Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

4b/s genom skärmen missade du också, 500 serien är väl först i världen med den unika finessen, MF-läge att zooma in upp till 14ggr, måste gå att kolla in en myra där.
Jo, 4 b/s i LiveWiev-läge är unikt, Canon och Nikon klarar inte mer än en bild var tredje eller var fjärde sekund i LV-läge, vilket i praktiken utesluter rörliga motiv. Dessa LV-system är uppenbarligen i första hand tänkta för stativanvändning. Och sedan utan vinklingsbar skärm så blir ju LV-läget dessutom tämligen värdelöst överhuvudtaget.

Jo, 4 b/s i LiveWiev-läge är unikt, Canon och Nikon klarar inte mer än en bild var tredje eller var fjärde sekund i LV-läge, vilket i praktiken utesluter rörliga motiv. Dessa LV-system är uppenbarligen i första hand tänkta för stativanvändning. Och sedan utan vinklingsbar skärm så blir ju LV-läget dessutom tämligen värdelöst överhuvudtaget.

Håller med dig här...va o kollade på STCC i Knutstorp idag och man såg en Sony lite här o där...hur som helst så såg jag en Sonyfotograf som fotade med en telezoom(av mindre modell typ en 70-300 eller nått) och med livevview..hade varit stört omöjligt att fota bilar i rörelse med nån av dom andra tillverkarnas kameror i liveviewläget..han fotade/panorerade precis som vanligt men istället för att använda sökare körde han med liveview och skärmen utvinklad så att han hade kameran i brösthöjd ungefär....dock är ju dom nya A500/550 ännu vassare iom 4b/s vilket är riktigt bra...hade varit underbart om den livview fanns på A900 fast jag hade inte viljat offra sökaren man har nu för den är grym.

Nu börjar det dyka upp användare på DPreview som fått sina A550...tydligen så finns den i helsvart utförande.

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1037&message=33208820

Hoppas att han kan hantera 550:ian bättre. lägger bilden i skugga, men den andra bilden var bättre. han säger att dom kom direkt från japan. hoppas vi i scandinavien får helsvarta också, men dom reagerade på den grå färgen med. mörkt grå behöver inte bli fel. Men visst helsvart ser mindre plastigt ut. / Bengt.

Hoppas att han kan hantera 550:ian bättre. lägger bilden i skugga, men den andra bilden var bättre. han säger att dom kom direkt från japan. hoppas vi i scandinavien får helsvarta också, men dom reagerade på den grå färgen med. mörkt grå behöver inte bli fel. Men visst helsvart ser mindre plastigt ut. / Bengt.

Precis, självgod som man är så undrar man ju om det verkligen blir något uppsving med den nya kameran för den snubben med tanke på de bilder han tog på den.

Men jag undrar om inte den 550:ian med grå/silver topp skulle passa väldigt bra ihop med 70-400G. Jag är beredd o pröva i alla fall om nån skulle kasta prylarna på mig.

Hahaha hoppas jag också bengt..men kul o se att kamerorna har kommit ut på marknaden..ska blir spännande o se hur dom har lyckats med bildkvaliten..av det lilla man sett så verkar det rätt lovande.
Japp kan ju vara så att helsvart inte kommer vara tillgängligt i Europa men man kan ju alltid hoppas(om man nu föredrar helsvart).

Hahaha hoppas jag också bengt..men kul o se att kamerorna har kommit ut på marknaden..ska blir spännande o se hur dom har lyckats med bildkvaliten..av det lilla man sett så verkar det rätt lovande.
Japp kan ju vara så att helsvart inte kommer vara tillgängligt i Europa men man kan ju alltid hoppas(om man nu föredrar helsvart).

Jag någon borde snart ta sig an kameran, tycker man, försa var den kan tänkas dyka upp först, inne och tittar på DXO efter den, som jag nog tycker är mest spännade. Klar den sig hyggligt där så vet man grundpotensialen för märket, men jag fick mig en funderare härom dagen, när jag såg bilder från flera olympuskameror typ, 510 eller 620, många bilder ser bra ut, men hos DXO får dom inte så bra värden, inte lätt detta med bildkvalitet. / Bengt.

Dom "vågar" nog inte riktigt förrän dom sett dxo marks mätningar så dom slipper bli ertappade (igen?) med tester där man skriver saker som sedan visar sig stämma rätt kasst enligt mätningarna.....

Dom "vågar" nog inte riktigt förrän dom sett dxo marks mätningar så dom slipper bli ertappade (igen?) med tester där man skriver saker som sedan visar sig stämma rätt kasst enligt mätningarna.....

Vi får hoppas på det bästa, försöker själv att vara neutral om utlåtande vad gäller alla märken, men när StenÅke påminner om den sorgliga och faktiskt skrämmande testen när A700 ställs med sitt 18-70 optik mot D300 med topp objektiv för 17000kr, så vet man inte om man skall skratta eller gråta. stor svensk tidning gör på detta sätt, man kan fråga sig varför, vad ger detta för signaler, jag orkar inte vara neutral, och nyanserad vid dessa tillfällen. Man blir förbannad och besviken. men det ångar på, för några år sen släppte sigma ett kanonobjektiv, och som vanligt kom dom med Canikon-fattning först, sverige testarna vart saliga av lycka för det prisvärda objektivet som lyfte canikon modellerna, upplösninstestet höjdes med 2-300 linjer, och vann så klart mot A700:ans 18-70. skrev och trätade efter detta, ville se A700 med samma optik, men det skedde alldrig. men sista året har dom bättrat sig, och låter även kitoptiken sitta kvar visserligen mest vid instegskamerorna, men så var det inte tidigare. man får leva på hoppet. //Bengt

Bakbelyst sensor i A550 eller inte?

Man har ju undrat men det här är första gången åtminstone jag sett att Sony verkligen gått ut med att det skulle vara den nya tekniken XMOR-R (bakbelyst sensor), som används i nya A550 och förmodligen i A500 också. (på FS första sida idag 20/10).

http://www.sony.se/hub/digitalt-bildskapande?cid=15004898

Är detta bara rent marknadsblaj där man tjuvåker på den dragkraft deras nya videokamerateknik ger eller är det faktiskt så det är?
Skulle detta vara riktigt, så kan man ju undra varför man inte lyft fram en selling point som denna tidigare. Känns skumt. Det borde väl varit med i specarna för länge sedan om det vore sant.

Det är kompaktkameran WX1 som avhandlas i hela den biten av artikeln. Den är lite lustigt skriven, nästan som om dom med vilje vill att man ska missförstå vilken produkt dom pratar om... :)

Det finns ingen sensor större än 6mm med Exmor-R utanför proffsfilmkamerorna. Där finns ett par exempel som kommer upp mot APS-C-storlek - om du lastar upp 800.000kr.

Vart står det att det skulle vara den nya sensortypen i systemkamerorna?? Det är väl kompaktaren och filmkameran som har den tekniken..?

Däremot skriver dom makalöst förvillande på startsidan.. Så man får gå in på A500 specen för att se att den har den "vanliga" sensorn och inte den nya.....

Klantigt fult "trix" att liksom "slänga in" A550 systemaren där i samma sökrad så folk skall kunna tro den är superhetare än het med ny sensorteknik..

Men men. Som tur är verkar väl A550 vara / bli en rätt bra kamera utav det man sett tills nu. Så köparna som "luras" att tro den har en ny sensor lär inte bli så lessna i alla fall ...

Det bara måste vara någon överkreativ marknadsnisse som ville imponera lite på chefen typ eller skoja lite med polarna - och oss. DxO kommer att avslöja om Sony verkligen skickat med något nytt i sensorväg eller om det bara handlar om lite mjukvarutweekande i JPEG-rendering och DxO:s RAW-konverterare.

Skulle det vara det senare så skulle det nog avslöjas brutalt av samma DxO.

Tjaa. Är det isohysterian i per pixel titta som skall tillfredställas tror jag även A500 serien kommer göra folk besvikna...

Jag hoppas för min del Sony stannar kvar vid att göra kameror där inte digitaltekniken gör med bilderna såsom digitaltekniken i stärkare gör med musiken..

Dvs allt kan bli så jäkla "rätt" ..Men ändock sååå urtrist med noll organisk klang av naturlighet..... ;-)

Tjaa. Är det isohysterian i per pixel titta som skall tillfredställas tror jag även A500 serien kommer göra folk besvikna...

Jag hoppas för min del Sony stannar kvar vid att göra kameror där inte digitaltekniken gör med bilderna såsom digitaltekniken i stärkare gör med musiken..

Dvs allt kan bli så jäkla "rätt" ..Men ändock sååå urtrist med noll organisk klang av naturlighet..... ;-)

Men Tobbe det går ju alltid att plåta en gödselstack! Tycker man att den ser för "välkammad" ut får man väl lägga på ett Tri-X-filter som DxO tillhandahåller för en överkomlig slant. Name it, nån har det!

varit och klämt lite på nya A500án med 18-55 sam objektivet på Mediamarkt.... Och det kändes riktigt trevligt.. Snabb af i reaktionerna.. Och över huvud taget kändes kameran trevlig... Aningens kanske knappar satt avigare till än på min A700. Men tror dom sitter där dom sitter för passa också bra till då man använder live view.. Så mer en vanesak detta med knapparna då jag vet att min A300 var exakt lika enkel att styra som A700 är då man väl vant in sig med a300án...

Och om jag inte minns galet med min A300 och dess skärm så tyckte jag nog att denna nya A500á skärm var mer vinklingsbar än 300áns var... Samt även att den nya kändes stabilare i länkarna till skärmen.. Fast det kan vara minnesfel också.. Man glömmer ju lätt kanske.. Men ändå är det min känsla att där det förbättrats ytterligare.. Sedan vetetusan.. Men är det inte liiite ljusare sökare också? är inte säker riktigt. Det var så länge sedan jag höll i A300... Men tyckte den såg aningens lite "större" ljusare ut....

Hur som helst.. A500 verkar vara en "raskare" kamera kort sagt än A300.. Samt serietagningen gick fasiken lika fort som min A700 tyckte jag.. Rasslade på duktigt gjorde det...

Possetivt var att greppet var också snarlikt A200 A300 A100 tycker jag...

Rätt klart ett kamerahus jag kan rekomendera folk att titta på vid kameraval... Hur bilder osv ser ut vet jag inte ännu .. Så lite har kommit ut ännu tyvärr samt konstigt nog.. För detta torde vara en kamera många kan köpa samt ha länge innan den blir urväxt..

Kollade även in lite kort på Canon 7D (samt reprisklämde på 5D mkII). Den nya Canon 7D var en rejäl kamera.. Finfin sökare.. Kraftfullt kamerahus som gjort för koppla på objektiv med lite mer tyngd o längd.. Gillade den kamerans grepp .. Men jag har alltid gillat Canons kraftfulla kamerahus i högre serierna ... Samt klämde även på Pentax K7 som jag tyvärr blev liiite lite besviken på greppet med pga den är så liten fast det är en så stor kamera kapasitetsmässigt sett.. Men med batterigrepp så är den saken ordnad ... Men ändå kan jag inte riktigt tycka att det finns någon vits med att bygga kamera så liten då den ändå inte är så liten så det egentligen utgör nån skillnad att släpa på den.. Och då den ändå skall släpas på hade jag föredragit att kamerahuset haft liite större mått

Däremot kan man vända på saken . Och därmed säga att för att vara så liten så har den ett enormt bra grepp..! För det har den onekligen...Så lite beroende på från vilket håll man ser det så kan man få det sätt som passar envar

men men. Nu är detta en Sonytopic.. Och för avsluta inlägget on topic.. Jag skulle inte missa att kolla in Sony A500 eller A550 kamerorna om jag skulle handla i dom prisklasserna... För denna A500 kändes rätt ok måste jag säga.. Rask o kvick så man fick lite A700 feeling i reaktionerna från kameran... På fredag skall jag upp igen. Då skall jag försöka minnas att ta med minneskort och ta lite bilder med A500án inne i butiken... Skall även ta några högisobilder med den i så fall.. Så hoppas minnes inte sviker så jag glömmer minneskortet som jag gjorde denna gång..

A500 på MediaMarkt

Hej
Jag var också på MM för att kolla en USB-HD. Då jag köpte en A700 för att ersätta min A100 (funderade på A850 föll dock ifrån) och såg att de hade en A500, blev jag först lite nervös. A5xx föll på sökare( utifrån data och ref A3xx), ingen vädertätning, plasthus, saknade av DOF mm.

Efter att provat den var jag både possitivt överaskad och att samtidigt mina antagande var OK. Mina åsikter:

#1 Sökaren var som jag trodde ingen höjdare för oss med glasögon. Liten och långt ifrån. Man ser inte hela bilden. .... MF = omöjligt

#2 Huset verkade aningens mindre i greppet än A100. Ett halvt finger utanför minst. MM fäste för skylt hjälper dock till. Undra om man kan få detta med sig.

#3 Det possitiva var att serietagninng och AF verkade mycket rappt....

#4 Testade även LW och den funkar snabbt och bra. Eftersläpningen jag såg på en A3xx fanns inte kvar. (kanse lite)

#5 Testade även MF LW (Manual Focus Check Live View). Funkaded skit bra, kanon. Det skulle jag vilja ha(dock utan någon skärm som är ledbar och bråkar med näsan och den vanliga sökaren). Två dumma saker! -1 Ingen DOF, man ser ju inte vilket skärpdjup bilden får (antar attd et har med att bilden skulle bli mörk) vilket hade varit super kanon vid macro etc.. -2 Efter en bild med MF LW måste man igen trycka på knappen för att få MF LW???

#6 Skärmen var bra och då måste ju skärmen på A550 vara änu bättre

#7 Hatar dock pop upp blixtar.....

#8 Testade aldrig auto HDR det vore kanske något

Glömde kolla Canon 7D, hoppas Sony fixar en A7xx åt det hållet.

ps mayro glöm inte att det den äter SD kort..... ds

pop up blixt går väl att slippa via inte använda auto... :)

och stort tack för detta med SD kort.. Har ju inte läst om dessa kameror´s specar.. man bör kanske läsa spec innan kläm..

Så hade inte en susning om att dom inte skulle ta mitt minneskort ifrån min A700.... men några SD kort finns ju liggande.. Så tack igen för tipset...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar