Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller helt med dig, men jag tyckte till slut att det var för jobbigt att byta objektiv hela tiden. Har ändå kvar tre fasta som åker på lite då och då när jag vet att det funkar.

Som zoomar så har jag bland annat 70-300G som blir förvånansvärt skarpt. Det tävlar helt klart med mitt 200-2,8 i bildkvalité. Själv kan jag tycka att det är lite annan "känsla" i det fasta objektivet vad nu det kan tänkas innebära (vet inte ens själv) och bokhen är lite bättre också, men faktiskt bara marginellt.

24-70:in som enligt många inte presterar vad den borde är jag helt nöjd med, men det beror säkert på vad man använder det till. Större delar av centrum blir skarpt på 2,8 och det är nog för mig.

Mitt gamla KM 17-35 får hänga med ett tag till, det funkar mediokert på FF men bländar man ner till 9 eller 11 så funkar det till landskap. Säkert inte jämförbart med 16-35 men jag fotar sällan landskap, så det får duga (kan dock inte använda filter pga kraftig vinjettering vilket är synd)

//Björn

Håller med dig Björn.... Sonyzeiss 24-70 står på tur på inköpslistan då jag känner att en normalzoom saknas/behövs ibland.
 
... Du kommer fota sååå mycket med den så du anar inte...

Nä, det kommer nog för min del inte bli så mycket NEXande.

Min fru har ärligt talat inte alltid uppskattat mitt fotointresse, utan tvärtom uttryckt en viss irritation över att jag enligt henna "sprider mina kameror över hela huset" varje gång hon hittar ett objektiv på diskbänken, eller en blixt i hallen osv.

Med NEX däremot blev det lite annorlunda, hon håller den ömt med fuktade ögon och har börjat fotografera och har nu kommit på att den passar ju perfekt i handväskan, vilket är ett ställe som jag inte får tillgång till. Så där är den nu i säkert förvar ;-(


Äh, får väl köpa en till...


/Mats
 
Så det är adapterns FW som ska uppgraderas. Inte själva NEX-kamerans?
Har alla objektiv också denna möjlighet?

Min NEX visar följande versions-info:
Är dessa de senaste? Var hittar man uppdateringarna?

-----

Kropp: NEX-5
Ver. 02

Objektiv/Monteringsadapter
Ver. 01

-----

Kropp? ;-)



/Mats

Sorry, var inte på plats vid datorn så jag såg din fråga. Jag befinner mig här:) och min NEX i stugan så jag kommer inte ihåg versionsnumren. Men hänvisning till hur och var du isåfall behöver hämta firmware finns i tråden om NEX. Rimligen på Sonys hemsida också.

Men om du tänker skaffa en adapter så ska den ha sin egen firmware för att AF ska fungera med SAM och SSM-objektiv. Och kameran ska ha sin egen.

Man laddar FW i kameran först, därefter monterar man adaptern på kameran och laddar adapterns FW vill jag minnas.

Ha det//L
 
Men om du tänker skaffa en adapter så ska den ha sin egen firmware för att AF ska fungera med SAM och SSM-objektiv. Och kameran ska ha sin egen.

Man laddar FW i kameran först, därefter monterar man adaptern på kameran och laddar adapterns FW vill jag minnas.

Ha det//L

Så kameran lagrar alltså programvara för kamerans funktioner för sig och objektivens funktioner för sig. Inte har väl adaptern någon processor i sig som kan exekvera någon firmware?

Nåja, jag börjar ifrågasätta adapters existensberättigande ändå.
Alltså om man ändå ska koppla på sina större Alpha-objektiv så försvinner ju själva vitsen med NEXens litenhet. Nu har jag ju en annan APPS-C som till och med överträffar NEXen i bildkvalitet och har samma funktioner som panoramashots, filmnig, nightportrait, twilight-mode osv. Bättre att utnyttja den då än NEX.

Dessutom tillför ju inte t.ex. 16-35 så mycket annat än att det ger något bättre bildkvalitet, brännviddsmässigt är det ju ingenting i jämförelse med kit-objektivet som verkar mycket bra.

Däremot har jag ju faktiskt ett fint Sony DT 11-18 som då faktiskt tillför en hel del för vidvinkelområdet. Tyvärr inte speciellt ljustarkt,

Nå sorry. Nu slutar jag att lusa ner den här tråden med OT-frågor om NEX och A580. Tar mig till de andra trådarna för dessa spörsmål istället.


/Mats
 
Mats!

Adaptern har ett chip i sig. Det är en mycket liten FW den behöver, men den måste ha den för att veta om att kamerans kontakter sänder andra impulser än den "förstår" i ouppgraderat skick till dess mötande kontakter. Och överföringen av den lilla enkla "fix-patch" som kan kallas dess FW kan bara sändas via kameran. Därför måste kameran först uppgraderas utan adapter och sedan uppgraderar man adaptern
via kameran.

Kan förefalla fånigt, men alla har ju inte adapter till sina NEX för i annat fall kunde ju det räcka med EN st FW till kameran. Men hade den laddats direkt till kameran och man därefter monterat ett objektiv skulle adapterns tilltänkta FW försökt ladda sig till objektivet som ju har mötande kontakter.

Vidvinkelmässigt skulle du nog satsa på en adapter i alla fall, anser jag.

Gott Nytt År//Lennart
 
Den "vanliga" 18-55 SAM har A-fattning som bara passar Sonys konventionella Alphaserie. För att sätta den på en NEX behövs adapter (vars elektronik numera fixar AF efter FW-uppgradering på SAM o SSM-objektiv). Alltså även adaptern har egen firmware.

Motsvarande NEX-objektiv har E-mount istället för A-mount plus inbyggd bildstabilisering samt ett tunt ytterhölje av metall, mjukare fokussnäcka/dito zoomsnäcka och är bättre korrigerad optiskt. Dess beteckning är E 18-55/3.5-5.6 OSS

Thank You.
 
Hej ! Fel forum,jag vet ,men tänkte fråga er Sonyister om någon av er vet när Acdsee kommer ut i mac-versionen ? Alltså delen med bildbehandling ?Ställde frågan för ett tag sedan i forumet för digital efterbehandling men fick bara några snäsiga svar om att googla själv,vilket jag gjort men inte heller hittat något på tillverkarens hemsida.Tänkte fråga här istället eftersom vad jag vet (läst här)några av er.bla Mayro använder det.Det skulle kommit ut för ett år sedan till Mac men har inte vad jag vet kommit än ! Hittar bara en Beta-version på hemsidan !MVH.
 
Googla själv!


Skoja bara. Ingen aning tyvärr, jag har aldrig själv kört mac men många andra talar väl om Aperture. Kör själv Lightroom som kostar en tusing mer. Funkar även på MAC ;-)

//Björn
 
Tyska lådor i den lägre klassen :) GLE 490.2 - hehe, snart kan man fanimej hitta allt i denna tråden :)

Jag pm:ar mina intryck istället :)
 

Vet inte vad Björn skaffat. Själv kör jag med 2 st 12" Electro Voice element i en Mesa Boogielåda+1 st 100W rörtopp med en trafo som är så tung att det antagligen går att slå hål tvärs igenom golvet om man bara tappar nättrafon.

Plus ett 40 W Bogner rörcombo med 1 st 12" Celelstion Vintage 30.

Sedan skickas hela skiten ut i ett 2x 2000W PA med delningsfilter som separerar 4 st 15", 4 st 12" och 4 st oljekylda diskanttweeters.

Men det är klart, det är ju till mina älskade Stratocasters, varav en är custombyggd i USA och den andra en reissue av 1954 års modell.

Kör man en vinylare på en gammal balanserad Thorénspelare genom det PA:t blir det ju jääävligt högt om man så vill, men så pass separerat att man kan höra en en hönsfjärt någonstans mitt bland cymbaler, bas, stråkar, distade gitarrer, flygelhorn, trumpeter, gamla harpor, körer, falsettsång, bassång, teno/sorprandito...ja hela karusellen åker med. Även när när allt är ställt "flat".

Det fordras 2-3 man för att rubba subhögtalarna.

Mycket tinnitus för pengarna!:) Kan även användas/hyras ut till byggfirmor som snabbt vill riva ett hus.
 
hehe

Tänkte på den tidigare diskussionen om dyr hobby, hifi är ju ett annat "svart hål" att slänga pengar i :)

Mina inköp är inte i närheten, det måste tyvärr smälta in fint i vardagsrummet också så detta blev en kompromiss. Återkommer med bilder från min Sony Alpha 850! ;-)
 
Tänkte på den tidigare diskussionen om dyr hobby, hifi är ju ett annat "svart hål" att slänga pengar i :)

Mina inköp är inte i närheten, det måste tyvärr smälta in fint i vardagsrummet också så detta blev en kompromiss. Återkommer med bilder från min Sony Alpha 850! ;-)

Ett orkester PA för rockband plus backline är precis ett par svarta hål om man räknar in instrumenten (inga kinesiska plagiat utan Fender, Gibson, Mesa Noogie mm made in USA) också. Det PA:t jag beskrev är ihoptjänat av 5 man genom spelningar. Annars skulle jag fått gå klädd i en gammal silltunna med axelremmar och kallingar av tidningspapper alternativt få inrikta hela mitt fotograferande på hålkamera (om någon skänkte mig fotopapper och kemi. Papplådan att göra hål i kan jag tigga mig till av Mats Lillnor från någon av hans Alphakartonger.
 
Fantastiska fyrverkeribilder?

Hur gör man för att lyckas bäst med bilder på fyrverkerier. Jag har massa misslyckanden från tidigare år och tänkte fråga om tips eller om någon känner till något recept eller guide för detta.

Lång eller kort slutartid? Exponeringsmätning, ISO-tal? Hur fångar man tillfället, utsnitt osv.?

Ställer frågan i något annat lämpligt forum också, men eftersom det här är hemmatråden så är det väl inte fel att fråga här med :).


/Mats
 
Blända ner ordentligt så att färgerna inte bränner ut, typ 11-16 och låg ISO. Avväg slutartiden så att stadssiluetten blir bra och kör med stativ. Sen gäller som vanligt att behandla nära gatlyktor som små solar, så att man inte får en massa linsöverstrålning i bilden. Hellre vidvinkel än tele.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.