Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Var på Scandinavian på lunchen. Inte mycket där inte av objektiv och Scandinavian själva har ju som sagt nästan ingenting. Det enda Sony-hus Scandinavian själva hade i montern var en A33...

Jag var också där vid lunchtid, alltså på Scandinavian photo på Norr Mälarstrand.

Sony (Anders Ericksson) var där och demade. De hade flera NEXar, inkl en VG-10, 2 A55, en A580, Några standardobjektiv, ett Zeiss 16-80, ett Sony 70-200G/2,8 plus lite Cybershotkameror mm. (samt under tiden jag var där även en A850 :) och F58-blixt som andra besökare verkade tycka vara lika intressant som deras egna demoprylar, så Anders fick dema mina grejer också). Framförallt en hel flora med NEX-objektiv och jag tyckte det verkade riktigt schysst. Stort intresse vid bordet och jag diskuterade en del med Anders och snappade upp en del mycket intressanta framtidssaker...

Sony-demo.jpg

Sony är på stark frammarsch och de har definitivt bra marknadsplaner.

Ge er tåls en månad eller så, så kommer jag se till att flytta fram positionerna rejält för Sony-kameror i Sverige. Det är ett löfte :), håll ut till efter helgerna bara...

/Mats

Senast ändrad:
Jag var också där vid lunchtid, alltså på Scandinavian photo på Norr Mälarstrand.

Sony (Anders Ericksson) var där och demade. De hade flera NEXar, inkl en VG-10, 2 A55, en A580, Några standardobjektiv, ett Zeiss 16-80, ett Sony 70-200G/2,8 plus lite Cybershotkameror mm. (samt under tiden jag var där även en A850 :) och F58-blixt som andra besökare verkade tycka vara lika intressant som deras egna demoprylar, så Anders fick dema mina grejer också). Framförallt en hel flora med NEX-objektiv och jag tyckte det verkade riktigt schysst. Stort intresse vid bordet och jag diskuterade en del med Anders och snappade upp en del mycket intressanta framtidssaker...

Visa bilaga 112231

Sony är på stark frammarsch och de har definitivt bra marknadsplaner.

Ge er tåls en månad eller så, så kommer jag se till att flytta fram positionerna rejält för Sony-kameror i Sverige. Det är ett löfte :), håll ut till efter helgerna bara...

/Mats

Har jag missat något här, sålde inte du av det mesta i Sonyväg som du hade. det var rörigt på säljfronten ett tag, Har Tobbe köpt MK2:an av Aspman, som först tänkte sälja till dig, men att du skulle sälja A900:an först, aspman hade redan en A850+A900, och ville inte köpa din A900, men att du skulle behålla din A850 som du köpte tillbaks av Tobbe, eller vad hände igentligen, StenÅke köpte i alla fall en A55 och har inte sålt A550, han tänker behålla sin A350, men kanske graderar upp sin gamla Ricoh-kompakt som fick rycka in när han vadade i meterdjupt vatten, någonstans i fjärran land. God Jul //Bengt.

Har jag missat något här, sålde inte du av det mesta i Sonyväg som du hade. det var rörigt på säljfronten ett tag, Har Tobbe köpt MK2:an av Aspman, som först tänkte sälja till dig, men att du skulle sälja A900:an först, aspman hade redan en A850+A900, och ville inte köpa din A900, men att du skulle behålla din A850 som du köpte tillbaks av Tobbe, eller vad hände igentligen, StenÅke köpte i alla fall en A55 och har inte sålt A550, han tänker behålla sin A350, men kanske graderar upp sin gamla Ricoh-kompakt som fick rycka in när han vadade i meterdjupt vatten, någonstans i fjärran land. God Jul //Bengt.

Hehe, hänger du inte med? :)

Visst köpte jag tillbaka A850n av Tobbe samt två fina objektiv. Hans Canon-affärer har jag inget alls att göra med (annat än att jag delvis finansierat dom genom mitt köp av A850) och Aspman är överhuvudtaget inte inblandad vad jag känner till.

Jag tänkte sälja av lite grejer, men till slut blev det att jag köpte på mig 3 nya objektiv och både en A850 och en A900 istället :).

Har nu precis sålt A900 (vilket jag redan ångrat) och är på jakt efter ytterligare lite saker.

Hursomhelst, det kanske aningen kryptiska i slutet av förra inlägget att jag lovar att skaka om Sony-marknaden har inget att göra med bara min egen fotoutrustnig, utan det är något mycket större som kommer att komma er alla till del, garanterat. Men håll ut några veckor bara...

/Mats

Modig kille det där, så nära skulle jag aldrig våga gå.
Trevlig reklam i spännande miljöer. Skulle tro att en NEX är perfekt för den som är ute och vandrar i fjällen och behöver lätt utrustning. Om man inte tar med sig stora telet vill säga...
Blev lite bekymrad över de sista sekundernas film med solen i bild. Det såg rent ut sagt för djävligt ut. Kraftiga färgade ringar runt om och hastigt avklippt. Inte allt den lugna toningen som jag får på mina stillbilder. Ser det ut så på andra märkens film också eller har Sony missat något?

Tror faktiskt det är gjort med avsikt. Jag gillar det inget vidare, men det ger ju en viss effekt som kanske av många andra uppfattas som schysst.

Men vem vet? Ljuset var ju inte det lättaste att bemästra.

I övrigt en mycket tilltalande film.

Hehe, hänger du inte med? :)

Hursomhelst, det kanske aningen kryptiska i slutet av förra inlägget att jag lovar att skaka om Sony-marknaden har inget att göra med bara min egen fotoutrustnig, utan det är något mycket större som kommer att komma er alla till del, garanterat. Men håll ut några veckor bara...

/Mats

Vad nu då, jag som precis råkade ebay en a55, nåväl. Bara att spara vidare.

Ska ni klämma och känna på Sony-grejor är nog Rajala Pro Shop ett betydligt bättre val eller Sonys egen butik även om de förvånande nog har dåligt med grejor där också tidvis. Borde inte en Sony-butik ha varenda objektiv i sin line up? Var ska man annars gå om man vill testa?

Jag var på Japan Photo (på Fleminggatan) i somras och då hade de rätt mycket Sony i sina glasmontrar, särsklit på objektivfronten. Kan faktiskt inte påminna mig att jag sett någon annan butik som haft mer.

Har idag testat 5D mkII vid fotande inne i kyrkan.. Och det är en bra kamera.. Jag förstår att pressfolk uppskattar den .. Den är helt enkelt "idiotsäker" att man får med sig fungerande bilder.. Och liiiite har jag snappat hur man styr den i en vanlig fotosituation med det viktigaste.. Så det ordnar sig nog med mer träning och därmed mer vana.. Nu skall jag sluta snacka Canon här i tråden.. Och sikta in mig på en NEX till våren..

Du får prata hur mycket Canon du vill Tobbe, I Sonytråden tar vi i mot alla som vill prata lite.
Kamera som kamera, varmt välkommen.

Fälterfarenheter av A900/A850 firmware-uppdateringen

.
Citerar två Dyxum-medlemmar som "klämt" på uppdateringen... :)

marlon127
Posted: Today [101223] at 16:53

"I updated my A900's and used them both for various jobs, commercial, wedding, and portrait work.

My thoughts:
1. The A900 is a much more responsive camera in lowlight using any lens. Lenses with SSM seem to work particularly well in bad lighting conditions. Zero to no hunting in most cases.

2. +5 exposure compensation is more useful then I thought. In a way it expands the ISO range of the camera when using fast lenses. At first, I thought it was a gimmick but it's legit and is a real expansion of exposure compensation something that can't be matched by adding exposure in LR.

3. Flash seems to work much better than before. In particular with the 58AM. It seems to nail the exposure whereas it always seemed to be leaning towards underexposure before.

Final thoughts:
--------------------
This upgrade improves the A900 in way that translates into real use. In many ways it feels like a new camera and has caused me to loose interest in purchasing a newer camera for the foreseeable future. If they'd have included ISO updates to get it to the D700 level it would hands down be by far the best camera in it's range.

Commercial & Advertising
http://www.marlonrichardson.net

Weddings & Events
http://www.marlonrichardson.com "

brian33
Posted: Today [101223] at 18:09

"I'll add my thoughts: I've shot a bit with my 50mm at night now on my 850 where in the past I'd often resorted to manual focus and I've noticed a distinct if not giant improvement. I've not found a use for +/-5 ev compensation so far, and I'm a little disappointed that the expanded bracketing possibility simply provides 3 shots out to -3 and +3 instead of having 5 brackets possible at 1 stop intervals. But I don't care about that very much. The AF improvement is very nice to have. "

Rubrik:
> Forum Home > Equipment forums > Camera Talk > a900/a850
A900/A850 update in the field use observations.

Länk:
http://www.dyxum.com/dforum/topic71011_post807274.html#807274

Har använt min A900 mycket efter uppdateringen och upplever AF som lite snabbare och låser/sätter skärpan mer direkt....märks främst i lite sämre ljus.

Tyckte Sigma 50mn/f1,4 va snabb o satte/låste skärpan utan att jag allt för mycket på min NIKON som jag hade innan jag köpte SONY....men på A900 är Sigma 50mm/f1,4 ännu bättre...AF tvekar eller jagar aldrig utan skärpan låser/sitter direkt o sitter dessutom alltid där den ska.

Nja, jag tycker / tyckte tvärtom. Sigma-50 fungerade MYCKET bättre på D700 än på A850. Men sen kan man ju inte ens jämföra AF-systemen, egentligen. Det som sitter i A850 (och A900) är ju rena leksakerna i jämförelse. Inte för att jag någonsin var ens i närheten av att lära mig utnyttja allt i Nikon-systemet fullt ut.

Och ja, jag hade sig50 som slöobjektiv till min D700, och HAR en sig50 som slöobjektiv till min 850. Eftersom jag mest kör manuella objektiv blev det nog inte mer än ett par tusen bilder med nikon/sigma 50, så man hann väl knappt vänja in sig...

Där ser man hur olika det är...när jag hade objektivet till NIKON så använde jag det på D80,D300 och D3 och ingen av dom satte skärpan så direkt som mitt nuvarande objektiv gör med A900...visst D300 och D3 va snabbare och mer avancerad men inte så exakt och direkt.

Slöobjektiv?? Vad e det som va så MYCKET bättre med NIKON-kombinationen...förutom mer avancerad o snabbare af??

"Leksaker och leksaker"

Har en annan uppfattning än Joakim om definitionen av "leksak". Om han menar Nikons ganska omfattande inställningsmöjligheter av AF hos Nikon kan jag ha viss förståelse, men inte om det gäller att pricka rätt med AF-centerpunkten i såväl följande som vanlig AF.

Då är det ingen leksak, enl min uppfattning, som sitter i A900/A850 utan bara ett bra verkryg. Att jag sedan skulle önska mig en inställningsfunktion där man kunde engagera fler valbara punkter simultant (exv de 4 punkterna som ligger "norr, söder resp väst och öst" om centerpunkten är en annan sak. Utvidgad AF hos A900/A850 är tyvärr en slumpgenerator.

Ang Sigma 50/1.4: Ägde ett sådant med EF-fattning för Canon som på såväl min 7D som har ett mycket avanscerat AF-system som kan ställas i en massa variationer. Kombinationen fungerad mindre bra. Även på 5DMkII (kan ju bero på ett taskigt exemplar).

Fick låna ett Sigma 50/1.4 HSM till Sony och det satte fokus exakt där jag ville ha det. Reserverar mig för att exmplaret var mer perfekt än Canonvarianten.

Hittar man ett bra exemplar av Sigma 50/1.4 HSM så anser jag att det är den bästa gluggen på marknaden i detta brännviddsområde o ljusstyrka till rimligt pris. Alla andra verkar vara kopior av Planarkonstruktionen när det gäller denna ljusstyrka. Något generösare vad gäller bildutsnittet, vilket inte känns fel för mig. Brännvidden verkar vara några mm kortare än andra 50mm (eller också är de andra för långa).

Begränsade AF-inställningar, ja, Men leksak, nej.

God Fortsättning Joakim!

MVH//Lennart

God fortsättning på er också! :)
(här är det insnöat, har spenderat julen själv framför datorn med arbete...)

Med ordet "slöobjektiv" menar jag ett objektiv som man kan smälla på kameran, sätta kameran på "full auto" och ge den till mormor så att hon kan fotografera släkten. Detta till skillnad från de objektiv jag använder mest, dvs helmanuella objektiv, ibland inte ens med AE-koppling.

Rätt använt (vilket ju är mer komplicerat på en Nikonkamera!) märkte (D700>A850) / märker (D3x>A850) jag ingen större skillnad i nogrannhet på placering av fokusplanet med Sigma 50. Faktum är att jag ju lämnade tillbaka en annars nästan precis lika bra 50'a (Nikkor AFS50/1.4) efter ett par dagars samtidigt testande av båda objektiven parallelt - eftersom Nikkor-objektivet var lite mer slumpmässigt i de sista millimeterpassningarna. Samt bakfokuserade med en liten, men synbar mängd. Annars var AFS50 synbart skarpare i hörnen nerbländad, och hade betydligt mindre problem med hörnen (10x mindre komatisering bl.a).

Och helt ärligt är skillnaden D700/A850 ganska tydlig. A850 har bättre färg och upplösning - på låga ISO. I övrigt kan jag inte komma på en enda punkt där Sony-kameran är "bättre" - förutom att den är aningens lättare. 850g vs 1kg (D700) vs 1.25kg (D3x). För mig var upplösning, färg och vikt de två största anledningarna till att en A850 inhandlades. Jag kör mest manuellt. Hade huvud-delen av min fotografering legat på AF-objektiv kanske jag hade planerat annorlunda.

Ägde under 1 år en D3 (som ju är en "utbyggd" D700 om man uttrycker sig lite slarvigt) tillsammans med en D300.

Då väl alla på denna tråd vid det här laget vet att jag använder Canon mest och Sony för mitt privata fotografering som är betydligt stillsammare än den typ av fotografering jag utfört yrkesmässigt vill jag tillfoga att jag likt Joakim skaffade Sony p g a upplösningen men också för tillgången till Zeissobjektiv med AF.
Bytte alltså Nikon mot Sony.

AF i Sony är helt tillfyllest för mig. Men i snabba situationer/och vissa ljusförhållanden och med de valbara AF-kombinationer exv en D3 (och jag antar även D700) ger så är givetvis AF rätt använd i dessa kameror bättre.Jag invände dock mot uttrycket leksak. Men jag förstår vad Joakim menar.

Slöobjektiv (kul uttryck!). Min mormor skulle inte lyckas med "grönt läge" (fullauto) att sätta skärpan såvida de inte har kameror där hon nu befinner sig. Hon är död sedan flera år.
Men jag förstår Joakims namnförslag nu.

För övrigt: Om någon vill ha en extremt bra aps-c kamera till ett bra pris säljer Expert ut Nikon D90 för c.a 4.900:- just nu enligt annons.

Ägde under 1 år en D3 (som ju är en "utbyggd" D700 om man uttrycker sig lite slarvigt) tillsammans med en D300.

Då väl alla på denna tråd vid det här laget vet att jag använder Canon mest och Sony för mitt privata fotografering som är betydligt stillsammare än den typ av fotografering jag utfört yrkesmässigt vill jag tillfoga att jag likt Joakim skaffade Sony p g a upplösningen men också för tillgången till Zeissobjektiv med AF.
Bytte alltså Nikon mot Sony.

AF i Sony är helt tillfyllest för mig. Men i snabba situationer/och vissa ljusförhållanden och med de valbara AF-kombinationer exv en D3 (och jag antar även D700) ger så är givetvis AF rätt använd i dessa kameror bättre.Jag invände dock mot uttrycket leksak. Men jag förstår vad Joakim menar.

Slöobjektiv (kul uttryck!). Min mormor skulle inte lyckas med "grönt läge" (fullauto) att sätta skärpan såvida de inte har kameror där hon nu befinner sig. Hon är död sedan flera år.
Men jag förstår Joakims namnförslag nu.

För övrigt: Om någon vill ha en extremt bra aps-c kamera till ett bra pris säljer Expert ut Nikon D90 för c.a 4.900:- just nu enligt annons.

Jag vet att du har haft Nikon, och tänker då på D300 som fick många att dregla ganska så mycket, just för det mycket avancerade Autofokussystemet, 51 punkter, 15 korsformade, någon form av 3D- avkänning, även något om färgavkänning.

Tror det var en Martin H. eller G som berättade att om man väljer in stora områden av AF:n så blir den också långsam, även om nu kameran är duktig att följa rörliga motiv. det har berättas förvånansvärt lite om detta avancerade AF-system, i D3 klagades det på att korspunkterna satt för nära centrum, hur mycket är igentligen teknik-skryt och vad är i verkligheten ärligt användbart, varför skall man välja in en punkt långt till vänster, se den genom sökaren och vad sedan. varför inte vrida kameran och kanske ha 5 punkter runt mitten, är det inte risk att motivet försvinner när man skall laborera.

Hur upplevde du och hur använde du AF:n i dina NIkons.

Tackar för svar. //Bengt.

Hur upplevde du och hur använde du AF:n i dina NIkons.
Tackar för svar. //Bengt.

Kort sagt: MYCKET BRA!

Lite längre uttryckt: Punkterna satt på samma avstånd i D3 och D300 vilket medförde att de blev mer centrerade på FF-kameran än på APS-C modellen.

Vitsen med så många punkter? Jo, det fanns flera än jag mäktar skriva om här. En ganska populär variant var att exv mittpunkten låste på ett rörligt objekt genom mönsteravkänning och sedan följde objektet via de andra punkterna så länge objektet befann sig inom den area AF-punkterna täckte,

En plojgre för många. Men icke desto mindre användbar ibland. Men kom ett annat objekt med liknande mönster in i arean samtidigt så uppstod diverse lustifikationer.

Den största fördelen för mig var att det gick att kombinera olika punkter på olika sätt.

Vad gäller precision med enbart mittpunkt och onsehot på FF med ljusstarka objektiv typ f/1.4-f/2.8 är Sony A850/A900 lika bra. Nikons AF-system är dock mycket mer sofistikierat. Finns ett annat avancerat system på Canon 7D som fungerar lite annorlunda.

För att dra nytta av de många olika inställningsmöjligheterna gäller det att inte kasta handboken förrän man läst in sig på dem.

manualen till D3/D300 finns att ladda hem som PDF-fil har jag för mig. Där kan du läsa om olika AF-metoder.

God Fortsättning//Lennart

Men hur mycket klarar en kameras buffert. Låt säga att den klarar 18-20 Raw-bilder, ligger inte 7D där någonstans, D300 klarade väl 18 Raw. tar man då 8b/s så är det ju stopp efter Ca: 2 Sek ????

Kan dessa mirakelmaskiner nu vila sig en stund och sedan ånyo knattra under 2 sek med 8b/s
tydlingen är 60D kraftfull vad gäller jpeg den matar på till kortet är fullt med sina 5.3 b/s.

medans D7000 tappar kraft förvånansvärt fort, men som sagt för många gäller då bara Raw. många pratar nästan enbart högiso möjlighet, men väldigt få verkar inte önska en kraftigare buffert.

Förtjusningen lever starkt med många pixlar, sedan högiso och många bilder per sekund,
när kommer en modell typ 7D att kunna fota obegränsat i Raw till minneskortet är fullt.
Hur många år framåt i tiden ligger en sådan kameratyp.

Dubbla minneskort blir väl ett absolut måste, när även mer ock mer avancerad filmfunktion skall ingå i våra kameror, framtiden får väl visa hur nästa generation av kameror kommer att bli.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar