Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Hahaha, ja - DATOR är en riktigt bra investering för framtiden i det hela också.

Investeringsmässigt ligger väl den snart i nivå med skithuspapper ;-)

//Björn
 
Verkliga klipp! Men hur lyckades du komma över en A580 med kitobjektiv för bara 6.390 kr - det var väl under MediaMarkt-rean med 20% på allt?

Jag var inne på MM här i Göteborg, men där var normalpriset 9.490 kr. Är de så mycket billigare i din hemstad, eller har de gjort någon miss? T.ex. räknat av rabatten två gånger? :)

Sergelstorg????
 
Verkliga klipp! Men hur lyckades du komma över en A580 med kitobjektiv för bara 6.390 kr - det var väl under MediaMarkt-rean med 20% på allt?

Jag var inne på MM här i Göteborg, men där var normalpriset 9.490 kr. Är de så mycket billigare i din hemstad, eller har de gjort någon miss? T.ex. räknat av rabatten två gånger? :)

Jo, det var helt galet. media markt i kungens kurva. Killen kollade upp paketet i datorn och deras normalpris var 7990 och sen vart det 20% extra rabatt på det på annandagen. Gick till kassan och det var priset som kom upp när hon scannade koden.

Jag tror att de har missat nåt och att det kanske var fel pris i deras system och egentligen skulle vara priset utan objektiv eller nåt, men jag klagade inte ;-).



/Mats
 
Senast ändrad:
Kan möjligtvis vara läge att kontakta grabbarna på Lyxfällan nu, vore roligt att se när dom öppnar kamera skåpet.

Hehe. Jo, men det ÄR roligt med kameror och prylar.
Så ok då, jag får väl tillstå att jag är något teknikfixerad i alla fall.

På hemvägen idag råkade jag åka förbi Elgiganten.

Egentligen hade jag inte tänkt skaffa nån NEX, men när dom rear ut NEX-5 med 18-55 för 4490 kr. så kunde jag inte låta bli. :)
nex-5.jpg


Med risk för att framstå som fullständigt galen kan jag väl också avslöja att jag tyckte det var så bra deal att jag slog till på två stycken. :)

nex5-kartonger.jpg


/Mats
 
A850 om halsen. A580 i ena näven. En Nex i andra... Så tar jag den ena av dom där NEX kartongerna Mats.. Vad säger du om den dealen?
 
Hehe. Jo, men det ÄR roligt med kameror och prylar.
Så ok då, jag får väl tillstå att jag är något teknikfixerad i alla fall.

På hemvägen idag råkade jag åka förbi Elgiganten.

Egentligen hade jag inte tänkt skaffa nån NEX, men när dom rear ut NEX-5 med 18-55 för 4490 kr. så kunde jag inte låta bli. :)
Visa bilaga 112462


Med risk för att framstå som fullständigt galen kan jag väl också avslöja att jag tyckte det var så bra deal att jag slog till på två stycken. :)

Visa bilaga 112463


/Mats

Knäppte på din hemsida nyss, va... har du en A55 också, vad jobbar du med, eller är din fru barnläkare.
 
A850 om halsen. A580 i ena näven. En Nex i andra... Så tar jag den ena av dom där NEX kartongerna Mats.. Vad säger du om den dealen?

Det låter rimligt. Om du är snäll kan du tom. få den ouppackade lådan som innehåller kameran. :)

För er andra som inte begriper vad vi tramsar om får vi väl lätta på förlåten och avslöja att det var en viss Torbjörn som ringde mig och tipsade/lurade/övertalade mig att gå till Elgiganten och köpa en NEX och samtidigt passa på att köpa en till honom också. Så jag har bara haft dubbla NEXar i en dag :). Den andra är redan nerpackad och skickas i morgon. Du borde ha den på torsdag Tobbe.


Nu är det hör iofs. fel tråd för frågor om NEX, men eftersom det är så trevlig stämning här kan man väl passa på att fråga medans det attans batteriet tar tid på sig att ladda så att det inte går att prova själv.

Det följde med i paketet en jättegullig liten blixt som man knäpper fast i en lucka på kameran. Vet nån ifall den går att trådlöst styra andra Sony-blixtar med? Lars Ringh kanske vet det? :)

Var får man tag i en adapter så att man kan skruva på sina A-mount objektiv?

David Bittner hade ju en sån för att montera ett Sony 300/2,8G (eller montera NEXen på objektivet snarare).

Ett sånt objektiv är det ju ingen av oss som har förresten. Vem blir först?


/Mats
 
A850 om halsen. A580 i ena näven. En Nex i andra... Så tar jag den ena av dom där NEX kartongerna Mats.. Vad säger du om den dealen?

Tror inte han protesterar så mycket om du bara tar kartongen:)

Men varför inte en A850 om halsen, A580 i vänster näve, en NEX i höger, en NEX monterad som pannlampa, blixt i munnen och en telezoom i arslet?
 
Knäppte på din hemsida nyss, va... har du en A55 också, vad jobbar du med, eller är din fru barnläkare.

Nä, ingen A55 (än), vad har du fått det ifrån? Men det är väl inte omöjligt att en sådan passerar i min ägo också under en period. Velade mellan en A55 och A580 som komplement till FF-kameran, men när tillfället dök upp på A580 så slog jag till på den.

[Edit]

Oj, ser nu på min profil att det står A55 där och att det var där du varit inne. Råkade hamna där av misstag när jag browsade runt bland recensionerna. Dags att uppdatera listan med prylar, den stämmer ju inte för fem öre. Tycker jag är där och ändrar i den väldigt ofta :)


[Raderat en massa som inte hör hit när jag fattade vilken "hemsida" du menade]

/Mats
 
Senast ändrad:
Yes. Så är man Sonyist igen . "Nex"´t 5 step ..... Föresten så är det snudd jag sätter in en bytesannons med min 5D mkII och 24-105 L is USM objektivet om någon vill byta en A850 med CZ 24-70 f2,8 mot Canon.. Den funderingen har liiiite snurrat här..
 
Maaats!!!!

Du har mail!

För övrigt går det att köpa adapter på MediaMarkt. Fungerar bra tycker jag. Både med Zeiss skruvgluggar manuellt, Zeiss SSM gluggar sätter fin skärpa via AF liksom SAM. Dock kontrassökande och lite långsam, men pricksäker.

Så här ser min NEX ut med adapter och en 16-35/2.8 Zeiss SSM. Med en 50/1.4 går det snabbt att fokusera manuellt och kameran känns riktigt behändig.

Men t o m den här konfigurationen känns faktiskt okej att plåta med.
 

Bilagor

  • NEX5Zeiss.jpg
    NEX5Zeiss.jpg
    51.8 KB · Visningar: 100
Jo, det där blri ju ungefär samma som med pannkaksobjektivet 16mm, men kanske inte riktigt lika smidigt.
/Mats

Har undvikit pannakakan. Testat det-inget vidare! Standardzoomen tycker jag gav bättre resultat i sitt 17mm-läge.
Men resultatet från Z 16-35/2.8 SSM blir bara såååå......jäkla vackert! Då kan man förlåta att kombinationen ser ut som Tjocka Berta. 28-75/2.8 SAM gör inte bort sig heller. Men du skulle se NEX:en med Zeiss Sonnar 135/1.8 ZA och monterat MS.

Adaptern har tack och lov en stabil stativgänga i ett på- och avmonterbart fäste. Innan jag sålde 70-300SSM testades det också. Som vanligt bra på när- och medllånga avstånd. Inget speciellt på långa avstånd.

Sedan har jag provat denna glugg Fisheye 16/2.8 också. Skarpt var bara förnamnet!

Frid//Lennart
 

Bilagor

  • fisheye1.jpg
    fisheye1.jpg
    30.3 KB · Visningar: 137
Sedan har jag provat denna glugg Fisheye 16/2.8 också. Skarpt var bara förnamnet!

Frid//Lennart

Hmmm, en sån kanske man skulle skaffa. Mitt fisheye råkade ju åka ner i stengolvet vid julstädningen och blev konverterar till en dyptik-glugg :-(.

Det är väl ett diagonalt FishEye för FF? Hur blir bildresultatet på APS-C? Blir det nån fisheye-effekt kvar, eller är det bara en vidvinkel med lite distorsion?

P.S. Tack för mailet. Svarar i morgon i lugn och ro. D.S.


/Mats
 
Så här står det då jag försöker ladda in en bild här. Detta skedde efter jag tagit bort Sonyprogrammet och nu har Canonprogrammet samt ACDsee.. Man kan få spel för mindre.. Det är ju Jpeg.. Men det står då man laddar in här det är en gif/jpeg bild tydligen.. Hajar noll..

""Du angav ett ogiltigt/en ogiltig Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta den webbansvarige.""

Då man tar bort bilden står det så här i ruten som kommer upp efter raddering..
""Fatal error: Call to a member function getClassName() on a non-object in /local1/fs1/fotosidan/cvs/communitylib/entity/queuedfiletransfer.php on line 99 ""

Och jag har två ggr sänt fråga till Admin. Men dom svarar inte ens.. Förbaskat trist stil att inte ens svara..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.