fel att fråga här med :).


/Mats

Ett bra sätt är att undvika intag av alkoholhaltiga drycker.Det är därför jag brukar misslyckas med fyrverkeribilder,man blir fumlig och resultatet blir fel inställningar i kameran,det brukar jag skylla på,hehe !
Och det värsta är att man får vänta ett helt år mellan foto-tillfällena ! Gott nytt år !
 
Ett bra sätt är att undvika intag av alkoholhaltiga drycker.Det är därför jag brukar misslyckas med fyrverkeribilder,man blir fumlig och resultatet blir fel inställningar i kameran,det brukar jag skylla på,hehe !
Och det värsta är att man får vänta ett helt år mellan foto-tillfällena ! Gott nytt år !

Ja, precis. Blir möjligen lite alkohol i måttliga mängder, men jag tänkte passa på nu och testa utan fyrverkierier med alla inställningar. Som sagt, det är ju ett år till nästa tillfälle så man vill at det ska bli bra för en gångs skull. Har iofs. flera kameror, men bara ett stativ så att ha flera parallella inställningar funkar inte.

Blir A850 med 28-75SAM på ISO 200 och liten bländare.
Alltså ska man sträva efter en slutartid som täcker flera krevader, typ 5 sekunder, eller vad pratar vi om? S-läge och ställa in lagom slutartid, men vad är lämpligt? Eller är det manuell exponering som gäller för att exponeringsmätnigen görs väl då man trycker av och om det är på själva raketen blir det ju kanske inte lyckat. Alltså ska man ställa exponeringen efter förhållandena utan raketer och sen ställa in detta manuellt kanske?

Går ut nu och tränar så får vi se sen hur det blir.
Tänkte kanske att det fanns någon som specialstuderat det här. På vykort mm. kan man ibland se fantastiska fyrverkeribilder, men jag har ingen aning om hur det går til. HDR?


/Mats
 
Ja, precis. Blir möjligen lite alkohol i måttliga mängder, men jag tänkte passa på nu och testa utan fyrverkierier med alla inställningar. Som sagt, det är ju ett år till nästa tillfälle så man vill at det ska bli bra för en gångs skull. Har iofs. flera kameror, men bara ett stativ så att ha flera parallella inställningar funkar inte.

Blir A850 med 28-75SAM på ISO 200 och liten bländare.
Alltså ska man sträva efter en slutartid som täcker flera krevader, typ 5 sekunder, eller vad pratar vi om? S-läge och ställa in lagom slutartid, men vad är lämpligt? Eller är det manuell exponering som gäller för att exponeringsmätnigen görs väl då man trycker av och om det är på själva raketen blir det ju kanske inte lyckat. Alltså ska man ställa exponeringen efter förhållandena utan raketer och sen ställa in detta manuellt kanske?

Går ut nu och tränar så får vi se sen hur det blir.
Tänkte kanske att det fanns någon som specialstuderat det här. På vykort mm. kan man ibland se fantastiska fyrverkeribilder, men jag har ingen aning om hur det går til. HDR?


/Mats

Själv har jag alltid trott att litet bländartal var lösningen, och sedan b-läge som på den analoga tiden, men den goda ölen börjar att verka så jag vet inte vad jag skriver snart.
 
Jaha, här tänkte jag komma med en massa goda råd efter att ha plåtat ett antal nyårsfiranden när jag jobbade på blaskan.

Ser dock på tråden som hänvisats till att det mesta och bästa redan nämnts där. Så jag skriver det här bara för att önska alla på den här öppna och trevliga tråden ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR.

Det är få trådar som hållit på så länge som denna där tonen var så trevlig och det rått en sån fin och ömsesidig respekt. Ett nöje och privilegium att få delta i den.

Är det för mulet ikväll så följer dock ett litet råd: Intag rejält med alkohol och upplev fyrverkeriet i skallen på nyårsdagens morgon istället:)
 
Du ee go Lennart..

Hoppas alla får en fin nyårsafton..

Här är det ett tjockt grått dis och nu har det dessutom börjat snöa ymningt så att man bara ser ett par tiotals meter, så att hoppas på några fantastiska fyrverkeribilder är nog bara att glömma.

Annars håller jag med föregående talare. Fantastiskt trevligt här "i tråden".
Ett riktigt Gott Nytt År på er alla vänner!

Bara den här diskussionstråden har varit bland de största behållningarna av att ha köpt en Sony A850!

(Eller i mitt fall köpt en A850, sålt den, ångrat mig, sålt den igen, köpt en A900, köpt tillbaka samma A850 ytterligare en gång och sålt A900 plus på vägen haft en rejäl ruljans på objektivarsenalen och även sålt och köpt ytterligare två kameror :) ). Fantastiskt kul har det i alla fall varit och lärt sig och utvecklats ordentligt gäller i alla fall för mig.

Så istället för fyrverkerifoto får man väl lyda Lennarts råd och uppleva fyrverkerierna i morgon bitti.


GOTT NYTT ÅR!


/Mats
 
Eller i mitt fall köpt en A850, sålt den, ångrat mig, sålt den igen, köpt en A900, köpt tillbaka samma A850 ytterligare en gång och sålt A900 plus på vägen haft en rejäl ruljans på objektivarsenalen och även sålt och köpt ytterligare två kameror :) ).

Hade det gällt bilar och inte kameror hade nog skattemyndigheten hört av sig till dig och Mayro och hävdat att försäljningen i sig var att betrakta som yrkesmässig och skulle beskattas därefter...

Själv har jag just behärskat mig och inte köpt in en Nikonutrustning som jag hittade till bra pris, det skulle annars ha blivit det fjärde systemkameramärket i hushållet, som om nu inte redan tre var krångligt nog...

Men en Pentax K-r har jag i alla fall beställt, för jag är fortfarande himla imponerad av den! Dotterns K100D har haft ett hårt liv det senaste året, bland annat har katten dragit ner den från skrivbordet, släpat ut den till trappan och sedan dragit den i remmen nerför hela trappan i god fart (ökande, eftersom det var något läskigt som kom studsade bakom den i trappen) till undervåningen där kameran också fick studsa ett par gånger i stengolvet.

Det blev ett par repor på kameran (och ganska många i trappan) och objektivet är inte särskilt runt längre, men kameran fungerar annars lika bra som innan. Däremot hade den ett par andra skador från innan denna händelse, så det var kanske ändå dags att skaffa en avlösare...

Tack alla i tråden för underhållning och information, och ett gott nytt år önskar jag alla, vi syns!

//lasse
 
Hade det gällt bilar och inte kameror ...

Hehe, du skulle bara veta om mina bilaffärer ;-)

Se där, då sparade du en massa pengar genom att inte köpa Nikonen. Då har du ju en stor buffert nu för att handla andra prylar.

Grattis till Pentaxen. Har hört mycket gott om den, men känner inte till den alls.

Nytt år nya möjligheter!

Det blev någnting av fyrverkerifoto ändå trots vädret. Missade att sätta skärpan på avståndet utan fick det i förgrunden istället, men nästa år så.
fyrverkerier.jpg


/Mats
 
Oj äntligen har FS uppmärksammat att det släppts ny firmware till Sony A850/900

http://www.fotosidan.se/cldoc/58353.htm

näää men va faeen det va visst nyhet om firmware till Sigma SD15 o inte ang Sony A850/900 :(

Fattar ingenting.....är bra länge sedan Sony släppte sin firmware till Sony A850/900 vilket har uppmärksammats på dom flesta siterna och i tidningar men inte ett knyst om det på FS plus att jag personligen mailade o tipsade om denna nyheten med länk till Sonys sidan med det officiella pressmeddelandet.

Dom kan ju knappast skylla på att dom inte uppmärksammat det pgr av att Sony är ett mindre märke än dom två stora(Canon och Nikon)eller att dom inte fått infon från tillverkaren/generalagenten eller på annat vis när dom fått tips via mail om det....menar Sigma är väl den minsta av alla DSLR-tillverkarna plus att dom hänvisar källan/infon till Image-resource....som sagt jag tycker det är märkligt och trist att Sony inte uppmärksammas på FS då det finns hyfsat många som använder Sonys DSLR här på FS...betydligt fler än Sigma SD15 användare i alla fall.
 
Intressant, men lätt korrigerat OM ALLA PÅ TRÅDEN GÖR FÖLJANDE:

Gå in och kommentera SD-15:s nya firmware med följande (alla skriver likadant):

"Bra att ni rapporterar om firmware till SD-15. Men varför missa att Sony A850/A900 fått ny firmware. Torde vara betydligt fler på FS som använder Sonys FF-modeller än Sigma SD-15."


Jag börjar i detta ögonblick//L
 
Och jag har gjort detsamma. Med en ytterligare kommentar att dom fan kan svara på mail man sänder dom.. Bedrövligt att inte ens besvara ..
 
Härligt gubbs....få väl också ta o dra mitt strå till stacken :)

Torbjörn jag håller med dig....har själv personligen aldrig fått svar tillbaka på mina mail som jag skickat till FS och jag är långt ifrån den enda som inte fått det.
Tycker det är riktigt dåligt att en så stor site som ändå FS är inte ens kan ta sig tid till o svara på medlemmarnas mail.
 
Är det inte snart dags att avsluta denna tråd. 151 sidor är på gränsen till för långt enligt mig... Jag tror inte ens ni pratar om samma sak som rubriken anger längre.
Jag kan ha fel, men känslan är sådan i alla fall.
 
Är det inte snart dags att avsluta denna tråd. 151 sidor är på gränsen till för långt enligt mig... Jag tror inte ens ni pratar om samma sak som rubriken anger längre.
Jag kan ha fel, men känslan är sådan i alla fall.

Ja och nej. Det finns ganska mycket att kvar att uttömma om just Sonys FF-kameror och dess funktioner samt hur man förbättrar resultaten.

Det går inte alltid att hålla sig strikt till ämnet eftersom en hel del jämförelser med andra märken bör göras för att få adekvata diskussionsunderlag.

Men i övrigt borde vi kanske hålla oss mer inom ämnet Sonys FF-kameror. Det är faktiskt en hel del som under resans gång skaffat sig A850 eller A900.
 
...
som sagt jag tycker det är märkligt och trist att Sony inte uppmärksammas på FS då det finns hyfsat många som använder Sonys DSLR här på FS
...

Jag är en av de som idag använder Sony D-SLR, men om allt går som jag vill så kommer jag byta till Canon i slutet av året. Ett byte som jag väldigt mycket ser fram emot.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.