pet
Aktiv medlem
Att säga att Sony's AF är BRA är en sak, men att den är SNABB är väl en ganska uppenbar lögn... Både vad det gäller "lock-in" och rörelse så är Sonys kameror knappast bland de snabbare. Däremot är de ofta bland de mer säkra eller "exakta" - vilket för väldigt många (de flesta kanske t.o.m?) är betydligt viktigare. Den följande AF-funktionen har ett antal punkter där de definitivt ligger i bakvattnet bakom de mer sport-orienterade Canonikon-kamerorna.
Att greppet är bra och att interface, knapp-placering osv också är väldigt bra säger jag inget om. Det är dom - i min personliga åsikt. Men detta är ju väldigt personligt, det finns säkert de som inte tycker så, och ingen kan ju säga att dom har fel.
Jag jämförde idag med A550 med 500D, D5000 och K-x (många femmor blir det...), och som jag sade så tror jag inte att många som gör samma jämförelse med alla kameror "på plats" kan säga att Sonyn ligger bland de tre bästa (lägg märke till ironin - jag jämförde bara fyra kameror).
Sony's LV har sina fördelar, men även nackdelar. Den är bra för människor som gillar att vifta vilt med kameran medans de fotograferar (ganska många användare!) - men omkopplingarna man ska göra för att få en "äkta" LV vid t.ex makro-fokusering eller produktfotografering är inte bättre än andras system, snarare sämre. Och eftersom jag inte tillhör användargruppen som tycker att det är användbart att kunna vifta vilt med kameran omkring mig så anser jag inte att Sonys system har någon verklig fördel (förutom att man inte värmer den riktiga sensorn i onödan...).
Kan bara instämma ang AF:en då jag har ägt endel kameror av anda märken innan jag gick över till Sony..den är inte snabbare eller bättre på att följa(hålla det i skärpa) ett rörligt motiv än tex en enkel och billig Nikon D90..däremot är den som sagt väldigt pricksäker.
Hehehehe vifta vilt...nu tog du väl i ganska bra..liveview är ju som sagt användbart till rätt mycket annat än just macrofotografering där man har all tid i världen på sig..Sonys liveview fungerar ju till allt "vanligt" fotande vilket kan vara riktigt användbart o som man i vanligafall bruka använda sig den valiga sökaren av vilket inte nån annans liveview gör pgr av snigelfarten...tex jag kan stå med kameran över huvudet o fota på en kosert/nått evenemang om armar/huvuden från publiken skulle vara ivägen när jag kollar genom sökaren...detta är möjligt med samma af-prestandard som om jag hade kollat genom/användt mig av sökaren..med liveview från andra märken så ska man nog vara glad om man hinner få till en bild i en liknande sitution.
Ok upplevde du sån skillnad på sökarna mellan dom modellerna..jag tycker inte skillnadern va så stor när jag jämförde sida vid sida i affär..