Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Att säga att Sony's AF är BRA är en sak, men att den är SNABB är väl en ganska uppenbar lögn... :) Både vad det gäller "lock-in" och rörelse så är Sonys kameror knappast bland de snabbare. Däremot är de ofta bland de mer säkra eller "exakta" - vilket för väldigt många (de flesta kanske t.o.m?) är betydligt viktigare. Den följande AF-funktionen har ett antal punkter där de definitivt ligger i bakvattnet bakom de mer sport-orienterade Canonikon-kamerorna.

Att greppet är bra och att interface, knapp-placering osv också är väldigt bra säger jag inget om. Det är dom - i min personliga åsikt. Men detta är ju väldigt personligt, det finns säkert de som inte tycker så, och ingen kan ju säga att dom har fel.

Jag jämförde idag med A550 med 500D, D5000 och K-x (många femmor blir det...), och som jag sade så tror jag inte att många som gör samma jämförelse med alla kameror "på plats" kan säga att Sonyn ligger bland de tre bästa (lägg märke till ironin - jag jämförde bara fyra kameror).

Sony's LV har sina fördelar, men även nackdelar. Den är bra för människor som gillar att vifta vilt med kameran medans de fotograferar (ganska många användare!) - men omkopplingarna man ska göra för att få en "äkta" LV vid t.ex makro-fokusering eller produktfotografering är inte bättre än andras system, snarare sämre. Och eftersom jag inte tillhör användargruppen som tycker att det är användbart att kunna vifta vilt med kameran omkring mig så anser jag inte att Sonys system har någon verklig fördel (förutom att man inte värmer den riktiga sensorn i onödan...).


Kan bara instämma ang AF:en då jag har ägt endel kameror av anda märken innan jag gick över till Sony..den är inte snabbare eller bättre på att följa(hålla det i skärpa) ett rörligt motiv än tex en enkel och billig Nikon D90..däremot är den som sagt väldigt pricksäker.

Hehehehe vifta vilt...nu tog du väl i ganska bra..liveview är ju som sagt användbart till rätt mycket annat än just macrofotografering där man har all tid i världen på sig..Sonys liveview fungerar ju till allt "vanligt" fotande vilket kan vara riktigt användbart o som man i vanligafall bruka använda sig den valiga sökaren av vilket inte nån annans liveview gör pgr av snigelfarten...tex jag kan stå med kameran över huvudet o fota på en kosert/nått evenemang om armar/huvuden från publiken skulle vara ivägen när jag kollar genom sökaren...detta är möjligt med samma af-prestandard som om jag hade kollat genom/användt mig av sökaren..med liveview från andra märken så ska man nog vara glad om man hinner få till en bild i en liknande sitution.

Ok upplevde du sån skillnad på sökarna mellan dom modellerna..jag tycker inte skillnadern va så stor när jag jämförde sida vid sida i affär..
 
Efter att ha läst tråden ett tag nu tänkte jag försöka lägga in mina "two cents"!

Har sedan drygt en vecka nu ägt Sony A550:an så jag har fått lite erfarenheter och åsikter om den.

Min bakrund vad gäller kameror kanske underlättar att bedömma mina intryck, jag kommer från en KMD5D.

Kameran är inte plastig och känns rejäl, jämför med min gamla 5D och de verkar hyfsat likvärdiga. KM:an känns möjligen mer stryktålig, den ligger
verkligen grymt bra i handen. Men så också A550an i min mening. Med Sig 17-70mm monterad så ger den extra vikten bra balans. Även min gamla
Big beercan balanserar mycket bra med kameran. Sony A700 är dock helt klart i en egen liga här, fantastiskt grepp.
Men främsta skillnaden annars mot KMD5D är AF-hastigheten. Upplever den både som snabbare
och mer precis. Fick tidigare också dras med en tveksam AF-lock med konicaminoltan när jag använde Sig 17-70mm, detta är nu som bortblåst och
AF låser snabbt och exakt. Därmed känns det som om jag verkligen kan börja använda det objektivet.

7 fps är användbart och även bara 5 fps känns bättre. Väntar på ett sportevenemang eller liknande för att kunna testa detta närmare. 3´tums skärmen
är otroligt skarp och färggrann, mycket enklare att löpande under foto bedömma bilderna. Live view fungerar det med, hyfsat rapp AF då. Slutarljudet är
MYCKET bättre än KMD5D (ni som ägt en vet jag jag pratar om!), nu kanske man inte behöver störa alltför mycket på nästa bröllopsfoto.

Så till det viktigaste: den tar bra bilder. Har inte lyckats locka fram en felexponering ännu, låga iso ser rena och skarpa ut (beror ju på annat som objektiv etc, jag vet)
och höga iso är långt (!) bättre än KMD5D (subjektiv åsikt, igen). Efter ett antal tester tror jag det är möjligt att utan problem plocka ut användbara
iso 3200 och i viss mån även iso 6400 bilder, med viss clean-up i noise ninja eller dyl. Dock får man som alltid undvika underexp.

Summa summarum;
För mig är A550 helt rätt kamera, den har de funktioner jag saknade sen tidigare och kommer (förhoppningsvis) hålla länge framöver.

Om nån har specifika frågor ang kameran svarar jag mer än gärna!

/Hanning
 
Andreas, Det där låter intressant, spännande och betryggande. Låter som Sony slipat ordentligt på det mesta i 500-serien.

En fråga: Hur lirar af:en med ditt 50/1,7? Om du skjuter på 6-8m, träffar den rätt där. Min A700 ligger rätt med samtliga mina objektiv förutom just 50/1,7:an. Har testat 3ex med samma bedrövliga resultat. Skärpan hamnar ett par meter(?) bakom. Har även sett fenomenet på en kompis A700.

Gör jag samma sak med mitt Tamron 17-50 i 50mm läget är det "spot-on" på alla avstånd.
 
Andreas, Det där låter intressant, spännande och betryggande. Låter som Sony slipat ordentligt på det mesta i 500-serien.

En fråga: Hur lirar af:en med ditt 50/1,7? Om du skjuter på 6-8m, träffar den rätt där. Min A700 ligger rätt med samtliga mina objektiv förutom just 50/1,7:an. Har testat 3ex med samma bedrövliga resultat. Skärpan hamnar ett par meter(?) bakom. Har även sett fenomenet på en kompis A700.

Gör jag samma sak med mitt Tamron 17-50 i 50mm läget är det "spot-on" på alla avstånd.

Jörgen, hur blir det om du låser fokus på 17mm? Där har jag problem med min KM7D, låser gärna på bakgrunden istället.
 
Det är svårare att bedömma eftersom skärpedjupet blir så stort men jag har inte uppfattat det som ett problem vid praktisk fotografering. Dvs jag tycker nog skärpan hamnar rätt. Om jag däremot låser i 17mm och zoomar in så blir det inte helt skarpt.

Det är väl inte rätt metod att bedömma efter, dels eftersom skärpedjupet blir mindre och därigenom ställer högre krav på "rätt fokus" sen tror jag inte 17-50:an är parfokal.

Mitt 17-50 har blivit min absoluta favorit eftersom jag känner tilltro till af-prestandan och det tecknar skarpt från bl4, även 2,8 är ok i mitten.
 
Andreas, Det där låter intressant, spännande och betryggande. Låter som Sony slipat ordentligt på det mesta i 500-serien.

En fråga: Hur lirar af:en med ditt 50/1,7? Om du skjuter på 6-8m, träffar den rätt där. Min A700 ligger rätt med samtliga mina objektiv förutom just 50/1,7:an. Har testat 3ex med samma bedrövliga resultat. Skärpan hamnar ett par meter(?) bakom. Har även sett fenomenet på en kompis A700.

Gör jag samma sak med mitt Tamron 17-50 i 50mm läget är det "spot-on" på alla avstånd.

Ja jag tycker nog de gjort det, Jörgen. :)

Ska erkänna att jag inte testat 50:an så specifikt men har ändå använt det och det låser snabbt och precist. Ska köra ett test igen idag på angivna avståndet, återkommer med resultaten.

//Andreas
 
Ja jag tycker nog de gjort det, Jörgen. :)

Ska erkänna att jag inte testat 50:an så specifikt men har ändå använt det och det låser snabbt och precist. Ska köra ett test igen idag på angivna avståndet, återkommer med resultaten.

//Andreas

Gör gärna det, för mitt funkar på nära håll men blir helt "way off" på 6-8m.
 
Jörgen, är det några specifika bländartal du får detta resultat? Jag har faktiskt kameran här, kan ta ett par testbilder på lunchen.

//Andreas
 
Ok, har nu testat på flera avstånd (uppskattat runt 5-10m) och bländare 2,8-5,6 och inte fått felfokus en gång så jag får anse att den hittar rätt.

Att du skulle få så extremt felfokus (2 m låter mycket...) verkar ju märkligt. Och med flera exemeplar dessutom.
 
Efter att ha läst tråden ett tag nu tänkte jag försöka lägga in mina "two cents"!

Har sedan drygt en vecka nu ägt Sony A550:an så jag har fått lite erfarenheter och åsikter om den.

Min bakrund vad gäller kameror kanske underlättar att bedömma mina intryck, jag kommer från en KMD5D.

Kameran är inte plastig och känns rejäl, jämför med min gamla 5D och de verkar hyfsat likvärdiga. KM:an känns möjligen mer stryktålig, den ligger
verkligen grymt bra i handen. Men så också A550an i min mening. Med Sig 17-70mm monterad så ger den extra vikten bra balans. Även min gamla
Big beercan balanserar mycket bra med kameran. Sony A700 är dock helt klart i en egen liga här, fantastiskt grepp.
Men främsta skillnaden annars mot KMD5D är AF-hastigheten. Upplever den både som snabbare
och mer precis. Fick tidigare också dras med en tveksam AF-lock med konicaminoltan när jag använde Sig 17-70mm, detta är nu som bortblåst och
AF låser snabbt och exakt. Därmed känns det som om jag verkligen kan börja använda det objektivet.

7 fps är användbart och även bara 5 fps känns bättre. Väntar på ett sportevenemang eller liknande för att kunna testa detta närmare. 3´tums skärmen
är otroligt skarp och färggrann, mycket enklare att löpande under foto bedömma bilderna. Live view fungerar det med, hyfsat rapp AF då. Slutarljudet är
MYCKET bättre än KMD5D (ni som ägt en vet jag jag pratar om!), nu kanske man inte behöver störa alltför mycket på nästa bröllopsfoto.

Så till det viktigaste: den tar bra bilder. Har inte lyckats locka fram en felexponering ännu, låga iso ser rena och skarpa ut (beror ju på annat som objektiv etc, jag vet)
och höga iso är långt (!) bättre än KMD5D (subjektiv åsikt, igen). Efter ett antal tester tror jag det är möjligt att utan problem plocka ut användbara
iso 3200 och i viss mån även iso 6400 bilder, med viss clean-up i noise ninja eller dyl. Dock får man som alltid undvika underexp.

Summa summarum;
För mig är A550 helt rätt kamera, den har de funktioner jag saknade sen tidigare och kommer (förhoppningsvis) hålla länge framöver.

Om nån har specifika frågor ang kameran svarar jag mer än gärna!

/Hanning

Hej.
Sitter i samma sits som du har tidigare en KM D5D,och väntar nu på min 550:a.Har beställt endast hus från Cyberphoto men det är segt med leveranser här i svedala.Din sammanfattning ser lovande ut,lägg upp lite bilder om du har tid.
MVH Bengt.
 
Ok, har nu testat på flera avstånd (uppskattat runt 5-10m) och bländare 2,8-5,6 och inte fått felfokus en gång så jag får anse att den hittar rätt.

Att du skulle få så extremt felfokus (2 m låter mycket...) verkar ju märkligt. Och med flera exemplar dessutom.

Ok, Det låter betryggande.

Nej, jag förstår inte vad som händer men jag har testat ett flertal objektiv och även sett det på ett annat hus. Jag orkar inte dra i det där mer utan kör med min övriga optik och får väl vänta på A700mkII med trimmad af, bättre brusprestanda och micro af-justering. Fast den verkar aldrig komma. A700:an har bättre af-prestanda än D5D D7D men tyvärr är den inte så perfekt som man först trodde när 700:an lanserades.

Börjar bli lite väl O.T kanske, tillbaks till ämnet igen :)
 
Jörgen: ja de verkar ta en fasligt lång tid på sig med det nya huset, men det lär säkerligen vara värt det. Men trist om du ska behöva kirra ett nytt sony 50 mm 1,8 i händelse av att ditt gamla minolta inte "snackar" med den nya 700:an heller bara...hoppas det löser sig!

Bengt: kommer finnas lite testbilder inom kort, ska se om jag kan posta dem här bara. Annars ligger de på min hemsida. Lade upp ett album med testbilder på iso 800-12800 i full upplösning (raw-to-jpeg bilder) men tog ner albumet. Kan lägga upp det igen.

Hur som helst, tror inte du blir besviken när Cyberphoto levererar! :)
En sak jag insett dock jämförelsen KMD5D-Sony A550: blixtenhuvudet är klart sämre på sonyn. Verkar vara metallgångjärnen som håller uppe plixthuvudet som "rasslar", låter inte alls pålitligt. Men hur ofta kör man blixt när man har tillgång till Min 50mm F1,7! :)

/Andreas
 
Jag har också KM 5D och ett Sigma 17-70/2,8-4,5, jag tycker autofokusen är väldigt osäker på kortare bränvidder, ofta hamnar fokus bakom motivet.

Kan det va så at 5D helt enkelt är dålig på att fokusera rätt med ett vidvinkligt objektiv med stor bländare?

Det låter ju jättebra om det är så att A500/550 är bättre och snabbare, vill verkligen ha en sån. Liveview och snabbare/bättre AF är det jag saknar med min 5D.
 
Jag har också KM 5D och ett Sigma 17-70/2,8-4,5, jag tycker autofokusen är väldigt osäker på kortare bränvidder, ofta hamnar fokus bakom motivet.

Kan det va så at 5D helt enkelt är dålig på att fokusera rätt med ett vidvinkligt objektiv med stor bländare?

Det låter ju jättebra om det är så att A500/550 är bättre och snabbare, vill verkligen ha en sån. Liveview och snabbare/bättre AF är det jag saknar med min 5D.

Jag upplevde precis detsamma med mitt Sig 17-70 och det var en fröjd att inse att AF:en fungerar som den ska på A550:an. Verkar som de pratar mycket bättre med varann! Däremot har min externa sigmablixt inte velat
göra samma sköna transformering och sluta underexponera. Har aldrig fått den blixten att fungera bra med KMD5D:n, konstant två stegs blixtkomp. ständigt nödvändigt och detsamma
gäller Sonyn. Rekommenderar INTE den blixten till sony-systemen.
 
Jag har också KM 5D och ett Sigma 17-70/2,8-4,5, jag tycker autofokusen är väldigt osäker på kortare bränvidder, ofta hamnar fokus bakom motivet.

Kan det va så at 5D helt enkelt är dålig på att fokusera rätt med ett vidvinkligt objektiv med stor bländare?

Jag hade ett Sigma 24-135 till min Dynax5D och upplevde samma sak.
Den var rent bedrövlig i 24mm läget. Däremot så funkade det med kitzoomen 18-70 som följde med kameran.
 
Tänker själv köpa på mig lite fasta ljusstarka gluggar som tex 50/1.4 mm,till nästa byte som blir ff om några år.Tror ni att priserna på ff hus kommer att gå ner om tex tre år.Kanske lite enklare hus som instegs ff.
 
Tänker själv köpa på mig lite fasta ljusstarka gluggar som tex 50/1.4 mm,till nästa byte som blir ff om några år.Tror ni att priserna på ff hus kommer att gå ner om tex tre år.Kanske lite enklare hus som instegs ff.

Det är nog inte nån dum gissning tror jag, iaf bör de enklare FF-husen kommit ner lite i pris. Själv är jag rätt nöjd med APS-C formatet, mitt tele blir "lite mer" tele och det finns helt ok vidvinkelobjektiv i rimliga priser. Dock är ju sökaren och det kortare skärpedjupet på FF-husen frestande fördelar... får väl se hur länge A550:an får tjäna en.
 
..............................The A550's viewfinder is essentially the same size as the Canon EOS 500D and Nikon D5000 (not shown). This is a considerable improvement over the A3XX series. The flip-out screen means it's hard to get your eye near the finder (especially if you shoot with your left eye), it's a great improvement, though.
 

Bilagor

  • vfsize[1].jpg
    vfsize[1].jpg
    17.7 KB · Visningar: 310
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.