Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Jag var förbi Elgiganten "megastore" som de nu kallar den. ... vad jag förstår så är inte A5x0 så mycket annorlunda i greppet, eller har jag fel??

Jag var också förbi megastoren igår, och du har fel, som tur är. A500 var helt OK att hålla i, till skillnad från de nya småttingarna. Däremot var ju sökarn rätt patetisk.

Och Torbjörn, handlade det bara om att hålla i kameran så kunde vi byta rakt av du och jag. Jag tycker A700 har klart bästa greppet. Aldrig får man vara riktigt glad.
 
Om jag bara fick mina grejer sålda så....

Du har vid flera tillfällen tagit upp en viktigt sak Torbjörn. Kan förhållandet bli det samma som när du gick från A300 till A700, när man tar steget från A700 till A900. Det vill säga, det ännu bättre greppet, den finare sökaren osv. samma skillnader som vid första bytet, men att man inte kan upptäcka någon skillnad på ett motiv i A4:a storlek som du villigt och ärligt bekände. A700 var som förväntad, men A300 överraskade. för egen är kassan för skral för ett A900:a köp. Skulle jag då kämpa och spara och försaka mycket annat (hade man gått om pengar gör det ju ingenting) På något sätt när man håller i en välbyggd och solid kamera med kanonsökare, man nästan kan lukta den härliga metallen som kameran är byggd av, så vill man att bildkvaliteten skall vara extraordinär. finns det risk för besvikelse, när man gluttar på dom första bilderna. Jag vet inte men jag undrar. Vänl.//Bengt.
 
Jag var också förbi megastoren igår, och du har fel, som tur är. A500 var helt OK att hålla i, till skillnad från de nya småttingarna. Däremot var ju sökarn rätt patetisk.

Och Torbjörn, handlade det bara om att hålla i kameran så kunde vi byta rakt av du och jag. Jag tycker A700 har klart bästa greppet. Aldrig får man vara riktigt glad.

Ja sökaren får stryka på foten i detta fall, men skall vara lika stor (dålig) som tex, Nikon D5000. Tanken är nog att den mycket fina monitorn 3 tum ock den unika Live view (enda i världen) som kan ta 4b/s Skall väga upp sökarbristen.
 
Jag var också förbi megastoren igår, och du har fel, som tur är. A500 var helt OK att hålla i, till skillnad från de nya småttingarna. Däremot var ju sökarn rätt patetisk.

Och Torbjörn, handlade det bara om att hålla i kameran så kunde vi byta rakt av du och jag. Jag tycker A700 har klart bästa greppet. Aldrig får man vara riktigt glad.

Lite nyfiken..jämförde du sökaren med konkurrenternas likvärdiga kameror..dom som ligger i samma klass/prisklass?? Ingen större skillnad där tycker jag efter att ha kollat i A500 sökaren o jämförde sida vid sida med Nikons D5000.

Tycker A500/550 ligger på samma nivå som dom andra märkernas modeller i samma klass/prisklass...det är i inga större skillnader om man bortser från filmfunktionen som övriga tillverkare har.

Hur en kamer känns att hålla i är nog så viktigt för att man skall trivas med kameran...många glömmer bort denna biten o går istället enbart på specen mm o väljer den som är bäst på pappret...greppet,hur knapparna mm sitter är nog så viktigt..har man ingen kamera som känns rätt i handen för en så försvinner lite av glädjen när man är ute o fota...den ända kameran som jag personligen kommer i närheten av A700/A900 när det gäller greppet tycker jag personligen är Canons 5D MarII...med batterigrepp på har jag inte hållt i någon annna kamera som kan mäta sig med A700/A900.
 
Du har vid flera tillfällen tagit upp en viktigt sak Torbjörn. Kan förhållandet bli det samma som när du gick från A300 till A700, när man tar steget från A700 till A900. Det vill säga, det ännu bättre greppet, den finare sökaren osv. samma skillnader som vid första bytet, men att man inte kan upptäcka någon skillnad på ett motiv i A4:a storlek som du villigt och ärligt bekände. A700 var som förväntad, men A300 överraskade. för egen är kassan för skral för ett A900:a köp. Skulle jag då kämpa och spara och försaka mycket annat (hade man gått om pengar gör det ju ingenting) På något sätt när man håller i en välbyggd och solid kamera med kanonsökare, man nästan kan lukta den härliga metallen som kameran är byggd av, så vill man att bildkvaliteten skall vara extraordinär. finns det risk för besvikelse, när man gluttar på dom första bilderna. Jag vet inte men jag undrar. Vänl.//Bengt.

Och precis så är det ju ovs vilken kamera/modell man tar o jämför med...det är inga gigantiska skillnader när det kommer till bilkvaliten..visst synbart i 100% på skärmen men knappt synbart i praktiken/det ändamålet som bilderna används till....så dom som blir besvikna mm vid ett kameraköp har troligvis väldigt höga förväntningar som inte går i uppfyllelse när dom sedan kollar dom första bilderna från sin nyinköpta kamera.
 
...den ända kameran som jag personligen kommer i närheten av A700/A900 när det gäller greppet tycker jag personligen är Canons 5D MarII...med batterigrepp på har jag inte hållt i någon annna kamera som kan mäta sig med A700/A900.

Kan bara hålla med fullständigt (i alla fall A700)
 
Kan bara hålla med fullständigt (i alla fall A700)

Jupp A700/900 är grymma med greppet på då man få dubbel uppsättning av knapparna o allt sitter likadant ovs om man håller den i landskapsläge eller porträttläge.

Sen en annan sak jag blev förvånad över när jag bytte till Sony va hur jäklar lätt det va att förstå/hitta i menyerna..tycker personligen det va lättare att förstå/hitta i Sonyn än att lära sig hitta i både Canon och Nikon som jag har haft tidigare vilket är precis tvärtemot vad jag läst i tester på nätet mm
 
Lite nyfiken..jämförde du sökaren med konkurrenternas likvärdiga kameror..dom som ligger i samma klass/prisklass?? Ingen större skillnad där tycker jag efter att ha kollat i A500 sökaren o jämförde sida vid sida med Nikons D5000.

Tycker A500/550 ligger på samma nivå som dom andra märkernas modeller i samma klass/prisklass...det är i inga större skillnader om man bortser från filmfunktionen som övriga tillverkare har.

Hur en kamer känns att hålla i är nog så viktigt för att man skall trivas med kameran...många glömmer bort denna biten o går istället enbart på specen mm o väljer den som är bäst på pappret...greppet,hur knapparna mm sitter är nog så viktigt..har man ingen kamera som känns rätt i handen för en så försvinner lite av glädjen när man är ute o fota...den ända kameran som jag personligen kommer i närheten av A700/A900 när det gäller greppet tycker jag personligen är Canons 5D MarII...med batterigrepp på har jag inte hållt i någon annna kamera som kan mäta sig med A700/A900.

Peter... du har haft A900 en tid nu, hur sköter sig kameran vid följande autofokus, om du har hunnit prova. Kan du justera parameterna så att du får hyggliga jpeg-bilder. Vid vilka fotomotiv tycker du A900 skiljer ut sig mest, mot tidigare dslr-APS-C som du har ägt. /Bengt.
 
Peter... du har haft A900 en tid nu, hur sköter sig kameran vid följande autofokus, om du har hunnit prova. Kan du justera parameterna så att du får hyggliga jpeg-bilder. Vid vilka fotomotiv tycker du A900 skiljer ut sig mest, mot tidigare dslr-APS-C som du har ägt. /Bengt.

Ja, du Bengf, vad ger det dig hur A900:n uppfattas av andra fotografer?
Vilka fotomotiv tror du den är bäst på?
Svaret är väl givet, - alla situationer klarar den av med glans! Är inte det ganska självklart, på en sådan kompetent systemkamera, i min ägo sedan snart ett år?

Sluta drömma, slå till med ett köp av en legend istället, en A900, då blir du stum, bara sökarens storlek påminner om gamla tiders analoga systemkameror!

APS-C formatet är snart passé!
 
Ja, du Bengf, vad ger det dig hur A900:n uppfattas av andra fotografer?
Vilka fotomotiv tror du den är bäst på?
Svaret är väl givet, - alla situationer klarar den av med glans! Är inte det ganska självklart, på en sådan kompetent systemkamera, i min ägo sedan snart ett år?

Sluta drömma, slå till med ett köp av en legend istället, en A900, då blir du stum, bara sökarens storlek påminner om gamla tiders analoga systemkameror!

APS-C formatet är snart passé!

Håller med, A900 är nog en levande Legend, kan också vara den sista i sitt slag som har förenat det bästa från den analoga tiden till den morderna. hoppas Sony ändrar sig lite och inte låter priset ligga för högt för länge.
 
Jag hade önskat lite grövre gummi på A700, upplevde den som lite hal vid tummgreppet.

Ok, även där håller jag med, tänkte det på detta senast när jag var ute och fotoade. Men i övrigt ett grepp jag inte släpper ifrån mig. Att jag även fick tag i en US variant med sensor gjorde det ännu bättre. Nu dra inte batteriet ur (som med a100), kan ha af aktiverad med ögon samt att inga inställningar ändras när jag har den på axeln :).
 
Peter... du har haft A900 en tid nu, hur sköter sig kameran vid följande autofokus, om du har hunnit prova. Kan du justera parameterna så att du får hyggliga jpeg-bilder. Vid vilka fotomotiv tycker du A900 skiljer ut sig mest, mot tidigare dslr-APS-C som du har ägt. /Bengt.

Af:en tycker jag inte är riktigt lämplig för sport,flygande fågel mm där motivet förflyttar sig snabbt...dock gör mittpunkten ett ok jobb precis som med alla andra kameror med liknande af(typ canon 5D MarI/MarkII,Canon 20/30/40D,Nikon D80/D90 mfl)..dock är den helt överlägsen när det gäller pricksäkerhet med ljusstarka objektiv..den sätter alltid skärpan där jag siktar vilket jag inte kan säga om övriga kameror jag har ägt..jag hade gärna sett en af där punkterna var mer utspridda och alla var korslagda..men för mitt fotande fungerar af:en klockrent..jag kan hela tiden lita på att skärpan hamnar där jag siktar....jag tror många har blivit lite väl bortskämda/ställer lite högre krav på af sen D300an kom med sin "proffs-af" för innan den kom så hade i pricip alla kameror af likt den som sitter i A900...skulle man ha bättre af då så fick man gå på nått av proffshusen.

Jag fotar aldrig JPEG så jag har inte brytt mig om att ens testa hur resultatet från A900an i JPEG är.

Oj det var en svår fråga..skulle nog säga att jag märkt den största skillnaden i motiv med väldigt mycket fina detaljer tex landskapsbilder där A900 "gräver" fram det mesta när det kommer till små detaljer...tycker även den täcknar tonövergångar snyggare.
 
Senast ändrad:
Ja, du Bengf, vad ger det dig hur A900:n uppfattas av andra fotografer?
Vilka fotomotiv tror du den är bäst på?
Svaret är väl givet, - alla situationer klarar den av med glans! Är inte det ganska självklart, på en sådan kompetent systemkamera, i min ägo sedan snart ett år?

Sluta drömma, slå till med ett köp av en legend istället, en A900, då blir du stum, bara sökarens storlek påminner om gamla tiders analoga systemkameror!

APS-C formatet är snart passé!

Hehehe få du betalt för att vara så positiv till allt i A900an ;)???

Visst den klarar av dom flesta situationerna men knappast med glans..hade jag fotat fågel,sport eller annat som förflyttar sig fort hade jag personligen valt den billigare Nikon D300s eller Canon 7D då dess af är betydligt bättre lämpad för sport mm där A900 inte är lika vass.

Nyfiken..vad är det han kommer blir stum av om vi bortser från sökaren??

Det är nog du som drömmer om du tror att APS-C snart kommer att vara passè :)
 
:-.


Du har himla rätt i sak StenÅke men du är garvad och har hållit på några år, du vet också hur just du använder kameran och vad du har för önskemål på en ny modell. 3b/s som exempel är en grundstandard även i den billigaste instegaren, även billiga kompakter har det. Sedan har jag inte riktigt förstått den stora skillnaden på Sonys fina DRO-funktion och HDR av det lilla jag sett på nätets bilder.

Sedan får vi inte glömma att vi är pojkar lång upp i åren och vad vill pojkar ha. Jo knivbladet skall vara långt helst 20 cm det är kniv det. fjädern till det gamla Diana luftgeväret måste bytas så man inte orkar skjuta mer än 10 skott eller om luften hinner ut ur det lilla hålet. 4-1 system på motorcykeln är självklart 20 hästar mer vet du....Bike gjorde stortest på 4-1 system och det gav inte många hästar. Nu vet jag att du gillar pixlar Sten, men samma visa där helst så många som möjligt, Casio har en kamera som tar 60b/s visserligen bara en gång, men häftigt är det, är väl en sonysensor iblandat där. Vi pojkar är sådana, när vi börjar använda hjärna vet jag inte riktigt en del gör det alldrig. Canikon tjänar mycket pengar på dom premisserna ser det ut som och ibland dyker även upp en apelsin bland citronerna. //Bengt.

I praktiken räcker det långt med 6 MP bara bilderna är skarpa. Skrivarna hjälper till om man nu skulle få för sig att skriva ut en A3 när pixlarna bara räcker till en A4. Jag tror att jag är ganska nöjd med var vi är nu. Runt 15 MP räcker väl till det mesta eller hur? Allt har sitt betrakningsavstånd och det är väl nästan bara på fotosidan folk kollar på bilder med lupp.
 
Senast ändrad:
Har idag känt på en A550.
Jämför man med A700 så tycker jag att A700 känns mer som en ordentlig kamera än A550. Lite för lätt och "plastig" för min smak.

Hoppas att den nya A700 inte tar intryck av A550, jag vill ha en kamera som känns i handen.

Det är vad jag tycker!
 
Har idag känt på en A550.
Jämför man med A700 så tycker jag att A700 känns mer som en ordentlig kamera än A550. Lite för lätt och "plastig" för min smak.

Hoppas att den nya A700 inte tar intryck av A550, jag vill ha en kamera som känns i handen.

Det är vad jag tycker!

Japp visst är det så..men så ligger den inte i samma segment...det är precis samma sak med Nikon D90 kontra D300s..och Canon 500D kontra 7D.
Men jag håller med dig ang att en kamera ska kännas i handen.

Dock tycker jag A550 står sig bra mot Nikon D5000,Canon 500D mfl som ligger i samma segment.
 
Hehehe få du betalt för att vara så positiv till allt i A900an ;)???

Visst den klarar av dom flesta situationerna men knappast med glans..hade jag fotat fågel,sport eller annat som förflyttar sig fort hade jag personligen valt den billigare Nikon D300s eller Canon 7D då dess af är betydligt bättre lämpad för sport mm där A900 inte är lika vass.

Nyfiken..vad är det han kommer blir stum av om vi bortser från sökaren??

Det är nog du som drömmer om du tror att APS-C snart kommer att vara passè :)

Positiv till allt i A900:n? Har inte hunnit kolla all funktioner i denna bärbara dator, med möjlighet att återge bilder, men så här långt är den riktigt bra.

Den används till det mesta, dock inte till fartdårar till fåglar, det närmaste jag kommer fåglar är i affären, grillad kyckling, den ligger stilla, troligen även lätt att fotografera!

I övrig snabb sport eller hastiga rörelser, inga problem heller, den snabbaste tiden i kamerahuset räcker väl till, minst sagt, men vilka situationer du hamnar i är intressanta att få veta, - med "förflyttar sig fort", då måste det vara en kula från t.ex. en pistol du vill frysa, eller?

A900:n är inte tänkt, att användas vid extrema förhållanden, med blixtsnabba förlopp, som pistolskott eller sjuk räv springer förbi på en meters håll, det är inte mina motiv!

Stum blir man av, förutom sökarens storlek, detaljrikedomen i bilderna, inte märkligt då det är en FF bildsensor, färgdynamiken är även i topp, det räcker för att jag tror på FF!

När priset på en FF D-SLR går ner till ca. 15000:-, alltså nära en avancerad APS-C D-SLR, bör väl valet vara givet?
Vi är snart där!
Ingen dröm!
 
Positiv till allt i A900:n? Har inte hunnit kolla all funktioner i denna bärbara dator, med möjlighet att återge bilder, men så här långt är den riktigt bra.

Den används till det mesta, dock inte till fartdårar till fåglar, det närmaste jag kommer fåglar är i affären, grillad kyckling, den ligger stilla, troligen även lätt att fotografera!

I övrig snabb sport eller hastiga rörelser, inga problem heller, den snabbaste tiden i kamerahuset räcker väl till, minst sagt, men vilka situationer du hamnar i är intressanta att få veta, - med "förflyttar sig fort", då måste det vara en kula från t.ex. en pistol du vill frysa, eller?

A900:n är inte tänkt, att användas vid extrema förhållanden, med blixtsnabba förlopp, som pistolskott eller sjuk räv springer förbi på en meters håll, det är inte mina motiv!

Stum blir man av, förutom sökarens storlek, detaljrikedomen i bilderna, inte märkligt då det är en FF bildsensor, färgdynamiken är även i topp, det räcker för att jag tror på FF!

När priset på en FF D-SLR går ner till ca. 15000:-, alltså nära en avancerad APS-C D-SLR, bör väl valet vara givet?
Vi är snart där!
Ingen dröm!

HeHe man skulle tro att du får bonus på varje nu såld A900 :) Siktar med laser sikte mot en FF, hoppas att den som finns när jag är redo är i samma klass som A900 med ett rimligt pris (eller att jag har spenderbyxor på mig :) ).

Kommer aldrig köpa något annat än FF optik, har endast ett och det var kit objektivet. Kameror verkar vara lite "slit o släng" jämfört med objektiv. Hoppas att dagens sigma, zeiss eller för den delen sony håller i samma utsträckning som minoltas... men det är väl som allt annat, dagens produkter håller en 1/10 del av vad de gjorde förr....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.