Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Oj, tack för alla svar! Jag är ute efter en kamera som håller ett tag. Jag tycker inte att 4 år som jag har haft KM D5D är en lång tid, men man inser ju att tekniken går snabbt framåt.

Visst är det trevligt med ett rejält hus, men på min nivå så är det inte av hög prioritet. Jag är ute efter snabbhet och bildkvalitet. LV har jag aldrig använt så lite svårt att säga att det är viktigt, en rejäl sökare skulle spontant kännas bättre.

Lutar väl lite åt A550, jag reagerade dock när jag testade på mediamarkt att det var väldigt lätt att av misstag trycka av, vanligt problem? Kan ju vara riktigt störande..

En av de saker jag gillar med A550 är ett "lätt avtryck". D7D är betydligt hårdare och med det riskerar man att det uppstår onödiga skakningar istället.

Värre är väl att "inmatningshjulet" sitter så nära av och på spaken som ju sitter runt avtrycket att det är lätt att stänga av kameran av misstag när man justerar tid och bländare. Det är kanske kamerans allra värsta designmiss. Jag har gjort det själv flera gånger redan. Hjulet är enligt min mening också alldeles för litet.
 
Det med inmatningshjulets placering är riktigt irriterande man får känna efter så man är på rätt ställe,har flera gånger stängt av kameran av misstag.Sedan saknar jag knappen för att stänga av AS som fans på D5D.Men dem måste väl spara något till uppgraderingen av A700.
 
Med glasögon har man väl alltid ett val att göra. Antingen kan man låta bli att kompensera i diopterinställningen och använda glasögon eller justera diopterinställningen så att den passar ens synfelså gott det går. För mig som har åldersförändringar utan några andra konstigheter funkar det ganska bra. Det har det gjort även i mina tidigare kameror.

När det gäller AF så valde jag bort A700 helt, då den fungerade illa med flera av de objektiv jag testade ett par olika A700-hus med. A550 är den första Minolta/Sony som faktiskt funkar bra ihop med mina objektiv. Jag har haft notoriska bakfokusproblem med både Minolta 7D. Även min A350 hade problem med ett par av mina objektiv. A550 är ett klart fall framåt och jag är äntligen ganska nöjd med att äntligen kunna lita hyfsat på min kameras AF utan att tvingas ha råkoll på alla egenheter i vart och ett av mina sju objektiv. Äntligen har jag den AF jag borde haft redan 2004 i min 7D.

A700 är en jättebra kamera men den är ett par generationer gammal nu. För nästan samma pengar A700 kostade vid lanseringen för några år sedan kan man nu få en A850 om man nu vill ha något mer välbyggt än än A550. Ser man dock till en del av funktionsuppsättningen så finns ett antal funktioner i A550 som även A850 saknar. I en del avseenden är A5xx-serien en modernare konstruktion det vasaste Sony har idag. En ny A7XX kommer säkert återställa ordningen när den nu kommer, men den finns faktiskt inte idag och den dagen den dimper ned så kommer den förmodligen kosta dubbelt så mycket som kamerorna i A5xx-serien.

Ett tag trodde man kanske att APS-C-systemen skulle fasas ut och det mesta från semi pro och uppåt bli FF. Ser man dock till vad som händer på marknaden så verkar tillverkarna inte tycka det är dags ännu. Canon 7D och Nikon D300s är väl bevis för det. Sony kommer säkert parera tomheten i det segmentet ganska snart. Personligen tycker jag det skulle kännas lite fel att investera i en flera år gammal kamera såsom A700. Det har hänt väldigt mycket på två år.

När det gäller spegeluppfällning så finns det jämförelser gjorda mellan A550 och A900 bl.a. och många har väl funnit att skillnaderna mellan dessa kameror är mindre än förväntade. Sony har enligt egen uppgift byggt om spegelmekanismen och dämpat den lite extra så att vibrationerna är mindre än de är på äldre modeller. Det må vara hur det vill med det och mer testning behövs säkert för att entydigt avgöra hur det ligger till med det. Ibland gör dock tekniska förändringar att vedertagna sanningar faktiskt inte entydigt gäller längre. Det finns faktiskt olika sätt att lösa samma tekniska problem.

Äntligen är nu även Live View-systemet precis som man vill ha det. I A350 saknade jag faktiskt tidigare att kunna zooma in ordentligt och detaljkolla skärpan vid makrofotografering. Live View-lösningarna är mycket bra och kombinerat med den utmärkta skärmen så finns inte mycket att hänga upp sig på längre.

Jag tror inte det är riktigt så "znutt" menar och som jag själv också har konstaterat.Det är att man kommer inte tillräckligt nära sökaren med glasögon på A550. Det beror mycket på att LV skärmen "bygger ut" kameran en hel del + att sökaren är relativt liten. A700:an har ju en mera slimmad baksida och en betydligt större sökare som gör det lätt att se hela sökarbilden även med glasögon.
 
Jag tror inte det är riktigt så "znutt" menar och som jag själv också har konstaterat.Det är att man kommer inte tillräckligt nära sökaren med glasögon på A550. Det beror mycket på att LV skärmen "bygger ut" kameran en hel del + att sökaren är relativt liten. A700:an har ju en mera slimmad baksida och en betydligt större sökare som gör det lätt att se hela sökarbilden även med glasögon.

Det är sant. Jag har tre par och det bara ett par som skulle funka om jag skulle försöka men jag har ju inte glasögon annat än för läsning så jag har inte på mig dem jämt. Det går nog inget vidare om man har stora väldefinierade bågar t.ex.

När det gäller just sökaren så fattar jag inte varför man lagt SSS-indikatorn i nedre högra hörnet. Den behöver man ju se utan split vision. Det var väl övertydligt i Minolta 7D men Sonys lösning är onödigt dålig tycker i alla fall jag. Indikatorn är faktiskt ett av kamerans viktigaste hjälpmedel.

AS/SSS i all ära men det handlar ju inte bara om systemet för att få skarpa bilder utan man måste ju hjälpa till själv också. Indikatorn hjälper ju fotografen att "skärpa sig" och välja avtryckstillfället när skakningarna är som minst.
 
A550 är bildmässigt en bättre kamera, men en sämre mekanik skulle man väl kunna sammanfatta det hela med. ..

Är du säker på detta Joakim angående mekaniken?

Jag vet ju inte. Men håller det aningen otroligt att Sony skulle bygga en kulsprutekamera med 7 bilder sek och göra detta med en mekanik som är av sämre kvalitet..

och förklaringen varför jag finner detta i tankarna aningen otänkbart är ju därför att startseriekameror köps ju av folk som förutom man leker med dom själv också kanske gärna visar polarna osv osv osv..och då blir ju rätt givet det kulsprutan som också demas.. Samt många i kundgruppen kan ju vara också yngre användare där serietagningen används mycket.... För det är ju kul... ;)

( jag har inte ens provat ännu :) :) )

Vilket betyder att en sådan startseriekamera ju får en massa exponeringar gjorda på bara visande för polarna samt egen lek med kameran.. Och verkligt fotande uppepå dessa "luftskott" .. Och med den hastighet kameran tar bilder så byggs snabbt på i antal.. Varvid en "sämre" mekanik jag kan tro att det redan inom garantitid kan bli stora kostnader för Sony om det mekaniska skulle vara bristfälligt utfört i konstruktionen...

Så därav min fundering om du är säker verkligen via sett det själv eller om det är mer ett antagande (?) att mekaniken skulle vara utav en lägre kvalitet på tex A550 än A700...?

Och jag ifrågasätter dig inte.. Utan undrar bara utifrån mina tankebanor ifråga om just detta.....

Mvh
Tobbe
 
Nåja, jag menar väl snarare "mekanisk uppbyggnad" om du nu vill uttrycka det så. Slutar/spegelmekanismen behöver det ju inte vara något "fel" med, men A700 känns ju på väldigt många sätt som ett betydligt stadigare bygge.
 
Jag hoppas varje gång jag öppnar ett nytt Cornflakespaket att det ska trilla ut en Sony 550:a :))))))
 
Det jag menade med att sökaren är sämre är
#1 LV skärmen ivägen för näsa och glasögon. Ögat kommer längre ifrån
#2 Förstoringen är lägre 0.8 mot 0.9 vilket gör bilden mindre
#3 Prisma mot speglar vilket ger sämre ljus

Mekaniskt slutar mässigt så kör väl bägge på 5 fps. Och man kan nog räkna med att en semiproffskamera är bättre byggd en en amatör. Svårare att få en fast infästning i plast än aluminium. Men vem vet... Syns om 5 år (kör speed priority 7 fps up och ner med speglen??)

Håller defenitivt med att en kamera måste hålla i 3-4 år.

Största fördelen med A550 är sensorn ....... LV utan DOF är begränsat. Specielt när det blir mörkt ute.....

Jag är fortfarande nöjd med A700, hade dock gärna bytt sensor (bara för tekniken skull :) ). Dock inte till priset av en dålig sökare då jag använder den för bildgörandet. Kanske man ändrar sig om man får LV. Jag uppfattar sökaren i A700 minst lika bra som A850 och A900 men det är min bild. Har bara provat A850/900 på MM.
 
...
(kör speed priority 7 fps up och ner med speglen??)
...
Det tror jag inte - och bländaren ligger säkert kvar på vald arbetsbländare också. Jag vet att vid 3 och 5 bilder/sek (optisk sökare) och vid 3 och 4 bilder/sek (LiveView) så körs både spegel och bländare upp och ner mellan varje bild. Likaså sker mätning av exponering och fokus mellan varje bild.

Vid A550:ans hastighetsprioritering - 7 bilder per sekund - mäts exponering och fokus enbart innan den första bilden i serien tas. Detta läge är således inte så lämpligt för objekt som rör sig från eller emot kameran. För objekt som håller sig någorlunda på samma plats eller rör sig tvärs över fotoriktningen så funkar detta bra. Skulle objektet ta några steg fram eller tillbaka så är det bara att släppa upp avtryckarfingret ett ögonblick. När man sedan trycker ner fingret igen så sker förnyad mätning av fokus och exponering, innan kameran fortsätter med sina 7 bilder/sek.
 
Det jag menade med att sökaren är sämre är
#1 LV skärmen ivägen för näsa och glasögon. Ögat kommer längre ifrån
#2 Förstoringen är lägre 0.8 mot 0.9 vilket gör bilden mindre
#3 Prisma mot speglar vilket ger sämre ljus

Mekaniskt slutar mässigt så kör väl bägge på 5 fps. Och man kan nog räkna med att en semiproffskamera är bättre byggd en en amatör. Svårare att få en fast infästning i plast än aluminium. Men vem vet... Syns om 5 år (kör speed priority 7 fps up och ner med speglen??)

Håller defenitivt med att en kamera måste hålla i 3-4 år.

Största fördelen med A550 är sensorn ....... LV utan DOF är begränsat. Specielt när det blir mörkt ute.....

Jag är fortfarande nöjd med A700, hade dock gärna bytt sensor (bara för tekniken skull :) ). Dock inte till priset av en dålig sökare då jag använder den för bildgörandet. Kanske man ändrar sig om man får LV. Jag uppfattar sökaren i A700 minst lika bra som A850 och A900 men det är min bild. Har bara provat A850/900 på MM.

Kan man tänka sig att "offra" funktionen med "ögonsensorn" så kan man alltid köpa en sökarförstorare(typ kps) så kommer sökarokularet lite längre ut plus att sökarbilden blir lite större.

Hur många användare är det som använder DOF funktionen/knappen idag?? Troligvis inte många...jag personligen har aldrig använt mig av den under dom åren som jag har fotat...men som sagt är man van vid den knappen/funktionen så kan jag förstå att man saknar den.

Tycker det är rätt tydlig/synbar skillnad på sökarna i A700 och A900...den senare är större och klarare/ljusare.
 
...
Jag uppfattar sökaren i A700 minst lika bra som A850 och A900 men det är min bild. Har bara provat A850/900 på MM.
Förklaringen till din uppfattning måste vara att du inte såg dessa samtidigt...
A700 har en mycket bra sökare för en APS-C kamera. Men ifall man har denna och en av fullformatarna bredvid varandra, och först tittar i A700:an och sedan direkt därefter i A900:an, så är det lite som att stiga in i en annan värld! Givetvis bör man ha liknande objektiv på båda - ljusstyrka och brännvidd.

A900:an har den bästa, ljusaste, skarpaste, klaraste, distorsionsfriaste, reflexfriaste och mest briljanta sökare som någon 135-kamera någonsin har haft. Sony har ju sagt att de ville överträffa sökaren i den analoga Minolta Dynax 9, vilken torde ha haft den dittills bästa. De sa också att de designade A900:ans sökare som om den hade varit ett objektiv. De kompenserade t.o.m. bort koma!
 
Inte för att vara superpetig. (jo liiite kanske ;) )

Men om ändå jämförelserna höll sig med A5xx serien vore det ju kanon.. men nu talar ni enbart om A700 samt A900 vilket väl är snäppet fel avdelning ändå kan man tycka...
 
Jag får väl erkänna att jag kapade tråden en aning, men jag tycker att jämförelsen är klart relevant då A550 lägger sig lite mittemellan klasserna.

Såg en jämförande test mellan D90, A550 och 50D där A550 inte alls gjorde bort sig. Nikon vann tack vare bra exponering. A550 bäst på höga ISO.

Jag gillar dessutom att Sony kör en liten egen väg.
 
Skummade igenom DPReviews test av A550. Den fick "bara" recommended som slutomdömme. Dom tyckte att jpegarna såg "overcooked" ut, för hög kontrast, mättnad etc. Dom menar att man måste skjuta raw för att kameran och sensorn ska komma till sin rätt och briljera som det verkligen kan.

Jag tror dock att Sony gör helt rätt i att "boosta" jpegarna. Hur många trådar har man inte läst där folk som tagit steget från kompakt till system(träsket) blivit besvikna över, dassiga, färglösa, oskarpa bilder från sin nya fina och hyfsat dyra systemkamera, oavsett fabrikat. Jag tror man gör rätt här för att lättare fånga förstagångsköparna och bygga upp deras intresse.

Jag tycker jpegarna ser väldigt bra ut, det lilla jag sett. Någon i tråden länkade till bilder tagna i en kyrka med hög ISO, jag tyckte dom såg kanon ut i både färg och brusfrihet.
 
Hehe. Konstigt detta att dom anser färgerna överkokta då många just anser dom "blaskiga" samt bleka....

Ja vad skall man tro på tro på troooo pååå hmmm...... :) :) :-
Här nedan finns en länk till bilden ifrån kyrkan i fullstor size om nån vill kolla med pixeltitt..

http://www.mediafire.com/?w3mmggj54yn
 

Bilagor

  • DSC00430 uppljusad.jpg
    DSC00430 uppljusad.jpg
    24.1 KB · Visningar: 313
Senast ändrad:
Förklaringen till din uppfattning måste vara att du inte såg dessa samtidigt...
A700 har en mycket bra sökare för en APS-C kamera. Men ifall man har denna och en av fullformatarna bredvid varandra, och först tittar i A700:an och sedan direkt därefter i A900:an, så är det lite som att stiga in i en annan värld! Givetvis bör man ha liknande objektiv på båda - ljusstyrka och brännvidd.

A900:an har den bästa, ljusaste, skarpaste, klaraste, distorsionsfriaste, reflexfriaste och mest briljanta sökare som någon 135-kamera någonsin har haft. Sony har ju sagt att de ville överträffa sökaren i den analoga Minolta Dynax 9, vilken torde ha haft den dittills bästa. De sa också att de designade A900:ans sökare som om den hade varit ett objektiv. De kompenserade t.o.m. bort koma!

Hej ( japp jag vet att detta är lite OT Mayro, därav A550 på slutet ;) )
Tyvär var det samtidigt och tyvär var det ej samma objektiv. (insåg att jag skulle få lite sk-t för detta) Detta var mer än 1/2 år sedan (har skrivit om det i en annan tråd någonstan har jag för mig) då jag hade en A100. A900 hade kommit ut och jag hade läst att sökaren var enastående stor. Min reflektion att inte A900s sökare inte uppledevs mycket större än A700. Det jag bedömde var enbart "sikt" hur mycket man såg av mattskivan och alla små nuffror samtidigt och hur stor bilden verkade vara. Ingen bedömmning angåede bilden på mattskivan. Dels för det var innomhus och inte samma objektiv. Missminner jag mig inte var det inga bra objektiv för A900 heller. Skall man bedömma det andra kommer A550 klart änu mer på efterkälken. Med speglar och kamra i sökaren.

Jag hoppas vekligen att om det kommer en ny A9XX eller A8XX eller A7XX at de inte har LV utan bara MF LV. Om skärmen ska vara lös eller fast blir jag lite tvetydig om.
 
A550 har väl båda sorternas LV.. Så detta får man hoppas en efterkommande A7xx har också..

Sedan är jag rakt ingen "ordningsman.. Men liiite väl ot vart det då enbart A700 och A900 talades om...

Ni får sänka er nivå och skriva in A550 också... :) :) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.