Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken klass det är på NEXen förresten. Den är ju så himla vacker och len och fin.
Otrolig klasskillnad på kitobjektivet till NEX och det till A580.


/Mats

OK, denna tråd har flippat ur, så jag fyller på med mera OT. Jag var på Elgiganten idag, hade hoppats på en bra A55-deal. Näe då... Men jag snubblade över NEXen, det kliade verkligen i fingrarna. Som du säger, kameran/objektivet ger en enormt hög kvalitetskänsla. Bra pris, min budget skulle klara det. Men jag skulle ha lurat mig själv, jag skulle sedan ha börjat sukta efter underbara klassiska MF-underverk som t.ex.:
Voigtländer Ultra-Wide Heliar 12mm f/5.6 Aspherical II
Zeiss Biogon ZM T* 35mm f/2
Voigtländer Nokton 50mm f/1.5 Aspherical
Zeiss Planar ZM T* 50mm f/2
Leica Summarit-M 50mm f/2.5
Voigtländer Heliar 50mm f/3.5
Voigtländer Color Heliar 75mm f/2.5
Voigtländer APO Lanthar 90mm f/3.5​
(Se här för tester)

För det är egentligen bara därför som jag skulle vilja ha en NEX. Men så stor är tyvärr inte min budget, så jag kom undan med bara förskräckelsen... ;-)
 
Du kunde köpt. Fotat ett år med den. Och med inköpspriset 4500 kr så hade du fotat i stort sett gratis det året då du sålt NEX 5án...
 
Vilken klass det är på NEXen förresten. Den är ju så himla vacker och len och fin.
Otrolig klasskillnad på kitobjektivet till NEX och det till A580.
/Mats

För att uttrycka det lite mindre subtilt: Det är en jääävla skillnad. kitgluggen till A550/A580 SAM känns skruttig och ger skruttigt resultat på NEX jämfört med NEX-kitzoomen.

Tips: testa NEX kitzoom på riktiga näravstånd (så långt den mäktar med) så blir du positivt överraskad. Gör det på iso 800 och bli glad. Jpegmotorn gör ett ganska bra jobb redan där. Dock är NEX:s nominella isovärde inte riktigt korrekt. Iso 1600 är i själva verket mer iso 1000. Mät den själv mot exv A580 så kommer du att få avvikande värden med automatik. Ställ den sedan på de värden manuellt som A580 ger och se resultatet. Bruset ökar lite på NEX då .

Ang Fisheye 16/2.8 så fyller det hela formatet på en FF. resultatet på en aps-c blir 24mm med charmig distorsion och extremt skarpt. Har 4 inbyggda filter. Fisheyeeffekten kvarstår men givetvis beskuren.
 
Senast ändrad:
Du kunde köpt. Fotat ett år med den. Och med inköpspriset 4500 kr så hade du fotat i stort sett gratis det året då du sålt NEX 5án...

Jo priset är ju sensationellt. Men jag skulle ha hamnat i lockelser som... ja som jag troligen inte hade klarat att motstå. Med katastrofala ekonomiska konsekvenser...
 
Ja, kitobjektivet 18-55 till APS-kamerorna (Sony) är ju verkligen inget upphetsande, även om det är bättre än det gamla 18-70 - som inte bara var "inte bra" det var rent av "dåligt". NEX-18-55 däremot är riktigt bra. Jag håller klart med Lennart om att det på alla punkter utklassar pannkake-alternativet 16/2.8 i allt utom ljusstyrka.
På näravstånd (kortare än 3-5m) skiljer det inte speciellt mycket i bildvinkel heller...

Jag föll till slut för latheten och köpte ett lättare "normalzoom" till min A850 - det blev en Tamron SP-AF 24-135. Förutom en hel massa (lätt korrigerbar) lateral CA är jag riktigt nöjd. Klasser bättre än det om-märkta gamla Sony 24-105 på de allra flesta punkter. Provade detta objektiv en stund, men blev inte speciellt övertygad. Ska försöka ta lite jämförande exempel senare.
 
Ang Fisheye 16/2.8 så fyller det hela formatet på en FF. resultatet på en aps-c blir 24mm med charmig distorsion och extremt skarpt. Har 4 inbyggda filter. Fisheyeeffekten kvarstår men givetvis beskuren.

Ingen fara. Fisheyeeffekten går nog att räta ut i lämpligt bildbehandlingsprogram ...
 
Ja, kitobjektivet 18-55 till APS-kamerorna (Sony) är ju verkligen inget upphetsande, även om det är bättre än det gamla 18-70 - som inte bara var "inte bra" det var rent av "dåligt"..

Läser om nexarna och det kliar i köptarmen. Hade tänkt vänta till nex-7 men ????? 4500....

Måste dock försvara 18-70 är ett bra objektiv (dock stora variationer). De flesta tester utser det till det bättre kit objektivet när a100 kom (ingen som gillade a100 bara) men objektivet tyckte de var bättre än motsvarande cannon nikon.
Det jag fick med min A100 var redigt bra. Köpte ett cz 16-80 som gick tilbaja pga back focus och dålig skärpa. På kort avstånd var 18-70 bättre. Men jag hade kanske turen att få ett bra ex :)
A100 är hos dottern nu. Och 18-70 gör bra ifrån sig ännu... Ångarde mig lite att jag inte har det kvar....
 
Yes. Så är man Sonyist igen . "Nex"´t 5 step ..... Föresten så är det snudd jag sätter in en bytesannons med min 5D mkII och 24-105 L is USM objektivet om någon vill byta en A850 med CZ 24-70 f2,8 mot Canon.. Den funderingen har liiiite snurrat här..

Jag är lite sugen på att provköra en Canon 5D mkII. Kan du tänka dig en A850 med 28-75/2,8SAM istället för Zeiss 24-70?

Ska vi "bytlåna" lite?



/Mats
 
Läser om nexarna och det kliar i köptarmen. Hade tänkt vänta till nex-7 men ????? 4500....

Måste dock försvara 18-70 är ett bra objektiv (dock stora variationer). De flesta tester utser det till det bättre kit objektivet när a100 kom (ingen som gillade a100 bara) men objektivet tyckte de var bättre än motsvarande cannon nikon.
Det jag fick med min A100 var redigt bra. Köpte ett cz 16-80 som gick tilbaja pga back focus och dålig skärpa. På kort avstånd var 18-70 bättre. Men jag hade kanske turen att få ett bra ex :)
A100 är hos dottern nu. Och 18-70 gör bra ifrån sig ännu... Ångarde mig lite att jag inte har det kvar....

Då måste du fått extremt bra exemplar. Det jag hade som jag fick med min KM D5D var ren skit. Rejält suddigt på alla brännvidder. Jämförde det noga med 18-55SAM och det objektivet presterade mycket bättre, i alla fall det som jag hade då som jag fick med A550. Sålde det tillsammans med kameran och har nu ett nytt 18-55SAM som jag fick med A580 och jag tycker ärligt inte det är så mycket att hänga i julgran längre. Har inte testat IQ med det då jag har en del andra objektiv som jag mycket hellre skruvar på kameran, men det känns inte speciellt tilltalande byggmässigt, så jag har omvärderat mina tidigare ståndpunkter lite.

Angående Zeiss 16-80 så har jag förstått att det finns stora variationer mellan exemplaren av det objektivet, vilket är märkligt med tanke på Zeiss kvalitetsrykte och påstådda superkontroll.

Jag hade ett sådant som jag tyvärr råkade sälja, vilket jag ångrar nu när jag igen har en APS-C. Mitt exemplar var i alla fall helt outstanding och gav extremt bra bilder. Förstår inte att man ens kan jämföra det med 18-70, men det måste ha varit exemplar i den mest extrema variationen på bägge för din del då.


/Mats
 
Hehe. Jag har just fått ett 50 mm 1,8 objektiv jag skall leka med.

Så testa får vi nog göra då jag är i Sthlm nästa. Om inte annat sker är jag uppe igen senast i februari då hifi mässan är där.. Tills dess måste jag lärt mig kameran så jag slipper kuta runt och ta skitbilder med den. Så bytlåna går inte göra därför. Måste lära mig kameran..
 
Mats. Tamron 17-50 f2,5 säger jag.. Köp ett sådant till din A580.. Det är förbannat bra objektiv tycker jag.. Riktigt riktigt bra. Finns nog inget mer prisvärt objektiv om du frågar mig.
 
Mats. Tamron 17-50 f2,5 säger jag.. Köp ett sådant till din A580.. Det är förbannat bra objektiv tycker jag.. Riktigt riktigt bra. Finns nog inget mer prisvärt objektiv om du frågar mig.

Ja, men A850 är du ju inkörd på väl? Vi kan switcha mot A580 också, den kan du ju också ratta som har haft en A550.

Nåja, vi får ta det sen. jag har ett fotojobb i januari då jag måste ha kamerorna jag är inkörd på.

Angående Tammy 17-50.
Jo, jag vet att du gillar det. jag har ju faktiskt köpt ett sånt av dig en gång och sen sålt tillbaka om du minns :)

Tyckte det kändes lite "rassligt". Jag har dock mer börjat uppskatta hur bra ljusstarka objektiv är för kameran, så det kanske är ett bra alternativ. Har dock fått nys om att Sigma 17-70 också är riktigt bra. Det har väl HSM också väl?

Nåja, är ingen panik. Har gott om bra objektiv så det räcker till just ändå.


/Mats
 
Det följde med i paketet en jättegullig liten blixt som man knäpper fast i en lucka på kameran. Vet nån ifall den går att trådlöst styra andra Sony-blixtar med? Lars Ringh kanske vet det? :)

Japp, jag vet: Nix det går inte. Men jag antar att du egentligen redan läst dig till det i manualen..?

Man kan förstås försöka med en gammal hederlig slavcell på en extern blixt, men det blir lite bökigt, dels eftersom den lilla Nex-blixten bedömer exponeringen mha. förblixtar (så slavcellen måste gå att ställa in på att ignorera ett visst antal förblixtar) och dels eftersom Nex:en kommer att försöka lysa upp vad som kan behöva lysas upp på egen hand utan att förstå att den får hjälp av en stöddigare kompis. Därför är det inte så säkert att det gagnar exponeringen...
 
Mats och Tobbe!

Ni är fanimej värre än jag är under mina mer maniska perioder. Och jag är i sanningens namn inte lite manisk.

Men för all del. Ska bli kul att se hur det slutar. Rent bildkvalitetsmässigt så är det i princip ingen skillnad att anmärka på upp till iso 1600 där A850 tappar mot 5DMKII. kamerorna bör dock exponeras lite olika för att få ut bästa möjliga. 5DMkII är mer midtoneorienterad än A850 t ex. Sedan har ju den ena kameran finesser som den andra saknar och vice versa. Det kanske jämnar ut sig beroende på vilke preferenser man har.

Men ni kan lika gärna byta kalsonger istället. Det går lika bra att pissa på sig i vilket par som helst. Ursäkta franskan!

Men fortsätt gärna resonemanget. Den här tråden blir bara roligare och roligare.

Eller också gör ni det enda rätta. Sälj Skeppsbron till någon japansk turist och skaffa varsin Nikon D3x samt sälj objektiven och skaffa Nikongluggar.

Frid på Er så länge//L
 
Måste bara slänga in en liten rad om sonys 16-105 nu när vi ändå spårat ur... Jag köpte det till min extrakamera och förutom ljusstyrkan så presterar det sjukt bra på apc. Lite skrangligt är det, men det är ju många tamronobjektiv också.
 
För sjutton. En NEX 5 inklusive 18-55 objektiv för 4500 är bara handla. Det är inget att ens tänka på...Nu har det kommit in på prisjakt också. Så det lär gå åt NEX5 kameror ...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=622559

Jo stämmer. Borde köpt igår men....
Kände dock att det lätt blir lite mycke prylar..... Tänkte låta ödet bestämma, beställer en på morgonen när jag kommer till jobbet, om den finns kvar.
Men då var det för sent. Känns :(. Men det går nog över

Har lite mycke prylar.... Skulle ni krängt en 35 mm minolta 1.4? Använder den mest inne vid typ jul och födelsedagar. Har dock varit på justering/reparation pga kärvande focus (kostade dyrt). Men går fint nu :)
 
.................................Andra kostsammare aktiviteter?

Jo, du kan ju gå och köpa dig en båt så förstår du snabbt vad jag menar ;-)
Eller börja med teknisk dykning. Bara andningsgasen för ett dyk kostar en tusenlapp plus båtutfärder osv., samt utbildning och träning och utrustning. Bara en lampa kostar 10-15000 osv.

Nä, bara man har möjlighet att stoppa in en slant som grundinvesterig så kostar det väldigt lite om man inte köper en kamera dyrt och har den flera år så att den är tappar allt värde. Det kostsammaste jag gjort är nog A550 som jag köpte för 7990, hade ett och ett halvt år och sålde för 5 500 kr.


/Mats

Nyckeln är nog då att sälja snabbt.

I övrigt har jag haft båtar i hela mitt liv (jag är uppvuxen i skärgården och bor ju i Vaxholm och åker mellan Vaxholm och öarna så länge det går på året). Nog vet jag att båtar inte är någon sparbössa även om de har bra mycket bättre andrahandsvärden än mycket annat.

Problemet med båtar är att man ofta inte kommer längre än 1 distans (knappt 2 km för de som inte vet vad det är) på en liter. Det är minst 10 ggr dyrare med båt än bil om man ser till bränslekostnad och avstånd och ändå finns det de som kör bil som gnäller över soppapriserna. Kan du förstå det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.