** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med dig. Jag tycker också att Sony 28-75/2.8 SAM är mycket bra. För mig finns ingen anledning att skaffa en ny zoom i det omfånget men en relativt ljusstark 35:a skulle sitta fint att ha när man går på stan.

Jo visst skulle en 35/1.4 sitta fint. Bara det att Sonys G-version är liksom inte det bästa på marknaden (en underdrift) trots att det är ett av de dyraste objektiven. Men man får mycket CA och luddighet för pengarna:)

Skulle kunna tänka mig en 40mm till FF med ljusstyrka 2.0. Ett relativt kompakt objektiv som mer blir en "vidvinklig normal". Skulle inte behöva kosta skjortan heller.

Det tillverkades sådana förr med ljusstyrka f/1.8 och f/2.0, men aldrig av Minolta. Konica hade 40mm pankaksobjektiv som såldes som normalglugg en gång i tiden.

De ljusstarkaste fasta gluggarna och zoomarna är inte så vidare sköna att flanera omkring med så jag förstår ditt önskemål. Är själv rätt mycket "promenadfotograf".

Dessutom är det ändå dags att handla lite nya objektiv .-( (don´t ask...)
/Mats

Nej, jag ska inte fråga. Men i förrgår när vi pratade i telefon sade jag ju till dig att objektiv ska fästas med bajonetten riktad in mot kamerahuset. Så du har vänt på begreppen och försökt baklänges igen:)

Å andra sidan tycker jag du ska använda de massakrerade gluggarna. Bildresultaten kan faktiskt uppfattas som så konstnärliga att du vinner en fototävling:)

Ser ut som is till drinken i den vänstra bägaren :)

Kan mycket väl illustrera "slit och släng-mentaliteten" eller bli en lyckad omslagsbild till boken
"En fototestares nervsammanbrott" där man bland annat kan läsa:
- Efter att försökt mikrojustera gluggjävlarna under mer än 40 timmar och 18456 exponeringar så brast något inom mig och....... (den fantasifulle kan själv fylla i fortsättningen).

Kan också fungera som en "installation" på något litet tredigt och obskyrt galleri.

Men bilden kan också utgöra en varning till de som köpt objektivattrapper i form av en termos och råkar ta fel. Skållhett kaffe på en kall frontlins kan ju resultera i något slikt.

Var finns billigaste a900 för tillfället?

Ingen rea just nu. Billigaste A900 är JapanPhoto och Pixmania för 24900.
Inte heller A850 reas. Billigaste är Dustin på 19995.

A900 har sålts ut för 16700 ett par gånger då några butiker rensat sitt lager och JapanPhoto sålde den för 14900 på fotomässan, men det verkar som om alla sista lager-ex är slut nu.

Mitt tips nr 1 är att vänta tills det dyker upp ett bra tillfälle. Tips nr 2 är att köpa en A850 istället. Samma kamera till något lägre pris och den är faktiskt aningen bättre bildkvalité-mässigt. Har äkta ISO 100-läge och har något bättre ISO-prestanda. I alla fall enligt vad jag hört och med egen erfarenhet i jämförelsen mellan min A850 och A900.

/Mats

Fel tråd för detta iofs, men jag gjorde samma sak för en stund sen.

Bläddrade i Kamera och Bild i affären och reagerade på exakt samma sak som du. Han skriver att seriebildstagning är 6 bilder/sek med följande AF och går att pressa till 10 fps med låst fokus och avfärdar det med att då är det inte värt så mycket.

Frågan är snarare om han verkligen "missade det", eller om det är något annat.
Magnus, du får gärna själv svara på saken.

Hela poängen är att kameran ju klarar 10 fps och fokusering, inte bara mellan varje bild, utan tom. samtidigt som bilden exponeras, vilket den här kameran är ensam om och på just den punkten slår Canon 1D m.fl. (Inte för den saken skull sagt att den slår den kameran överlag, bäst att lägga till). Detta i en kamera för c:a 7000 kr istället för 40-50 kkr.

Fröderberg VET GARANTERAT OM DET. Kan inte tänka mig annat. Han var med och kommenterade dessa saker i en tråd här på fotosidan. http://fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1581872#post1581872 där han också fick ta del av kritiken mot deras A550-test som var helt uppåt väggara faktamässigt.

Ursäkta mig, men det är faktiskt skitdåligt att inte ha koll, eller låtsas att inte ha koll, på hur det ligger till när man skriver ett sånt test! Ett sådant test har våldigt stor genomslagskraft och då finns det ett ansvar att göra det korrekt. Den här funktione hos A55 är ju en av de riktigt vassa finesserna och det har ju i fotokretsar stötts och blötts åtskilliga gånger, så det är faktiskt helt sjukt att göra så grova fel och skriva ner kameran på det sättet, om det inte är så att det finns en "hidden agenda" ...

/Mats

Men det finns uppgifter om att det inte sker någon omexponering mellan bilderna och skälet till detta skulle vara att de gamla Minolta-objektiven inte skulle hinna med i svängarna när det går så fort. Omfokusering alltså men ingen ommätning och omexponering (=omställning av bländare/tid). Någon kanske med säkerhet vet vad som gäller i fallet exponering.

Blir det rätt från början så lär väl inte ljuset hinna ändra sig mellan exponeringarna när man trycker av 10b/s. Det enda intressanta är ju fokusjusteringen och det fungerar ju.

Men det finns uppgifter om att det inte sker någon omexponering mellan bilderna och skälet till detta skulle vara att de gamla Minolta-objektiven inte skulle hinna med i svängarna när det går så fort. Omfokusering alltså men ingen ommätning och omexponering (=omställning av bländare/tid). Någon kanske med säkerhet vet vad som gäller i fallet exponering.

Fokuseringen sker kontinierligt eftersom AF-sensorerna är aktiva hela tiden till skillnad mot en traditionell DSLR där spegeln fälls upp och AF-sensorerna inte kan se bilden när den tas.

Bländarstyrningen sker mkaniskt åt ett håll och med en fjäder som rtyscker tillbaka till andra läget. Fjädern hinner inte med (enligt spec) att skifta detta med högre hastighet än 5 bilder per sekund. Därför är 7 fps burstläget på A550 och A580 med låst exponering.

På A55 har dom löst det på ett annat sätt för att få autoexponering också, men med fast bländarinställning. Istället ändras ISO-talet vid skjutning i 10 fps och det går bara att ställa in det läget. Visst, det är en begränsning och kompromiss, men likafullt är det felaktigt att skriva att kameran inte fokuserar mellan bilderna med 10 fps. Tvärtom är det den enda kameran som inte bara fokuserar mellan bilderna, utan t.o.m. under exponeringen.

/Mats

Fasdetekterande AF funkar inte om man bländar ner för mycket så kanske är det detta som orsakat missförståndet i tidningen. Även detta känns som en begränsning som det går att leva med eftersom fördelen med att AF arbetar kontinuerligt är viktigast på stora bländare och naturligtvis avtar med växande skärpedjup:)

Sådana här begränsningar av en förtjänst är problematiska för (ärliga) reklammakare, manualförfattare, testare m.fl. eftersom fördelen ska förklaras utan att begränsningen varken förtigs eller får för större vikt och uppmärksamhet än den förtjänar.

Ja denna lilla plastkamera får bara inte vara för bra, konsigt att inte Rockwell klaga på att den inte flyter eller om den hamnar i vattnet. Intressant detta med AF ur flera aspekter, när en större zoom då används som inte har 2.8 som bästa bländare, utan kanske 5,6 som mera vanligt, och att inte ljuset ute är strålande sol, utan kanske en mulen oktoberdag, då har man inte så många bländarlägen att välja på, inte bara att knäppa in bl/11 en mulen oktoberdag, den flygande fågeln mot blå himmel har väl inte så många ljusförändringar om man inte skall springa in i skogen efter den. men kära nån bufferten är väl slut sedan länge och dom flesta kameror går väl på lågfart efter bara några sekunder., för det är väl Raw-format det fotas med och kanske till och med 14bit är invalt då gick väl D3 ner till 2,5b/sek och den kostar 40000Kr. Nej den lilla toykameran har inte 28 knappar och 14 customlägen, och inte är den så bra vid iso 51600 eller, tjocka handskar måste kameran också klara av att vara byggd för, mycket viktig att man kan ha tjocka handskar på sig och ändå kommer åt att lätt sköta spakarna, jag tror att med 7D kan man ha asbetshandskar på sig och smidigt kunna ställa in, det är semipro det.:)

Asbest är förbjudet och alltså helt irrelevant som material i inte bara fotografers handskar 2010, även om vi självklart hade sådana i metallslöjden på högstadiet (men det var ju ett bra tag sedan) :).

Senast ändrad:
En sak som jag undrar över är om JPEG ur A55 (16 Mp) är hårdare komprimerad än ur A550 (14 Mp). Bilderna verkar lika stora som ur A550 eller t.o.m. mindre och jag inbillar mig att de är en aning känsligare för efterbearbetning också. Någon annan? Jag kan självfallet ha fel. Har jag emellertid rätt så kommer jag ändra mitt beteende och gå över till RAW-baserat flöde, även om det bär mig emot.

Angående JPEG ur kameror så skulle jag vilja att de skrotade "Fin" och "Standard" som kvalitetsbegrepp och istället införde den modell som man har i exv. Lightroom där man kan välja på att få ut bilderna steglöst i 1-100% eller en fixerad bildstorlek i Kb. Som de nu är har man ingen aning om hur mycket bilderna är komprimerade.

Nu har vi ju halkat (det gör man lätt i denna rikliga vinter som haltar mot den vrickade julen med tillhörande överkonsumtion och folk som föräter sig) in på A55:s fördelar och förmenta tillkortakommanden i div tester. FF-temat verkar blivit översnöat.

I alla fall har jag under tiden jämfört Sonys FF-kameror med Canons 5DMkII (vilken tillsammans med 1DsMkIII ff har den högsta upplösningen av Canons dslr, dvs 21MP). Det är gjort under "vanlig" fotografering på ganska lugna motiv.

Skillnaden efter en rawbearbetning, enl allt lika så långt det går, visar föga överraskande att bildkvalitetsmässigt syns ingen direkt skillnad vad gäller detaljering vid mer normala ison. D v s 100-1600. På obearbetade bilder finns skillnad i färgstick och AWB hanterar samma motiv lite olika.

Objektiv jag testat med:

För Sony: 28-75/2.8 SAM samt Zeiss 85/1.4 ZA
För Canon: 24-105/4 L IS usm och EF 85/1.8 usm.

För att på skärm se en liten bättre detaljering måste man ta till Zeissgluggen vad gäller Sony. De 3 extra MP gör alltså inte något speciellt till eller ifrån.

Kamerorna är lika bra. Men sedan kan ju personliga preferenser som sökare, LV eller inte LV, filmfunktion eller saknad filmfunktion spela roll för en del.

Alltså, min bedömning är att med väldigt bra objektiv, typ Zeiss, finns en lite bättre detaljering att hämta ut ur A900/A850 än 5DMkII. Men då ska rawfilen bearbetas väldigt noga. Brusmässigt är 5DMKII bättre när iso 800 passeras.

Alltså väldigt liten skillnad. Ibland fördel Sopny och ibland fördel Canon. Efter en längre tid på marknaden kommer vi sannolikt att se liknande små differenser mellan A55 och dess konkurrenter. Allt är nämligen så upphaussat så snart en modell släppts.

Efter en tids användning ser man lite annorlunda på kamerornas prestanda. Därför bör man, enl min åsikt, ta de första hands-ontesterna med en nypa salt och invänta eventuella fälttester eller rapporter från fotografer här på FS som använt kamerorna under praktiska förhållanden en lite längre tid innan man bedömer en kamera fullt ut.

Isotester är dock en annan sak. De går att göra momentant enl givna mallar och enligt principen allt lika.

Kan ni ladda in bild i tråden här? ? Då jag skall göra det så fungerar det inte..Fel på sidan här eller min dator som konstrar...?

Jodå det fungerar som det ska med att ladda upp bilder....så gör även A900 ovs väderförhållanden :)

Bilagor

• A900.jpg
    A900.jpg
    25.7 KB · Visningar: 86
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar