** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Ja du ser själv, inte 12 steg eller däröver utan 8-9.

Ja men det är ju för att dom lagt in en sådan snäv kurva..A900 är nästan ett helt steg bättre än övriga i totalt DR och dess JPEG bilder är inte precis kontrastlösa i normala ljusförhållanden.

En JPEG med 10 steg/bitars DR behöver inte blir kontrastlös..det hänger ju på hur kurvan ser ut/hur dom olika stegen är fördelade...precis som i A900ans fall..dom har valt att lägga nästan ett 1 helt steg extra DR i högdager vilket ger synbar fördel utan att för den delen blir kontrastlöst även i normala ljusförhållanden.

Menar en D3X ger nästan 13 steg DR i RAW så med den borde det inte vara några större problem med att lägga in en kurva så att man få u JPEG bilder med 10 stegs DR utan att JPEG bilderna skulle se kontrastlösa ut.

Senast ändrad:
Jag har idag testat min A550 med endast vanligt kitobjektiv inne i kyrkan vid skolavslutningen..

Och jag kan enbart säga det igen.. A550 är sååå "duktig"...!!

Ojojoj om Sony bygger en A7xx med denna teknik inbyggd i semihus samt liiite fixar så manövreringen blir via mer direktknapper .. Skippar det där filmandet eller gömmer det i menyerna så det inte stör kameran i stillbildsfotandet...Och bygger en A550 på steorider... Då kommer fotografer som fotar stillbilder med kamerorna gå i spinn..

Jag har idag testat min A550 med endast vanligt kitobjektiv inne i kyrkan vid skolavslutningen..

Och jag kan enbart säga det igen.. A550 är sååå "duktig"...!!

Ojojoj om Sony bygger en A7xx med denna teknik inbyggd i semihus samt liiite fixar så manövreringen blir via mer direktknapper .. Skippar det där filmandet eller gömmer det i menyerna så det inte stör kameran i stillbildsfotandet...Och bygger en A550 på steorider... Då kommer fotografer som fotar stillbilder med kamerorna gå i spinn..

A550:an är säker duktig...men...jag kan inte se eller förstå vad det skulle vara för fel eller begränsningar på nuvarande modellen av A700? Jag tycker den hänger med väldigt bra på höga iso, speciellt med nya uppgraderingen till v.4.0

Nu är jag iofs. inte proffsfotograf men för en fotointresserad amatör tror jag den hänger med väldigt...väldigt länge !!

A550:an är säker duktig...men...jag kan inte se eller förstå vad det skulle vara för fel eller begränsningar på nuvarande modellen av A700? Jag tycker den hänger med väldigt bra på höga iso, speciellt med nya uppgraderingen till v.4.0

Nu är jag iofs. inte proffsfotograf men för en fotointresserad amatör tror jag den hänger med väldigt...väldigt länge !!

Jag har inte skrivit att A700 är dålig eller ha fel eller begränsningar...Så du läser nog in en egen tolkning .. Vilken inte stämmer med det jag skrev..

Däremot skrev jag att A550 är duktig.. Vilket du garanterat skulle inse själv om du varit med idag i kyrkan och testat min A550 med endast kitobjektiv monterat..

Tror inte att det är något fel med A700, den kommer att ta kompetenta bilder många år framåt, det nya fina LV-systemet,( A700 saknar LV) som 550 fått är en sak som skilljer + HDR, lite nytt så där som kommer med nya modeller, sedan har ju A700 andra starka sidor som du vet./Bengt.

Jag har inte skrivit att A700 är dålig eller ha fel eller begränsningar...Så du läser nog in en egen tolkning .. Vilken inte stämmer med det jag skrev..

Däremot skrev jag att A550 är duktig.. Vilket du garanterat skulle inse själv om du varit med idag i kyrkan och testat min A550 med endast kitobjektiv monterat..

Ok...men skulle det varit så jättestor märkbar skillnad om samma bild togs med motsvarande objektiv och A700 då tror du?

Ok...men skulle det varit så jättestor märkbar skillnad om samma bild togs med motsvarande objektiv och A700 då tror du?

Ja.. Det skulle inte gå att ta "samma" bild handtagen med en A700 vad jag vet....Och absolut inte med kitobjektiv bländare f8 och iso 3200..

Det är troligen omöjligt mig veterligen.(?). Tekniken skiljer sig som sagt. Funktioner också.... Och det är den jag hoppas Sony petar in i en efterkommande A700á..

Fast det betyder inte att A700 för den sakens skull inte kan ta minst lika fin bild eller finare på annat sätt..

Men inte handtagen med kitobjektiv och inbyggd HDR.... Det tvivlar jag starkt på en A700 klarar hänga med..

Men som sagtvar.. Med annan metod än handtaget så kan den säkert ta bilden lika bra eller bättre kanske..men inte i mina händer då. Utan det får bli nån erfarnare med mer fotokunskaper än jag behärskar...

Mellan ISO100 och 400 så gör säkerligen väldigt små skillnader i handhavande/exponering större skillnad än den mellan kamerorna. :) Iaf i en "vanlig bild"...

Kolla man på dxomark är väl största skillnadern mellan 400 och 1600. Vid 3200 hämtar väl A700 nästam upp sig (är det hast skillnader på 1/3 Ev??) och vid 200 och lägre är väl A700 bättre ??? Eller tolka jag fel ? På brus i mörka partier (dynamic range)

Sedan är det väl ändå inte bruset utan allt annat som gör en bra bild ;).

Här i länken man kan liiite se vad A550 kan göra med min begränsade erfarenhet med kameran samt bildprogram... Och titta inte på micen där.. Den ser ni inte...:)

Och det är taget med live view samt handtaget.. Samt inte med massa tid att fota noga. Utan fram och ta bilden och bort. Ungarna skulle ju uppträda...

Make = SONY
Model = DSLR-A550
Exposure Time = 1/30"
F Number = F7.1
ISO Speed Ratings = 1600
HDR 2 ev

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1907480&target=_blank

Här i länken man kan liiite se vad A550 kan göra med min begränsade erfarenhet med kameran samt bildprogram... Och titta inte på micen där.. Den ser ni inte...:)

Och det är taget med live view samt handtaget.. Samt inte med massa tid att fota noga. Utan fram och ta bilden och bort. Ungarna skulle ju uppträda...

Make = SONY
Model = DSLR-A550
Exposure Time = 1/30"
F Number = F7.1
ISO Speed Ratings = 1600
HDR 2 ev

Är det taget med kitobjektivet? HDR verkar vara en riktig hit så jäkla enkelt.Att få sådana bilder direkt vid vanlig vardagsfotning är kalas,grattis till oss alla nya 500-550 ägare .
Önskar alla en god jul:)

Make = SONY
Model = DSLR-A550
Exposure Time = 1/30"
F Number = F7.1
ISO Speed Ratings = 1600
HDR 2 ev

Trevligt Mayro att du lägger in bilder så vi får se, Kul att se detaljerna håller sig kvar, En sådan fin sensor vore värd ett bättre chassi.

Kolla man på dxomark är väl största skillnadern mellan 400 och 1600. Vid 3200 hämtar väl A700 nästam upp sig (är det hast skillnader på 1/3 Ev??) och vid 200 och lägre är väl A700 bättre ??? Eller tolka jag fel ? På brus i mörka partier (dynamic range)

A900 fick mycke skäll när den kom, (iso-trubbel) Utan tvekan vart modellen ett starkt hot mot betydligt dyrare modeller, om man vill sticka ut hakan lite. Med tiden (Ca: ett år) ramlar superlativen in på vad A900 är kapabel till, det är omöjligt att värja sig mot dom bilder som ploppar ur den kameran. Nu börjar det hända samma saker med A700 en modell som tyvärr slussas ut från marknaden. A700 är en mycket kompitent kamera modell, som i slutet av sin levnad börjar få sitt erkännande den givetvis skulle haft från början. /Bengt.

Skulle väl också vilja påstå att bruset är ett mindre problem, det går alltid att fixa i efterhand. Värre är väl att fixa en "dålig bild" i efterhand :)

Bengt: Alla Sonymodeller (i stort sett) "lider" av lite för exakt färgåtergivning. Jag tycker själv som arbetar med just detta att det är fullkomligt lysande, men i jämförelsesyfte så har väl tyvärr märket förlorat på det.

Betänk vad som jämförs i media och på internet. Antalet MP, och högsta ISO du kan ställa i kameran. Säkert hälften av alla kameraköpare har dessa två (satta för sig själva) ganska värdelösa parametrar som förutsättning för vilken kamera de väljer.

Tyvärr ser jag en utspädning av färgegenskaperna redan till de nya serierna, crop-kamerorna som släpptes nu jmf den "äldre generationen", samt A850 jmf A900. Jag är inte alls intresserad av att Sony ska bli "mainstream" - de hade gärna fått behålla sin personlighet.

Fast denna "nya" isoprestandan i A550 ihop med HDR funktionen är extremt bra...

Så även om jag tidigare "klarat mig" enkelt med A700áns isoprestanda tex så är nu förutsättningarna att faktiskt använda HDR via handtaget fotande med live view funktionen rent grymt bra i den praktiska användningen..

Asså.. Man får se denna nya A550 med lite "andra ögon" egentligen än jämföra den med A700 (eller andra kameror) i den praktiska användningen...

Jag tycker så här långt att A550 var makalöst rolig och duktig manick Sony grejat fram för ta stillbilder.... :)

OT:
Tobbe, du skulle behöva titta lite på skärpningstekniker ang. web-bilder... :) Kyrkbilden är säkert mycket bättre än det du visade!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar