pet
Aktiv medlem
Håller helt med dig, men jag tyckte till slut att det var för jobbigt att byta objektiv hela tiden. Har ändå kvar tre fasta som åker på lite då och då när jag vet att det funkar.
Som zoomar så har jag bland annat 70-300G som blir förvånansvärt skarpt. Det tävlar helt klart med mitt 200-2,8 i bildkvalité. Själv kan jag tycka att det är lite annan "känsla" i det fasta objektivet vad nu det kan tänkas innebära (vet inte ens själv) och bokhen är lite bättre också, men faktiskt bara marginellt.
24-70:in som enligt många inte presterar vad den borde är jag helt nöjd med, men det beror säkert på vad man använder det till. Större delar av centrum blir skarpt på 2,8 och det är nog för mig.
Mitt gamla KM 17-35 får hänga med ett tag till, det funkar mediokert på FF men bländar man ner till 9 eller 11 så funkar det till landskap. Säkert inte jämförbart med 16-35 men jag fotar sällan landskap, så det får duga (kan dock inte använda filter pga kraftig vinjettering vilket är synd)
//Björn
Håller med dig Björn.... Sonyzeiss 24-70 står på tur på inköpslistan då jag känner att en normalzoom saknas/behövs ibland.