ANNONS
Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Detta är kanske också fel plats,men Mayro ! Jag önskar din fru ,dig själv och dina barn att ni ska vara starka och kämpa tillsammans i denna hemska sjukdom som inte bara drabbar den sjuke ,utan hela familjen! Jag hoppas verkligen att allt ska bli bra ! Har sett dina foto och läste din fru var sjuk igen och det gör mig ledsen,du verkar vara en så bra kille och enligt dina foto en jättefin familj,så jag hoppas din fru ska vara stark och klara detta ! MVH. Jonas !

Jag tycker precis det samma. //Bengt.

Att komma ut och fota räddade mig från mycket och gav mig något att göra när jag förlorade min fru för nu drygt två år sedan. Nu får vi hoppas att det inte går dit för din del - men att ha något att göra som är lite filosofiskt hjälper en att koppla av ibland...

Jag håller ögonen öppna.

Jag skickar en blänkare här även om det är fel plats... Men pga sjukdom i familjen så behövs säljas saker ..Och helst så snart det går.. Så hoppas jag blir förlåten för jag skriver här ..
Men gör det då alla här vet jag är ingen fejksäljare samt någon kan göra en hyfsat bra affär ..Och då kanske ev en snabb sådan.

Om någon vill köpa min A550 inklusive 18-55 sam kitzoom .. Samt Tamron 17-50 f2,8 för 9000 kr inklusive två 4 gb minneskort så hör av er snarast.. Sakerna är snudd nya samt oanvända som ni vet..

Och blir det affär i ett paket så kan Sony 70-300 G SSM tele --- tamron --- samt A550 säljas för 14000 i paket....

Dvs 5500 + 5500 + 3000 = 14000... Minneskorten hänger med.. Allt är också komplett..Embalage osv...

Ja det kanske är rätt att sälja om man ändå inte har varken tid eller lust att bry sig om foto medan man kan få ett bra pris. Samtidigt är det väl som Joakim säger bra att ha just en hobby man gillar om man behöver skingra tankarna ibland och fokusera några minuter på något helt annat än sjukdomen. Men någon liten bra kompakt måste du väl ändå ha Tobbe...?

Nu vet jag inte om jag förstår "rätt" - men tidigare har inte t.ex skärpning och brushantering varit med i preview-bilden om man går lägre än 100% i förstoring. Detta har också varit en stor del av problemet. Brusreduceringen gör inte riktigt samma sak med färgerna som en ren nerskalning.

Betan är f.ö riktigt intressant - men tyvärr inte riktigt tillräckligt "färdig" för att jag ska börja lägga över mitt huvudarbetsflöde på den än. Kompatibilitetsproblem mellan databaserna i trean/tvåan gör det hela lite tveksamt - jag kan inte riktigt motivera att hålla igång två huvudsystem parallellt.

Men jag tycker redan nu att en uppgradering så snart den skarpa versionen släpps klart kommer vara värt det - kanske framför allt för Sony-användare. Jag har inte fått meddelat något om distortionskorrigering tyvärr, och autokorrigeringen av lateral CA försvann också på vägen tydligen.

Att luminansbrusreduceringen fungerar så mycket bättre kanske snarare beror på den nya interpoleringsalgoritmen än på at brusreduceringen i sig är så himla mycket bättre.... Den nya motorn ger ett helt annat bruskorn - som dessutom passar Sony's typ av färg/luminansbrusfördelning bättre. Men motorn är bättre än tidigare till andra märken med andra balanseringar också, det är inte bara Sony som tjänar på det...

Jag tycker det är stort bryderi just nu.
Det känns faktiskt som om jag inte kan rättfärdiga för mig själv att preppa mina semesterbilder i den långt sämre version 2.6 av LR nu när R2 finns av Beta 3. Skillnaden är faktiskt så pass stor. Jag är verkligen inte nöjd med 2.6 nu när jag faktiskt kan se hur det kan se ut med exakt samma grundmaterial. Sanningen är faktiskt att vi Sony-fotografer levt i ett suboptimalt Adobe Lightroom-mörker i ett antal år nu från version 1.0 till 2.6. Är det tre år? Jag rekommenderar verkligen alla Sony-fotografer oavsett om de kör RAW eller ren JPEG att ta en orentlig titt på Beta 3 R2. Mycket tyder på att version 3 kommer att bli en verklig milstolpe för de som kör Sony-biler i LR. Först nu verkar Adobe äntligen hittat rätt.

Att komma ut och fota räddade mig från mycket och gav mig något att göra när jag förlorade min fru för nu drygt två år sedan. Nu får vi hoppas att det inte går dit för din del - men att ha något att göra som är lite filosofiskt hjälper en att koppla av ibland...

Jag håller ögonen öppna.

Jag vet inte vad jag skall säga .. Mer än att jag beklagar ur mitt hjärta din /er familjs förlust...

Vi vet tyvärr ingenting ännu om hur sjukvården kommer handskas med Lenas cancer.. Dom har två ggr nu försökt få ner sondmatning för få upp vikten. Hon är svårt undernärd.. Men misslyckats. Senast var faktiskt idag.. Dom måste få in näring för hon skall orka med behandlingen.. Men det får fortsätta med dropp.. 1 kg har dom fått upp vikten nu från 35 kg fick jag reda på nyligen. Så 36 kg och 172 cm är dagsformen..

Men det verkar som att det blir Cytostatica samt ev strålning som dom försöker med först.. Operation är sista utvägen tydligen. Dels därför Lena förmodligen blir stum av en operation. Men också kanske främst för den är så stor en sådan operation, så då man är så dålig form så är risker så stora. Jag tror det är så dom resonerar om jag inte fattat fel.. Och med cellgifter och strålning kan kanske svalget öppnas så man får ner sondmatningen vilket ju är bästa sättet att ta in näring för kroppen.. Och en ev operation finns ju kvar som option I alla fall om inget annat hjälper..

Så är dagsläget...

Men igen. Jag beklagar din förlust av din fru Joakim...!

Och tack ni andra för deltagande ord!!...

Jag vill samtidigt passa slå att slå ett slag för den tyvärr aningen "insomnade" insamlingen "Fotografer mot Cancer" som fotosidan visade i denna länk.

http://www.fotosidan.se/cldoc/38341.htm

Och så var det kameran mm..

Den blir nog kvar.. Tills nu har vi klarat av situationen.. Och jag verkligen uppskattar min kamera och det den kan göra. Den har varit med nu på några fototurer för fota hifi. Tyvärr har orken att göra bildtrådar inte varit stor. Men bilder är tagna.. Och kamerans prestanda är mycket bra anser jag...

Så jag är verkligen riktigt nöjd med min A550.. Och jag har enormt svårt att förstå att inte dessa A550 får det större genomslag dom borde ha .. Det är snudd omöjligt att misslyckas med att "ta bilden" anser jag då man sedan framkallar bilderna..

Så hoppas jag kan behålla mina grejer.. Och A550 bådar fortfarande riktigt gott för den kommande A700 ersättaren..

Tack igen för uppmuntrande ord allihopa.. Vi kämpar på här och hoppas Gud hör bön.. Samt läkarna kan utföra miraklen dom så ofta kan utföra.. Så länge det finns liv finns det hopp. Alla andra tankar är uteslutna att tänka även om prognoserna just inom denna Canserform inte är vad man kallar "lysande" goda..

Mvh
Tobbe med familj..

Jag bara måste skryta lite över min A550.. Den överaskar hela tiden.. Med ACDsee 3 så kan man snudd lyfta fram detaljer ur varenda A550 bild som tas.. Man tror kameran har felexponerat ev.. Och så gräver man fram bilden ändå där inuti Jpegen på ett sätt jag inte trott varit möjligt..

Och förminskar man sedan och samtidigt skärper upp bilden det sista i "Fast stone photo resizer" så får man finfina bilder för webben..

Nån som har hört några nya rykten om ersättare/uppgradering av A5xx-klassen?
Priset på A500 verkar ju sjunka nu de senaste veckorna. Kan det va så att kameran redan håller på att säljas ut? Den kostar bara 5595kr på Scandinavian photo.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=9832365

Eller är prissänknigen normal även för en kamera som kommer att fortsätta säljas?

Så fort jag fått tilbaks min skattepengar så tänkte jag köpa en A500, hoppas att om det kmmer en ersättare att den blir så dyr i början att jag ändå inte skulle ha råd att köpa den.

Är inte så insatt i prisbilden på 500 då den inte varit så vanlig i sortimentet, vad kostade den innan då?

550 med kit-objektiv kostade rätt precis kring 8000 när den kom och fram till ganska nyligen då den sjunkit med en tusenlapp. 500 är ju en lite enklare modell som borde vara lite billigare och kopplat till en drive så är det inte så väldigt uppseendeväckande. Om det är en 500 du letar efter kan det vara läge att slå till, klart prisvärt är det. Det är ju färskvara och utvecklingen går ganska snabbt, så om man inte gör slag i saken utan hela tiden väntar på nästa modell så kan man ju vänta hur länge som helst. Andrahandsvärdet är ju också hyggligt bra, så det behöver inte bli någon riktigt dålig affär även om nya modeller är runt hörnet och du byter upp dig redan efter drygt ett halvår. Spara alla kartonger och se till att grejerna är i fint skick bara, det lönar sig är in erfarenhet.

Sony i Sverige håller tydligen på att byta generalagent och i samband med det släpper en del tillfälliga specialerbjudanden. Vi har just bevittnat sjukt stora pris-svängningar på A850 t.ex. och även 230 med 18-55 som var nere under 3000, så det kan mycket väl komma kortvariga ännu bättre erbjudanden på 450/500/550.

Många har spekulerat att Sony kommer att släppa nya modeller i samband med den stora mässan PMA som nu flyttats till hösten istället för våren. Det som visats förut är bl.a. uppföljaren till A700, men jag skulle inte bli förvånad om de redan innan dess släper en uppdaterad 550 med video och även överraskar med en FF-kamera med LV och video som ersätter 850/900 på PMA i slutet av augusti. Helt klart håller Sony på att definiera om hela DSLR-marknaden och jag skulle tro att de har fler äss i rockärmen än det spekulerats kring och att det tuggas på en och anan nagel i Canon och Nikons marknadsavdelningar.

/Mats

Mina djupaste kondoleanser, Joakim.

Nu närmar det sig visserligen 10 år sedan jag hastigt och sorgligt förlorade min särbo, men jag minns mycket väl vad jag kände efter "bara" 2 år.

Torbjörn, jag hoppas verkligen innerligt att läkarna ska kunna klara din fru igenom detta. Cancer drabbar helt blint, och kan förstås drabba precis vem som helst.

Min mor dog av cancer, men eftersom hon var över 70 år så då tar man det ändå som mera naturligt, och tycker inte att det är så "orättvist".

Och Tobbe, försök att klara av att behålla A550:an (åtminstone tills A700:ans efterträdare kommer...). Du är så glad för den (liksom jag är för min). Som Joakim säger - när livssituationen är svår, så har man ett extra stort behov av att ibland kunna koppla bort tankarna som maler!

Lena genomgår just nu strålning 5 dagar i veckan i 6 veckor i sträck. Och parallellt var tredje vecka så kör dom cellgifter också det 5 dagar i sträck. Fast 24 timmar om dygnet.. Så hon har det tufft nu . Men vi hoppas ju att detta skall bita på denna avskyvärda sjukdom..

Och jag beklagar du också fått se denna eländiga sjukdom i din familj.!!

Försöka glädja upp lite så här på slutet. Live view samt HDR handhållet.. Bara "klickeleklick" så satt bilden där.. :).. En "TAD" högtalare man kan få glädjen att äga med sin makalösa finish för ynka dryga 600000 kr..

550ín skall stanna... Ekonomin har ordnat sig tillsvidare..

Bilagor

• DSC00950.jpg
    DSC00950.jpg
    18.7 KB · Visningar: 328
Senast ändrad:
A500 sjunker i pris hela tiden nu, tror den har blivit nästan 2000 kr billigre senaste dryga månaden. Billigaste på Prisjak är nu 5616 kr.

Hoppas dom inte tar slut innan jag hinner köpa en.

Här kan ni se vad jag i huvudsak använder min A550 till för fotande egentligen.... Och alltid handhållet utan blixt.. Att Live view samt den nya funktionen HDR direkt ur kameran gett mig ovärderliga fördelar är utan tvivel så.. I mindre bra upplysta situationer skapar dessa två funktioner en synergi som ger klara fördelar..

Men minns att jag fotar inte för delta i fototävlingar. Utan enbart för det är roligt att göra små bildtrådar om samt ifrån min hifihobby..Så allt fotande är enbart "klick klick klick" utan minsta ordningställande med ljus mm mm mm.. Man kan kalla det snabbshots eller "P&S stilen" vid fotandet..

Hur som helst. A550 är mycket duktig hjälpreda att "Ta bilden" utan man behöver trixa så mycket. Därför tänkte jag att länken kan visa lite hur en A550 sköter sig i dessa situationer.. Och det är mycket få bilder som inte blir användbara för webbvisande skall också sägas..

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about1458-0-asc-0.html

PS/Lite fixade jag med några bilder i tråden . Så jag ljög lite ifrån start. Fast inte medvetet. Utan för tråden tog tid. Och därför orkade jag ordna lite med en del av dessa bilder under tiden. Men "fixet" är utav endast sedvanligt slag./ DS

Senast ändrad:
Ett par Wisdom M-50 har jag ägt... :) Fast då den braiga modellen, med kraftigt förbättrad basdel och bättre substrat till banden (extra tunn högtemperaturplast med bättre egendämpning). Mycket trevliga, men kräver sitt rum, och åtminstone 4-5m lyssningsavstånd. Och eftersom jag valde den bättre versionen, handbyggd i 28mm corian-platta direkt från företaget som levererar banden till Wisdom betalade jag bara knappt hälften av vad Wisdom vill ha...

Faktiskt tillhör de inte den grupp av prylar som jag i efterhand ångrat att jag gjort mig av med, denna lilla grupp består av betydligt enklare saker (Revox H-serie, Revox B250/B215 samt en toppmatad Sony-cd i exklusivserien - kanske också den Marantz PM17-SM17 förstärkarkombo som jag inte insåg hur bra den egentligen var innan den var borta...)... - Mycket bytande blev det i yran.

Varför var det ingen som berättade för MIG att det det var ekonomisk kris på 90-talet? :)

Får väl bjuda på en liten hifibild här då det uppenbarligen finns hifi intresse bland flera här...

Lite rörglöd samt solglöd i samma tagning. Iso 1000 och f4 med live view samt HDR funktionen direkt i kameran..

Bilagor

• DSC00956.jpg
    DSC00956.jpg
    17.2 KB · Visningar: 210
Jag har inte fotat hästar med min Sony A550. Men var nyss i stallet där tjejerna campar och fotade vad dom höll på med aldeles nyss här i kväll. Så bjuder på en A550 "Stallbild" så här på lördagskvällen.. Tjejerna har riktigt skoj kan jag lova.
:) :)

Bilagor

• DSC01093.jpg
    DSC01093.jpg
    18.7 KB · Visningar: 288
Senast ändrad:
Och så här skall det sovas .. Hualigen ....

Bilagor

• DSC01110.jpg
    DSC01110.jpg
    22.5 KB · Visningar: 280
  • DSC01103.jpg
    DSC01103.jpg
    20.6 KB · Visningar: 279
Nån som har fotat nått med sitt 18-55 samobjektiv och A550 (eller annat) här? Jag testade lite i början då kameran var ny... Sedan byttes det ut under mörka tiden i vintras..

Idag testade jag mitt 18-55 "SAM kitobjektiv på min A550.. Och Fasen.. Objektivet är vad jag kan se bättre ifråga om färger än Tamron 17-50 2,8 är.. och vetetusan om jag inte rent spontant gillar själva bilderna det gav bättre än Tamronet..

Jag har det nyare 18-55 SAM-objektivet på min A550, och det gamla 18-70 skruvdrivna på min gamla A200. Utan att ha gjort några jättenoggranna tester, så är mitt intryck att 18-55:an utgör en klar förbättring gentemot den gamla 18-70:an. Överhuvudtaget markant bättre än typiska kit-objektiv. Dock inte i klass med Zeiss 16-80-objektivet, förstås (en bekant till mig har detta). :)

Färgåtergivningen har sedan årtionden tillbaka varit Minoltas paradgren, och det är roligt att Sony inte har tappat bort detta arv, utan sett det, insett dess värde, och förvaltat det väl. :)

Fast det nya SAM-kitobjektivet kan inte klå Tamron 18-50 mm-objektivet när det gäller skärpa, väl?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar