Jag har ju optik som passar, vansinne att byta,...
Nästa problem blir, klarar min gamla optik och framförallt billiga optik den nya fina sensorn som sitter i A580 och A55. det billiga kitoptiken sigma som följde KM5D, är ju inte mycke att ha. jag har ett 50/1,7 och ett gammalt minolta 135/2,8 dom klara nog den nya sensorn, mitt billiga 100-300 försöker jag väl med så klart men får jag med alla 16Mp med den, det är frågan
18-70 kan du slänga.
100-300 är väl ganska hyggligt på sin höjd beroende å vilken modell det är, finns i 3 utföranden. Dessa brukar inte bli skarpa förrän man bländar ned och lider en del av CA.
Men visst, de andra, 50/1,7 och 135/2,8 hänger med bra och är fina ljusstarka objektiv med bra brännvidder som du kan ha stor glädje av.
Det är dock inte alls anledning nog att du skulle vara tvungen att välja en kamera du innerst inne inte vill ha. Om du innerst inne vill ha en Canon så kan du enkelt sälja Minoltaobjektiven och få hyggligt betalt för dom.
Jag hade tidigare en analog Minolta Dynax 7 Limited och en KM D5D. Till dessa hade jag objektiven 18-70, 24-105 och 75-300, samt en Minolta 3600HS(D)-blixt.
Jag hade fått låna och provköra en Nikon D90 under två veckors tid och var helsåld på den kameran, så en dag var jag på in i affären för att köpa just en Nikon D90, trots att jag hade , tyckte jag då, fina Minoltaprylar. Precis innan jag skulle åka iväg till affären googlade jag lite och hamnade på Råd och Röns test där dom sågade D90, eller rättare Nikons svar på testet som jag tyckte var så förnedrande uselt och oproffsigt, så jag tittade vidare på nätet även på Sony.
Inne i affären fick jag syn på Sony A550 och provade den lite och genom ett hugskott fick jag för mig att inhandla den istället. Hade då ingen som helst aning om några speciella funktioner i kameran. Säljaren gav inga som helst tips eller förklaringar. Visst hade den LV, men det har ju Nikonen också (
). kunde inte ana att det var helt olika saker. Sen HDR-funktionen och snabbheten med 7 bps och trådlösa blixtstyrningen och den vinklingsbara skärmen och suveräna batterikapaciteten mm. blev bara positiva överraskningar. Det som nog då gjorde att jag valde Sonyn var att den hade 14 megapixel istället för Nikons 12.
Visst, de gluggar och blixten jag hade "lurade in mig" i Sony-systemet. idag har jag gjort mig av med alla dessa gamla objektiv och har bytt upp mig rejält, så det hade egentligen inte varit något skäl, men man kan lätt tro att grejerna man har är så fantastiska.
Jag är idag glad att jag råkade välja det spåret, men det var absolut inte försäljarens förtjänst, han kunde inte visa någon av de braiga finesserna.
Tror fortfarande att antalet megapixel är ett kraftigt säljargument, även om det inte framhålls så väljer många utifrån det och där har Canon en stor försäljningsfördel med sina 18 Mpx. tror det är mer avgörande faktiskt än känslan och materialvalet.
Visst Bengt, satsa gärna vidare på Sony, men inte FÖR ATT du har objektiv som passar.
Det handlar mycket om vad man tror p för framtiden.
Sony är rätt häftigt tycker jag, absolut det märke som är mest innovativt och jag tror att det har en mycket ljus framtid och nya häftiga modeller kommer garanterat. Kamerhus kommer och går, men bra optik den består! Så jag skulle med lätthet stå ut en generation med aningen sämre känsla i huset för den här generationen. Tycker f.ö. att A550/A580 ligger skönt i handen och är behändig, speciellt med vertikalgrepp.
/Mats