Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, titta på Ken Rockwells bildserie från New Mexico, tagen med en IXUS 870 (eller nåt sånt). Flera fina bilder där. Speciellt om man gillar övermättade färger.
 
Tjena,
Här kommer en gammal fråga som det svarats på förut, men nu hittar jag det inte. Jag kör cRAW på min 850 och allt som oftast får jag underexponerade bilder. Det händer oftast med blixt och då gärna när jag skjuter den i taket för att lätta upp ljuset på större område. Det ser ändå ok ut på skärmen (i kameran) men väl i datorn finner jag mig själv sittandes och dra upp exponering och fyllnadsljus på nästan varje bild...
Underexponerar även utomhus med samma fenomen (ser ok ut på kameraskärmen)

När jag justerat bilderna i datorn blir de även bra vid utskrift via crimson, dvs rätt exponering.

Eftersom bruset lätt kommer fram vid dålig exponering och jag dessutom är brusallergiker så blir det lite jobbigt :)

En annan fråga som jag kom på här när jag satt och läste ikapp tråden var att uppgraderingen av FW skulle hjälpa de yttre fokuspunkterna en del, när använder ni dessa? Jag har aldrig använt dem förutom för att funktionstesta kameran, har jag missat något bra tillfälle när man skall använda dem ?

//Björn
 
Absolut är det så att en en bra bild i väldigt ilten utsträckning beror på kameran. Det kommunikativa värdet bestäms av helt andra parametrar. Bara det faktum att många tidlösa fantastiska bilder är tagna för mer än 10 år sedan speglar detta faktum. De håller definitivt än idag och även de allra bästa och dyraste kamerorna som överhuvudtaget fanns då blir lätt utskåpade av de billigaste instegs systemkamerorna idag.

Jag gillar Gary Friedmans E-books om Alpha-kamerorna och har just plöt igenom hans A580-manual. Framförallt gillar jag hans sätt att beskriva kameran som den är tänkt att utnyttjas utan att det blir en massa djupdykning om teknik för teknikens skull. Bl.a. finns den här bilden i introduktionen till ett kapitel om hur man lyckas med att skapa wow-bilder:

kamerabetydelse.jpg

Personligen är jag väldigt lite teknikfixerad och det är inte alls speciellt viktigt att ha den senaste eller dyraste bästa utrustningen osv. Vet inte riktigt, kanske inte alla fått den uppfattnigen om mig...

Nåja, ett litet teknikintresse har jag väl, men det ena behöver inte alls utesluta det andra.

Jag går just nu distanskursen "Fotografi - Visuell kommunikation" via Högskolan i Jönköping.
Mycket bra kurs, även om vissa avsnitt är lite träiga. Visst fanns det ett litet avsnitt som behandlar kamerateknik generellt med exponering, brännvidd, skärpedjup och sånt, men det var ytterst lite. En tredjedel av just den lektionen ägnades åt hålkameror (!). Kanske samma kurs som Lennart gått :).

I övrigt handlar kursen nästan uteslutande åt att kommunicera med bild och att läsa och analysera bilder. Bl.a. används boken "The Photo Book" flitigt som referensmaterial och utgångspunkt.

Mycket bra utbildning som verkligen kan rekommenderas.

Oavsett detta så finns det ändå ett stort värde i det senaste, bästa och dyraste i kameraväg!
Det gör det möjligt för en avsevärt större mängd personer att fotografera i miljöer som inte var möjliga alls tidigare tack vare att det går att få bra bilder med betydligt mindre ljus. Det och det faktum att "filmen är gratis" gör att det idag finns en väldig massa motiv avbildade som man inte hittar i äldre fotoarkiv. Här spelar utrustningen definitivt roll och tyvärr är det kostsamt med ljusstark optik och man måste uppgradera till moderna kameror som ger bra bildkvalitet på höga ISO.


/Mats
 
Fotos årliga sammanställning av systemkameror, denna gång 67 st, tycker jag är bra, en kamerabibel där man snabbt kan kolla vikter och prestanda, hur var det nu igen, vad fick A100 för omdömmen, bland annat en av få Sonymodeller som inte benäms något plastig, förutom då A900-A700. Men förmodlingen glömde dom det. skugglättning fans redan då i A100.

Tycker det är trevligt att söka information genom en tidning, och inte alltid använda datorn, det går klart snabbare att bläddra fram någon uppgift i tidningen, om man då hittar den förståss. Man ser även prisuppgifter på dom olika modellerna.

Förresten såg att Media Markt säljer Canon 60D kamerahus för 7990Kr, när foto nyligen testade den samma uppgav dom priset till 12,500 med kitoptik, anmärkte på att kameran var för dyr, dom kanske läste Foto.
//Bengt.
 
Tjena,
Här kommer en gammal fråga som det svarats på förut, men nu hittar jag det inte. Jag kör cRAW på min 850 och allt som oftast får jag underexponerade bilder. Det händer oftast med blixt och då gärna när jag skjuter den i taket för att lätta upp ljuset på större område. Det ser ändå ok ut på skärmen (i kameran) men väl i datorn finner jag mig själv sittandes och dra upp exponering och fyllnadsljus på nästan varje bild...
Underexponerar även utomhus med samma fenomen (ser ok ut på kameraskärmen)

Jag har upptäckt samma sak och har som grundinställning ställt upp exponeringen med +0,7EV. Blir renare bilder då och man kan ibland möjligen dra ner exponering i ACR istället. Det dynamiska omfånget är så stort att man ändå inte riskerar att bränna ut högdagrar (utom möjligen nu i snön då), men kameran mår bra av att ge den lite mer ljus än den själv anser.

Jag kör också ofta med spot-mätning och har AEL-knappen på Toggle för att sikta där jag vill ha korrekt exponering och låsa exposure för att sedan komponera om. Det är framförallt vid brett mätområde som kameran får för sig att underexponera i mörkare delar så att man måste använda fill light.

Extra viktigt vid foto av svart labrador i snö

bästisisnö_jpeg.jpg


/Mats
 
Senast ändrad:
Personligen är jag väldigt lite teknikfixerad och det är inte alls speciellt viktigt att ha den senaste eller dyraste bästa utrustningen osv. Vet inte riktigt, kanske inte alla fått den uppfattnigen om mig...

Förlåt Mats, men det här var ändå roligt skrivet - "väldigt lite teknikfixerad" måste väl ändå vara lögn!

;-)


Jag är på något sätt inte präktig i mitt uttalande, jag är lika mycket teknikfixerad, det är vi nog många som är

:)

Björn
 
Ja, titta på Ken Rockwells bildserie från New Mexico, tagen med en IXUS 870 (eller nåt sånt). Flera fina bilder där. Speciellt om man gillar övermättade färger.

Någonting med ljuset, 1997 var jag i Australien med en Pentax 115 kompakt, och dessa bilder vart klart bättre än hemmavid, till och med på en billig scanner lade jag 10-15 bilder som vart förvånansvärt bra i A4.
Någonting med ljuset som sagt.

//Bengt.
 
Förlåt Mats, men det här var ändå roligt skrivet - "väldigt lite teknikfixerad" måste väl ändå vara lögn!

;-)

Hehe, kanske litegrann då :).

Men det är faktiskt sant!
Jag ser mig inte som teknikFIXERAD, men mycket teknikINTRESSERAD.

Man kan säga att jag har flera parallella intressen där ett är fotografi och ett annat är kamerateknik. Mina bilder som jag lagt upp här är mer åt teknikhållet än den mängd bilder jag faktiskt har tagit och har hemma. Mest beroende på att mina privata bilder innehåller mycket personbilder på familjemedlemmar och privata saker och att jag har lovat min fru att inte ladda upp några sådana bilder.

Det finns ju en fantastisk sak med kamerautrustning, det kostar ju nästan ingenting! Alltså jag har köpt på mig en massa dyra fina saker och även sålt en massa och genom att ha en viss ruljans på grejerna så kan man skaffa sig ganska stor erfarenhet med olika prylar. Visst finns det en investerad grundpott som man ligger ute med, men summa summarum så har jag genom att hitta bra tillfällen och slagit till i allafall lyckats få igen i stort sett allt, så själva kostnaden är minimal, åtmnstone i jämförelse med andra aktiviteter jag hållit på med.


/Mats
 
Vilka andra betydligt dyrare aktiviteter menar du då?
Att ha familj slår ju det mesta men vid sidan av det?
Tycker också det var lite kul att du mätte ditt teknikintresse till "väldigt lite fixerad".
Köper man fler kameror än de flesta då?
Sen klämmer du till med "kostar nästan ingenting" ovanpå det :)

Fantastiskt påstående när man ska vara i klass med Usain Bolt för att hinna hem innan halva inköpsvärdet gått upp i rök.

Men Lennart är ju nästan likadan och jag har verkligen undrat hur det går ihop med hans övriga lite laid back framtoning. Jag har hittills sett honom som rena negationen till det kapitalistiska systemet men både ni två verkar vara ena riktiga säljartyper som tydligen lyckas sälja gamla kameraprylar med god förtjänst. Själv undrar jag om det överhuvudtaget är någon ide att ens försöka. Någon som har användning för ett 24mm/2,8 Minolta? Kan tänka mig att sälja en A550 också men vet inte om jag orkar. För mig känns det som om teknikgenerationerna bara lagrar sig i olika lager i bokhyllan och snart får jag inte in mer. Får väl ringa "Små smulor" eller Stadsmissionen snart.

Nä tacka vet jag datorer, de kan man ju t.o.m. återanvända om det kniper. Har just lagt in Windows 7 på en gammal IBM T60 och fan vet om den inte känns rent som ny!!!
 
Senast ändrad:
...........................Däremot är det ganska stor (t.o.m enorm) skillnad på användbarhet när ljuset tryter - vilket ju är fallet i 99% av all inomhusfotografering, och även en hel del djur/natur-fotografering. Ett bra exempel är event/fågelfotografering, där många av de fantastiska (både m.h.t bildkvalitet och som konstverk sett) bilderna som produceras idag helt enkelt inte ens var möjliga att drömma om för tio år sedan...............

Hade en gång en kompakt med grund ISO på 60 som brusade märkbart redan på 100.....
Då kunde man gnälla på brus men det är svårt att bli riktigt upprörd idag över sånt tycker i alla fall jag.
 
Det kn aldrig vara fel för en fotograf att ha verkligt bra grejor även om det räcker väldigt långt med en kompakt för någon tusenlapp eller två idag.

Nu var ju Sony R-1 inte vilken liten sketkompakt som helst: APS-C sensor med 10,2 MP, 24-120/2.8-4 ekvivalent Carl Zeiss-zoom, innovativt placerad LCD-display med mera.

Egentligen inget annat än dslr med fast objektiv. Typ en Canon 40D med 17-70/2.8-4.0. Därmed inget sagt om brusprestanda i jämförelse. Men en kamera som hittade en hel del entusiaster. Var själv på väg att skaffa en.

Phil Askey gjorde en test av den anno dazumal (tror kameran introducerades 2005 och fanns tillgänglig i Sverige mot slutet av året, men inte säker) kanske kan vara kul att kolla vad han skrev.

Länk nedan

www.dpreview.com/reviews/sonydscr1/
 
Du behöver inte försvara något för mig Mats :)

Vad man har som intresse är upp till var och en, själv lägger jag pengar på allt möjligt trams, bland annat kameror. Tyvärr kom jag till insikt sent i mitt fotograferande om hur lite det tekniska spelar roll. Där stod jag med en FF och svindyra objektiv, och tog "perfekta" bilder. Jag ångrar inte på något sätt min resa dit, men bättre bilder blev det inte (men visst, tekniskt bättre blev de ju)
Jag var också inne på att söka till visuell kommunikation men det var så länge sedan jag gick i skolan så jag fick skicka in kopior på gamla betyg och det tog en evighet. Jag hamnade mitt i betygssystemet när det gjordes om dessutom så det var inte lätt för verket att få in allt (bara i gymnasiet hade jag fyra olika betygskalor), saknar fortfarande en del betyg, men nu skall det nog gå att söka åtminstone :)

För att bryta min teknikfixering inom fotografin så bytte jag spår till polaroid och gamla antika kameror med 120-film. Detta var väl inte att ta ett steg ifrån tekniken direkt, men jag fick i alla fall sänka kraven på den tekniska kvalitén och det var nog bra.
 
Vilka andra betydligt dyrare aktiviteter menar du då?
Att ha familj slår ju det mesta men vid sidan av det?
Tycker också det var lite kul att du mätte ditt teknikintresse till "väldigt lite fixerad".
Köper man fler kameror än de flesta då?
Sen klämmer du till med "kostar nästan ingenting" ovanpå det :)

Visst har jag dyra kameror och objektiv, säkert mer än de flesta. Så visst ligger jag ute med en del pengar, men det är så att kostnaden faktiskt är ilten. Om man köper till bra pris vid rätt tillfälle och utan att vänta alltför länge säljer till i stort sett samma pris så är det egentligen ingen kostnad, eller hur? Det går i stort sett kämnt ut faktiskt. Behöver inte redogöra för alla priser jag köpt och sålt för, men det är ett nollsummespel. T.ex. senaste köpen var ett aprillans Sony 28-75/2,8 för 2 990 kr. och en A580 med kitobjektiv för 6 390 kr. Vad tror du jag får för det om 5 månader? Win some, loose some, men det jämnar i stort sett ut sig, kostanden är i allafall liten.

Andra kostsammare aktiviteter?

Jo, du kan ju gå och köpa dig en båt så förstår du snabbt vad jag menar ;-)
Eller börja med teknisk dykning. Bara andningsgasen för ett dyk kostar en tusenlapp plus båtutfärder osv., samt utbildning och träning och utrustning. Bara en lampa kostar 10-15000 osv.

Nä, bara man har möjlighet att stoppa in en slant som grundinvesterig så kostar det väldigt lite om man inte köper en kamera dyrt och har den flera år så att den är tappar allt värde. Det kostsammaste jag gjort är nog A550 som jag köpte för 7990, hade ett och ett halvt år och sålde för 5 500 kr.


/Mats
 
Tycker personligen foto är en relativt billig hobby sett till många andra hobbys/idrotter....håller man inte på o köper/säljer o byter system stup i kvarten så är dom flesta inköpen en engångskostnad....tex när jag körde motocross så kostade årligen slitagedelarna,bränslet,kläder,startavgifter,hojbyten,transport mm mer än en bra fotoutrustning...plus att om man fick motorhaverie eller nått annat kostsamt gick sönder så blev det oftas väldigt dyra kostander.
 
Hoppsan! Kostsamt eller inte. Vågar knappt tänka på de penningssummor som gått förlorade vid alla mina inköp-avyttringar-inköp igen.

Ett hastigt överslag av digitalkameror jag ägt sedan 1999:

Nikon Coolpix 850
Nikon D1
Nikon D100
Nikon D80
Nikon D40x
Nikon D200
2 st Nikon D300
Nikon D2Xs
Nikon D3

Canon G3
Canon 10D
Ixus
Ixus 950
Canon 1D
Canon 20D
Canon 300D
Canon 400D
Canon Powershot Pro med L-zoom
Canon 1DMkII
Canon 1Ds
Canon 1DsMKII
Canon 5D
Canon G9
Canon G10
Canon 1DMkIII
Canon 40D
Canon 50D
Canon 7D
Canon 5DMkII

Pentax K10D

Kodak DCs Pro SLR/c

Olympus Pen med kitzoom
Olympus Pen med pancake

Sony kompakt jag glömt namnet på
Sony A100
Sony A850
Sony A550
Sony A900

2 st Fujikompakter jag glömt namnet på
1 dito Casio

Objektiv skiter jag i att räkna upp, de har för det mesta inte sålts utom vid kompletta systembyten. Sedan finns ett par kameror jag haft i min hand för ett dygn innan de åkt tillbaks till ÅF p g a malfunktion.

Vidare har jag haft 1DsMkIII, Nikon D3x, Nikon D3s, Nikon D90 plus några andra kameror av varierande typ och märken till låns för att få testa under en tid. Kostnadsfritt.

Nu har jag bara 2 Canonhus+2 Sonyhus+ objektiv till dem kvar. Vissa av de uppräknade kamerorna har sålts med kraftig förlus. Andra med i princip ingen, några enstaka med vinst då de inköpts kraftigt rabatterade och sedan blivit eftersökta.

MEN pengar har det kostat att skaffa/byta/sälja. Inget snack om den saken. Vissa av kamerorna har varit helt för yrkesbruk och därmed skrivits av varje år. Inga direkta förluster där vid försäljning. Andra har varit privata och givetvis varit dyrare att äga.

FAST jäkligt roligt har jag haft under de här 11 åren och lärt mig mycket om olika kamerors egenskaper. Och dessutom har jag lärt mig mycket om mig själv samt om andra fotografer som jag kommit i kontakt med eftersom de har en viss övertro på min teoretiska kompetens och vill ha råd samt vill att jag ska testa om deras utrustning är i skick.

Så jag har alltså haft roligt för pengarna. jag går i lappade jeans, äter billigt, har en snäll fru, utflugna barn. Sedan katten dog (fan, jag saknar honom) försvann kostnaden för kattmat. Jag dricker inte. Vi har en enkel bil.

Var det värt det? Jo, det får jag nog säga, men jag har blivit mer restriktiv och trots rätt lång yrkeserfarenhet har jag ändå lärt mig att det oftast mina egna kunskaper som sätter gränserna. Inte kamerorna.

Men visst bor det en liten prylfanatiker i mig (som jag får hålla på avstånd likt en nykter alkoholist som går på AA-möten. Så numera har jag inbyggt AA-filter):)

Så, jag gillar mina A900!

Puss och Kram//Lennart
 
Visst har jag dyra kameror och objektiv, säkert mer än de flesta. Så visst ligger jag ute med en del pengar, men det är så att kostnaden faktiskt är ilten. Om man köper till bra pris vid rätt tillfälle och utan att vänta alltför länge säljer till i stort sett samma pris så är det egentligen ingen kostnad, eller hur? Det går i stort sett kämnt ut faktiskt. Behöver inte redogöra för alla priser jag köpt och sålt för, men det är ett nollsummespel. T.ex. senaste köpen var ett aprillans Sony 28-75/2,8 för 2 990 kr. och en A580 med kitobjektiv för 6 390 kr. Vad tror du jag får för det om 5 månader? Win some, loose some, men det jämnar i stort sett ut sig, kostanden är i allafall liten.

Andra kostsammare aktiviteter?

Jo, du kan ju gå och köpa dig en båt så förstår du snabbt vad jag menar ;-)
Eller börja med teknisk dykning. Bara andningsgasen för ett dyk kostar en tusenlapp plus båtutfärder osv., samt utbildning och träning och utrustning. Bara en lampa kostar 10-15000 osv.

Nä, bara man har möjlighet att stoppa in en slant som grundinvesterig så kostar det väldigt lite om man inte köper en kamera dyrt och har den flera år så att den är tappar allt värde. Det kostsammaste jag gjort är nog A550 som jag köpte för 7990, hade ett och ett halvt år och sålde för 5 500 kr.


/Mats

Kan möjligtvis vara läge att kontakta grabbarna på Lyxfällan nu, vore roligt att se när dom öppnar kamera skåpet.
 
Hoppsan! Kostsamt eller inte. Vågar knappt tänka på de penningssummor som gått förlorade vid alla mina inköp-avyttringar-inköp igen.

Ett hastigt överslag av digitalkameror jag ägt sedan 1999:

Nikon Coolpix 850
Nikon D1
Nikon D100
Nikon D80
Nikon D40x
Nikon D200
2 st Nikon D300
Nikon D2Xs
Nikon D3

Canon G3
Canon 10D
Ixus
Ixus 950
Canon 1D
Canon 20D
Canon 300D
Canon 400D
Canon Powershot Pro med L-zoom
Canon 1DMkII
Canon 1Ds
Canon 1DsMKII
Canon 5D
Canon G9
Canon G10
Canon 1DMkIII
Canon 40D
Canon 50D
Canon 7D
Canon 5DMkII

Pentax K10D

Kodak DCs Pro SLR/c

Olympus Pen med kitzoom
Olympus Pen med pancake

Sony kompakt jag glömt namnet på
Sony A100
Sony A850
Sony A550
Sony A900

2 st Fujikompakter jag glömt namnet på
1 dito Casio

Objektiv skiter jag i att räkna upp, de har för det mesta inte sålts utom vid kompletta systembyten. Sedan finns ett par kameror jag haft i min hand för ett dygn innan de åkt tillbaks till ÅF p g a malfunktion.

Vidare har jag haft 1DsMkIII, Nikon D3x, Nikon D3s, Nikon D90 plus några andra kameror av varierande typ och märken till låns för att få testa under en tid. Kostnadsfritt.

Nu har jag bara 2 Canonhus+2 Sonyhus+ objektiv till dem kvar. Vissa av de uppräknade kamerorna har sålts med kraftig förlus. Andra med i princip ingen, några enstaka med vinst då de inköpts kraftigt rabatterade och sedan blivit eftersökta.

MEN pengar har det kostat att skaffa/byta/sälja. Inget snack om den saken. Vissa av kamerorna har varit helt för yrkesbruk och därmed skrivits av varje år. Inga direkta förluster där vid försäljning. Andra har varit privata och givetvis varit dyrare att äga.

FAST jäkligt roligt har jag haft under de här 11 åren och lärt mig mycket om olika kamerors egenskaper. Och dessutom har jag lärt mig mycket om mig själv samt om andra fotografer som jag kommit i kontakt med eftersom de har en viss övertro på min teoretiska kompetens och vill ha råd samt vill att jag ska testa om deras utrustning är i skick.

Så jag har alltså haft roligt för pengarna. jag går i lappade jeans, äter billigt, har en snäll fru, utflugna barn. Sedan katten dog (fan, jag saknar honom) försvann kostnaden för kattmat. Jag dricker inte. Vi har en enkel bil.

Var det värt det? Jo, det får jag nog säga, men jag har blivit mer restriktiv och trots rätt lång yrkeserfarenhet har jag ändå lärt mig att det oftast mina egna kunskaper som sätter gränserna. Inte kamerorna.

Men visst bor det en liten prylfanatiker i mig (som jag får hålla på avstånd likt en nykter alkoholist som går på AA-möten. Så numera har jag inbyggt AA-filter):)

Så, jag gillar mina A900!

Puss och Kram//Lennart

Sedan tillkommer Dator, bildskärmar, skrivare med kanske 8-9 patroner, minneskort, blixtar och exsterna hårddiskar a 500 Gb tänker du har ganska många sådana för backup.
 
---
T.ex. senaste köpen var ett aprillans Sony 28-75/2,8 för 2 990 kr. och en A580 med kitobjektiv för 6 390 kr.
---
Verkliga klipp! Men hur lyckades du komma över en A580 med kitobjektiv för bara 6.390 kr - det var väl under MediaMarkt-rean med 20% på allt?

Jag var inne på MM här i Göteborg, men där var normalpriset 9.490 kr. Är de så mycket billigare i din hemstad, eller har de gjort någon miss? T.ex. räknat av rabatten två gånger? :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.