Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Tror att mayro menade att A5xx inte har någon 2.8 sensor. Vilket då gör att det är ännu mer imponerande iochmed skärpdjupet vid 2.8. Låter lovande för nästa set kameror (hoppas bara att de behåller sökaren på A7xxx och A8xx och A9xx). Om jag förstog rätt så var A900/850 de första med feedback på AF signalen eller har jag allt om bakfoten. Men där behöver man ju mikro justering ? Har A550 feedback. Detta skulle om jag förstår det rätt i att det tar lite längre tid att focusera. Eller den är kanske bortkopplad i flerbildsläge. Har du provat det Mayro.

Jag pratade med en del Zieger-tekniker när A700 lanserades och de hävdade just att en av de nya sakerna i A700 var just AF med återkoppling (men vad hjälpte det, det finns mängder av klagomål på felfokuserande A700:eek:r trots det). Det var som ni säger A900 som var första modellen de verkligen fick till det i. Det kan vi som har A5xx vara glada åt för som det ofta visat sig med Sony har den teknik de tagit fram i de mer avancerade modellerna förr eller senare sipprat nedåt i sortimentet.
 
Min A700 byttes "slider unit" ut i till nån nyare modifierad typ tydligen som senare A700ór fick ..... Och efter det fokuserade den riktigt bra.. Dom tidigare A700órna hade ju en "sämre" sådan mojäng tydligen...

Så jag tror dina klagomål om fokus med A700 kanske kan härröra från en tidig model?
 
Tror att mayro menade att A5xx inte har någon 2.8 sensor. Vilket då gör att det är ännu mer imponerande iochmed skärpdjupet vid 2.8. Låter lovande för nästa set kameror (hoppas bara att de behåller sökaren på A7xxx och A8xx och A9xx). Om jag förstog rätt så var A900/850 de första med feedback på AF signalen eller har jag allt om bakfoten. Men där behöver man ju mikro justering ? Har A550 feedback. Detta skulle om jag förstår det rätt i att det tar lite längre tid att focusera. Eller den är kanske bortkopplad i flerbildsläge. Har du provat det Mayro.

Feedback hjälper ju inte om AF-en är felaktigt kalibrerad. Kameran kollar då bara en gång till om fokus hamnade på det felaktiga avståndet som kameran hade "tänkt".

Det finns mikrojustering i A900/850. Behovet av den är däremot lägre än i de äldre modellerna.
 
Feedback hjälper ju inte om AF-en är felaktigt kalibrerad. Kameran kollar då bara en gång till om fokus hamnade på det felaktiga avståndet som kameran hade "tänkt".

Det finns mikrojustering i A900/850. Behovet av den är däremot lägre än i de äldre modellerna.

Men om jag förstog rätt menar Mayro att hans innan felfocuserade objektiv nu inte är det. Eller är det kanske kamra/objektiv kombinationen.
Jag hade en felfocuserande A100 märkte det dock ej fören jag fick ett objetiv med stor bländar öppning- Den fixade de till i Ungern :) (gratis trotts 1>1 år gammal och köpt i USA TACK SONY)

Tycker min A700 fixar focus bra och snabbt speciellt med objektiv med stor bländar öppning.
 
Men om jag förstog rätt menar Mayro att hans innan felfocuserade objektiv nu inte är det. Eller är det kanske kamra/objektiv kombinationen.
Jag hade en felfocuserande A100 märkte det dock ej fören jag fick ett objetiv med stor bländar öppning- Den fixade de till i Ungern :) (gratis trotts 1>1 år gammal och köpt i USA TACK SONY)

Tycker min A700 fixar focus bra och snabbt speciellt med objektiv med stor bländar öppning.

Det är flera som sagt att de fått korrekt fokus efter att de skaffat A5x0 och då kan exemplena varit att det ena hade tidigare bakfokus och det andra framfokus. Hur en mer korrekt kalibrering kan fixa sån't vet inte jag, men det är bra att AF-precisionsproblematiken verkar vara löst även på mellanklasshusen.

Min A200 hade en AF-punkt, den längst ner till vänster som var kalibrerad rätt. De andra punkterna fick man en hel del bakfokus på. Det var säkert inom felmarginalen på en kitzoom med 5.6, men en fast med 1.8 gick inge bra.
 
Ja och nej skulle jag svara..

Ja pga det programmet kan fixa rätt bra raw framkallande.. Samt för dessa superskoj HDR funktion programmet bjuder på...


Nej pga jag inte anser det ensamt kunna greja allt man vill göra med en bild.. Men detta sagt därför jag har så svårt att förstå bildprogram redan på Svenska. Och på Engelska.. Ja då blir det än svårare... Men har man råd så skulle jag skaffa programet. Men det får som sagt ändå kompleteras med Elements anser jag för kunna göra vissa saker såsom selektiva ändringar osv av ditt datt med Elements områdesval man kan göra.. Så man tex endast brusreduserar där det behövs och inte hela bilden.. Ofta är det ju långt ifrån överallt brusredusering behövs.. Eller färgändringar på selektiva områden osv.. Där är då Elements suveränt bra...


Så därmed sagt.. Ja. Men det behövs flera program för skapa den klara bilden..

Nej. Om man bara söker ett program för greja allt.. Där räcker det med Elements egentligen...


Jag själv labbar med Acd see lite.... Elements 7. Sonys program ibland.. Och förminskar samt sätter dit ram med gratisprogramet ""faststone photo resizer"". Där jag också gör sista uppskärpningen samt småfix för kompensera färger mm som ändras (sabbas) vid förminskandet för sedan webbvisa...

""Faststone"" rekomenderas varmt för användande som förminskare samt småfixare.... Sabbar minst utav dom program jag testat. Samt enormt enkelt att använda dessutom..

Men troligen sabbar jag kanske mina bilder rätt hårt ur fotoperspektiv med så många öppnanden samt stänganden av bilder jag gör.. men jag kan ju bara fixa som jag vill på detta självlärda sätt.. jag skulle behöva gå en kurs hur man skall göra för framkalla. Fast sådana finns ju inte här vad jag vet tyvärr där jag bor..
 
Jag bara lovar och lovar... :) Men om en LITEN stund Tobbe ska du få en uppdaterad rå-konvertering i ACDSee som smiskar DxO-omvandlaren ganska ordentligt...
 
Nu vart jag ju nyfiken.... Så tro inte jag låter dig glömma ...




Edit
Nu har det gått en "liten" stund... :)
 
Senast ändrad:
Och nu har det gått ytterligare en "liten stund" till...... :)


Men får hoppa på en annan fråga då.. Enligt mätningarna på dxo mark så finns där mätresultat i raw..

Men.

Vad sker med dom värdena då man tar med HDR funktionen som iofs är Jpeg.? Torde inte värdena bli rätt klart bättre/högre om man mätt upp en sådan bild under gynnsamma förhållanden ? Skriver gynnsamma så eleminerar jag variationen "det beror på" lite.. :)

Dessa saker har jag inte sett något resonemang alls om någonstans.. Så får väl ta upp detta här och hoppas någon kunnig om sådant kan ge sin syn på denna fråga...
Kanske till och med kan någon kunnig ge sig på en subjektiv tanke på hur "mycket" som en mätning utav en vanlig bild samt en HDR bild kan tänkas bli..

Nu förstår jag (tror jag) att det skiljer också berode på hur stora steg man tar i sin HDR bild... Men för enkelhetens skull börjar vi vid lite generellt frågande enbart..
 
Nåja, sätt "liten stund" i en lite mer relativ åskådning... :)
Vi arbetar fortfarande med brusreducering och färghantering, men om du vill kan du få se lite vad en icke-färghanterad icke brusreducerad bild kan ta fram ur ganska välkända bildexempel...

Den fiolspelande mannen har snart inte mer att avslöja, så jag tog med en 200% NearestNeighbour inzoomning på två av tygstyckena. Man kan räkna trådar, vilket jag faktiskt inte sett så manga andra omvandlarpriciper klara av.

En nackdel som vi måste lösa är att omvandlingsprincipen blir väldigt känslig för CA, minsta färgkant tas fram obönhörligen. Jag arbetar på en automatisk korrigering, men kommer inte under 5s hur jag än gör algoritmerna.

Vi använder just nu olika principer för framkallningen av hög-ISO bilder och bilder som dessa ganska enkla, brusfria bilder som i dessa exempel - kanske något som kan sorteras bort lite längre in framåt våren.

HDR-montage med olika exponering av tre bilder ger ganska exakt det ökade omfång som "steget" ger. Sätter man +/- 1Ev som steg vinner man 2Ev DR (med vissa förluster, men också plus en genomsnittsvinst på 1/√3 - säg 2.2-2.4Ev).
 

Bilagor

  • Fiddler.jpg
    Fiddler.jpg
    90.4 KB · Visningar: 234
  • Weave.jpg
    Weave.jpg
    97.6 KB · Visningar: 227
Sysslar du alltså med program för framkallande på Acdsee om jag fattar detta rätt..?

Om det är så .. Ja då är det skoj.. Därför maken till justeringsmöjligheter i ljus samt färger.. Där är programmet helt enkelt oslaget av dom jag provat..

HDR-montage med olika exponering av tre bilder ger ganska exakt det ökade omfång som "steget" ger. Sätter man +/- 1Ev som steg vinner man 2Ev DR (med vissa förluster, men också plus en genomsnittsvinst på 1/√3 - säg 2.2-2.4Ev).

Detta var för svår "Svenska" för mig att förstå..
 
Senast ändrad:
Bruset i skuggorna kommer från den ljusaste bilden (överexponeringen), högdagrarna kommer från den mörkaste bilden (underexponeringen). Där vinner man (nästan) lika mycket DR som man ställt in "steget" i flerexponeringen på +/-1Ev blir ju 2Ev steg totalt. Sen vinner man ytterligare lite på att man tar genomsnittet av tre bilder i mellantonerna.
 
Och för jag skall förstå hur mycket det hade betytt i siffror typ som Dxo mark benämner det??

Och givetvis talar jag bara om generellt typ.. Så inget vetenskapligt exakt...

Du kan ju utgå från tex deras mätsiffror och ge en hypotetisk "tro" ungefär.. Bara så man kan se liiite av hur samt vad en sådan funktion kan bidra..


För övrigt är filtbilden "snygg" som sjutton... Fast jag vet ju inte vad orginalet är.. Eller värden som gäller iso tex.. Inte kamera du tog heller...
 
Vi är nog flera i kön ;), har du "avslöjat" lite så får du nog allt ge oss lite (eller ganska mycket för att vara exakt) till :)
 
Ja en raw konverterare som lirar med Sony´s kameror kan jag snudd garantera skulle bli en "superhit" överallt.. Därför den som kommer med en sådan först med riktig anpassning till Sony... samt får uppmärksamhet om den vilket med nätet går rätt fort lär få sälja massor med program rätt garanterat.. Det är troligen en utav dom mest eftersökta saker som man söker som sonyägare.....

Och marknaden idag är nog minst sagt stor.. Varenda Sonyägare som fotar raw tror jag skulle direkt investera i ett dedikerat sådant program..
 
:-/ ACDSee använder en DCRaw-variant som motor i sin råkonvertering, och DCraw är ett öppet program som lätt kan modifieras - man kan byta ut/ersätta/lägga till programkod ganska lätt (även om herr Coffin är ganska omständig/slumpmässig i sitt programmeringssätt - orginalkoden är inte helt lätt att förstå sig på...).

Jag, E.Martinec och ett par till har länge arbetat på ett mer teoretiskt sätt angående vad man kan göra för att utveckla de interpoleringsalgoritmer som finns tillgängliga idag. Vissa kameror "trivs" bättre med vissa typer av algoritmer beroende på vilken färgfiltrering och vilka brusegenskaper och AA-filter tillverkaren valt.

Allt i ACDSee styrs från ett par XML-filer som berättar för DCraw vad det ska göra med filerna som ACDSee (moderprogrammet) skickar för "behandling", och detta kan man utnyttja för att styra ACDSee till att använda olika saker till olika kameror och olika ISO-tal.

Jag har vidareutvecklat ett antal algoritmer som är bättre än allt som finns på marknaden - men de är så långsamma att de är omöjliga att använda i en kommersiell produkt. Just nu tittar vi på lite mer praktiska lösningar, målet är att hålla sig under 10s per bild i exporteringen. Det som verkar bäst för Sony-kamerorna på högre ISO är som tur är en av de allra enklaste algoritmerna - färgareaestimering.
 
Grymt intressant! Om jag förstår dig rätt jobbar ni i gruppen med en "generell fast specifik" framkallare, och med just ACDSee har ni möjligheten att stoppa in er produkt för att utnyttja gränssnitt och övriga funktioner som följer med programmet??

Väldig OT men otroligt intressant och lärorikt (som alltid när du bidrar med din kunskap).

Har du någon variant för Mac, dvs om ni får till så att den kan bli en kommersiell produkt, finns det andra program som kan köra er framkallare och i mitt fall för Mac??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.