Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

En annan slutsats kan vara att kameran faktiskt ger rätt luddiga bilder vid höga känsligheter - oavsett om det står Snoikon eller Penympus på den... Vem vet, testaren kanske till och med själv använder det aktuella märket.


Konstigt i så fall att jag inte sett det som tagit ett antal bilder som skulle avslöjat detta för länge sedan... Så tyvärr tror jag din förklaringsmodel är den minst troliga..
 
En annan slutsats kan vara att kameran faktiskt ger rätt luddiga bilder vid höga känsligheter - oavsett om det står Snoikon eller Penympus på den... Vem vet, testaren kanske till och med själv använder det aktuella märket.

Trevligt att du hoppar in i bland Christian, och då ser jag dig som en vanlig fotogubbe som vill språkas lite. Din kända ställning kanske kan hindra dig en aning, och skapa onödigt tjafs, men flera andra går in och tycker till, Agfors bla. men jag ser inga problem med det. Förhoppningen när en större tidning ger kritik som i detta fall, då gällande kameror är att tillverkaren skall ta till sig problemet, att dom i bästa fall läser tidningen. Där spelar fototidningarna en mycke viktig roll. Det som gör en vilsen är när två tidningar kommer till helt olika slutsatser, hade inte spelar lika stor roll om det gällt bra grepp och dyligt, för där är vi så olika. Men något som fortfarande är superhett, och som nästan ses dom det viktigaste över allt annat, verkar vara Högisoförmågan, DR och färgdjups parametrar sjunker hela tiden under jakten efter superhögisoförmågan, (se fina D3s) 7D som exemel har vid basiso inte bättre DR än instegskameror. Fortfarande kan ingen se skillnad på en A4:a bild tagen med en gammal Eos 20D mot en ny toppmodern vid basiso. Vänl./Bengt.
 
Din kända ställning kanske kan hindra dig en aning, och skapa onödigt tjafs

Nu vet inte jag vilken "känd ställning" krille har.. Men handlar det om skribent eller liknande så är det väl enbart roligare att få höra mer om synsätt osv.. Så inte behövs det leda till "tjafs" inte.. :)

Som du skriver så komenterar ju flera aktörer saker.. Sådant är ju enbart skoj...
Ju mer liv i trådarna ju roligare...
 
Nu har A550 ramlat ner under 7000 kr på prisjakt..

Så nu har den klart ett attraktivt pris-prestanda-funktions förhållande...
 
Nu har jag knäppt en hel del med A550

Har varit drygt ett par veckor på Syd-Afrika tripp och tagit ett par tusen bilder, som jag just gått igenom och grovsållat. Jag har kört mycket med polfilter där nere. Hade jag inte gjort det hade det nog inte blivit så hyfsat som det trots allt blev. Det har varit väldigt ljust, väldigt blått och väldigt disigt speciellt nere vid havet tidvis.

I dagsljus har kamerans exponeringsmätare överexponerat klart och jag har tvingats kompensera med 0,7 EV med polfilter på. Efter den mer eller mindre generella kompensationen som jag använt i nästan alla lägen verkar det faktiskt ha funkat ganska bra. Tidigare störde jag mig ofta på att kameran var väl nyckfull i sin exponering och ofta överexponerade. Framförallt var jag lätt irriterad över att jag inte helt kunde lite på kameran i samspel med mig. Jag vet inte att jag någonsin varit lika osäker på någon tidigare kamera jag haft innan jag åkte.

Är fortfarande rätt imponerad över att AF fungerat så bra i alla sammanhang jag varit och det tillsammans med min tidigare notoriska hyllvärmare Tamron 24-135mm som vare sig funkat med KM 7D eller A350. Detta objektiv är ett av Tamrons verkliga toppobjektiv om man bara kan få det att fungera med AF i den kamera man har. Jag är verkligt glad att jag trots allt inte sålt det då jag hela tiden vetat att det varit utmärkt med MF. Detta objektiv är perfekt som allroundobjektiv men det har begränsningen att det inte är speciellt ljusstarkt (f3.5-5,6) men med A550 så funkar det ju oftast att gå upp till ISO 800-1600 så det gör problemet med ljusstyrkan mindre smärtsam. Detsamma gäller Big Beer Can som jag hade med på safari (Minolta 75-300mm).

Utifrån mitt tycke och smak så skulle jag kunna använda ungefär hälften av bilderna utan att skruva annat än marginellt på dem i Lightroom, så jag känner mig faktiskt ganska nöjd. Jag tycker färgerna ser riktigt bra ut också efter den kompensering jag använt och med polfilter på. Färgerna sticker direkt med A550 vid felexponering på ett sätt som jag faktiskt inte tycker mig upplevt med mina tidigare KM- och Sony-kameror.
 
När du säger att den överexponerar konsekvent, vad baserar du det på?

Är det på kamerans histogram eller är det i lightrooms grundinställningar?

LR, eller ACR även för den delen eftersom de har samma raw-motor,
ger med grundinställningarna rejält överexponerade bilder från Sony A700:a. Bilden är egentligen inte överexponerad om man tittar på kamerans histogram eller i Sony IDC.

Så, är histogramet i kameran blåst är det allvarligt. Då tappar du detaljer i högdagrarna. Är det i LR/ACR bör du bara justera grundinställningarna där. Gör du kompenseringen i kameran tillför du bara onödigt brus genom att egentligen underexponera bilden.
 
Nu vet inte jag vilken "känd ställning" krille har.. Men handlar det om skribent eller liknande så är det väl enbart roligare att få höra mer om synsätt osv.. Så inte behövs det leda till "tjafs" inte.. :)

Som du skriver så komenterar ju flera aktörer saker.. Sådant är ju enbart skoj...
Ju mer liv i trådarna ju roligare...

Tyckte det var lite diplomatiskt att skriva så, Fröderberg skriver riktigt annars i Canontrådarna, men vet att det hänt och varit lite väsen, om opartiskhet och sånt, men det har mjuknat upp numera, hoppas Nilsson går in lite oftare, finns en del undringar,men hans tid kanske inte räcker till.
 
När du säger att den överexponerar konsekvent, vad baserar du det på?

Är det på kamerans histogram eller är det i lightrooms grundinställningar?

LR, eller ACR även för den delen eftersom de har samma raw-motor,
ger med grundinställningarna rejält överexponerade bilder från Sony A700:a. Bilden är egentligen inte överexponerad om man tittar på kamerans histogram eller i Sony IDC.

Så, är histogramet i kameran blåst är det allvarligt. Då tappar du detaljer i högdagrarna. Är det i LR/ACR bör du bara justera grundinställningarna där. Gör du kompenseringen i kameran tillför du bara onödigt brus genom att egentligen underexponera bilden.

Tro mig, jag baserar det på flera tusen bilder jag tagit innan jag åkte till Syd-Afrika. Det har inget att göra med Lightroom. Jag känner mina kameror väl vid det här laget och min A550 är en helt annan fågel än både 7D och A350. Den beter sig lite speciellt i en del ljussituationer helt enkelt och jag börjar lära mig hur jag ska parera detta. Exponeringen i A550 överexponerar väldigt markant och "pålitligt" i starkt ljus och i en del andra situationer också (och det gäller inte bara mitt ex. Nätet är fullt av taskiga blaskiga testbilder från A5xx). Jag tycker även att den då påverkar färgerna mer än både A350 och 7D gör i liknande situationer. Jag har testat detta både i RAW och JPEG. Det har inget med format att göra. Den mäter knäppt helt enkelt i vissa situationer och ja, man riskerar att förlora valörer i högdagrarna om man inte ser upp.

I Syd-Afrika har jag bara tagit JPEG av utrymmesskäl, därav har det varit naturligt att ställa in kameran så att den parerat dessa systematiska fel jag vet uppstår i starkt ljus. Jag vill alltid ha ut bilderna så bra det går ur kameran när jag kör JPEG. Skälet till att jag konsekvent kört JPEG är att jag visste att jag skulle ta mycket bilder och att jag förmodligen skulle ha svårt att hitta datorer under delar av resan så jag kunde dumpa mina kort på en hårddisk. Så hellre JPEG-bilder än inga bilder alls.

Jag har varit i Afrika ett antal gånger tidigare och även om stora delar av Syd-Afrika är mer civiliserat än många andra ställen jag varit på så visade det sig att jag hade rätt i mitt antagande denna gången också. Hela första veckan hade jag inte tillgång till datorer men jag klarade mig bra ändå. Det visade sig t.o.m. att det tog flera dagar innan vi kom till ett ställe som sålde dessa ganska speciella adapters som passar kontakterna man har där nere. Funkar inte med sånt man köper hos Classe i Sverige så det ska man lämna hemma (tre st 4-5mm grova stift).

Beträffande ev brus vid exponeringskompensation så tycker jag inte det varit något större problem. Det har liksom inte varit några problem med att få tillräckligt dagsljus. Problemet har snarare varit det omvända att kontrasterna är så starka och att det tidvis varit ganska disigt.
 
Senast ändrad:
Ok, Jag ville bara göra dig uppmärksam på LR/ACR eventuella egenskaper med Sony rawfiler. Det är ju lite trist att kameran exponerar lite si och så när nu Sony äntligen verkar ha snickrat ihop en välfungerande af.
 
Ok, Jag ville bara göra dig uppmärksam på LR/ACR eventuella egenskaper med Sony rawfiler. Det är ju lite trist att kameran exponerar lite si och så när nu Sony äntligen verkar ha snickrat ihop en välfungerande af.

Tack. Nä, när det gäller Lightroom så har jag ett annat problem jag tycker är mer besvärande. Jag tycker helt enkelt inte de previewbilder LR skapar är tillräckligt bra att arbeta med i "Develop"-läget. Jag kollar alltid också hur det blir i en bättre "bildläsare" jag litar mer på än LR parallellt när jag är klar i LR.

Jag fattar inte att de inte kan få till detta. Jag kör ju alltid med previews i 100% och man kan väl inte göra mycket mer eller hur?
 
Ett otrevligt problem i LR.... Preview-bilden är i ProPhotoRGB och överförs också i detta skick till systemet. Systemet är alltså den aktiva komponenten som färgöversätter hela vägen från det enorma PPRGB ner till skärmens RGB. Detta blir sällan rätt.

Översättningen som LR sedan gör (vid "export") ner till det man oftast väljer - AdobeRGB eller sRGB - görs inte riktigt på samma sätt, utan är en smartare och betydligt mer "perceptual" omvandling. Resultatet av denna smartare ner-omvandling är ju sedan en betydligt lättare källa för systemet att översätta till skärmRGB... > preview och resultat ser inte likadana ut.

"Problemet" blir mindre ju större gamut din skärm har (eftersom översättningen systemet måste göra från PPRGB>skärm då är ett mindre steg).
 
Ett otrevligt problem i LR.... Preview-bilden är i ProPhotoRGB och överförs också i detta skick till systemet. Systemet är alltså den aktiva komponenten som färgöversätter hela vägen från det enorma PPRGB ner till skärmens RGB. Detta blir sällan rätt.

Översättningen som LR sedan gör (vid "export") ner till det man oftast väljer - AdobeRGB eller sRGB - görs inte riktigt på samma sätt, utan är en smartare och betydligt mer "perceptual" omvandling. Resultatet av denna smartare ner-omvandling är ju sedan en betydligt lättare källa för systemet att översätta till skärmRGB... > preview och resultat ser inte likadana ut.

"Problemet" blir mindre ju större gamut din skärm har (eftersom översättningen systemet måste göra från PPRGB>skärm då är ett mindre steg).

Suck... Är det underligt att man super? :)
 
Ett otrevligt problem i LR.... Preview-bilden är i ProPhotoRGB och överförs också i detta skick till systemet. Systemet är alltså den aktiva komponenten som färgöversätter hela vägen från det enorma PPRGB ner till skärmens RGB. Detta blir sällan rätt.

Översättningen som LR sedan gör (vid "export") ner till det man oftast väljer - AdobeRGB eller sRGB - görs inte riktigt på samma sätt, utan är en smartare och betydligt mer "perceptual" omvandling. Resultatet av denna smartare ner-omvandling är ju sedan en betydligt lättare källa för systemet att översätta till skärmRGB... > preview och resultat ser inte likadana ut.

"Problemet" blir mindre ju större gamut din skärm har (eftersom översättningen systemet måste göra från PPRGB>skärm då är ett mindre steg).

Det här kan säkert vara en del av problemet men jag tror inte det är allt. Jag har börjat testa Lightroom Beta R2 och jag tycket mig nu äntligen se en klar förbättring både av previewrendering och inte minst luminansbrushanteringen. Nu händer det ju äntligen något när man drar i den spaken. Just luminansbrusghanteringen är ju en av de främsta saker de haft fokus på i denna nya release.

Det är ju först när marknadens standardprogram behandlar Sony RAW på ett lika bra sätt som exv. Canons och Nikons motsvarigheter som systemen har hyfsat likvärdiga förhållanden som system. Vad spelar det för roll om Sony gör utmärkta kameror som nu börjar kunna mäta sig med Canons och Nikons på allvar om sista länken alltid brister och man inte får ut vad som finns där i Sony RAW?

Kolla gärna du med när du får tid Joakim. Jag är i behov av en "second opinion" från någon som har de referensramar du har.
 
Nu vet jag inte om jag förstår "rätt" - men tidigare har inte t.ex skärpning och brushantering varit med i preview-bilden om man går lägre än 100% i förstoring. Detta har också varit en stor del av problemet. Brusreduceringen gör inte riktigt samma sak med färgerna som en ren nerskalning.

Betan är f.ö riktigt intressant - men tyvärr inte riktigt tillräckligt "färdig" för att jag ska börja lägga över mitt huvudarbetsflöde på den än. Kompatibilitetsproblem mellan databaserna i trean/tvåan gör det hela lite tveksamt - jag kan inte riktigt motivera att hålla igång två huvudsystem parallellt.

Men jag tycker redan nu att en uppgradering så snart den skarpa versionen släpps klart kommer vara värt det - kanske framför allt för Sony-användare. Jag har inte fått meddelat något om distortionskorrigering tyvärr, och autokorrigeringen av lateral CA försvann också på vägen tydligen.

Att luminansbrusreduceringen fungerar så mycket bättre kanske snarare beror på den nya interpoleringsalgoritmen än på at brusreduceringen i sig är så himla mycket bättre.... Den nya motorn ger ett helt annat bruskorn - som dessutom passar Sony's typ av färg/luminansbrusfördelning bättre. Men motorn är bättre än tidigare till andra märken med andra balanseringar också, det är inte bara Sony som tjänar på det...
 
Vi får se men lovande ser det ut i alla fall.
Jag har inget emot att Lightroom blir bättre för alla :).
Tycker bara det är lite surt att LR funkat så pass taskigt som det gjort för både KM och Sony RAW tidigare. De sena 2.x varianterna blev en aning bättre de med men det är inte förrän nu det börjar se riktigt bra ut. En del har rapporterat att R2 är snabbare också. Det kan verkligen behövas, speciellt om man lagt på något lager med "adjustment brusch". Det suger ofta musten ur den piggaste maskin som det är nu.
 
Jag skickar en blänkare här även om det är fel plats... Men pga sjukdom i familjen så behövs säljas saker ..Och helst så snart det går.. Så hoppas jag blir förlåten för jag skriver här ..
Men gör det då alla här vet jag är ingen fejksäljare samt någon kan göra en hyfsat bra affär ..Och då kanske ev en snabb sådan.

Om någon vill köpa min A550 inklusive 18-55 sam kitzoom .. Samt Tamron 17-50 f2,8 för 9000 kr inklusive två 4 gb minneskort så hör av er snarast.. Sakerna är snudd nya samt oanvända som ni vet..

Och blir det affär i ett paket så kan Sony 70-300 G SSM tele --- tamron --- samt A550 säljas för 14000 i paket....

Dvs 5500 + 5500 + 3000 = 14000... Minneskorten hänger med.. Allt är också komplett..Embalage osv...
 
Jag skickar en blänkare här även om det är fel plats... Men pga sjukdom i familjen så behövs säljas saker ..Och helst så snart det går.. Så hoppas jag blir förlåten för jag skriver här ..
Men gör det då alla här vet jag är ingen fejksäljare samt någon kan göra en hyfsat bra affär ..Och då kanske ev en snabb sådan.

Om någon vill köpa min A550 inklusive 18-55 sam kitzoom .. Samt Tamron 17-50 f2,8 för 9000 kr inklusive två 4 gb minneskort så hör av er snarast.. Sakerna är snudd nya samt oanvända som ni vet..

Och blir det affär i ett paket så kan Sony 70-300 G SSM tele --- tamron --- samt A550 säljas för 14000 i paket....

Dvs 5500 + 5500 + 3000 = 14000... Minneskorten hänger med.. Allt är också komplett..Embalage osv...

Detta är kanske också fel plats,men Mayro ! Jag önskar din fru ,dig själv och dina barn att ni ska vara starka och kämpa tillsammans i denna hemska sjukdom som inte bara drabbar den sjuke ,utan hela familjen! Jag hoppas verkligen att allt ska bli bra ! Har sett dina foto och läste din fru var sjuk igen och det gör mig ledsen,du verkar vara en så bra kille och enligt dina foto en jättefin familj,så jag hoppas din fru ska vara stark och klara detta ! MVH. Jonas !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.