Annons

Sony a7, Canon 80D eller Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

H.Berglund

Aktiv medlem
Jag ska snart byta ut min gamla Nikon D90 till en ny kamera och har svårt att bestämma vad jag ska köpa. De kameror jag väljer mellan är Nikon D7200, Sony a7ii eller Canon 80D. Mina resonemang kring de olika kamerorna är:

Nikon D7200. + Bra bildkvalitet för priset. Jag har två objektiv som jag kan använda och därmed kan jag köpa bara huset. - Jag vill även filma med kameran och den saknar flipbar skärm och touch.

Canon 80D. + Är väl en av de bästa kamerorna att filma i prisklassen. - När jag har jämfört bildkvaliet tycker jag att Nikon levererar bättre bilder.

Sony a7ii + Bra att filma med, bra bildkvalitet, möjlighet att använda många objektiv med adaptrar och då har man en stor begagnatmarknad att handla på.

Skulle gärna höra lite synpunkter kring dessa kameror, egna erfarenheter osv. Jag fotar väldigt mycket olika, allt från actionsport till natur- gatubilder m.m. Jag söker med andra ord en allaroundkamera som jag både kan fota och filma med.
 
Du blir nog nöjd oavsett vilken du väljer, det mesta av bildkvalitén ligger ju ändå i objektivet.
Sony är väl kanske lite bättre när det gäller just att filma dock. Dessutom är ju Sonyn fullformat så den lär ju ha bättre brusprestanda och större dynamiskt omfång. Och så får man ju såklart möjligheten till kortare skärpedjup med fullformat också. Fast ska du t.ex fota mycket saker på längre avstånd så kan ju fullformat bli en nackdel också.
 
Vad är grunden till att du jämför två crop-kameror med en fullformat? Har du övervägt Fuji och Sony A6500 ?

Nu filmar jag inte mycket men om jag gjorde det skulle jag kräva pekskärm och fungerande AF och den enda av de här kamerorna som helt fått till det är väl 80, å andra sidan har du inte där(heller) 4k

Det är iofs sant att spegellösa kameror har adaptrar till fler objektiv, men det cäsentliga kanske är att de objektiv man vill ha fungerar väl, och det är väl ibland lite si och så med det för adapterade objektiv.

När det fäller sport och action är nog inte heller A7 ii något första val, både Nikon och Canon är nog tämligen överlägsna.

Beroende på när du vill göra förändringem så kanske Canon har kommit med 6D mk ii och Nikon med någon ytterligare modell, typ 7300 eller D760,,eller cad de kommer att heta.
 
Vad är grunden till att du jämför två crop-kameror med en fullformat? Har du övervägt Fuji och Sony A6500 ?

Nu filmar jag inte mycket men om jag gjorde det skulle jag kräva pekskärm och fungerande AF och den enda av de här kamerorna som helt fått till det är väl 80, å andra sidan har du inte där(heller) 4k

Det är iofs sant att spegellösa kameror har adaptrar till fler objektiv, men det cäsentliga kanske är att de objektiv man vill ha fungerar väl, och det är väl ibland lite si och så med det för adapterade objektiv.

När det fäller sport och action är nog inte heller A7 ii något första val, både Nikon och Canon är nog tämligen överlägsna.

Beroende på när du vill göra förändringem så kanske Canon har kommit med 6D mk ii och Nikon med någon ytterligare modell, typ 7300 eller D760,,eller cad de kommer att heta.

Som det är nu så lutar det mest åt en Nikon D7200, mest för att jag kan Nikons kameror, och att jag har flera objektiv. Men även för att det är en bra kamera. Jag har även kikat på fullformat och då Nikon D610. Men den börjar kännas lite gammal och jag vill få ut så mycket som möjligt av nästa kamera. Nu kommer jag från en D90 så allt kommer att vara en enorm skillnad. Att Sonyn är en fullformat är ett stort plus, men just fullformat är ingen dealbreaker för mig. Men som Brix sa så är fullformat bra på korta skärpedjup, något som jag är väldigt förtjust i. Vet inte riktigt när uppföljaren till D7200 kommer, men det kanske kan vara ett alternativ också.
 
Jag ska snart byta ut min gamla Nikon D90 till en ny kamera och har svårt att bestämma vad jag ska köpa. De kameror jag väljer mellan är Nikon D7200, Sony a7ii eller Canon 80D. Mina resonemang kring de olika kamerorna är:

Nikon D7200. + Bra bildkvalitet för priset. Jag har två objektiv som jag kan använda och därmed kan jag köpa bara huset. - Jag vill även filma med kameran och den saknar flipbar skärm och touch.

Canon 80D. + Är väl en av de bästa kamerorna att filma i prisklassen. - När jag har jämfört bildkvaliet tycker jag att Nikon levererar bättre bilder.

Sony a7ii + Bra att filma med, bra bildkvalitet, möjlighet att använda många objektiv med adaptrar och då har man en stor begagnatmarknad att handla på.

Skulle gärna höra lite synpunkter kring dessa kameror, egna erfarenheter osv. Jag fotar väldigt mycket olika, allt från actionsport till natur- gatubilder m.m. Jag söker med andra ord en allaroundkamera som jag både kan fota och filma med.

Kan inte uttala mig om de Canon/Nikon du nämner.
Gällande Sony spegellöst ..

A7II har problem med moire då du filmar "mönstrade" ytor typ tegel/takpannor/skjortor etc eftersom den kör pixelbinning.
A7II är inte i närheten lika snabb att fokusera som en a6500 ifall du kör mycket action foto.
a6500 har full sensor readout i video så med den minskar moire prolem.
https://www.youtube.com/watch?v=MGncs2fetUo

dessutom har a6500 options som silent shutter, continous eye-autofocus i "foto-läge" och matchar i princip A7II i dynamiskt omfång om du fotar i RAW.
a6300 och a6500 har samma sensor (bortsett från stabiliseringen) ..
http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm#Sony ILCE-6300,Sony ILCE-7M2

a6300
https://www.youtube.com/watch?v=SGi6dCcl6_Y

a6500
https://www.youtube.com/watch?v=ZZYwjaWx0Is

Om du behöver hög pålitlighet i video så bör du kolla upp överhettningsproblem på sonys APS-C kameror.

Själv är jag nöjd med mina Sony A7x och A6000, och "framkallar" i "Capture One Express for Sony" som medföljer.
 
Kan inte uttala mig om de Canon/Nikon du nämner.
Gällande Sony spegellöst ..

A7II har problem med moire då du filmar "mönstrade" ytor typ tegel/takpannor/skjortor etc eftersom den kör pixelbinning.
A7II är inte i närheten lika snabb att fokusera som en a6500 ifall du kör mycket action foto.
a6500 har full sensor readout i video så med den minskar moire prolem.
https://www.youtube.com/watch?v=MGncs2fetUo

dessutom har a6500 options som silent shutter, continous eye-autofocus i "foto-läge" och matchar i princip A7II i dynamiskt omfång om du fotar i RAW.
a6300 och a6500 har samma sensor (bortsett från stabiliseringen) ..
http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm#Sony ILCE-6300,Sony ILCE-7M2

a6300
https://www.youtube.com/watch?v=SGi6dCcl6_Y

a6500
https://www.youtube.com/watch?v=ZZYwjaWx0Is

Om du behöver hög pålitlighet i video så bör du kolla upp överhettningsproblem på sonys APS-C kameror.

Själv är jag nöjd med mina Sony A7x och A6000, och "framkallar" i "Capture One Express for Sony" som medföljer.

Ja jag har kikat lite på a6000 och a6300. Men jag tycker att de är lite för små i storleken, vill gärna ha något som ligger bättre i handen. a7 har jag inte klämt och kännt på så jag är lite osäker på hur den är i jämförelse. Det primära för mig är ändå foto, att kunna filma med den är ändå inte viktigaste.
 
Det ryktas ju om att Nikon ska utannonsera D7500 snart så du kan ju avvakta lite och se vad som händer.
 
Ja jag har kikat lite på a6000 och a6300. Men jag tycker att de är lite för små i storleken, vill gärna ha något som ligger bättre i handen. a7 har jag inte klämt och kännt på så jag är lite osäker på hur den är i jämförelse. Det primära för mig är ändå foto, att kunna filma med den är ändå inte viktigaste.

A7II / A7RII ligger bättre i handen än A7/A7s/A7R såvida du inte har "små" händer.

"Sony’s next press announcement is on April 23 and that Sony registered two cameras in Asia (but it may take til May/June before we see those)" sonyalpharumors.com
 
De kameror jag väljer mellan är Nikon D7200, Sony a7ii eller Canon 80D.
Om du huvudsakligen ska videofilma så är Canon EOS 80D given. Pekfokus fungerar väldigt bra på den. Nackdelen är att den "bara" kan videofilma i HD, så det är något att fundera på om det räcker.

För stillbild blir det svårare. Sony A7II har en dubbelt så stor sensor som de övriga två vilket borgar för bättre dynamik (och därmed mindre brus vid höga förstärkningar, dvs höga ISO-värden). Å andra sidan är det förstås en fördel för Nikon D7200 att du redan har Nikonobjektiv och D7200 är en av de bättre kamerorna i APS-C-klassen.

Du behöver sålunda väga en del faktorer mot varandra och bestämma vad som är viktigast.
 
Om du huvudsakligen ska videofilma så är Canon EOS 80D given. Pekfokus fungerar väldigt bra på den. Nackdelen är att den "bara" kan videofilma i HD, så det är något att fundera på om det räcker.

För stillbild blir det svårare. Sony A7II har en dubbelt så stor sensor som de övriga två vilket borgar för bättre dynamik (och därmed mindre brus vid höga förstärkningar, dvs höga ISO-värden). Å andra sidan är det förstås en fördel för Nikon D7200 att du redan har Nikonobjektiv och D7200 är en av de bättre kamerorna i APS-C-klassen.

Du behöver sålunda väga en del faktorer mot varandra och bestämma vad som är viktigast.

Ja det är min bild av Canon 80D. Den är den minst troliga av de 3. Om Nikon släpper en 7300, 7500 eller vad det nu är tänkt att den ska heta, så verkar ju den få en hel del av de funktioner jag efterfrågar. Priset kommer väl gå upp lite, men förmodligen stanna nånstans kring vad Sonyn kostar idag.
 
Om jag vore som du skulle jag bortse från vad du har idag, det är inte värre än att du kan sälja och köpa in dig på motsvarande, om du väljer att byta system.

Därefter skulle jag bestämma om jag vill ha fullformat eller crop.

I så fall så har du Nikon D750, utmärkt bildkvalitet, men medioker video, och usel Video-AF, eller Sony A7ii, potentiellt sett kanonkvalitet, men med många "quirks" och medioker AF. Sen finns Canon 5D mk 4, vilket, trots "quirks" har bra video, samt av dessa modeller den bästa AF i både video och stillbild. I mätningar har den lite lägre dynamiskt omfång vid bas-ISO, men i verkliga livet är det frågan om det syns.

På crop-sidan så har du Sony A6500, potentiellt sett utmärkt bild och videokvalitet, men fortfarande bökigare hantering och ett halvdant objektivutbud. Fuji, närmast kanske XT-2 eller XT-20, utmärkt bild och videokvalitet, och högklassiga objektiv. Personligen så saknar jag pekskärm, särskilt i video. Nikon D7200 eller D500, utmärkta, men kass video-AF. Canon, 80D, bäst video AF, pekskärm, bra wi-fi-funktioner, men i mätningar lite sämre dynamiskt omfång. Vill man ha motsvarande men spegellöst så finns ju också M5.

Skulle jag köpa åt mig själv idag skulle jag förmodligen luta närmast åt Fuji XT-2 eller 80D. D7200 saknar för mig sånt som pekskärm, video-af, vinklingsbar skärm, bra wi-fi-implementation etc. Att jag tycker 80D är en stark kandidat är för att den är så välbalanserad, den gör i stort sett allt bra och har få riktigt svaga punkter.

På fullformatsidan är det svårare: De flesta husen saknar vridbar skärm, pekskärm etc, bra wi-fi-funktionalitet etc så det skulle bära mig emot att lägga så mycket pengar på hus som jag tycker saknar, för mig, viktiga egenskaper. Själv går jag och hoppas på att canon ska släppa en uppdaterad 6D mk II, vilken förhoppningsvis blir som en 80D i fullformat, då köper jag den utan att blinka, men även uppföljaren till Nikon D750 borde bli intressant, även om Nikon måste göra något för att få till sin video-AF. Rimligen lär väl även Sony vara på gång med något nytt.
 
På crop-sidan så har du Sony A6500, potentiellt sett utmärkt bild och videokvalitet, men fortfarande bökigare hantering och ett halvdant objektivutbud. Fuji, närmast kanske XT-2 eller XT-20, utmärkt bild och videokvalitet, och högklassiga objektiv. Personligen så saknar jag pekskärm, särskilt i video. Nikon D7200 eller D500, utmärkta, men kass video-AF. Canon, 80D, bäst video AF, pekskärm, bra wi-fi-funktioner, men i mätningar lite sämre dynamiskt omfång. Vill man ha motsvarande men spegellöst så finns ju också M5.
Glöm inte heller Micro Four Thirds för "crop"-kameror. Det finns en del riktigt bra kameror i det systemet. För video är Panasonic GH5 svårslagbar helt oavsett sensorstorlek, och för stillbild finns Olympus E-M1 MkII som har den snabbaste serietagningen av alla systemkameror (60 bilder/s med låst fokus och 18 bilder/s med kontinuerlig AF). Båda är rätt dyra, men det finns mer modest prissatta kameror i m4/3-systemet, som t.ex. Panasonic G80 eller Olympus E-M10 MkII.
 
Glöm inte heller Micro Four Thirds för "crop"-kameror. Det finns en del riktigt bra kameror i det systemet. För video är Panasonic GH5 svårslagbar helt oavsett sensorstorlek, och för stillbild finns Olympus E-M1 MkII som har den snabbaste serietagningen av alla systemkameror (60 bilder/s med låst fokus och 18 bilder/s med kontinuerlig AF). Båda är rätt dyra, men det finns mer modest prissatta kameror i m4/3-systemet, som t.ex. Panasonic G80 eller Olympus E-M10 MkII.

Visst, så är det. Allt beror på vad man prioriterar.
 
Tack för många och bra svar! Det är svårt att bestämma sig, men det är ju iof ett angenänt problem att ha. Det är ju rätt kul att leta, jämföra och så.

Jag har fått en hel del input från er att ta med i beräkningen.
 
Gjorde sanna resa i somras, D90 och några objektiv, bl a 16-85 som gick sönder. Gick "all in"på Fuji (X-T2, 18-55, 55-200 och väntar på nya macrot). Använder några Nikkor, M42 och M39-gluggar.

Jag är mycket nöjd. Men det är ju jag det.
 
Ja det borde vara högintressant för TS. Den enda riktiga svagheten är väl Nikons kassa video-AF, men än sen, varje kamera har sina begränsningar och denna tycks ha relativt få.

Ja nog är D7500 intressant. Men jag har nog mer eller mindre bestämt mig för att det blir fullformat och en D750. Jag har ett bara ett objektiv som är användbart och det är ett 50mm så jag kommer behöva köpa ett normalzoom som inte kostar allt för mycket.
 
Jösses 19 inlägg och Fuji är inte nämnt en enda gång, är Fuji-folket på gemensam resa till japan eller vad har hänt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.