ANNONS
Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Tittar man så verkar det mesta resonemangen handla om felaktigheter i nya modeller då det kokar i märkestrådarna runtomkring...
..

Samt brus iso brus iso brus iso brus.. och i sådana debatter har väl inte direkt vi Sonyister så mycket att vinna då våra kamerors styrka inte just ligger i nattfotograferandets avdelningar utan snarare som bildtagande med ljus som en del av bilderna..

Hahaha sant men ska man resonera så så kan man ju lika väl stänga ner Sonyforumen..ingen ide att jämföra Sony mot övriga märke,användarintryck,tipps på inställningar,nya modeller mm eftersom ingen är intresserad av att diskutera eller dela med sig dessa saker ;)

Nej så är det, vi svenska Sonyägare är norra europas minst krävande kameraägare. Har modellen 3b/s så räcker det liver ut, Sonyägare går alldrig över 400 iso, vi fotar nämligen bara från maj till augusti, så det är därför Lars som en 1% kan skriva nu på hösten. tyvärr så har nog modellerna med filmfunktion (även dåliga sådana) lockat flera köpare. Nya Pentaxen som är lika om inte mer välspecad än Nikon D300s är 8000kr billigare än den samma. pentax har för övrigt en fin tråd som heter pentax över axeln, mängder av bilder presenteras där. nej jag har nog inget riktigt svar till det magra intresset för sonys modeller, en möjliget kan vara att dom flesta är uppväxta på 50-talet ock är jätteglada åt det dom har, Autoreflex T ock 101:an Km7D lockade väl en del, man kunde ha asbetshandskar på sig det gick bra ändå att skruva på kranarna. Vi hör ju inte heller det höga ljudet från slutaren, för hörseln är inte så bra nu för tiden, dpr kanske testar 500-modellerna till våren vi får hålla ut till dess. Vänl.//Bengt.

Nej så är det, vi svenska Sonyägare är norra europas minst krävande kameraägare. Har modellen 3b/s så räcker det liver ut, Sonyägare går alldrig över 400 iso, vi fotar nämligen bara från maj till augusti, så det är därför Lars som en 1% kan skriva nu på hösten. tyvärr så har nog modellerna med filmfunktion (även dåliga sådana) lockat flera köpare. Nya Pentaxen som är lika om inte mer välspecad än Nikon D300s är 8000kr billigare än den samma. pentax har för övrigt en fin tråd som heter pentax över axeln, mängder av bilder presenteras där. nej jag har nog inget riktigt svar till det magra intresset för sonys modeller, en möjliget kan vara att dom flesta är uppväxta på 50-talet ock är jätteglada åt det dom har, Autoreflex T ock 101:an Km7D lockade väl en del, man kunde ha asbetshandskar på sig det gick bra ändå att skruva på kranarna. Vi hör ju inte heller det höga ljudet från slutaren, för hörseln är inte så bra nu för tiden, dpr kanske testar 500-modellerna till våren vi får hålla ut till dess. Vänl.//Bengt.

Hahahaha ja det är väl ungefär den uppfattningen jag får i Sonytrådana....ofta läser man naee nya kameror,funktioner,bättre bildkvalite mm behövs inte..jag är nödj med min kamera..jag behöver inte fler bilder per sek..jag behöver inte hög iso mm.

Tror jag också ska sluta "torrsnacka" för jag är ju nöjd o behöver inte mer kamera än vad jag har nu :)

Naee allvarligt så tycker jag personlien det är lite trist att det oftast är "jag" när det kommer till disskution i Sonytrådarna..man ser inte längre än till sina egna behov så fort nån nämner nån ny modell,filmfunktion,höiso,jämför nån Sonymodell mot nån Canikonmodell mm

Ta bort dom Canontrådarna där det klagas över att de nya grejerna inte funkar, så är det nog inte mycket mer liv där än här.

Skulle det så småningom visa sig att 500/550-husen är krångelbenägna så lär det bli liv i luckan här också. Men det är klart, någon här måste ju köpa en först för att få reda på det och det är det inte många som gjort än.

Låtom oss hoppas på en fridefull jul i Sony-hörnet.

Ta bort dom Canontrådarna där det klagas över att de nya grejerna inte funkar, så är det nog inte mycket mer liv där än här.

Skulle det så småningom visa sig att 500/550-husen är krångelbenägna så lär det bli liv i luckan här också. Men det är klart, någon här måste ju köpa en först för att få reda på det och det är det inte många som gjort än.

Låtom oss hoppas på en fridefull jul i Sony-hörnet.

Nja lite sanning ligger det väl i det men dom hade knappast dött ut för det disskuteras,spekuleras,testas,jämförs,ges tipps,användarintryck mm i betydligt större utsträckning än vad det görs i Sonytrådarna..o råkar klagar man eller tex önskar bättre högiso,filmfunktion mm på/i nån Sonykamera i nån tråd så är det nästan som man väckt björnen från sitt ide.

Utan att vara informerad eller vara marknadsanalytiker eller för den delen hightech inom fotobranschen så tror jag så här:

Sony är ett stort företag med många grenar, de vet precis vad de vill få fram. Jag tror att de lite för försiktigt provar sig fram för att se hur konsumenterna ragerar på deras lanseringar, DSLR är ju inte riktigt som video, P&S, Laptops, TV/Stereo mm utan här är det en grupp med en konstnärlig ådra (ja, inte tänker jag på konst som att måla en tavla, men i princip) som inte alltid är hightech på andra elektroniska prylar eller bäst på datorer.

De har några gånger bränt sig på teknologier som inte riktigt gick hem, en av dem MicroMv var ju inte långlivad, tyvärr sitter jag med två kanon kameror av denna sort, men där formatet gjorde att ingen ville skapa produkter för efterarbetning, och ja, de kunde inte göra bra softvara för den var kass...

Vad vill jag säga med detta OT, kan man undra... Att det som de lanserar kommer garanterat vara omtyckt och bäst när den väl kommer till marknaden (teknologi i kamera eller dyl), hoppas att de inte kommer försent bara.... Men de kommer säkert med det bästa!

Jag har många produkter inom SONY och ibland är det si och ibland är det topp, men lik förbannat så kommer jag nog att välja SONY om det finns två snarlika produkter till nästan samma pris om och om igen...

jag lider faktiskt med canon-ägarna, dom har verkligen gjort märkliga lanseringar. 20D var en fin sak, en pärla kan man säga. Sedan börjar canon att spöka sig. vad var 30D för något, många Canon-gubbs vart ledsna då. 40D lanserades med gamla upplösningen på monitorn, dålig jpegmodul hade den också (om man jämför med Nikon) efter år av tokigheter kom äntligen förlösaren Nya 7D, med tanke på pris så är förväntningarna mycket höga på den modellen, men det ser inte riktigt bra ut, för canonpojkarna skräder inte orden, Anders P. är ett föredömme och säger som det är ärligt och koncist. Några nya firmware kommer nog att räta ut en del med den modellen. Men är det verkligen möjligt att canon har slarvat igen. intressant att följa fortsättningen för detta berör även sony enligt mitt sätt att se. När den fina A900 släpptes trodde jag att man hade dissikerat brusmästaren D700 för den kameran var på sätt och vis en banbrytare och ett rejält kliv på teknikstegen. Men det gjorde man inte, har grubblat mycket på detta. A900-tråden var nog fotosidans kortaste någonsin så något svar gick inte att hämta där, som sagt det räckte med iso 400 även där trots att det var en FF.

Den nya 500-serien svävar liksom i luften, ingen tar tag i kameran, man undrar om den verkligen finns. Ser på pricrunner att den testats i Australien fick en nia av tio i bildkvalitet. men det känns konstigt, Canikonmodellerna tar all uppmärksamhet, och leder alla försäljningslistor som nyligen har presenterats. Sonys nya 300-serie vad var det för någonting, en kompaktkamera i 3-4000kr klassen är ju betydligt mera välspecad, Ricoh har en modell som kör 4b/s den är nästan gratis. //Bengt.

Sony har väl haft lite svårt att hänga med i trendsvängarna helt enkelt.

Pixelracern A900 kom ju ut lite i skarven mellan pixelracet och ISO-racet, så dess egenskaper efterfrågades inte längre. Den var en D2X-killer men alla ville vid det här laget ha en D3-killer. Den hade nästan behövt komma ett helt år tidigare för att bli accepterad av nättestläsarna.

500/550 verkar vara färglösa ISO-racrar av det lilla man sett. Det är så dags att komma med dom nu. Såna har konkurrenterna haft länge och nu börjar ju ful-videoracet ta över mer och mer.

Jag ser fram emot fin-video när det kommer i DSLR. Här kan man väl hoppas att Sony hänger med lite bättre, för där är dom ju inte nybörjare precis och där har dom ju även utbyggd proffs-kundsupport, som kanske kan utvecklas till att hantera stillbildsprylarna också.

Jag vill kunna använda min Zeiss till rörliga bilder också en dag, men jag hoppas att Sony delar upp produkt-roadmappen i stillbild och videogren mer oberoenda av varandra, för jag tror det blir svårt att optimera bägge förmågorna till att bli superbäst i samma hus.

På samma sätt hoppas jag att man delar upp stillbildsroadmappen i en upplösnings- och en ISO-gren. Att man tävlar mot mellanformatarna och bildförstärkarna på två olika flanker. Canon har ju lite av två grenar tex, men jag vill att det ska divergera mera.

Att filma med 100MP utan AA-filter och 16bitsfärger och ISO 100k i samma hus blir nog skit.

Varför inte en svartvit ISO-dräpare förresten. Så många som gillar svartvitt som det finns. Jag tycker det är helt ofattbart att det ännu inte marknadsförts en enda digitalkamera utan Bayerfilter. (Har jag fel är jag tacksam för tips) Går man in på elgiganten har dom säkert 50-talet digitalkameramodeller, men alla i färg. Nikon har till och med en med inbyggd projektor. PROJEKTOR! Men beställa en batch sensorer (från sin egen fabrik) utan Bayer-filter och slänga i någon av DSLR-instegarna, det går inte :-(

Jag tycker att DSLR-utudet är för dåligt nischat helt enkelt. Det är följa John bara och hur kul är det, om man inte är John.

Pixelracern A900 kom ju ut lite i skarven mellan pixelracet och ISO-racet, så dess egenskaper efterfrågades inte längre. Den var en D2X-killer men alla ville vid det här laget ha en D3-killer. Den hade nästan behövt komma ett helt år tidigare för att bli accepterad av nättestläsarna.

500/550 verkar vara färglösa ISO-racrar av det lilla man sett. Det är så dags att komma med dom nu. Såna har konkurrenterna haft länge och nu börjar ju ful-videoracet ta över mer och mer.

Jag ser fram emot fin-video när det kommer i DSLR. Här kan man väl hoppas att Sony hänger med lite bättre, för där är dom ju inte nybörjare precis och där har dom ju även utbyggd proffs-kundsupport, som kanske kan utvecklas till att hantera stillbildsprylarna också.

Jag vill kunna använda min Zeiss till rörliga bilder också en dag, men jag hoppas att Sony delar upp produkt-roadmappen i stillbild och videogren mer oberoenda av varandra, för jag tror det blir svårt att optimera bägge förmågorna till att bli superbäst i samma hus.

På samma sätt hoppas jag att man delar upp stillbildsroadmappen i en upplösnings- och en ISO-gren. Att man tävlar mot mellanformatarna och bildförstärkarna på två olika flanker. Canon har ju lite av två grenar tex, men jag vill att det ska divergera mera.

Att filma med 100MP utan AA-filter och 16bitsfärger och ISO 100k i samma hus blir nog skit.

Varför inte en svartvit ISO-dräpare förresten. Så många som gillar svartvitt som det finns. Jag tycker det är helt ofattbart att det ännu inte marknadsförts en enda digitalkamera utan Bayerfilter. (Har jag fel är jag tacksam för tips) Går man in på elgiganten har dom säkert 50-talet digitalkameramodeller, men alla i färg. Nikon har till och med en med inbyggd projektor. PROJEKTOR! Men beställa en batch sensorer (från sin egen fabrik) utan Bayer-filter och slänga i någon av DSLR-instegarna, det går inte :-(

Jag tycker att DSLR-utudet är för dåligt nischat helt enkelt. Det är följa John bara och hur kul är det, om man inte är John.

Bra skrivet.
Jag har också varit lite förundrad över den nischning som finns. Mest handlar det om försök till prissegmentering och ytterst marginell strypning av funktionaliteten. Det är i sak inte mycket som skiljer en instegare från en entusiastmodell och jämför man exv. den nya A550 som väl hör hemma prismässigt i något övre instegsskikt, så är det väl inte mycket som saknas där utom just ett taskigt video mode och byggkvalitet.Man får ju en A550 för ett facilt pris av knappt 9000:-.

Annars är ju den tekniska diversifieringen näst intill fånig. 2 bilder mindre/sek i seriebildtagningsspeed kankse, en saknad skärpedjupskontrollknapp och möjligen ingen spegeluppfällning. Ändå verkar det som ganska umbärliga faktorer värda sin vikt i platina. Åtminstone jag har svårt att förstå att de verkar lika mycket värda som allt annat tillsammans i kameran, särskilt som en modell som just A550 har en del andra fräcka funktioner som inga andra har. Ingen är i närheten av den Live View implementering den A5xx-serien verkar ha och HDR-funktionen är väl lite fräck den också eller hur? Borde inte det kosta mycket mer än uteblivna funktioner som skärpedjupsknappar och spegeluppfällning. Köper man en A550 får ju den som bara måste ha snabb seriebildstagning även de. 7 bilder/sek liknar väl snarast en plåga för både minneskort och datordiskar.

Tillverkarna tar verkligen bra betalt på marginalen för detta lilla lilla extra i prestigemodellerna. Så vad kokar allt ned till då då? Ren prestige?

... en saknad skärpedjupskontrollknapp och möjligen ingen spegeluppfällning. ... Borde inte det kosta mycket mer än uteblivna funktioner som skärpedjupsknappar och spegeluppfällning.
När avsaknad skärpedjupskontroll och spegeluppfällning diskuteras verkar alla tycka att det räcker med en extra knapp och/eller en firmware-uppdatering. I verkligeheten är det inte så enkelt.

När man tar en bild är det tre "mekaniska händelser" som aktiveras; bländaren minskas och öppnas, spegeln åker upp och ner, samt att slutaren öppnar och stängs. Alla dessa funktioner kan drivas av samma "kraftkälla", t.ex. en spännd fjäder, motor eller elektromagnet, eller kan använda var sin kraftkälla. Gissa vilken lösning som används i billigare hus?

Ett tydligt exempel på beroendet mellan dessa tre mekaniska funktioner är Minolta Dynax 9, en långt ifrån billig kamera, som efter en skärpedjupskontroll kör spegeln upp och ner för att förbereda mekanismen för exponeringen.

Att hus saknar spegeluppfällning eller skärpedjupskontroll är inget nytt. Det har funnits många hus med sådana begränsningar.

Jag är övertygad om att Sony i de mindre och billigare husen har förenklat mekaniken så att nerbländning, spegel och slutare endast kan manövreras tillsammans och att ingen firmware-uppdatering kan ändra detta.

jag måste fråga.. Har du jobbat med kameror Göran? Du verkar ha bra koll på "rätt mycket" inom kameror minst sagt..

ursäkta en nyfiken amatör nu för fråga sådant.. Men har länge tänkt göra detta..

Mvh
Tobbe.

och varför står det still på Sonydelarna för ?? samt även inom egentligen andra märken också givetvis..

Ja vad skall man tro sker då handeln verkar i stort sett om man söker på prisjakt inte ta in kamerorna ens på lager... Då kan rimligen inte heller kunder ens klämma på kamerorna.. Typiskt Svenska handlare detta sätt att alltid hålla Canikon bakom ryggen via bias försäljnings-stil..

:-.

Annars är ju den tekniska diversifieringen näst intill fånig. 2 bilder mindre/sek i seriebildtagningsspeed kankse, en saknad skärpedjupskontrollknapp och möjligen ingen spegeluppfällning. Ändå verkar det som ganska umbärliga faktorer värda sin vikt i platina. Åtminstone jag har svårt att förstå att de verkar lika mycket värda som allt annat tillsammans i kameran, särskilt som en modell som just A550 har en del andra fräcka funktioner som inga andra har. Ingen är i närheten av den Live View implementering den A5xx-serien verkar ha och HDR-funktionen är väl lite fräck den också eller hur? Borde inte det kosta mycket mer än uteblivna funktioner som skärpedjupsknappar och spegeluppfällning. Köper man en A550 får ju den som bara måste ha snabb seriebildstagning även de. 7 bilder/sek liknar väl snarast en plåga för både minneskort och datordiskar.

Tillverkarna tar verkligen bra betalt på marginalen för detta lilla lilla extra i prestigemodellerna. Så vad kokar allt ned till då då? Ren prestige?[/QUOTE]

Du har himla rätt i sak StenÅke men du är garvad och har hållit på några år, du vet också hur just du använder kameran och vad du har för önskemål på en ny modell. 3b/s som exempel är en grundstandard även i den billigaste instegaren, även billiga kompakter har det. Sedan har jag inte riktigt förstått den stora skillnaden på Sonys fina DRO-funktion och HDR av det lilla jag sett på nätets bilder.

Sedan får vi inte glömma att vi är pojkar lång upp i åren och vad vill pojkar ha. Jo knivbladet skall vara långt helst 20 cm det är kniv det. fjädern till det gamla Diana luftgeväret måste bytas så man inte orkar skjuta mer än 10 skott eller om luften hinner ut ur det lilla hålet. 4-1 system på motorcykeln är självklart 20 hästar mer vet du....Bike gjorde stortest på 4-1 system och det gav inte många hästar. Nu vet jag att du gillar pixlar Sten, men samma visa där helst så många som möjligt, Casio har en kamera som tar 60b/s visserligen bara en gång, men häftigt är det, är väl en sonysensor iblandat där. Vi pojkar är sådana, när vi börjar använda hjärna vet jag inte riktigt en del gör det alldrig. Canikon tjänar mycket pengar på dom premisserna ser det ut som och ibland dyker även upp en apelsin bland citronerna. //Bengt.

:-.

Tillverkarna tar verkligen bra betalt på marginalen för detta lilla lilla extra i prestigemodellerna. Så vad kokar allt ned till då då? Ren prestige?

Du har himla rätt i sak StenÅke men du är garvad och har hållit på några år, du vet också hur just du använder kameran och vad du har för önskemål på en ny modell. 3b/s som exempel är en grundstandard även i den billigaste instegaren, även billiga kompakter har det. Sedan har jag inte riktigt förstått den stora skillnaden på Sonys fina DRO-funktion och HDR av det lilla jag sett på nätets bilder.

Sedan får vi inte glömma att vi är pojkar lång upp i åren och vad vill pojkar ha. Jo knivbladet skall vara långt helst 20 cm det är kniv det. fjädern till det gamla Diana luftgeväret måste bytas så man inte orkar skjuta mer än 10 skott eller om luften hinner ut ur det lilla hålet. 4-1 system på motorcykeln är självklart 20 hästar mer vet du....Bike gjorde stortest på 4-1 system och det gav inte många hästar. Nu vet jag att du gillar pixlar Sten, men samma visa där helst så många som möjligt, Casio har en kamera som tar 60b/s visserligen bara en gång, men häftigt är det, är väl en sonysensor iblandat där. Vi pojkar är sådana, när vi börjar använda hjärna vet jag inte riktigt en del gör det alldrig. Canikon tjänar mycket pengar på dom premisserna ser det ut som och ibland dyker det även upp en apelsin bland citronerna. //Bengt.[/QUOTE]

Håller med, själv tycker jag det blir för stora hopp prismässigt mellan plast och metallkamerorna, sedan vet jag inte riktigt vad jag skall tro när man fyller kamerorna med sådant som har funnits i flera år i kompakterna, är det sådana finesser vi önskar, känns lite billigt, men visst motivprogrammen är nog bättre än sitt ryckte. Sedan får man vänta i hjäl sig på hur den nya LV-funktionen fungerar i 500-serien, ja herregud vilken vinter man går till mötes ingen ny A700 i sikte heller, Pentax hinner väl lansera K8 snart. //Bengt.

jag måste fråga.. Har du jobbat med kameror Göran? Du verkar ha bra koll på "rätt mycket" inom kameror minst sagt..
På 70-talet var jag intresserad av hur allt möjligt fungerade. Ett tid roade jag mig med att laga t.ex. armbandsur och kameror. Jag "arbetade" (tror det var PRYO) t.om. en vecka på kameraverkstaden Exponar i Karlstad. :) Att laga kameror var ett tag vad jag skulle arbeta med (målet var att arbeta för Leica) tills jag pratade yrkesval med en släkting som jobbade på Norsk Data. Efter det samtalet insåg jag att framtiden var datorer, inte finmekanik.

Jag har under åren varit fortsatt intresserad av hur prylar ser ut på insidan och plockar isär det mesta. Ofta har prylarna begåvats med någon ny funktion, eller någon bug fixats, när de har satts ihop.

hejohå ..

Sony släppte A230 A330 A380.. Dessa kameror gav inget nytt att samtala om förutom att dom placerade sig bland andra kameror från andra märken där grepp är en ickevara... Så klart det följer tystnad efter en sådan i mina ögon sett oförklarlig miss... För det är så jag ser det. hade varit bättre att bara inplementerat det nya i gamla skalen och låtit dessa fina startseriekameror fått njuta en uppdatering enbart.. Samt sänkt priserna på dom så dom skapat en rejäl startbas för nya användare utav märket..

A500 A550 .. Ja dessa kameror verkar ju knappt tas in utav handlarna.... Knepigt värre det....Så rätt givet är det tyst om dom i stort sett..

Sony får sända en till mig så jag kan fota lite med en sådan så skall det nog bli liv i luckan sedan då man kan komentera i trådarna.... :) :)

A700.. Ersättaren kommer nog.. Men gissar Sony vet mycket väl att ersättaren till A700 måste ha prestanda. Och Sony verkar hellre släppa färdiga produkter än ofärdiga som skall göras färdiga hos kunderna sedan. Ett sätt som jag uppskattar solklart!!.. Men som just nu i en mellanperiod skapar lite vakum i det segmentet...Och A700 är det mesta sagt om. Så den kameran är väl inget mer direkt att snacka om..

FF kamerorna är tyvärr för i alla fall min del utanför budget .. Såsom dom är för många fler än mig... Och dom som har dessa FFáre tystas ju direkt med isobrus-maffians insteg i trådar som handlar om dessa FF kameror.. tror många Sonyister är lite för "snälla" och "står inte riktigt upp" ... Utan då Iso och brus blir ämnet så backas det hem i garaget direkt..

och det lustiga är att tittar man runt på bilder så är det egentligen rätt få som nyttjar Hög/extrem iso.. medans man snackar om det "högt" samt extremt mycket... Hehe..

:) :)

Jag var förbi Elgiganten "megastore" som de nu kallar den. Där vara i princip alla märken uppradde med alla serier, dock saknades pro serierna. Nikon, Canon och Sony var de som fanns, upp till D300s, 5DmkII samt A700, inkl den nya 7D. Den enda som riktigt kunde ge mig en aha upplevelse var 5DmkII, deras grepp var otroligt, resterande var inget ett jämföra med A700.

Jag blev förvånad på att D300s samt 7D inte var så "ergonomiska" som A700. Nu fick jag inte testa live, då de inte var igång eller hade objektiv (en del hade) isatta. Ni som inte har testat VG till A700, gör inte det, för det kommer garanterat att kosta er 3500 (eller vad de nu kostar). Jag gjorde det samtidigt när jag köpte min (beggade av en Dyxum vän), helt outstanding, jag skjuter både porträtt och landskap och gillar lite tyngd...

Men för att knuta samman mend tråden (nästan lite iallafall), A380 var otroligt liten, förstår att greppet är gjord för LV, och mina händer är inte gigantiska (8-8.5 i handskar) så hur de nu skall passa andra vet jag inte, men kanske kvinnor eller tjejer är målgruppen?? vad jag förstår så är inte A5x0 så mycket annorlunda i greppet, eller har jag fel?? Om det är så så är det lite konstigt, alla vill ju inte hela tiden köra LV, eller??

A5xx är i stora drag som A200 A300 A350 ifråga om grepp. Ja även snarlik A100 kan man nog säga..Så den går att använda med objektiv monterat på huset...

Canon 5DMKII är suveränt grepp på.. Och exakt som du säger är A700 suverän..

Och A900 är underbar helt enkelt att hålla i.....

Och A900 är underbar helt enkelt att hålla i.....

Hålla i?
Ännu bättre, att kunna äga en A900!
Sluta drömma, slå till!
Mycket kamera för rimliga pengar, har nu haft min i snart ett år, kan inte säga, att jag saknar APS-C ligan, ha-ha!

Nästa sommar bör A900:n bli ännu rimligare i pris, priset lär sjunka, när då Sony kommer med en konsumentvariant FF racer, om man skall tro alla spågubbar ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar