Photocon
Aktiv medlem
Jodå det fungerar som det ska med att ladda upp bilder....så gör även A900 ovs väderförhållanden
Utmärkkt illustration till mitt inlägg där jag menade att FF-tråden blivit översnöad!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jodå det fungerar som det ska med att ladda upp bilder....så gör även A900 ovs väderförhållanden
Jaha.. Då är är jag direkt utfryst så jag ej får lägga in bild bara för jag råkade handla "fel" märke.. Det blev ju inte Sony.
Utmärkkt illustration till mitt inlägg där jag menade att FF-tråden blivit översnöad!
När kommer inbyggd värme i greppet, fin patent på motorcyklar nu för tiden.
Kanske nya A90 FF får det, A90 vore ett passande namn på en ny Sony FF. A950 går väl bra också.
vi skriver lite FF innan Elmfelt stänger igen.
Jaha.. Då är är jag direkt utfryst så jag ej får lägga in bild bara för jag råkade handla "fel" märke.. Det blev ju inte Sony.
Där ser man...som sagt vad det står på kameran spelar inte någon som helst roll...alla dagens kameror är bra så det viktigaste är att välja den som känns rätt och uppfyller ens krav/behov...om jag ska våga mig på en gissning så gissar jag på Canon(?).
Terrible Shock, blev inte Sony, har man sagt b får man säga a.//Bengt.
Behövs ingen inbyggd värme i greppet på A850/900....det är inga som helst problem att manövrera kameran med tjocka o varma handskar
Av slump så blev det en Canon 5D mkII med 24-105L f4 is USM. Det var egentligen meningen att bli en NEX eller A55 alt A580.. Så blev det en Canon.. Men men. Får se om jag gillar den. Menyerna är en plåga. och finna styrningarna måste jag nog plugga manual för lära mig.. Jag anser kameran är rena dyngan då det gäller manövrera... Så hur fasen testare inte höjer en Sony FF till skyarna för styrbarheten är för mig en gåta.. En Sony hittar vem som helst allt i utan plugga manual som en dåre. En Canon 5D mkII finner man inget snudd utan att läsa. Så förbannat korkat är det..
Får se vad jag tycker då man pluggat manual och lekt med den i ett halvår . Då kanske man fattar hur man styr eländet... Om jag pallar med den så länge med allt fippel..kan lika gärna lessna på den. Hatar behöva läsa läsa läsa om allt allt allt .. Dyslexi´n gör inte saken bättre heller..
Nöden har ingen lag som dom säger, är det kallt så, men jag har svårt med handskar, tappar liksom känslan, tunna fina skinnhandskar kan gå men dom är dåliga att värma, men klarar A900 gamla tjocka Asbetshandskar, annars ingen superpromodell
Av slump så blev det en Canon 5D mkII med 24-105L f4 is USM. Det var egentligen meningen att bli en NEX eller A55 alt A580.. Så blev det en Canon.. Men men. Får se om jag gillar den. Menyerna är en plåga. och finna styrningarna måste jag nog plugga manual för lära mig.. Jag anser kameran är rena dyngan då det gäller manövrera... Så hur fasen testare inte höjer en Sony FF till skyarna för styrbarheten är för mig en gåta.. En Sony hittar vem som helst allt i utan plugga manual som en dåre. En Canon 5D mkII finner man inget snudd utan att läsa. Så förbannat korkat är det..
Får se vad jag tycker då man pluggat manual och lekt med den i ett halvår . Då kanske man fattar hur man styr eländet... Om jag pallar med den så länge med allt fippel..kan lika gärna lessna på den. Hatar behöva läsa läsa läsa om allt allt allt .. Dyslexi´n gör inte saken bättre heller..
En sak som jag undrar över är om JPEG ur A55 (16 Mp) är hårdare komprimerad än ur A550 (14 Mp). Bilderna verkar lika stora som ur A550 eller t.o.m. mindre och jag inbillar mig att de är en aning känsligare för efterbearbetning också. Någon annan? Jag kan självfallet ha fel. Har jag emellertid rätt så kommer jag ändra mitt beteende och gå över till RAW-baserat flöde, även om det bär mig emot.
Angående JPEG ur kameror så skulle jag vilja att de skrotade "Fin" och "Standard" som kvalitetsbegrepp och istället införde den modell som man har i exv. Lightroom där man kan välja på att få ut bilderna steglöst i 1-100% eller en fixerad bildstorlek i Kb. Som de nu är har man ingen aning om hur mycket bilderna är komprimerade.
Tackar..
Men kameran är verkligen ingen höjdare att styra. Och handskar och 5D mkII är inget man använder såvida det inte är kirurghandskar. Tycker knapparna är pluttiga utan handskar. Fast man får väl se om ett tag då man vant sig med den om man alls blir överens med hur den styrs.... Men oavsett man vänjer sig så är det då rakt inte en A850 inte.. Canon borde gå kurs hos Sony i att göra saker enkelt åtkomligt.
Är man ute o fotar när det är 10-15 minusgrader ute så har man riktiga handskar på sig....hjälper knappast med bara värme i greppet då det sällan är det som blir kallast o hålla i...blir grymt kallt om fingrarna om efter ett tags arbetande med stativet eller objektivet/kameran direkt i händerna o inte har riktiga hanskar på sig...Jag personligen har tjocka skid/vinterhanskar på mig när jag är ute på turer i kylan...inga som helst att manövrera kameran med dessa handskar pg av kamerans stora och välplacerade knappar...visst inte samma känsla som utan eller med tunna handskar men det är viktigare o hålla sig varm.
Nej, inte ännu mer detaljerade inställningar för jpeg.
Kör RAW istället!
Det går alldeles utmärkt att köra bara RAW. Sony har en fin drivrutin för Windows så att man kan browsa bland raw-filerna direkt. Du har ju dessutom Adobe LR och därmed ACR6. Det är ju ett helt underbart fantastiskt program. Hur snabbt och smidigt som helst att justera bilden med verktyg du inte har möjlighet till med jpeg. Finns helt enkelt så mycket mer information i raw-filen som är förstörd i jpeg.
Vitbalansen behöver du inte bry dig om utan kan justera i efterhand. Exponeringen kan du också justera inom rimliga gränser och att ha möjlighet till reglage som fill-light och brus-reduktion osv är ju helt fantastiskt.
Om man har många bilder och snabbt vill snabbehndla många med t.ex. IrfanView e.d. så går det också fint med RAW då det går att automatisera raw-konverteringen.
Alltså, jag ser inget behov av jpeg alls nu när jag skådat ljuset . Tror aldrig att jag ska låta min A850 få bildbehandla åt mig något mer. Ska man plocka upp en bild och bara beskära och skärpa upp så är steget över RAW inte många sekunder.
Jag körde tidigare alltid raw+jpeg för att enkelt kunna behandla många bilder men samtidigt kunna göra mer av en extra fin bild, men nu är det enbart cRAW som gäller (fixar A55 det förresten?).
Har man väl lärt sig ACR lite mer så är det en dröm.
Jag går kursen digital bildbehandling på distans på högskolan i Jönköping. Fantastiskt bra och i princip samma undervisnig som går att få via moderskeppets videokurser. Det finns en helt ny videokurs med allt om RAW i ACR6. Rekommenderas starkt.
/Mats
Av slump så blev det en Canon 5D mkII med 24-105L f4 is USM. Det var egentligen meningen att bli en NEX eller A55 alt A580.. Så blev det en Canon.. Men men. Får se om jag gillar den. Menyerna är en plåga. och finna styrningarna måste jag nog plugga manual för lära mig.. Jag anser kameran är rena dyngan då det gäller manövrera... Så hur fasen testare inte höjer en Sony FF till skyarna för styrbarheten är för mig en gåta.. En Sony hittar vem som helst allt i utan plugga manual som en dåre. En Canon 5D mkII finner man inget snudd utan att läsa. Så förbannat korkat är det...