Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Är väl ingen totalmotståndare till plast, igentligen inte alls, men det kan göras mer eller mindre bra. frågan efter metallkamera har mera att göra med att Sony borde ha haft en sådan, för att tillgodose en bredare kundkrets.

För det är ställt utom allt tvilel att man fångar upp mera kunder, men jag kanske är ute och cyklar här, och tänker fel, Pentax K5 kostar väl inga 18000 Kr vad jag kan se.

//Bengt.

Nej men ca 12000sek...ca 3000sek dyrare jämfört med en A580 som kostar ca 9000sek(A55 ca 1000sek billigare)...ganska stor prisskillnad trotts allt o hade Sonykameran haft ett ett tätat metallhus så hade den också legar runt samma prisklass.
 
Kanske inte för själva fotograferandet, eller för den verkliga hållbarheten heller... Men när en presumptiv kund "X" står i butiken och klämmer på något han/hon kanske ska upp med 10-20 lappar för...?

Biltillverkare har oftast specialiserade akustikspecialister som inte arbetar med NÅGOT annat mer än bara att få fram "rätt" ljud när man stänger dörren. Lite dämpning här, lite mindre där, fäst innerplåten mot sidokrockskyddet där, gör gummilisten 20% styvare, dämpa DEN haken på låsmekanismen - osv, osv. Men de har kommit fram till att detta gör tillräckligt med skillnad vis P.o.S för att kostnaderna för denna utveckling ska betala igen sig.

Lite skillnad på en bil och en kamera....för dom flesta "Svensson" som kanske inte är speciellt fotointresserad eller vill lägga speciellt mycket pengar utan bara är ute efter en bra kamera så är det nog viktigast att få en så bra spec som möjligt till minsta möjliga pris...den lilla skillnaden som det är i byggkvalite på kamerorna i 7-9000sek klassen tror jag inte dom lägger så stor vikt vid faktiskt/är det mest avgörande....för en som inte är speciellt fotointresserad halar knappast upp 20000sek för en kamera om han/hon nu inte ha det väldigt gott ställt ekonomiskt.

Men visst står man med 10-20000sek som man ska bränna på kamerautrustning och priset inte är speciellt avgörande så hamnar man i en helt annnan situation...då kan titta man på ett större utbud och på kameror som även ligger i en helt annan klass...inte kameror i klassen som tex A55 och A580 ligger i.

Men visst jag personligen tycker att tex Nikon D7000 och Canon 60D som är ca 1-2000sek dyrare än A580 är nått snäpp bättre när det gäller kvalitetskänslan än A580 och för endel så kanske inte dessa extra kronor spelar nån roll men för den med tajt budget brukar oftast priset vara det som är avgörande om kamerorna är likvärdiga specmässigt(pixlar,video mm).

Även om jag tycker Sony ha "ryckt" upp sig lite på senaste när det gäller kvalitetskänslan så har dom en bit kvar upp till nivån som Canon och Nikon ligger på när det gäller kvalitetskänslan på kamerahusen i plast.
 
Joakim fångar mina tankar på pricken, precis som han beskriver kunden som kommer in i affären.
Det är verkligen en teknikintresserad generation som numera är uppväxt med playstation och allt mera avancerade mobiltelefoner, dom klämmer ock känner, när HTC-Legend kom med aluminiumchassi, så var testarna lyriska, tillika var kunderna. men när tiden går så kanske den stora 4 tums skärmen ändå inte var så himla bra att se en film under 2 timmar, blir helt enkelt väldigt jobbigt, men jag kan titta 5 minuter i min lilla xperia minipro på något missat avsnitt, så visst lite kul är det.

Man blir lätt väldigt tjatig, men A700 kom tidigt, en kamera som tilltalar både den gamla stammen och den nya uppväxande, men konkurensen var superstor med D90 och 40D och sedan problemet att Canon redan fångat upp tusentals med sin EOS 300D. så många tusen fler satt med passande optik till sina CaNikoner. Dom flesta svenskar är kostnadsmedvetna så det sjunger om det.

Jag har ju optik som passar, vansinne att byta, med tanke på konkurensen så skulle inte Sony satt priset så högt på A700 om dom verkligen ville få in en fot ock börja att ta marknadsandelar, olympus E5 kommer att få problem med försäljningen av den modellen, priset är högt, entusiasten kommer att köpa den, optiken dom har spelar roll även där, men vem skall byta till E5, säkert en förbaskat trevlig kamera, men hur tänker Olympus.

Nästa problem blir, klarar min gamla optik och framförallt billiga optik den nya fina sensorn som sitter i A580 och A55. det billiga kitoptiken sigma som följde KM5D, är ju inte mycke att ha. jag har ett 50/1,7 och ett gammalt minolta 135/2,8 dom klara nog den nya sensorn, mitt billiga 100-300 försöker jag väl med så klart men får jag med alla 16Mp med den, det är frågan

A900 är på sätt och vis kamerornas Bentley stor maffig magnesium doftande kamera med vädertätning, och 24,5 Mp och dessutom en FF-modell, lätt över 2 kg med ett 24-70 påskruvat. storsint och trevligt att ni skräpper över vissa Toy-kameror i Sonys sortiment, som har optiska sökare som man jag vet inte vad.

Jag kan hålla med Tobbe en hel del, när han resonerade, PASM-lägen räcker långt och A-läget som han sa räcker väldigt långt, jag tror inte jag behöver 10 customlägen och en uppsjö av finesser som jag efter ett tag har glömt att dom finns, första halvåret kommer jag att prova ut kanske 2-3 varianter som jag gjorde med KM5D, jag väljer färgläge och skärpa i kameran, isoknapp vill jag ha, bracketing är bra, sedan vill jag kompensera lite plus eller minus ibland, hoppas iso kan ställas i tredjedels steg, bra.

Detta räcker långt för mig, kan A55 göra detta, får forska mera på den. sedan är det inte så att jag väntar på bara det senaste, utan att A55 är en helt ny modell av första generation, hur tänker Sony följa upp, vilka nästa steg kommer dom att ta, man är inte riktigt säker här, vad Sony kommer att göra. kommer det en ny Nex7:a med nya sensorn, är A580 den sista DSLR:en försvinner den sedan som flera av dom andra gjort, A560 byggdes släpptes och togs sedan bort innan lansering, ingen ser någon oro över detta. har det hänt någon annan tillverkare.

//Vänl. /Bengt
 
Byggkvaliten är bara en aspekt vid val av kamera. Enligt min åsikt verkar just den saken fått en överdriven betydelse i diskussionerna här och andra saker som bildkvalite och smarta funktioner fångar också upp kunder. Det är mycket upp till säljaren.

Fast åsikterna går väl som sagt isär. För mig har inte materialet den enorma betydelsen som det verkar som många här ger den.


/Mats

Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför inte det överlägstet fina och häpnadsväckande snabba Live View syrtem som Sony skapade, inte har fått större genomslag, där då A550 även fick bra förstoringsmöjligheter.

Detta är en gåta, med jättestor risk att bli attackerad, för att man kan tro att Sony missgynnas har jag blivit trött på. för visst är det lite konstigt, och absolut värt att diskuteras, Sony har väl en stor skuld till det med sin erkänt svaga reklam om finessen.

Men tro om canon varit först med denna finess i tex. en 450D. skulle ha varit intressant att ha fått höra vad Fröderberg och Nilsson sagt då. jag kan se framför mig den stora reklamapparat som Canon dragit i gång. hujeda mig vilket genomslag.

Men om skalet varit lite smäckrare, lite mera gummi av hög kvalitet, klarare och tydligare sökare, behövde inte vara 100%, men klarare som förr i tden var minoltas signum. inte ta bort alla finesser som den gamla stammen så gärna vill ha kvar, låsa spegeln som exempel. man måste flörta lite med fotorävarna, så tror jag, succen kunde ha varit given, en perfekt andrakamera även till CaNikon-folket precis som Nexarna kan bli.

//Bengt.
 
Jag har ju optik som passar, vansinne att byta,...

Nästa problem blir, klarar min gamla optik och framförallt billiga optik den nya fina sensorn som sitter i A580 och A55. det billiga kitoptiken sigma som följde KM5D, är ju inte mycke att ha. jag har ett 50/1,7 och ett gammalt minolta 135/2,8 dom klara nog den nya sensorn, mitt billiga 100-300 försöker jag väl med så klart men får jag med alla 16Mp med den, det är frågan

18-70 kan du slänga.
100-300 är väl ganska hyggligt på sin höjd beroende å vilken modell det är, finns i 3 utföranden. Dessa brukar inte bli skarpa förrän man bländar ned och lider en del av CA.

Men visst, de andra, 50/1,7 och 135/2,8 hänger med bra och är fina ljusstarka objektiv med bra brännvidder som du kan ha stor glädje av.

Det är dock inte alls anledning nog att du skulle vara tvungen att välja en kamera du innerst inne inte vill ha. Om du innerst inne vill ha en Canon så kan du enkelt sälja Minoltaobjektiven och få hyggligt betalt för dom.


Jag hade tidigare en analog Minolta Dynax 7 Limited och en KM D5D. Till dessa hade jag objektiven 18-70, 24-105 och 75-300, samt en Minolta 3600HS(D)-blixt.

Jag hade fått låna och provköra en Nikon D90 under två veckors tid och var helsåld på den kameran, så en dag var jag på in i affären för att köpa just en Nikon D90, trots att jag hade , tyckte jag då, fina Minoltaprylar. Precis innan jag skulle åka iväg till affären googlade jag lite och hamnade på Råd och Röns test där dom sågade D90, eller rättare Nikons svar på testet som jag tyckte var så förnedrande uselt och oproffsigt, så jag tittade vidare på nätet även på Sony.

Inne i affären fick jag syn på Sony A550 och provade den lite och genom ett hugskott fick jag för mig att inhandla den istället. Hade då ingen som helst aning om några speciella funktioner i kameran. Säljaren gav inga som helst tips eller förklaringar. Visst hade den LV, men det har ju Nikonen också ( :) ). kunde inte ana att det var helt olika saker. Sen HDR-funktionen och snabbheten med 7 bps och trådlösa blixtstyrningen och den vinklingsbara skärmen och suveräna batterikapaciteten mm. blev bara positiva överraskningar. Det som nog då gjorde att jag valde Sonyn var att den hade 14 megapixel istället för Nikons 12.

Visst, de gluggar och blixten jag hade "lurade in mig" i Sony-systemet. idag har jag gjort mig av med alla dessa gamla objektiv och har bytt upp mig rejält, så det hade egentligen inte varit något skäl, men man kan lätt tro att grejerna man har är så fantastiska.

Jag är idag glad att jag råkade välja det spåret, men det var absolut inte försäljarens förtjänst, han kunde inte visa någon av de braiga finesserna.

Tror fortfarande att antalet megapixel är ett kraftigt säljargument, även om det inte framhålls så väljer många utifrån det och där har Canon en stor försäljningsfördel med sina 18 Mpx. tror det är mer avgörande faktiskt än känslan och materialvalet.

Visst Bengt, satsa gärna vidare på Sony, men inte FÖR ATT du har objektiv som passar.

Det handlar mycket om vad man tror p för framtiden.
Sony är rätt häftigt tycker jag, absolut det märke som är mest innovativt och jag tror att det har en mycket ljus framtid och nya häftiga modeller kommer garanterat. Kamerhus kommer och går, men bra optik den består! Så jag skulle med lätthet stå ut en generation med aningen sämre känsla i huset för den här generationen. Tycker f.ö. att A550/A580 ligger skönt i handen och är behändig, speciellt med vertikalgrepp.




/Mats
 
Senast ändrad:
Det är verkligen en teknikintresserad generation som numera är uppväxt med playstation och allt mera avancerade mobiltelefoner, dom klämmer ock känner, när HTC-Legend kom med aluminiumchassi, så var testarna lyriska, tillika var kunderna. men när tiden går så kanske den stora 4 tums skärmen ändå inte var så himla bra att se en film under 2 timmar, blir helt enkelt väldigt jobbigt, men jag kan titta 5 minuter i min lilla xperia minipro på något missat avsnitt, så visst lite kul är det.

Ett bra ex på att byggkvalité/solid känsla inte är allt...trotts att testare och dom som klämt/känt på modellen varit lyriska har HTC Legend trotts detta inte sålt speciellt bra jämfört med HTC egna och konkurrenternas modeller som är sämre byggda men som däremot har en bättre spec och större skärm....varför har inte HTC legend sålt så bra då?? Jo pgr av att specen har varit för dålig till priset den betingar jämfört med andra modeller i den prisklassen...den är i lika dyr som många av dom sämre byggda men bättre specade modellerna och då väljer köparna dom bättre specade modellerna istället trotts att dom inte känns lika välbyggda.
 
Nej men ca 12000sek...ca 3000sek dyrare jämfört med en A580 som kostar ca 9000sek(A55 ca 1000sek billigare)...ganska stor prisskillnad trotts allt o hade Sonykameran haft ett ett tätat metallhus så hade den också legar runt samma prisklass.

Ja det är nog frågan för det, K5 är en semiprokamera med vad det innebär av klassiska saker som vädertätning och dyligt, nästa år är priserna nere på K5 och jag tror den sjunker mera än vad A580 kommer att göra. Sony har inte varit så snälla med prissänkningar, så sent som årsskiftet 09-10 fanns en A700 hos elgiganten visserligen med hygglig optik för 15995 Kr.

Jag vete fasen hur man skall tänka igentligen en gammal A290 med ccd-sensor har väl så pass bra bildkvalitet, att det i princip räcker och blir över för familjefotografen.

Men handlar det om det, en Nikon D5000 kostar ju bara Ca: 6000 Kr den är väl något år gammal nu. A580 slåss väl närmast med den. Den är inte frågan om hur bidkvaliteten räcker till, för att överleva måste dom sälja, jag själv skriver aldrig ut större än A4:a jag tror inte jag ser om DR skiljer 1-eller 2 EV i en A4:a bild eller gör man det. Jag tror inte varken D7000 eller K5 kan hjälpa mig där. visst känslan är viktig inte tu tal om det.

Är man i butik så är det jobbigt att greppa en semipro, jag stog ock växlade mellan en A200 och en A700 för några år sedan, skillnaden i känsla var enorm, bästa är att skicka efter kameran så man slipper stå där och känna, jag kommer inte att kunna lägga ut 18-19000 Kr för en A77, modellen blir säkert väldigt bra.

Hur bra än K5 här så kommer 60D att sälja mångfallt mer, tyvärr så ser det ut, Nikon släpper väl 5100 snart till samma pris som en A55 om inte billigare, men jag vet eller tror att A55 tar lika bra bilder som den. jag bryr mig inte om det står Canon eller Nikon på kameran. men jag tycker det är så himla roligt om Pentax och Sony kan röra om i grytan lite. Canikon tycker dom sitter så säkert på sadeln att dom faktiskt slarvar som fa...en med leveranskontroller och övrigt krångel.

Deras D60 var ingen fullträff, men kan man tro att deras D3000 som saknade nästan allting, sålde som bara tusan, ja kameravärlden är bara så förunderlig

//Bengt.
 
Jag är synnerligen förbluffad över vissa av de videoklipp som Sony producerar. Hela den första fjärdedelen av detta videoklipp består av "konstnärligt" suddiga och felexponerade sekvenser. Någon som inte redan är frälst skulle aldrig orka lida sig igenom denna långa sekvens, utan skulle hoppa av långt dessförinnan med slutsatsen - Folk klagar ju på att A900 brusar mer än en mobiltelefon, men det man ser här är ju väldigt mycket värre än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig!

Sony har tydligen anlitat en chefsvideoproducent som älskar oskärpa och så kraftigt underexponerade bilder att det knappt går att urskilja kameran.

Skulle inte förvåna mig ifall både Canon och Nikon kommer att rekommendera sina kunder att ta en titt på denna Sony video. Då vore de säkra på att Sony skulle vara definitivt ute ur bilden för all framtid sedan... :-(
 
Senast ändrad:
>FlyerOne

Att kunna skapa en snygg oskärpa och att utnyttja ett stort dynamiskt är fördelarna med fullformatssensorn. A900 är till för de som vill pröva gränserna om man vill ta dagsljusbilder med långt skärpedjup så klarar man sig med en enklare kamera.

Jag som precis har köpt en a900 tycker att filmen visar hur kameran känns. Otroligt fin sökare, otroligt dynamiskt omfång, snabba serietagningar och härligt att äntligen få ut hela bilden från småbildsoptiken.

Jag gillar filmen och kamera. Köp kameran så förstår du nog filmen bättre.
 
>FlyerOne

Att kunna skapa en snygg oskärpa och att utnyttja ett stort dynamiskt är fördelarna med fullformatssensorn. A900 är till för de som vill pröva gränserna om man vill ta dagsljusbilder med långt skärpedjup så klarar man sig med en enklare kamera.

Jag som precis har köpt en a900 tycker att filmen visar hur kameran känns. Otroligt fin sökare, otroligt dynamiskt omfång, snabba serietagningar och härligt att äntligen få ut hela bilden från småbildsoptiken.

Jag gillar filmen och kamera. Köp kameran så förstår du nog filmen bättre.

Tyckte också det var en rätt schysst video. Inte speciellt överdriven eller så. "Oskärpan" i filmen låg på "icke väsentliga" saker. Sedan var en del "softat" för att ge ett drömskt skimmer. Stämmer rätt bra med mitt intryck av A900 efter att ägt den en tid.
 
jag förstår inte heller "gnället" över filmen. Tyckte den var riktigt cool och känslan speglar ganska väl hur jag upplever kameran.

Det är roligt tycker jag att Sony satsar på det här sättet. Det visar att dom börjar bli mer aktiva i marknadsföring och stora saker är på gång. Det här visar också på att dom är på väga att ge A900 en ny skjuts framåt och kommer att istället fasa ut A850.

Ännu coolare är den här reklamfilmen för A55.
http://www.youtube.com/watch?v=G9hMSQOIUKk



/Mats
 
Bläddrade i kamera och bild i dag. det var en liten test av A55, goda betyg, men Fröderberg missade som en del andra vad A55 igentligen kan vad gäller 10b/sek, han visste inte att kameran fokuserar mellan varje bild, utan hoppades då att det kommer med A77. han måste bara ha gissat att den gör som A550 fokus på första, sedan 7b/sek.

//Bengt.
 
Bläddrade i kamera och bild i dag. det var en liten test av A55, goda betyg, men Fröderberg missade som en del andra vad A55 igentligen kan vad gäller 10b/sek, han visste inte att kameran fokuserar mellan varje bild, utan hoppades då att det kommer med A77. han måste bara ha gissat att den gör som A550 fokus på första, sedan 7b/sek.

//Bengt.

Fel tråd för detta iofs, men jag gjorde samma sak för en stund sen.

Bläddrade i Kamera och Bild i affären och reagerade på exakt samma sak som du. Han skriver att seriebildstagning är 6 bilder/sek med följande AF och går att pressa till 10 fps med låst fokus och avfärdar det med att då är det inte värt så mycket.

Frågan är snarare om han verkligen "missade det", eller om det är något annat.
Magnus, du får gärna själv svara på saken.

Hela poängen är att kameran ju klarar 10 fps och fokusering, inte bara mellan varje bild, utan tom. samtidigt som bilden exponeras, vilket den här kameran är ensam om och på just den punkten slår Canon 1D m.fl. (Inte för den saken skull sagt att den slår den kameran överlag, bäst att lägga till). Detta i en kamera för c:a 7000 kr istället för 40-50 kkr.

Fröderberg VET GARANTERAT OM DET. Kan inte tänka mig annat. Han var med och kommenterade dessa saker i en tråd här på fotosidan. http://fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1581872#post1581872 där han också fick ta del av kritiken mot deras A550-test som var helt uppåt väggara faktamässigt.

Ursäkta mig, men det är faktiskt skitdåligt att inte ha koll, eller låtsas att inte ha koll, på hur det ligger till när man skriver ett sånt test! Ett sådant test har våldigt stor genomslagskraft och då finns det ett ansvar att göra det korrekt. Den här funktione hos A55 är ju en av de riktigt vassa finesserna och det har ju i fotokretsar stötts och blötts åtskilliga gånger, så det är faktiskt helt sjukt att göra så grova fel och skriva ner kameran på det sättet, om det inte är så att det finns en "hidden agenda" ...



/Mats
 
Senast ändrad:
Sony ZA 16-35/2,8 SSM: Sannolikt en helt suverän skapelse som står sig mycket bra även vid jämförelser med fasta vidvinklar.

Även med en A900/A850 är det bättre kanstskärpa än exv Canons EF 16-35/2.8 L usm och flera andra objektiv med denna ljusstyrka och zoomomfång i den högre prisklassen.

Sedan jag skaffade den har det blivit en favoritglugg för mig tillsammans med 135/1.8 ZA och 85/1.4 ZA.

Dessutom är jag mycket positivt överraskad över de resultat Sony 28-75/2.8 SAM presterar. Saknar alltså inte alls den 24-70/2.8 SSM jag sålde för att sedan skaffa 16-35/2.8 SSM.

Men 24/2.0 verkar riktigt bra. Känner mig dock för låst med den brännvidden (personligt tyckande).
 
Dom nya objektiven verkar ju helt underbara.

24/2 ZA är ju så vackert byggt så man dreglar :)
Dock lite onödig brännvidd för en prime kan jag tycka.

Tills vidare sitter jag nöjd med mitt Sigma 20/1,8 för att täcka vidvinkelbehoven på FF, men det lutar nog åt ett 16-35/2,8ZA så småningom.

Nåja, med A900 nu såld så finns det ett litet utrymme i kamerabudgeten för en julklapp till mig själv kanske.


Dessutom är det ändå dags att handla lite nya objektiv .-( (don´t ask...)
trasiga_objektiv.jpg


/Mats
 
Dessutom är jag mycket positivt överraskad över de resultat Sony 28-75/2.8 SAM presterar. Saknar alltså inte alls den 24-70/2.8 SSM jag sålde för att sedan skaffa 16-35/2.8 SSM.

Håller med dig. Jag tycker också att Sony 28-75/2.8 SAM är mycket bra. För mig finns ingen anledning att skaffa en ny zoom i det omfånget men en relativt ljusstark 35:a skulle sitta fint att ha när man går på stan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.