Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a7, Canon 80D eller Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag har svårt för med D750 är priset. Det är i stort en D610 med AF modulen från D810 till ett mycket högre pris än man kunnat få tag i D610 för. Det innebär att det är en amatörslutare i den.

Tyvärr har 6D en ganska enkel autofokus så det är inte D750 som är konkurrent till 6D utan närmsta konkurrenten från Canon är en beg 5D III då den också har vass autofokus och verkar f ö i o f s vara mer proffsbyggd.

Men som sagt, vilket är rimligast för just TS, FF eller crop, kan bara han avgöra.

Cyberphoto skriver att D750 klarar 12 Raw bilder, stämmer det, kan tycka att det är lite synd när autofokusen är så pass bra.
 
Cyberphoto skriver att D750 klarar 12 Raw bilder, stämmer det, kan tycka att det är lite synd när autofokusen är så pass bra.

Kameran är egentligen lite märklig. Bättre AF än D610 och snabbare serietagning (beror nog inte på en vassare slutare än D610 utan hänger nog mer ihop med processorn) och så stryper man råbufferten och sätter i en amatörslutare som inte är lämpad för sportfoto för vilken grupp kameran ändå är riktad. Klarar man sig med färre bps så får man nästan samma AF modul i D800/810 beg för mindre pengar.
 
Vad är en amatörslutare och hur är D750 specifikt riktad mot sportfotografer?
 
En fördel med Nikon D7200 är att deras profszoomar kan fås relativt billigt. Niokor 17-55 2.8 dx går att hitta i fint skick för ca 6000kr.
Jag vet inte om 17-55/2,8 är en "proffszoom", men du tänker nog fel här. Canons 17-55/2,8 som, till skillnad från Nikons variant, har IS kostar under 7000 kronor -- ny.
 
Vad är en amatörslutare och hur är D750 specifikt riktad mot sportfotografer?

Slutaren i D750 har samma specar som D610 (antal bps behöver inte ha med slutaren i sig att göra då vi pratar en liten skillnad och måttliga bps). D810 har en mer professionell slutare som märks lättast genom max slutartid 1/8000 mot D610/D750/Df med 1/4000 (de sista tre tycks dela slutare). Intressant är att Df i sin tur tycks vara en D610 med D4 sensor i annan förpackning.

Utanför D5 är D750 den kanera med högst bps och jämte D810 bäst AF sensor. Jag vet att många sportinriktade amatörer kör den ist f D5 p g a kostnad och vikt då någon direkt D700 ersättare aldrig kom.
 
Jag vet inte om 17-55/2,8 är en "proffszoom", men du tänker nog fel här. Canons 17-55/2,8 som, till skillnad från Nikons variant, har IS kostar under 7000 kronor -- ny.

Nikon 17-55/2,8 var deras enda f/2,8 normalzoom till DX och tillverkades och användes flitigt av proffsfotografer med DX hus däribland D2X. Nypriset och byggkvaliteten återspeglar detta. Eftersom dessa användare i stort gått över till FX återfinns bl a 17-55 och 12-24 beg även i fint skick till låga priser idag. Kundgruppen köper motsv FX optik idag istället. Jag syftade på begpriset "fint skick" då beloppsgränsen nämndes.
 
Nu är ett nytt kamerahus beställt. Det vart en Nikon D7200 tillslut. Köpte även ett Fast 85mm som kommer motsvara runt 135mm på APS-C om jag räknat rätt. Jag tror att jag kommer att bli nöjd med detta trots att jag valde APS-C igen. För priset tror jag att D7200:an kommer motsvara mina förväntar. Tack för alla bra tips och synpunkter.
 
Nu är ett nytt kamerahus beställt. Det vart en Nikon D7200 tillslut. Köpte även ett Fast 85mm som kommer motsvara runt 135mm på APS-C om jag räknat rätt. Jag tror att jag kommer att bli nöjd med detta trots att jag valde APS-C igen. För priset tror jag att D7200:an kommer motsvara mina förväntar. Tack för alla bra tips och synpunkter.

Låter som ett bra köp. D7200 har en fin sensor med bra ISOprestanda och väldigt bra DR. AF systemet är bra och ganska avancerat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.