Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Hehe

Jag skulle behöva lära mig allt om bildprogram egentligen... Samt säkerligen skaffa en skärm så jag ser vad jag gör också..

Så där satte du nog hammaren rakt på spiken utan snack... :)
 
Njae, "lära sig allt" är nog att ta i. Vill man bara ta bilder, så ska man hålla sig till det så att man inte dödar fotointresset. Men det finns ju lite småknep som man kan ta till utan att göra arbetsgången något svårare... Jag använder t.ex ett litet makro för web-förminskning som fungerar tillräckligt bra för det jag ska.

"Stora" bilder och raw-filer kan man med fördel använda t.ex:
www.mediafire.com

"Mellanstora" bilder, upp till 1MB brukar jag använda pici.se till...
 
Bengt: Alla Sonymodeller (i stort sett) "lider" av lite för exakt färgåtergivning. Jag tycker själv som arbetar med just detta att det är fullkomligt lysande, men i jämförelsesyfte så har väl tyvärr märket förlorat på det.

Betänk vad som jämförs i media och på internet. Antalet MP, och högsta ISO du kan ställa i kameran. Säkert hälften av alla kameraköpare har dessa två (satta för sig själva) ganska värdelösa parametrar som förutsättning för vilken kamera de väljer.

Tyvärr ser jag en utspädning av färgegenskaperna redan till de nya serierna, crop-kamerorna som släpptes nu jmf den "äldre generationen", samt A850 jmf A900. Jag är inte alls intresserad av att Sony ska bli "mainstream" - de hade gärna fått behålla sin personlighet.

Håller med fullständigt med tanke på dina tidigare inlägg, där ökad försäljning intreserar mer än den igentligen bättre bildkvaliteten som dom kan skapa, dom klarar sig fortfarande hyggligt, men helt klart har dom börjat att töja lite för mycke, Tycker då att Nikon faktiskt hållit i mot bra, gillar D300 och D3:ans färger dock, A350 med sin ccd var också mycke fin, A900 kan bli en dyrbar klassiker, tyvärr så går dom för fort fram med både isojakten ock pixelökningen, + snabbheten många bilder per sekund, klassiska saker som har enorm dragning på hos pojkar, inbyggd fickkniv och succen är given, dom vet precis var dom skall sätta fingret på, även om jag tycker att canon har varit förskräckligt nonchalanta med flera modeller. //Bengt.
 
Funderar starkt på att lämna in objektiv OCH kamera så att dom får justera in dom så att dom jobbar perfekt ihop med tanke på fokus.
PÅ sonyverkstad tar dom bara emot Sony grejor och på Tamronverkstad tar dom bara emot tamron...eh.
Var lämnar man in "rubbet" tillsammans för att få det justerat???

Nägon?
 
Du bör nog lämna in grejerna på dedikerade serviceverkstäder för var och en... Därför Sony sänder kameran till en tydligen avanserad verkstad/fabrik i Ungern.. Där dom har utrustning som inte finns för Sonykameror i Sverige helt enkelt...Tar ca 2 veckor ifrån du sänder kameran till "inside" som är Sonys serviceverkstad i Sverige..Vilka sedan i sin tur skickar kameran vidare...

Dessutom går sådant på garantin om du anser kameran ha felaktigt fokus..Och garanti brukar vara bundet till att garanti skall gälla.. Och med ej godkända verkstäder som rotat i kameran lär garantin fara sin kos direkt...

Om du däremot då kameran är åter sänder in dom båda så objektivet trimmas in mot den justerade kameran så får du bäst samt troligt bäst resultat därför då är kamerahuset "nollat" och skall vara rätt så att säga... och andra objektiv som då är rätt kommer fungera som dom skall...

Ja nått sådant typ..
 
Håller med fullständigt med tanke på dina tidigare inlägg, där ökad försäljning intreserar mer än den igentligen bättre bildkvaliteten som dom kan skapa, dom klarar sig fortfarande hyggligt, men helt klart har dom börjat att töja lite för mycke, Tycker då att Nikon faktiskt hållit i mot bra, gillar D300 och D3:ans färger dock, A350 med sin ccd var också mycke fin, A900 kan bli en dyrbar klassiker, tyvärr så går dom för fort fram med både isojakten ock pixelökningen, + snabbheten många bilder per sekund, klassiska saker som har enorm dragning på hos pojkar, inbyggd fickkniv och succen är given, dom vet precis var dom skall sätta fingret på, även om jag tycker att canon har varit förskräckligt nonchalanta med flera modeller. //Bengt.

Laddade faktist ner fotos stora test, 7-8-08 av dom 5-semipro där då A700 ingick som du tipsade om. Håller med dig om att D300:an ger den snyggaste och lite varmare färgen än vad de övriga i testet gjorde.
Nu var väl alla kameror där naturligtvis i default inst. Däribland Sony A700. kanske kommer jag att just. mättnaden något åt det varmare hållet men väntar nog till ljuset och den blåa himmlen återkommer :)
Jag tycker Vivid inst. ger lite väl överdrivna färger....
 
A700 vs A550

Hej, jag har inte hängt med så mycket de senaste åren, men jag märker att min KM D5D börjar verka lite trött jämfört med nyare modeller. Läser om nya A550 som verkar som en vettig uppgradering, men undrar ändå hur den står sig mot en begad A700? Priset är inte heller helt oviktigt.

Vad tycker ni som är lite mer insatta?
 
Hej, jag har inte hängt med så mycket de senaste åren, men jag märker att min KM D5D börjar verka lite trött jämfört med nyare modeller. Läser om nya A550 som verkar som en vettig uppgradering, men undrar ändå hur den står sig mot en begad A700? Priset är inte heller helt oviktigt.

Vad tycker ni som är lite mer insatta?

Jag var i samma val som dig för drygt en månad sen, men mitt slutgiltiga val blev A700. Fast kameran inte är helt "up to date" tyckte jag den kändes betydligt proffsigare med ett bättre grepp, stor och tydlig sökare, DOF knapp med mera. Nackdelen är väl att den saknar LV. Inget problem för mig som inte använder det, men jag vet att det debatteras livligt här :)
 
Enligt mig beror det mest på vad du prioriterar..

Men utveklar du vad du ser som fördelar för dig samt till vilken kameras fördel så är det klart lättare att säga nått... Hur du ser på dom så att säga....
 
Hej, jag har inte hängt med så mycket de senaste åren, men jag märker att min KM D5D börjar verka lite trött jämfört med nyare modeller. Läser om nya A550 som verkar som en vettig uppgradering, men undrar ändå hur den står sig mot en begad A700? Priset är inte heller helt oviktigt.

Vad tycker ni som är lite mer insatta?

Jag stog och valde mellan A550 och A700 för några månader sedan. Och valet föll på A700.

Dels priset men även Sökaren. A550 är ingen höjdare om man har glasögon som jag. Både gällande förstoring och ljushet. A700 prisma A550 speglar.

Sedan var det att jag har en del objektiv med ljusstyrka 2.8 och lägre så den dubbla 2.8 AF sensor är kanon för att få focus rätt och snabt. Även fler vanliga AF sensorer. A700 var ju ändå semi proffs. A550 amatör högre klass.Har inte sett något test på vem som är snabbast och focuseras rätt. Men test av A700 visar att den är snabb/rätt focuserande.

Dock är ju sensorn på A550 mycket mindre brusig över ISO 400. Om någon är för brusig. Hade an A100 innan och den var klart sämre

A550 har sedan livevie i två versioner en med ansiktsigenkänning så focus kommer på ansikterna en med manuellt focus.

Dock saknar man dof som hade varit kanon med MF livevien och macro.....
 
Jag stog och valde mellan A550 och A700 för några månader sedan. Och valet föll på A700.

Dels priset men även Sökaren. A550 är ingen höjdare om man har glasögon som jag. Både gällande förstoring och ljushet. A700 prisma A550 speglar.

Sedan var det att jag har en del objektiv med ljusstyrka 2.8 och lägre så den dubbla 2.8 AF sensor är kanon för att få focus rätt och snabt. Även fler vanliga AF sensorer. A700 var ju ändå semi proffs. A550 amatör högre klass.Har inte sett något test på vem som är snabbast och focuseras rätt. Men test av A700 visar att den är snabb/rätt focuserande.

Dock är ju sensorn på A550 mycket mindre brusig över ISO 400. Om någon är för brusig. Hade an A100 innan och den var klart sämre

A550 har sedan livevie i två versioner en med ansiktsigenkänning så focus kommer på ansikterna en med manuellt focus.

Dock saknar man dof som hade varit kanon med MF livevien och macro.....

Med glasögon har man väl alltid ett val att göra. Antingen kan man låta bli att kompensera i diopterinställningen och använda glasögon eller justera diopterinställningen så att den passar ens synfelså gott det går. För mig som har åldersförändringar utan några andra konstigheter funkar det ganska bra. Det har det gjort även i mina tidigare kameror.

När det gäller AF så valde jag bort A700 helt, då den fungerade illa med flera av de objektiv jag testade ett par olika A700-hus med. A550 är den första Minolta/Sony som faktiskt funkar bra ihop med mina objektiv. Jag har haft notoriska bakfokusproblem med både Minolta 7D. Även min A350 hade problem med ett par av mina objektiv. A550 är ett klart fall framåt och jag är äntligen ganska nöjd med att äntligen kunna lita hyfsat på min kameras AF utan att tvingas ha råkoll på alla egenheter i vart och ett av mina sju objektiv. Äntligen har jag den AF jag borde haft redan 2004 i min 7D.

A700 är en jättebra kamera men den är ett par generationer gammal nu. För nästan samma pengar A700 kostade vid lanseringen för några år sedan kan man nu få en A850 om man nu vill ha något mer välbyggt än än A550. Ser man dock till en del av funktionsuppsättningen så finns ett antal funktioner i A550 som även A850 saknar. I en del avseenden är A5xx-serien en modernare konstruktion det vasaste Sony har idag. En ny A7XX kommer säkert återställa ordningen när den nu kommer, men den finns faktiskt inte idag och den dagen den dimper ned så kommer den förmodligen kosta dubbelt så mycket som kamerorna i A5xx-serien.

Ett tag trodde man kanske att APS-C-systemen skulle fasas ut och det mesta från semi pro och uppåt bli FF. Ser man dock till vad som händer på marknaden så verkar tillverkarna inte tycka det är dags ännu. Canon 7D och Nikon D300s är väl bevis för det. Sony kommer säkert parera tomheten i det segmentet ganska snart. Personligen tycker jag det skulle kännas lite fel att investera i en flera år gammal kamera såsom A700. Det har hänt väldigt mycket på två år.

När det gäller spegeluppfällning så finns det jämförelser gjorda mellan A550 och A900 bl.a. och många har väl funnit att skillnaderna mellan dessa kameror är mindre än förväntade. Sony har enligt egen uppgift byggt om spegelmekanismen och dämpat den lite extra så att vibrationerna är mindre än de är på äldre modeller. Det må vara hur det vill med det och mer testning behövs säkert för att entydigt avgöra hur det ligger till med det. Ibland gör dock tekniska förändringar att vedertagna sanningar faktiskt inte entydigt gäller längre. Det finns faktiskt olika sätt att lösa samma tekniska problem.

Äntligen är nu även Live View-systemet precis som man vill ha det. I A350 saknade jag faktiskt tidigare att kunna zooma in ordentligt och detaljkolla skärpan vid makrofotografering. Live View-lösningarna är mycket bra och kombinerat med den utmärkta skärmen så finns inte mycket att hänga upp sig på längre.
 
Senast ändrad:
A550 är bildmässigt en bättre kamera, men en sämre mekanik skulle man väl kunna sammanfatta det hela med. Har du levt med en D5D fram till nu så beror det hela nog på vilket pris du kan hitta en A700 för... Man ska ju ändå lämna en liten tanke åt garantier osv.

Ingen ska oroa sig för att crop-formatet kommer "dö ut". Jag kan inte se att det inom överskådlig framtid skulle förändras något i förhållandet mellan antalet sålda crop-kameror och antalet sålda FF-kameror.

Men kommer man från en D5D eller en D7D betyder det att man "håller på sig" ganska länge mellan varje kamerabyte - och då kanske det faktiskt finns ett gott skäl att allvarligt betänka en A850 i stället? Kostnaden "per år av användning" blir nog inte mycket större.
 
Oj, tack för alla svar! Jag är ute efter en kamera som håller ett tag. Jag tycker inte att 4 år som jag har haft KM D5D är en lång tid, men man inser ju att tekniken går snabbt framåt.

Visst är det trevligt med ett rejält hus, men på min nivå så är det inte av hög prioritet. Jag är ute efter snabbhet och bildkvalitet. LV har jag aldrig använt så lite svårt att säga att det är viktigt, en rejäl sökare skulle spontant kännas bättre.

Lutar väl lite åt A550, jag reagerade dock när jag testade på mediamarkt att det var väldigt lätt att av misstag trycka av, vanligt problem? Kan ju vara riktigt störande..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.