Göran Larsson
Aktiv medlem
Problemet med A550 var antagligen att testaren inte kunde hitta texten "Canon" eller "Nikon" på huset.... eller vad kan det vara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Problemet med A550 var antagligen att testaren inte kunde hitta texten "Canon" eller "Nikon" på huset.... eller vad kan det vara.
Hahaha!Problemet med A550 var antagligen att testaren inte kunde hitta texten "Canon" eller "Nikon" på huset.
Hahaha!
Suverän analys - mitt i prick!
En annan slutsats kan vara att kameran faktiskt ger rätt luddiga bilder vid höga känsligheter - oavsett om det står Snoikon eller Penympus på den... Vem vet, testaren kanske till och med själv använder det aktuella märket.
En annan slutsats kan vara att kameran faktiskt ger rätt luddiga bilder vid höga känsligheter - oavsett om det står Snoikon eller Penympus på den... Vem vet, testaren kanske till och med själv använder det aktuella märket.
Din kända ställning kanske kan hindra dig en aning, och skapa onödigt tjafs
Nu vet inte jag vilken "känd ställning" krille har.. Men handlar det om skribent eller liknande så är det väl enbart roligare att få höra mer om synsätt osv.. Så inte behövs det leda till "tjafs" inte..
Som du skriver så komenterar ju flera aktörer saker.. Sådant är ju enbart skoj...
Ju mer liv i trådarna ju roligare...
När du säger att den överexponerar konsekvent, vad baserar du det på?
Är det på kamerans histogram eller är det i lightrooms grundinställningar?
LR, eller ACR även för den delen eftersom de har samma raw-motor,
ger med grundinställningarna rejält överexponerade bilder från Sony A700:a. Bilden är egentligen inte överexponerad om man tittar på kamerans histogram eller i Sony IDC.
Så, är histogramet i kameran blåst är det allvarligt. Då tappar du detaljer i högdagrarna. Är det i LR/ACR bör du bara justera grundinställningarna där. Gör du kompenseringen i kameran tillför du bara onödigt brus genom att egentligen underexponera bilden.
Ok, Jag ville bara göra dig uppmärksam på LR/ACR eventuella egenskaper med Sony rawfiler. Det är ju lite trist att kameran exponerar lite si och så när nu Sony äntligen verkar ha snickrat ihop en välfungerande af.
Ett otrevligt problem i LR.... Preview-bilden är i ProPhotoRGB och överförs också i detta skick till systemet. Systemet är alltså den aktiva komponenten som färgöversätter hela vägen från det enorma PPRGB ner till skärmens RGB. Detta blir sällan rätt.
Översättningen som LR sedan gör (vid "export") ner till det man oftast väljer - AdobeRGB eller sRGB - görs inte riktigt på samma sätt, utan är en smartare och betydligt mer "perceptual" omvandling. Resultatet av denna smartare ner-omvandling är ju sedan en betydligt lättare källa för systemet att översätta till skärmRGB... > preview och resultat ser inte likadana ut.
"Problemet" blir mindre ju större gamut din skärm har (eftersom översättningen systemet måste göra från PPRGB>skärm då är ett mindre steg).
Ett otrevligt problem i LR.... Preview-bilden är i ProPhotoRGB och överförs också i detta skick till systemet. Systemet är alltså den aktiva komponenten som färgöversätter hela vägen från det enorma PPRGB ner till skärmens RGB. Detta blir sällan rätt.
Översättningen som LR sedan gör (vid "export") ner till det man oftast väljer - AdobeRGB eller sRGB - görs inte riktigt på samma sätt, utan är en smartare och betydligt mer "perceptual" omvandling. Resultatet av denna smartare ner-omvandling är ju sedan en betydligt lättare källa för systemet att översätta till skärmRGB... > preview och resultat ser inte likadana ut.
"Problemet" blir mindre ju större gamut din skärm har (eftersom översättningen systemet måste göra från PPRGB>skärm då är ett mindre steg).
Jag skickar en blänkare här även om det är fel plats... Men pga sjukdom i familjen så behövs säljas saker ..Och helst så snart det går.. Så hoppas jag blir förlåten för jag skriver här ..
Men gör det då alla här vet jag är ingen fejksäljare samt någon kan göra en hyfsat bra affär ..Och då kanske ev en snabb sådan.
Om någon vill köpa min A550 inklusive 18-55 sam kitzoom .. Samt Tamron 17-50 f2,8 för 9000 kr inklusive två 4 gb minneskort så hör av er snarast.. Sakerna är snudd nya samt oanvända som ni vet..
Och blir det affär i ett paket så kan Sony 70-300 G SSM tele --- tamron --- samt A550 säljas för 14000 i paket....
Dvs 5500 + 5500 + 3000 = 14000... Minneskorten hänger med.. Allt är också komplett..Embalage osv...