ANNONS
Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha! Känner igen mig. Körde först med med Sony A200, och sedan med två olika Canon 400D. Maken till krångliga kameror (och jag har genom mitt liv erfarenhet av över 150 stycken) har jag aldrig någonsin stött på!

På Sonyn klarade man normalt att ställa in allting man ville utan att ha gjort detta någon gång tidigare. .Kanske för någon enstaka funktion efter att man hade gjort den EN gång förut. Men för att ställa in t.ex. Custom vitbalanseringen på 400D var jag tvungen att gräva fram bruksanvisningen VARENDA gång (eller avstå ifall jag inte hade den tillgänglig)! En sådan krånglig och ologisk serie av knapptryckningar och hopp hit och dit kan bara ha åstadkommits av en kommitté med svårt saké-indränkta Canon-festprissar... :)

En sak jag inte märkte förrän jag till slut blev av med den sista 400D-kameran och kunde återgå till A200, var att fotoglädjen gradvis hade försvunnit. Märkte detta först när den snabbt återkom efter att jag hade börjat köra med A200:an igen - plötsligt var kameran inte längre hela tiden i vägen för mig, utan den var en fröjd att jobba med! Och greppet - den satt som klistrad i handen. Det var alltid nervigt att hålla 400D enbart i högra handen - det var osäkert och instabilt - la snabbt av med det. Men med A200 så blev det roligt att fotografera igen.

Det lär dröja innan jag för min del ger mig ut i några ytterligare sådana här synnerligen betänksamma experiment... :)

Kollar man andra dubbel eller flersystem-användares erfarenheter, så ser man liknande mönster där. Såväl Sony som Nikon-användare är genomgående överens om att Canons inre ergonomi är förskräcklig. När man byter fram och tillbaka mellan Nikon och Sony (eller kör med båda), så gnälls det knappast alls. Nikon har vanligen större möjligheter att ställa in handhavandet efter ens personliga önskemål, medan Sony är väldigt intuitiv och mindre ivägen för fotografen (och därmed förstås vanligen snabbare till skott) än några andra kameror (framförallt gäller detta A700/A8507A900, men även de andra i jämförelse med motsvarigheterna). A700 etc. anses toppa när det gäller ergonomi. Stämmer också med mina erfarenheter, liksom att dessa Sony-kameror har den bästa yttre ergonomin.

Vertikalgreppet till Nikon D700 t.ex.är ju kantigt som en tegelsten - What were they thinking? :)
 
Senast ändrad:
Haha! Känner igen mig. Körde först med med Sony A200, och sedan med två olika Canon 400D. Maken till krångliga kameror (och jag har genom mitt liv erfarenhet av över 150 stycken) har jag aldrig någonsin stött på!

På Sonyn klarade man normalt att ställa in allting man ville utan att ha gjort detta någon gång tidigare. .Kanske för någon enstaka funktion efter att man hade gjort den EN gång förut. Men för att ställa in t.ex. Custom vitbalanseringen på 400D var jag tvungen att gräva fram bruksanvisningen VARENDA gång (eller avstå ifall jag inte hade den tillgänglig)! En sådan krånglig och ologisk serie av knapptryckningar och hopp hit och dit kan bara ha åstadkommits av en kommitté med svårt saké-indränkta Canon-festprissar... :)

En sak jag inte märkte förrän jag till slut blev av med den sista 400D-kameran och kunde återgå till A200, var att fotoglädjen gradvis hade försvunnit. Märkte detta först när den snabbt återkom efter att jag hade börjat köra med A200:an igen - plötsligt var kameran inte längre hela tiden i vägen för mig, utan den var en fröjd att jobba med! Och greppet - den satt som klistrad i handen. Det var alltid nervigt att hålla 400D enbart i högra handen - det var osäkert och instabilt - la snabbt av med det. Men med A200 så blev det roligt att fotografera igen.

Det lär dröja innan jag för min del ger mig ut i några ytterligare sådana här synnerligen betänksamma experiment... :)

Kollar man andra dubbel eller flersystem-användares erfarenheter, så ser man liknande mönster där. Såväl Sony som Nikon-användare är genomgående överens om att Canons inre ergonomi är förskräcklig. När man byter fram och tillbaka mellan Nikon och Sony (eller kör med båda), så gnälls det knappast alls. Nikon har vanligen större möjligheter att ställa in handhavandet efter ens personliga önskemål, medan Sony är väldigt intuitiv och mindre ivägen för fotografen (och därmed förstås vanligen snabbare till skott) än några andra kameror (framförallt gäller detta A700/A8507A900, men även de andra i jämförelse med motsvarigheterna). A700 etc. anses toppa när det gäller ergonomi. Stämmer också med mina erfarenheter, liksom att dessa Sony-kameror har den bästa yttre ergonomin.

Vertikalgreppet till Nikon D700 t.ex.är ju kantigt som en tegelsten - What were they thinking? :)

Det är både förunderligt och underbart att männsikor är olika. Du har nedtecknat ett mycket välskrivet och informativt inlägg.

Som både Sony- och Canonanvändare (för att inte tala om Nikon som jag använt mycket) måste jag härmed tacka för ditt inlägg men tillfogar försynt:
- Jag håller inte med ett skvatt av vad du skrivit.

Men ssv så gäller begreppet "alla lika-alla olika".

Frid//L
 
Visst är det så!

Eftersom jag äger/har i mitt liv ägt systemkameror från över 30(!) olika systemkameratillverkare, så är det ju inte alls omöjligt att detta har givit mig många underliga uppfattningar, och i största allmänhet kanske gjort mig tämligen knäpp... :)

Men det som jag skrev mera detaljerat om, alltså 400D versus A200, menar du att du bestrider även detta???
 
Det är både förunderligt och underbart att männsikor är olika. Du har nedtecknat ett mycket välskrivet och informativt inlägg.

Som både Sony- och Canonanvändare (för att inte tala om Nikon som jag använt mycket) måste jag härmed tacka för ditt inlägg men tillfogar försynt:
- Jag håller inte med ett skvatt av vad du skrivit.

Men ssv så gäller begreppet "alla lika-alla olika".

Frid//L

Håller med dig Lennart....har kört både Nikon,Canon och nu Sony...jag gillade/gillar Canons menyhantering/upplägg minst o tycker det är lite krångligare än Nikon och Sony men det är inga jätteskillnader mellan dom olika tillverkarnas upplägg utan hur man upplever menyhanteringen/upplägget handlar mest om vilket man föredrar/passar en bäst o att lära/köra in sig på hur allt fungerar.

Jag hanterade/kom åt alla inställningar på min dåvarande Canon lika snabbt som jag gör med min nuvarande Sony trotts att jag föredrar Sonys menyhantering/upplägg o tycker Canons är lite krångligare...varför?? Jo jag lärde mig kameran....allt handlar om att lära "känna" sin kamera...hur den bete sig o fungerar.
 
Visst är det så!

Eftersom jag äger/har i mitt liv ägt systemkameror från över 30(!) olika systemkameratillverkare, så är det ju inte alls omöjligt att detta har givit mig många underliga uppfattningar, och i största allmänhet kanske gjort mig tämligen knäpp... :)

Men det som jag skrev mera detaljerat om, alltså 400D versus A200, menar du att du bestrider även detta???

Det är svårt att bestrida personliga uppfattningar. Personligen har jag aldrig gillat Canons tresiffriga serie ergonomiskt p g a dåligt handgrepp trots att mina händer är ganska små. Precis som jag inte tycker om Sonys A380 av samma orsak.

Någon svårighet att navigera i menyerna eller finna direktknappar har jag dock inte upplevt.

Oavsett märke tycker jag att det största problemet är reglage/knappar som rubbas oavsiktligt vid normal fotografering/hantering.
 
I morgon skall min D5á mkII få bekänna lite färg då jag fotar skolavslutningen i kyrkan. Där har jag fotat med olika Sonykameror flera ggr. Så därmed torde det gå att jämföra lite resultaten sedan.
Blir spännande.. :)
 
...

Oavsett märke tycker jag att det största problemet är reglage/knappar som rubbas oavsiktligt vid normal fotografering/hantering.

Absolut. Det enda egentligen jag stör mig på A850/A900 är AF/MF-knappen. Visst gillar jag skarpt funktionen, men jag kommer ofta åt den av misstag med tummen eftersom jag håller ganska högt upp med tummen ända fram till displayen på ovansidan.

Det har förstört många bilder för mig att jag omedvetet stängt av AF. Nu har jag ställt om knappen att vara fokuslåsningsknapp istället.


/Mats
 
Absolut. Det enda egentligen jag stör mig på A850/A900 är AF/MF-knappen. Visst gillar jag skarpt funktionen, men jag kommer ofta åt den av misstag med tummen eftersom jag håller ganska högt upp med tummen ända fram till displayen på ovansidan.

Det har förstört många bilder för mig att jag omedvetet stängt av AF. Nu har jag ställt om knappen att vara fokuslåsningsknapp istället.
/Mats

Ett perfekt exempel på VARFÖR den ene tycker si och den andre så om en kamera. Själv håller jag inte tummen så högt upp så för mig är den en kär finess som den är placerad.

Detta innebär inte att jag tycker att Mats har fel och jag rätt. Vi har lika mycket rätt / fel båda två, men är olika funtade i våra respektive sätt att hålla samma typ av kamera.

Samtidigt är ju bara detta enkla exempel en typ av bevis för varför man i många lägen ska ta kameratester som utförts av EN person med en kraftig nypa salt. D v s allt tyckande om en kamera på egenskaper som inte är mätbara. Ergonomi är inte mätbart så att det blir allmängiltigt och objektivt i ett test.

Det är däremot upplösning, lågljusegenskaper, sekvenshastighet, sökartäckning o s v. Allt annat vet man inte något om (annat än vad testredaktören personligen tycker) förrän man själv hållit i kameran och hanterat den.

Precis samma sak är det (med all respekt för seriösa testare) för testredaktörer som privat använder exempelvis Canon. Inmatningshjul, andra rattar och reglage samt customfunktioner sitter så väl i ryggmärgen på dem att de kan känna sig obekväma med exempelvis en Sony eller Pentax.
Och det kan påverka slutomdömet.

Jämför med att provköra en bil som har taskig körkomfort för en person som är 1,87 lång, men känns perfekt för den som är 1,65-1,82 lång. Jag tror att den lååånge testaren p g a obekvämheten inte noterar en rad små fina finesser som andra upptäcker och värderar.
 
Slänger in inlägget som jag la in i A33/55 tråden nyss då det kanske intresserar fler.....För den som bor i eller i närheten av Stockholm o vill klämma på bla Sonys A55 så har Scandinavian photo Sony demo-dag imorgon(21:e December):

http://www.scandinavianphoto.se/Phot...x?bID=11734511

Död länk.

Man kanske skulle gå dit lite på lunchen.
Var på Scandinavian för några veckor sedan och köpte bläck och då slog det mig att de fullständigt avlövat sin Sony-representation. Den hyllan hade de mest Pentax på vid det tillfället. Det fanns nästan inget Sony alls.

Ska ni klämma och känna på Sony-grejor är nog Rajala Pro Shop ett betydligt bättre val eller Sonys egen butik även om de förvånande nog har dåligt med grejor där också tidvis. Borde inte en Sony-butik ha varenda objektiv i sin line up? Var ska man annars gå om man vill testa? Rent allmänt tycker jag Sonys närvaro är mycket dålig och det är ju bara att kolla i recensionsbanken här på FS på recensioner för Sonys objektiv så inser man ju att något är mycket fel. Inte säljs det många Sony-objektiv inte. Gå sedan in och kolla Nikon-objektivrecensionerna eller Canon.

FS har inget för oss utan man får gå till Dyxum eller till Fred Miranda för att kolla Tamron, Sigma och Tokina om man vill ha någon form av vägledning plus mer seriösa testsidor på webben.
 
Undrar när FS ska uppmärksamma att det kommit ny firmware till A850/900?? Men det är väl som vanligt med Sony-nyheterna...dom publiceras när det inte längre är nyheter :)
 
Tro mig, det är en vanesak. Allt är minst lika åtkomligt som på en A850. Hade du gått från en 5DII till A850 hade du svurit över A850.
Efter några dagar är allt frid och fröjd ska du se.

Har idag testat 5D mkII vid fotande inne i kyrkan.. Och det är en bra kamera.. Jag förstår att pressfolk uppskattar den .. Den är helt enkelt "idiotsäker" att man får med sig fungerande bilder.. Och liiiite har jag snappat hur man styr den i en vanlig fotosituation med det viktigaste.. Så det ordnar sig nog med mer träning och därmed mer vana.. Nu skall jag sluta snacka Canon här i tråden.. Och sikta in mig på en NEX till våren..
 
Testat det gällande andra saker utan resultat men få kanske ta o tipsa dom om detta också o se om dom nappar....frågan är dock om det ska behövas...i princip alla andra märken/tillverkares firmware-uppdateringar uppmärksammas nästan direkt.

Men men tycker det bara är lite trist att vissa märken(inte bara Sony) inte få samma uppmärksamhet som vissa andra.
 
Testat det gällande andra saker utan resultat men få kanske ta o tipsa dom om detta också o se om dom nappar....frågan är dock om det ska behövas...i princip alla andra märken/tillverkares firmware-uppdateringar uppmärksammas nästan direkt.

Men men tycker det bara är lite trist att vissa märken(inte bara Sony) inte få samma uppmärksamhet som vissa andra.

Jag tror hela det här komplexet borde hamna i knäet på Sonys svenska representanter. Man ska veta att Canon och Nikon är oerhört mycket flitigare att besöka större fotoaffärer och där ordna dels demonstrationer av produkterna samt mindre workshops.

ÅF känner sig mycket tryggare om de får draghjälp i marknadsföringen när det gäller att ha ett större sortiment hemma.

Men det här handlar om tradition. Canon och Nikon har hållit på så här läääänge. Andra märken måste nog börja på samma sätt och det tar nog ett par år innan det ger bra resultat.

Här ligger ju inte bara Sony efter i Sverige. Sigmas nya kamera med den unika Foveonprocessorn som eliminerar Bayerfiltret lär ha extremt hög upplösning. Utan tvekan världens högsta utan att vara FF. Men det är tyst om den. Pentax hör man om lite sporadiskt.

Vad jag förstår är det lite annorlunda i andra världsdelar och även i andra delar av Europa. I nuläget kampanjar Sony i Sverige i stort sett bara för NEX via en ganska riklig reklam i TV.
 
Jag tror hela det här komplexet borde hamna i knäet på Sonys svenska representanter. Man ska veta att Canon och Nikon är oerhört mycket flitigare att besöka större fotoaffärer och där ordna dels demonstrationer av produkterna samt mindre workshops.

ÅF känner sig mycket tryggare om de får draghjälp i marknadsföringen när det gäller att ha ett större sortiment hemma.

Men det här handlar om tradition. Canon och Nikon har hållit på så här läääänge. Andra märken måste nog börja på samma sätt och det tar nog ett par år innan det ger bra resultat.

Här ligger ju inte bara Sony efter i Sverige. Sigmas nya kamera med den unika Foveonprocessorn som eliminerar Bayerfiltret lär ha extremt hög upplösning. Utan tvekan världens högsta utan att vara FF. Men det är tyst om den. Pentax hör man om lite sporadiskt.

Vad jag förstår är det lite annorlunda i andra världsdelar och även i andra delar av Europa. I nuläget kampanjar Sony i Sverige i stort sett bara för NEX via en ganska riklig reklam i TV.

Visst har du rätt i det Lennart o jag håller med dig i det du säger/skriver.....dock kan man ju tycka att vissa nyheter borde snappas upp utan att representanter eller åf infomerar om nyheterna till FS...menar det är trotts allt både teknik och bildintresserade som jobbar på/med FS så nån borde uppmärksamma nyheter som denna trotts utebliven info från representant eller åf då nyheter som denna i princip går att läsa på alla andra siter och i tidningar....FS brukar ju annars titt som tätt länka/kopiera bild/teknik-artiklar från andra siter.

Men men nu har jag i alla fall tipsat redaktionen om detta så få se om det dyker upp nått på förstasidan om denna nyhet.
 
Visst har du rätt i det Lennart o jag håller med dig i det du säger/skriver.....dock kan man ju tycka att vissa nyheter borde snappas upp utan att representanter eller åf infomerar om nyheterna till FS...menar det är trotts allt både teknik och bildintresserade som jobbar på/med FS så nån borde uppmärksamma nyheter som denna trotts utebliven info från representant eller åf då nyheter som denna i princip går att läsa på alla andra siter och i tidningar....FS brukar ju annars titt som tätt länka/kopiera bild/teknik-artiklar från andra siter.

Men men nu har jag i alla fall tipsat redaktionen om detta så få se om det dyker upp nått på förstasidan om denna nyhet.

Jo, jag förstår precis vad du menar och det ligger mycket i det du skriver. Det hör ju till yrket för alla inom media att följa med i vad som skrivs i andra magasin och på div sajter. Och FS är ju en medial inrättning.
Hatten ( eller vinterluvan) av för att du tipsat redaktionen.

Sedan finns det en annan aspekt på det hela. Jag undrar hur ofta det sker att andra märken än Nikon och Canon åker ut till ÅF (speciellt elektronikvaruhusen och andra som säljer i större volymer) och lär personalen hur en ny produkt fungerar.

På exv MediaMarkt i Växjö märks det ganska tydligt att det bara en i personalen som kan demonstrera hela sortimentet och det har han (Jonas) sannolikt hämtat in kunskaperna till själv. De andra kan i stort sett Canons och Nikons instegskameror, men inte exv Sony och Pentax. Detta gäller dslr. Hur det ligger till på kompaktsidan vet jag inte då jag inte på flera år handlat någon sådan på MM.

Men MM i Växjö fungerar strålande jämfört med många andra varuhus. Fast hur man än resonerar så känns det ju lättare för en försäljare att demonstrera och därmed rekommendera en kamera han/hon själv behärskar. Och då har givetvis Canon/Nikon ett kraftigt försprång redan inann kunden frågat efter en dslr.

Så här handlar det om att våga satsa på ordentliga kontakter med ÅF för de märken som vill sälja i större volymer. Elektronikvaruhusen svarar för en jätteandel av instegs-dslr-försäljningen.
 
Var på Scandinavian på lunchen. Inte mycket där inte av objektiv och Scandinavian själva har ju som sagt nästan ingenting. Det enda Sony-hus Scandinavian själva hade i montern var en A33.

Var som sagt sugen främst på att kolla 70-400 zoomen men någon sådan hade inte Sony-killen heller. Mest NEX-grejor men även A580 och A55. Inte heller denne Sony-säljare verkade speciellt kunnig tyvärr men han var inte lika vilsen som Rajalakillen jag försökte köpa ett A55-hus av för någon vecka sedan som påstod att möjligheten att zooma in i Liveview-läge "nog" var borrtaget på A55 (för det är ju typ en enklare modell, menade han), vilket som sagt är helt fel. Men man måste orka läsa manualen och slå på funktionen via ett menyval, för det är avslaget av någon anledning by default. Varför gör man nånting sådant?

Det är klart att både Canon och Nikon har mycket gratis här. Folk kan väl deras grejor i sömnen och det är alltid en kostnad att lära sig något nytt. Sonygrejor lär de sig säkert inte innan någon satt dem på pottan några gånger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.