Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Positiv till allt i A900:n? Har inte hunnit kolla all funktioner i denna bärbara dator, med möjlighet att återge bilder, men så här långt är den riktigt bra.

Den används till det mesta, dock inte till fartdårar till fåglar, det närmaste jag kommer fåglar är i affären, grillad kyckling, den ligger stilla, troligen även lätt att fotografera!

I övrig snabb sport eller hastiga rörelser, inga problem heller, den snabbaste tiden i kamerahuset räcker väl till, minst sagt, men vilka situationer du hamnar i är intressanta att få veta, - med "förflyttar sig fort", då måste det vara en kula från t.ex. en pistol du vill frysa, eller?

A900:n är inte tänkt, att användas vid extrema förhållanden, med blixtsnabba förlopp, som pistolskott eller sjuk räv springer förbi på en meters håll, det är inte mina motiv!

Stum blir man av, förutom sökarens storlek, detaljrikedomen i bilderna, inte märkligt då det är en FF bildsensor, färgdynamiken är även i topp, det räcker för att jag tror på FF!

När priset på en FF D-SLR går ner till ca. 15000:-, alltså nära en avancerad APS-C D-SLR, bör väl valet vara givet?
Vi är snart där!
Ingen dröm!

Jag tror den klarar en luftgevärskula från ett Diana 22.
 
Positiv till allt i A900:n? Har inte hunnit kolla all funktioner i denna bärbara dator, med möjlighet att återge bilder, men så här långt är den riktigt bra.

Den används till det mesta, dock inte till fartdårar till fåglar, det närmaste jag kommer fåglar är i affären, grillad kyckling, den ligger stilla, troligen även lätt att fotografera!

I övrig snabb sport eller hastiga rörelser, inga problem heller, den snabbaste tiden i kamerahuset räcker väl till, minst sagt, men vilka situationer du hamnar i är intressanta att få veta, - med "förflyttar sig fort", då måste det vara en kula från t.ex. en pistol du vill frysa, eller?

A900:n är inte tänkt, att användas vid extrema förhållanden, med blixtsnabba förlopp, som pistolskott eller sjuk räv springer förbi på en meters håll, det är inte mina motiv!

Stum blir man av, förutom sökarens storlek, detaljrikedomen i bilderna, inte märkligt då det är en FF bildsensor, färgdynamiken är även i topp, det räcker för att jag tror på FF!

När priset på en FF D-SLR går ner till ca. 15000:-, alltså nära en avancerad APS-C D-SLR, bör väl valet vara givet?
Vi är snart där!
Ingen dröm!

Tycker du överdriver o vrider på saker o ting lite väl mycket..jag har testat den följande af:en rätt mycket o jag snackar inte om extrema förhållande som förbiflygande pistolskott..visst det klarar av att följa bilar,crossåkare,fåglar mm ok med mittpunkten men verken bättre eller sämre än tex Canon 50D,Nikon D200,Sony A700....Canon 7D,Nikon D300,Nikon D700 är betydligt bättre när det gäller följande af.

Visst detaljrikedomen är bättre/mer skarpt täcknad jämfört med en APS-C kamera men för att se skillnaden i praktiken måste man upp på rätt stora prinar/webbilder för att verkligen se den skillnaden som ses vid 100% på skärm...färgdynamiken håller jag med om att den är bättre..gillar verkligen kontrasten/färgerna som A900 "spottar" ur sig ihop med Zeiss objektiven.

Vad du glömmer bort är att APS-C också sjunker i pris och kommer alltid att vara billigare att tillverka än en FF-sensor....FF är inte det givna valet för alla.
 
Inget av formaten kommer att försvinna, men förhoppningsvis kommer 4/3 äntligen ta sin plats i lite mer miniatyriserade kameror efter hand som tekniken utvecklas (främst kontrastavkännande AF då)...

Klämde på och provade en A550 idag, och även om den ger riktigt bra bildresultat skulle den falla bort ur min "att-handla-lista". Hur bra bilder den än kan prestera så kan tyvärr inget ta bort den lätt plastiga leksaks-bismaken man fick av den, och inga bildresultat kan bortförklara att sökaren är så mörk och liten. Hur man än vrider och vänder på det så är det ju i slutänden samspelet och känslan mellan fotograf och kamera som är en av de viktigare bitarna. Videofunktionen har jag öht inget intresse av, så det ignorerar jag.
 
Kolla in här.. Fågelbild.. Inga problem alls att "hänga med" trotts detta är med Sigma 400 mm f5,6 Apo..... :) :) :)
 

Bilagor

  • Jag Drar nu(1) kopiera.jpg
    Jag Drar nu(1) kopiera.jpg
    19.5 KB · Visningar: 271
Senast ändrad:
Inget av formaten kommer att försvinna, men förhoppningsvis kommer 4/3 äntligen ta sin plats i lite mer miniatyriserade kameror efter hand som tekniken utvecklas (främst kontrastavkännande AF då)...

Klämde på och provade en A550 idag, och även om den ger riktigt bra bildresultat skulle den falla bort ur min "att-handla-lista". Hur bra bilder den än kan prestera så kan tyvärr inget ta bort den lätt plastiga leksaks-bismaken man fick av den, och inga bildresultat kan bortförklara att sökaren är så mörk och liten. Hur man än vrider och vänder på det så är det ju i slutänden samspelet och känslan mellan fotograf och kamera som är en av de viktigare bitarna. Videofunktionen har jag öht inget intresse av, så det ignorerar jag.


Då antar jag att Canikonernas motsvarande också faller bort.. medans folk som handlar i dessa prisgrupper har ju dessa typer utav kameror att välja ifrån.. Dom väljer inte mellan en A850 A900 eller en A550..
 
Njae... Jag jämförde faktiskt sida/sida med både Canon, Nikon och Pentax - modeller i samma prisavsnitt. Och Sonyn var den som "kändes" absolut mest "plastig".

Jag säger här inget om bildresultaten (som jag är mycket nöjd med), utan bara min personliga känsla av att HÅLLA i den och hantera den... :)
 
Att "kännas plastig" är faktiskt inget jag håller med dig om skulle vara specefikt för Sony+n.. Utan det gör dom allihopa i startserierna lite mer eller mindre.. Och då Sony´n har ett bättre grepp som helhet så spelar det ingen roll om den skulle kännas plastigast vid klämmandet.. Därför att då objektivet sitter på så är huvudsakliga greppet det som avgör och inte känsla av husets matrial...

Hantera kameran vänjer man sig med oavsett märke.. Och hanteringen av alla Sony´s kameror är mycket enkell.. Vilket jag tror få få få skulle säga tvärtom angående...
 
Inget av formaten kommer att försvinna, men förhoppningsvis kommer 4/3 äntligen ta sin plats i lite mer miniatyriserade kameror efter hand som tekniken utvecklas (främst kontrastavkännande AF då)...

Klämde på och provade en A550 idag, och även om den ger riktigt bra bildresultat skulle den falla bort ur min "att-handla-lista". Hur bra bilder den än kan prestera så kan tyvärr inget ta bort den lätt plastiga leksaks-bismaken man fick av den, och inga bildresultat kan bortförklara att sökaren är så mörk och liten. Hur man än vrider och vänder på det så är det ju i slutänden samspelet och känslan mellan fotograf och kamera som är en av de viktigare bitarna. Videofunktionen har jag öht inget intresse av, så det ignorerar jag.

Och jag tyckte personligen inte det va så jättestor skillnad när jag jämförde A550 i affär med Canon 500D och Nikon D5000..dom två senste känndes lite stabilare och hade lite bättre finish annars va det inga större skillnader tycker jag..Sonyns liveview är dock överlägset bäst och riktigt användbar ihop med den vinklingsbara skärmen vilket jag knappast kan säga om övriga tillverkares liveview som är sega som sirap.

Håller med dig fullständigt att samspelet/känslan mellan fotografen o kameran är väldigt viktig för fotograferandet..en punkt som ofta glömms bort när det talas om köp av kamera.
 
Till och med en Canikon hade kanske hunnit med.. ;)


Hahaha det få man hoppas :)..nää dom hade lyckats hänga med minst lika bra/dåligt...menar en vandrande and...den följer man lätt med mf så det är knappast en större kraftmätning på vad den följande af:en går för :)
 
Att säga att Sony's AF är BRA är en sak, men att den är SNABB är väl en ganska uppenbar lögn... :) Både vad det gäller "lock-in" och rörelse så är Sonys kameror knappast bland de snabbare. Däremot är de ofta bland de mer säkra eller "exakta" - vilket för väldigt många (de flesta kanske t.o.m?) är betydligt viktigare. Den följande AF-funktionen har ett antal punkter där de definitivt ligger i bakvattnet bakom de mer sport-orienterade Canonikon-kamerorna.

Att greppet är bra och att interface, knapp-placering osv också är väldigt bra säger jag inget om. Det är dom - i min personliga åsikt. Men detta är ju väldigt personligt, det finns säkert de som inte tycker så, och ingen kan ju säga att dom har fel.

Jag jämförde idag med A550 med 500D, D5000 och K-x (många femmor blir det...), och som jag sade så tror jag inte att många som gör samma jämförelse med alla kameror "på plats" kan säga att Sonyn ligger bland de tre bästa (lägg märke till ironin - jag jämförde bara fyra kameror).

Sony's LV har sina fördelar, men även nackdelar. Den är bra för människor som gillar att vifta vilt med kameran medans de fotograferar (ganska många användare!) - men omkopplingarna man ska göra för att få en "äkta" LV vid t.ex makro-fokusering eller produktfotografering är inte bättre än andras system, snarare sämre. Och eftersom jag inte tillhör användargruppen som tycker att det är användbart att kunna vifta vilt med kameran omkring mig så anser jag inte att Sonys system har någon verklig fördel (förutom att man inte värmer den riktiga sensorn i onödan...).
 
Så om de bara kunde förpackat produkten lite bättre hade jag ansett den vara klassledande. Bildkvaliten är mycket bra, menyer - bra, knapp-placeringar - bra. Val av antal funktioner osv - mycket bra.
"Produktkänsla" - underkänt, sökarbild - underkänt. Tyvär är de två sista punkterna ganska stora delar av hur man upplever produkten när man hanterar den, oberoende av hur bra menyer och knappar fungerar.
 
"Vifta vilt" var lite väl larvigt utalande kanske?....Du får nog lära dig mer om hur du kan använda en sådan effektiv Live view vid fotande innan du nästa gång tror du skall "vifta vilt" bara för den är så snabb som den är live viewen.. :)
Och sökarna..?? har för mig att jag inte direkt ansåg dom så "olika" direkt... Jag har ju kollat för inte så länge sedan .. Och detta kan jag inte minnas var nått som direkt skiljde..
 
Hahaha det få man hoppas :)..nää dom hade lyckats hänga med minst lika bra/dåligt...menar en vandrande and...den följer man lätt med mf så det är knappast en större kraftmätning på vad den följande af:en går för :)

Klart det är en kraftmätning..Allt med kameror är en "kraftmätning" ... :)

Här kan man ju se af hastighet med som jag förstår saken bestämda objektiv... Och en del som i vanliga fall kallas snabba verkar inte fullt så snabba.. En del som kallas långsamma verkar inte fullt så långsamma..

http://www.testfakta.se/img/2008/2/7/24619.pdf

:) :)
 
"Testfakta" som du hänvisar till har högst antagligen kollat hur fort objektivet klarar att transportera fokusgrupp(erna) från ena stoppläget till det andra. Kameran egna tid för att hitta vad som ska fokuseras till tas inte in, och inte heller tiden mellan låsning och spegelsläpp... Tar du med dom tiderna och gör en "riktig" mätning så kommer nog siffrorna se lite annorlunda ut. :) AF handlar om betydligt mer än att racka ett objektiv mellan ändlägena så fort som möjligt.

Eller är det bara viktigt hur fort ett objektiv kan röra sig från närgräns-oändlighet och tillbaka utan att ta någon bild? Absolut snabbast på det är nog min manuella handpåläggning isf, jag skulle nog klara full rackning åtminstone ett par ggr per sekund (jag skulle nog "manuellt" kunna klara en siffra på 0.1s i "testfakta-testet"!) om objektivet rent mekaniskt pallar med trycket och inte har för lång fokuseringsgång. Bilderna skulle kanske inte bli så bra, men korta tider skulle det bli...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.