Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Nivå vet jag inte om det räknas till sänkning. Det är väl som vanligt att vissa tycker om komi andra sedan och en tredje en combicupe. Blir lätt som med bilar att man tycker den man skälv har är bäst just då. Man kan väl bara förklara vad man själv väderar och tycker. Sedan är det ju upp till var och en att välja. Jag tycker nog att man idag får mycket bra saker. Jag har gjort flera förstoringar från A100 som jag är nöjd med. Förr var det ju mörkrum mm, och kvaliten var inte uppe i detta. Framförallt att detinte kostar att prov knäppa lite. Vill int etänka på alla bilder man missat för att man inte hade råd att fingar på avtryckaren. De korten man tog på 1 år gör man mist 2 gg så många per månad.
LV framförallt MF LV kommer nog även i samband med filmning.
 
Tobbe: normal "sharpen for web" finns på:
http://pici.se/520761
Mer än ljushet/vitbalans är inte arbetat, bara nerskalning och normal web-skärpning. Min standard-action tar tydligen i lite väl mycket för den här typen av bilder, man kan se aliasing i pelarna... Men fullstorleksbilden ser ju bra ut!

Jag har provat sökarförstorare på diverse kameror, men bara kameror med riktigt bra sökarbild från början "tål" detta - bilden blir ju ännu mer "inskränkt" av förstoringen. Man får flytta runt på huvudet en hel del om man ska se hela bilden.
 
Inte för att vara superpetig. (jo liiite kanske ;) )

Men om ändå jämförelserna höll sig med A5xx serien vore det ju kanon.. men nu talar ni enbart om A700 samt A900 vilket väl är snäppet fel avdelning ändå kan man tycka...
När tråden har kommit upp till närmare 700 inlägg, så kan du väl inte räkna med att man alltid ska komma ihåg vad det första inlägget handlade om... :)

Men jag har i alla fall äntligen fått chans att testa en Sony A550. Mitt initiala intryck är att den höjer sig markant över mängden. Den har en del unika och mycket trevliga funktioner. Framförallt är det i Quick-LiveView-läge som den fullkomligt briljerar. Den följande ansiktsigenkänningen är nästan magisk. Och snabbheten! Nikon och Canons kameror behöver mellan 3 och 4 sekunder på sig för autofokus i LiveView-läge. Sony specar ju A550 till att klara 4 bilder/sek i LiveView-läge. Jag testade naturligtvis även med 7 bilder/sek. Och till min överraskning (och glädje) så funkade det alldeles utmärkt att köra med dessa 7 b/s i LiveView-läget! :)

Här skåpar Sony ut alla konkurrenter totalt.

Roligt med ett företag som specar försiktigt, som omväxling till speciellt C**** som alltför ofta inte uppfyller sina specifikationer. :-(

A550:an ligger rätt bra i mina händer, till skillnad från A230/A330/A380. Tycker dock att A700 har ännu bättre grepp (har väl det bästa bland alla APS-C kamerorna). Det jag störde mig mest på när det gällde A550:an var att de hade tagit bort programskift i P-läge. Men man får väl vara glad för att det finns kvar i M-läget i alla fall.
 
Nåja, jag menar väl snarare "mekanisk uppbyggnad" om du nu vill uttrycka det så. Slutar/spegelmekanismen behöver det ju inte vara något "fel" med, men A700 känns ju på väldigt många sätt som ett betydligt stadigare bygge.

Men ibland blir man ju förvånad över att väldigt solida byggen som exv. Minolta D7D hade en del detaljer som rent ut sagt var skitdåliga. På vänster sida på kamerahuset sett fram baksidan satt ett par hopplösa "gummihattar", som skulle skydda kontakterna men som nästan alltid satt och dinglade. Inte heller luckan över minneskorten håller samma klass som både motsvarande gummilock och kortlucka på A550. Plast är det men precisionen är faktisk ganska bra. När jag tappade min D7D i marken sista gången var det en hel del plast de fick byta ut. Så en schysst liten katastrof som den jag beskrivit sållar verkligen agnarna från vetet. Tacka vet jag en gammal Pentax som min gamla resekamera. Även den sumpade jag ett par gånger i asfalten och den har aldrig varit på verkstad. Lite bucklig mässingplåt men inget mekaniskt eller elektroniskt pajade någon av gångerna. Ett 100mm objektiv som satt vid ena tillfället klarade smällen det med så när som att man hörde ett lätt knirkade från en fjäder i objektivet när man fokuserade. Plast behöver inte vara helt fel om det är bra gjort och plasten inte är alltför mycket "hårdplast". Kolfiber vore väl inte fel om man bara kunde bädda in det i lite gummi.
 
Har ännu inte kunnat få känna på A550, trodde vid mitt senaste besök på stora varuhuset i Örebro att den möjligheten skulle komma. Var inne i expertbutiken, men där fanns då bara dom nya Canikonerna, en A700 med 18-70 fanns kvar, till priset 11900 kr. Örebro nosar kring 140000 invånare, men ingen ny Alpha, den äldre trillingserien hade dom förut. Om jag fattat rätt sår går det alltså inte att i p-läget snabbjustera bländare/tid med främmre hjul vid avtryckaren, det gick med KMD5D och man såg snabbt i sökaren när man skifta, mycke bra när man ville påverka skärpedjupet. luckan över minneskortet på KM5D är mycket stabil och har säker låsning, inga problem där inte.

Marigt detta med bra grepp, har själv långa fingrar så jag vill på dom flesta kameror att greppet skall sticka ut ännu mera, ett problem det sällan pratas om, kan ju till viss del räddas om bredden är tillräcklig så tummen kommer längre in, i början togs det upp med Nya 7D som vart smalare mot gamla 50D som ett exempel bara. en datormus som exempel är för mig alldeles för låg, får knöla till mina fingrar som annars räcker ut över kabeln, vill betona att jag har inte onormala fingrar på något vis utan många måste ha märkt detta, men man vänjer sig förbluffande fort att hantering/grepp inte från början är särskilt bra, sedan kör man utan några mer funderingar.

Hoppas att tillfälle skall komma så man får känna på 550. MP3-testet hade inga klagomål på plastig känsla på kameran, trodde faktiskt inte att 550 skulle gå före både Canikon-modellerna, då dessa legendarer som vi alla vet har 10+ redan i kartong pågrund av sitt oerhörda starka varumärke, Starkt av MP3-gubbsen. KM/Minolta/Sony har faktiskt fått jobba i mot, som våra goda kvinnor får göra på arbetsplatserna, skall dom få chefsjobbet måste dom ha klart mycket bättre betyg än sökande mannen, dom måste stå ut med någonting, (tyvärr så kan även det gälla) 550 har nu överlägsen LV-konstruktion som imponerar på dom unga ofta vana data-folket. här vinner sony mark mer och mer. God Jul önskar /Bengt.
 
Här kommer en liten julhälsning till alla på forumet från vår familj ..
 

Bilagor

  • DSC00501 kopiera.jpg
    DSC00501 kopiera.jpg
    21.1 KB · Visningar: 341
Ja du ser själv, inte 12 steg eller däröver utan 8-9.

Sitter och läser i tråden, märker att jag missat vissa svar här. resultaten gäller basiso. Ställde ju frågan för några månader sedan, ANG. A700 kontra FF-D700 där A700 klockade in på 11,9 i DR vid basiso och D700.ans 12,2. Joakim gav där sina förklaringar, enligt dom nya svaren som Peter, stenÅke redovisat om jpeg och tillverkarnas bromsning till 8-9 steg. Nya A550 ligger ju kvar relativt länge med hygglig DR när man stegar upp på iso-skalan. Detta var du Stenåke mycke tidig att tala om, när det gällde A350 och hela historien om den fina bildkvalitet den har vid basiso, men hur den sedan kraftigt föll på DR-skalan ganska tidigt på isostegen, vän av ordning var du bland dom första att påtala genom DX0 att här tappade 350 mycke kraft.

Våra kära kompakter har ofta inte så hög DR vid basiso, men man kan då säga att det spelar ingen roll, tack vare tillverkarnas bromsning. även om dom nu rasar kraftigt vid högre iso, Bygger vi upp ett försvar här nu för vår fina 550, eftersom den till och med gick bakåt lite på parameterna, i förhållande till A700 ock även A380 med sin CCD, men detta var nu endast vid basiso som sagt. Jag måste på något sätt städa undan vissa sådana här olika förklaringar som ständigt dyker upp och rör om i bildkvalitets-Grytan. Jag vill också vän av ordning tro att D90 och D5000 mycket överraskande och höga värden på DX0 trots allt är mycket bra för bildkvaliteten. Sedan det gamla vanliga att bara vissa kan upptäcka skilnader vid en A3+ bild. Men utan tvekan har väl Sony fått till en skarping här med A550 som är så stark från 400iso (310 iso) och uppåt. När jag tidigt gnällde och trätade om att sony låg efter på isoområdet och undrade varför, så var man inte populär på tråden, men nu har vindarna vänt, och visst är det roligt att Sony fick visa att dom kunde. Väntar nu på Fotos test där 550 skall granskas under luppen, kommer att bli mycket spännande. Vänl./Bengt.
 
;-) - har du lyckats retuschera bort dig själv från speglingen i kulan, eller sköt du med ett teleobjektiv, C? :)

God Jul på er alla iaf!

DR är intressant tillsammans med den inbyggda DRO-funktionen, kanske inte så mycket för granskning på skärm, men för utskrifter. Framåt sommaren finns det många som kommer uppskatta denna funktion! (iofs nu vid jul med mycket enstaka ljuspunkter i bilderna också - men nu jobbas det ju i högre ISO...)

Starkt solljus och utomhusbilder på bas-ISO - då ser man skillnad på bilderna (med DRO inkopplat) även på en vanlig 10x15-print! På en utskrift syns dessutom det (ganska godmodiga) bruset i skuggorna betydligt mindre - det kan vid utskift t.o.m vara en fördel!

Absolut DR på bas-ISO verkar det tyvärr som tillverkarna har sänkt ribban för "vad vi egentligen behöver" en del det senaste året - men visst märks det skillnad i heheten. Lite lägre DR (lite mer brus i de jupaste skuggorna) på bas-ISO, i utbyte mot mindre brus över hela exponeringsavsnittet i högre ISO. Detta är en kompromiss de flesta inte har några problem med.
 
Läste just en text som kanske kan förklara hur sjutton HDR kan användas även i sämre ljus med slutatider där man ju vanligvis inte riktigt kan hålla kameran lika vid två exponeringar... Undrade själv hur sjutton detta går till..


The A550’s Auto HDR mode, new to the Alpha series, captures realistic images that are able to show details in both bright highlights and dark shadows of a scene. It does so by taking two exposures, one exposed for highlights and the other exposed for shadows. The A550 then merges them together in the camera, aligning key points in the image to compensate for camera movement. The difference between the two exposures can be set in 1⁄2-stop increments for between one to three stops of exposure compensation, making Auto HDR as subtle or dramatic as you would like it to be. Because of the short amount of time between exposures, Auto HDR can even work with handheld shots.
 
Läste just en text som kanske kan förklara hur sjutton HDR kan användas även i sämre ljus med slutatider där man ju vanligvis inte riktigt kan hålla kameran lika vid två exponeringar... Undrade själv hur sjutton detta går till..

Tydlingen skillnader när man använder auto-hdr heller vanlig hdr. när man läser om 550:s HDR, beskriver dom att 3st bilder tas och sedan läggs ihop, men vid auto-HDR jobbar den tydlingen annorlunda med 2st bilder som tas. vanlig HDR är väl typen stilleben, ej rörliga, som man kan förstå blir knepigt annars, men Auto-HDR klarar den att motivet rör sig lite, menar dom det.
 
Tydlingen skillnader när man använder auto-hdr heller vanlig hdr. när man läser om 550:s HDR, beskriver dom att 3st bilder tas och sedan läggs ihop, men vid auto-HDR jobbar den tydlingen annorlunda med 2st bilder som tas. vanlig HDR är väl typen stilleben, ej rörliga, som man kan förstå blir knepigt annars, men Auto-HDR klarar den att motivet rör sig lite, menar dom det.

Det är bara 2 bilder, annars skulle problemen med minsta rörelse ge väldigt konstiga resultat. Jag tog några bilder i Vaxholms hamn förra veckan och man kan exv. se att radarn rört sig mellan exponeringarna. Hade det varit tre exponeringar så hade man nog sett radarn i tre lägen. Två småkillar med regnrockar fladdrande sprang förbi och de avtecknades som rena spökena. Flaggor och vimplar som rör sig kan göra funktionen rätt oanvändbar. Inget får röra sig om man vill ha någon glädje av de motiv man tar! Men visst, man kan väl ha HDR-bilder med rörliga motiv att le eller skratta lite åt om man vill det också.

Det gäller vidare att se upp med det lite svampiga gränssnittet i funktionsmenyn. Om man väljer något i DRO/HDR-menyn, så ger inte det man ser i funktionsmenyn någon ledning. Där kan exv. både DRO och HDR stå i auto eller något annat läge, men det verkar bara vara det sist valda som verkligen är aktivt. Det kan faktiskt te sig lite förvillande, sedan överstyrs ju dessa funktioner också till råga på allt om någon mot förmodan skulle aktivera en del av de "kreativa stilar"/motivprogram fotografen väljer.
 
Det gäller vidare att se upp med det lite svampiga gränssnittet i funktionsmenyn. Om man väljer något i DRO/HDR-menyn, så ger inte det man ser i funktionsmenyn någon ledning. Där kan exv. både DRO och HDR stå i auto eller något annat läge, men det verkar bara vara det sist valda som verkligen är aktivt. Det kan faktiskt te sig lite förvillande

Om ni läste mina inlägg innan om DR-menyn som jag inte fick att funka så berodde detta precis på det du skriver ... ologisk meny!!!
Var tom. hos återförsäljaren och vi klurade säkert 30 min innan vi kom på hur det hela hängde ihop!!
Det var alltså inget fel på kameran som jag trodde!!!
 
Tjaa.. Rätt logiskt sett så är det väl rimligt (?) att det sist inställda är det som skall gälla... Kan inte förstå något annat sätt egentligen....

Och Hdr slår man ju på eller av vartefter man vill ha funktionen.. Den lämnar man rimligen ju inte påslagen då kameran slås av... Och då funkar ju dro som vanligt antar jag om det är påslaget?...

Jag förstår inte "problemet"? Fattar jag dåligt?? :)
 
FAttar dåligt ...nejdå!
Det är vi som är för smarta ...hehe
När jag går in i DRO menyn och där står ju tex. D-R OFF , då vill jag kunna ändra det till ON i menyn , som alla andra menyer i kameran !
DRO kan ju stå på auto samtidigt so D-R står på OFF (vilket den gör hela tiden, går ju aldrig sätta den på ON i denna menyn )

Jag skulle vilja sett ändringarna direkt i den menyn!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.