Annons

Sony A500 och A550 lanserade

ahhhhh.. Kan det vara svaret på att jag "tycker mig" få ofta "bättre" bilder med live view än med sökaren?

Asså.. Jag har "tyckt" så ända sedan jag startade använda A550.. Men har bara tänkt att det är inbillning... Fantasier...Och sedan fotat på med sökaren som huvudsökare. Och live view som hjälp då det är svårt med sökaren pga vinklar osv...

Hade tänkt att fråga förut om nån fler "tyckt sig" se detsamma.. Men tänkte som sagt att detta verkade larvigt..

Men faktum är att jag tog idag tex en bild utav vår katt utanför.. Och reagerade som sagt så sent som idag på att kvaliteten vart bättre med live view mot förra gången då jag tog en bild under typ "samma förhållanden" fast med sökaren som inte alls har "samma kvalitet i exponering på den bilden.... Här är den bilden jag nämner som togs med live view idag...Och ungarna kom och sa att Felix ser exakt ut som han gör live ...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1959419&target=_blank

Läbbigt sådant här då man "tycker sig" se skillnader och inte riktigt ändå vara säker...

Snudd man skulle vara tvungen att ställa kameran på stativ och låsa den så det blir exakt lika och sedan fota med live view och sedan sökaren och se om där verkligen är skillnad eller ej... Men har inte tid med detta under närmaste tiden tyvärr...
 
Sån här läsning gör ju att man nästan vill "byta ner sig" från A700:an. Det låter nästan för bra för att vara sant :)

Det som gjorde mig rädd däremot var att man inte kunde exponeringskompensera blixten skild från bakgrundskompen. Det utnyttjar jag rätt ofta. Man har väl inte bantat bort slow resp rear-sync också?

Byta ner sig och byta ner sig. Säg så här. Det finns ergonomiska skäl att välja en A700 om man gillar större kamerahus. Jag gör inte det utan skulle helst vilja att min A550 var stor som en A350 men hade samma funktioner som den har. A700 har DMF (Direct Manual Focus, vilket är det som jag saknar mest. Ihop med Live View hade den funktionen fått en dimension till). Den är mer vädertätad (vilket jag också skulle gillat om A550 var) och mer välbyggd, MEN ...den saknar både snabb Live View och Live View med hög manuell precision (MF Check Live View). Den har klart sämre AF (vilket är en dealbreaker bara det för min del) och A550 har lite snabbare seriebildtagningshastighet. Den saknar HDR och inte minst har den sämre hög ISO-prestanda. A700 har ingen face detection och ingen smile shutter, funktioner som en del föräldrar kommer älska som företrädesvis försöker ta bra bilder på småbarn som likt oljade blixtar gör 5 meter på under 2 hundradelssekunder. A700 är vidare en flera år gammal konstruktion (hur bra den faktiskt än är) och det har runnit mycket vatten under broarna sedan den släpptes. Men har man väntat så här länge varför inte vänta på A7xx? Har man vant sig vid en A700 är man väl van att släpa på ett onödigt stort kamerahus.
 
Senast ändrad:
ahhhhh.. Kan det vara svaret på att jag "tycker mig" få ofta "bättre" bilder med live view än med sökaren?

Asså.. Jag har "tyckt" så ända sedan jag startade använda A550.. Men har bara tänkt att det är inbillning... Fantasier...Och sedan fotat på med sökaren som huvudsökare. Och live view som hjälp då det är svårt med sökaren pga vinklar osv...

Hade tänkt att fråga förut om nån fler "tyckt sig" se detsamma.. Men tänkte som sagt att detta verkade larvigt..

Men faktum är att jag tog idag tex en bild utav vår katt utanför.. Och reagerade som sagt så sent som idag på att kvaliteten vart bättre med live view mot förra gången då jag tog en bild under typ "samma förhållanden" fast med sökaren som inte alls har "samma kvalitet i exponering på den bilden.... Här är den bilden jag nämner som togs med live view idag...Och ungarna kom och sa att Felix ser exakt ut som han gör live ...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1959419&target=_blank

Läbbigt sådant här då man "tycker sig" se skillnader och inte riktigt ändå vara säker...

Snudd man skulle vara tvungen att ställa kameran på stativ och låsa den så det blir exakt lika och sedan fota med live view och sedan sökaren och se om där verkligen är skillnad eller ej... Men har inte tid med detta under närmaste tiden tyvärr...

Kan det inte vara minst två saker vi pratar om här Tobbe och kanske tre. Dels det Göran refererar till som även Gary Friedman tagit upp att mätningen upplevs bättre i MF Live View (detta gäller alltså inte snabb Live View precis som Göran skrivit och redogjort för på ett sätt som verkar helt logiskt). Sen handlar det om möjligheten att ta bilden på rörliga föremål med face detection som gör att kameran när det hittar ett ansikte låser fokus automatiskt på närmaste fokuspunkt och om jag får tro Friedman även styr exponeringsmätningen med hjälp av ansiktet det fokuserat på. En tredje faktor är att man faktiskt har bättre möjlighet till ett bättre samspel med levande motiv med LV vare sig det gäller barn, hundar eller andra djur.
 
Ingen aning Sten Åke.. Men kul det dyker upp fler saker runt dessa A550 att reda ut... :)


Angående fokusering.. Jag har tagit några bilder som iofs inte blivit några superbilder.. Utan rena skiten egentligen.. Men detta pga min oerfarenhet av fota fåglar och då upp mot ljusa himlar osv... Jag vet fasiken inte hur man gör egentligen alls...Men bilder är det som ändå indikerar att fokuseringen är rätt ok.. Fåglar inne i buskar där man har grenar och sådant här o där överallt,, där A700 snudd med garanti inte hittade fokus för den sökte fel på grenar som var där.. .. Ja med A550.. Hittar man bara en liten ynka punkt som fågeln inte är täckt så nog finner fokuset pippin allt..

Detta är en sak som är rätt tydlig faktiskt anser jag i skillnad.... Döm inte bilden nu. Jag vet den är skit.. Men det jag hoppas på är att visa vad jag menar bara..

Den lilla pippin sitter bakom grenar.. Och ändå finner kameran den lilla gula fläcken där på sidan utav pippin ..Och det är med max inzoom 200mm
 

Bilagor

  • DSC00222  storkopiera.jpg
    DSC00222 storkopiera.jpg
    43.3 KB · Visningar: 223
  • DSC00222 kopiera.jpg
    DSC00222 kopiera.jpg
    20 KB · Visningar: 231
Eller.. Fast denna gång inte lika gömd bakom grenar iofs...Så kanske inte sååå bra exempel direkt..
 

Bilagor

  • DSC00279  stor.jpg
    DSC00279 stor.jpg
    38.6 KB · Visningar: 227
  • DSC00279.jpg
    DSC00279.jpg
    24.6 KB · Visningar: 225
Eller här då det iofs är vår katt som smyger där och försöker spela oskyldig fågelspanare och sabba mina försök att fota fåglar och lära mig...

Men oavsett det är katten så är han bakom massa grenar som jag vet brukar krångla som sjutton förr.. Men som nu fungerar bara det finns en liten glipa att sätta fokus i.. Då sitter det...
 

Bilagor

  • DSC00255 stor.jpg
    DSC00255 stor.jpg
    32.9 KB · Visningar: 391
  • DSC00255.jpg
    DSC00255.jpg
    30 KB · Visningar: 391
Ja.. En till då av mina små försöksbilder ifrån buskarna.. kanske inte heller den bästa för visa fokusering med. Alla kameror grejar ju detta mer eller mindre enkelt eller svårt.. A550 tillhör den som gör detta enkelt får man säga... Men ändå så är ju bilderna för förklara typ av situation där jag märkt skillnad i säkerhet att finna rätt på det man vill ha i fokus... Så hoppas dom visar i bild vad jag menar i alla fall..
 

Bilagor

  • DSC00273_stor.jpg
    DSC00273_stor.jpg
    35.8 KB · Visningar: 389
  • DSC00273_DxO_raw.jpg
    DSC00273_DxO_raw.jpg
    23.3 KB · Visningar: 388
Visa bilder på TV

Fokuseringen är bra även under lite svåra förhållanden och inte minst då i mörker. Skulle den mot förmodan inte låsa så räcker det ibland att gå upp ett ISO-steg har jag märkt. Lite lustigt att den inte låst på några grenar i dina exempel.

Nu till en lite annan fråga:
Jag kopplade en HDMI-kabel mellan A550 och min TV och kollade på nytagna bilder. Har en gammal laptop och ingen utgång som passar min TV. Så då kopierade jag in ett gäng bilder på kortet som jag faktiskt hade efterbehandlat i Lightroom och sedan försökte jag kolla på dessa med kameran ansluten till TV:n, men se det gick inte. "Bilden kan ej visas"-felmeddelande typ. Efter LR påverkat bilderna känns kameran tydligen inte vid dem, så jag får väl fixa en annan lösning.

Någon som vet vad haken är?
 
Omskalningen ner till TV-upplösning är begränsad till vissa specifika förutsättningar/skalor för att det ska gå så snabbt som möjligt i kamerans DSP-del. Antagligen sker alla skalningar med föruträknade LUT-tabeller för interpoleringen så att kameran ska slippa räkna på varenda pixelplacering - det går fortare att slå upp nåt än att räkna ut det i dessa sammanhang.
Har LR-kopiorna exakt samma bild-dimensioner som kamerans egna jpg?
Om detta är fallet är kameran "lat" och kollar bara så att det är en av de filtyper som den själv "tillverkat" (i stället för att kolla bild-dimensionerna) för att vara säker på att skalningarna ska fungera.
 
Omskalningen ner till TV-upplösning är begränsad till vissa specifika förutsättningar/skalor för att det ska gå så snabbt som möjligt i kamerans DSP-del. Antagligen sker alla skalningar med föruträknade LUT-tabeller för interpoleringen så att kameran ska slippa räkna på varenda pixelplacering - det går fortare att slå upp nåt än att räkna ut det i dessa sammanhang.
Har LR-kopiorna exakt samma bild-dimensioner som kamerans egna jpg?
Om detta är fallet är kameran "lat" och kollar bara så att det är en av de filtyper som den själv "tillverkat" (i stället för att kolla bild-dimensionerna) för att vara säker på att skalningarna ska fungera.

Bilderna är bara efterbehandlade marginellt och sedan exporterade i 100% för att jag inte ska få något större kvalitetstapp. Efter det inkopierade i kortets bildmapp. Kan det vara något XMP-metadata i filen som kameran kollar? LR skriver väl säkert in en del märkning också.
 
Lite lustigt att den inte låst på några grenar i dina exempel.

Det gör den givetvis om grenar hamnar där kameran söker.. Men skillnaden med A550 är att den trotts massa grenar grejar att med ofta/oftare förekommande fall kan hitta den lilla glugg som behövs för få fokus att finna den sak man villha fokus på via autofokus.. .. Här är också skälet jag personligen inte saknar knappen så mycket för koppla fri af som A700 hade.. Den har liksom inte direkt så ofta behov utav helt enkelt..

Men detta sagt utan gjort någon vetenskapligare test/jämförelse.... Utan detta är sagt utifrån att jag tycker nu det är skoj att försöka fota småfåglarna i buskarna vilket jag förut tyckt varit enbart jobbigt då man ändå misslyckas för ofta...Och manuellt af jagande är ointresant därför jag skulle med min syn numera behöva en 24" bildskärm för ens se om fokus ligger rätt eller inte med manuellt.. Så jag får förlita mig på tekniken att den gör rätt..Och det är skönt den relativt sett då ofta gör just "rätt".. :) :)
 
Grymt imponerad, antar att det var ditt Tamron 70-200/2.8?? Var det på centralspotten som du låste AF, vad det på 2.8 som du körde, dvs utnyttjade du finessen med 2.8 korslagd sensor.

Imponerad, blir intressant med nästkommande versioner, speciellt med detta resultat och A900 af precision :)
 
Tamron 70-200 f2,8 .......Spot samt olika F värden.. Men inget f2,8 har jag för mig..

Däremot i denna bild då jag skulle försöka få katten där han sitter för förstöra mitt fotande är det f2,8... Fast med Tamron 17-50... Ozzy kommer alltid så fort jag försöker fota och sabbar..

Tyvärr så är väl kanske inte katten så synlig där.. Fick ju söka fokus på grenen under där han satt . I den lilla gluggen där.. Men man ser i cropbilden att grenarna framför samt bakom är suddiga.. Så fokus sitter vad jag förstår rätt hyfsat.....
 

Bilagor

  • DSC00365.jpg
    DSC00365.jpg
    36.9 KB · Visningar: 367
  • DSC00365 tif.jpg
    DSC00365 tif.jpg
    37.2 KB · Visningar: 363
Grymt imponerad, antar att det var ditt Tamron 70-200/2.8?? Var det på centralspotten som du låste AF, vad det på 2.8 som du körde, dvs utnyttjade du finessen med 2.8 korslagd sensor.

Imponerad, blir intressant med nästkommande versioner, speciellt med detta resultat och A900 af precision :)

Kameror fokuserar alltid på största bländaren (minsta f-tal).
Dvs har objektivet f2.8 så är det där AF sker sen bländare den ner vid bildtagning.
 
Grymt imponerad, antar att det var ditt Tamron 70-200/2.8?? Var det på centralspotten som du låste AF, vad det på 2.8 som du körde, dvs utnyttjade du finessen med 2.8 korslagd sensor.

Imponerad, blir intressant med nästkommande versioner, speciellt med detta resultat och A900 af precision :)


En sak är då säker tror jag. Det är att efterträdaren till A700 lär bli en grym kamera OM Sony hajar att stoppa in A550 funktionerna i den efterträdaren...
 
ahhhhh.. Kan det vara svaret på att jag "tycker mig" få ofta "bättre" bilder med live view än med sökaren?

Asså.. Jag har "tyckt" så ända sedan jag startade använda A550.. Men har bara tänkt att det är inbillning... Fantasier...Och sedan fotat på med sökaren som huvudsökare. Och live view som hjälp då det är svårt med sökaren pga vinklar osv...

Hade tänkt att fråga förut om nån fler "tyckt sig" se detsamma.. Men tänkte som sagt att detta verkade larvigt..

Men faktum är att jag tog idag tex en bild utav vår katt utanför.. Och reagerade som sagt så sent som idag på att kvaliteten vart bättre med live view mot förra gången då jag tog en bild under typ "samma förhållanden" fast med sökaren som inte alls har "samma kvalitet i exponering på den bilden.... Här är den bilden jag nämner som togs med live view idag...Och ungarna kom och sa att Felix ser exakt ut som han gör live ...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1959419&target=_blank

Läbbigt sådant här då man "tycker sig" se skillnader och inte riktigt ändå vara säker...

Snudd man skulle vara tvungen att ställa kameran på stativ och låsa den så det blir exakt lika och sedan fota med live view och sedan sökaren och se om där verkligen är skillnad eller ej... Men har inte tid med detta under närmaste tiden tyvärr...

Vilken skarp och fin bild, en fin katt dessutom.
 
Grymt imponerad, antar att det var ditt Tamron 70-200/2.8?? Var det på centralspotten som du låste AF, vad det på 2.8 som du körde, dvs utnyttjade du finessen med 2.8 korslagd sensor.

Imponerad, blir intressant med nästkommande versioner, speciellt med detta resultat och A900 af precision :)

Tror att mayro menade att A5xx inte har någon 2.8 sensor. Vilket då gör att det är ännu mer imponerande iochmed skärpdjupet vid 2.8. Låter lovande för nästa set kameror (hoppas bara att de behåller sökaren på A7xxx och A8xx och A9xx). Om jag förstog rätt så var A900/850 de första med feedback på AF signalen eller har jag allt om bakfoten. Men där behöver man ju mikro justering ? Har A550 feedback. Detta skulle om jag förstår det rätt i att det tar lite längre tid att focusera. Eller den är kanske bortkopplad i flerbildsläge. Har du provat det Mayro.
 
Jag har nu fotat lite hifi i Sthlm i helgen.... Allt för hand samt utan blixt.. Och jag kan lätt säga att Sony A550 grym..

Vikken fotomaskin det är..Man bara knallar omkring och tar lite bilder som en jäkla turist .. Klick klick klick...

Var bara tvungen att även testa en högisobild för att se hur detta skulle gå om man tänker sig en helhetsbild och inte skall krypa runt i pixlar.. Givetvis blir det inte perfekt. Men om inget annat går att använda så får man i alla fall en bild..

Jag la in bilden på hemmabio där den går att se i lite större bild än den lilla som går att se här....Scrolla ner på sidan i länken so kommer bilden från mässan.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=241262&st=600&start=600

Make = SONY
Model = DSLR-A550
Exposure Time = 1/400"
F Number = F4
ISO Speed Ratings = 12800
 

Bilagor

  • DSC00521_DxO_raw.jpg
    DSC00521_DxO_raw.jpg
    23.3 KB · Visningar: 242
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.