Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Tittat och hålt i en A550 idag, verkligen fin skärm på den men nog tror jag att jag klarar mig utan den till de priset. Sökaren är också verkligen bra men det tyckte jag den var på A500 också.
A5xx sökare är mycket bättre än vad jag är van vid i min KM 5D, klarare bild och högre kontrast, det syns verkligen att sony har antireflexbehandlat sökaren, något som KM 5D helt verkar sakna.
...
A500 och A550 har exakt samma optiska sökare. A450:s sökare är en aning större. Som du såg har A550 en 3" utvinklingsbar högupplösande skärm (921600 px), medan A500 har en 2,7" skärm med mera traditionella 230400 px (personligen anser jag att A550:s fantastiska skärm absolut är värd det extra priset).
 
...
vad jag kan se så verkar AF:en vara lika som den i gamla A350 som till och med var något snabbare, vår gode Jon van Der Grift var nöjd med den AF:en
Förmodar att detta bara är ett antagande, eller var har du sett detta, att A500/A550 skulle ha samma AF-system som A350?

Min användning av A550 pekar tvärtom på att dess AF ger klart större procent av rätt fokuserade bilder än vad min A200 har gjort (och den ska ju ha samma AF som A300/A350). DESSUTOM är backfocus/frontfocus-problemen jag hittills haft med några av mina gamla Minolta-objektiv plötsligt borta! Jag vågar knappt tro riktigt på det jag ser, men det verkar faktiskt som att Sony i all tysthet har gjort ett genombrott här, och hittat en lösning på det problem som alla AF-användare hittills lidit av, oavsett märke.
 
Förmodar att detta bara är ett antagande, eller var har du sett detta, att A500/A550 skulle ha samma AF-system som A350?

Min användning av A550 pekar tvärtom på att dess AF ger klart större procent av rätt fokuserade bilder än vad min A200 har gjort (och den ska ju ha samma AF som A300/A350). DESSUTOM är backfocus/frontfocus-problemen jag hittills haft med några av mina gamla Minolta-objektiv plötsligt borta! Jag vågar knappt tro riktigt på det jag ser, men det verkar faktiskt som att Sony i all tysthet har gjort ett genombrott här, och hittat en lösning på det problem som alla AF-användare hittills lidit av, oavsett märke.

Bara bra om förbättring skett, tror det var Foto nu i hastigheten som nämde att det verkade samma som tidigare modeller, kan ju ha menat A380, 9st sensorer med en korsformad, har dom väl haft en tid nu, min gamla KM5D (5år) är uppmätt under 0,4 sek vid tre olika brännvidder, har alldrig upplevt den som långsam, om inte motivet rör sig för fort, då tappar man den lätt från mittpunkten. då får man chansa lite, man har ju råd med att slösa bilder nu för tiden.
 
A500 och A550 har exakt samma optiska sökare. A450:s sökare är en aning större. Som du såg har A550 en 3" utvinklingsbar högupplösande skärm (921600 px), medan A500 har en 2,7" skärm med mera traditionella 230400 px (personligen anser jag att A550:s fantastiska skärm absolut är värd det extra priset).

Bortsett från att den är snygg att titta på, skärmen på A550, har man nån praktisk nytta av den högre upplösningen?

Nu kanske vi alla använder våra kameror på olika sätt men jag kommer i alla fall att använda skärmen mest i liveview-läge med helt utsträckta armar, antingen kameran i mag-höjd eller ovanför huvudet, i övriga foto-positioner kommer jag att använda optiska-sökaren.

Frågan är ju då om jag kommer att se nån skillnad på skärmen när jag håller den på armlängds avstånd? Tyckte inte jag störde mig på pixlarna när jag provade en A500 på elgiganten. Tyvär har jag inte kunnat testa kamerorna brevid varandra för att se skillnaden.
 
Ja. Du kommer se skillnad..Samt även då inte bara ifråga om tydlighet. Utan även i ljusa situationer..Där A550 har mer synbarhet i skärmen... Och skärmen är ju en sak som skiljer. Mer som skiljer är ju även antal exponeringar i serie...
 
Och även för att granska skärpa vid ett taget foto så är en bra skärm bra.!
Samt vid inzoomningen vid manuell fokus.
 
Förmodar att detta bara är ett antagande, eller var har du sett detta, att A500/A550 skulle ha samma AF-system som A350?

Min användning av A550 pekar tvärtom på att dess AF ger klart större procent av rätt fokuserade bilder än vad min A200 har gjort (och den ska ju ha samma AF som A300/A350). DESSUTOM är backfocus/frontfocus-problemen jag hittills haft med några av mina gamla Minolta-objektiv plötsligt borta! Jag vågar knappt tro riktigt på det jag ser, men det verkar faktiskt som att Sony i all tysthet har gjort ett genombrott här, och hittat en lösning på det problem som alla AF-användare hittills lidit av, oavsett märke.

Även här är du och jag fullständigt i synk. Det stora är att alla felfokuserande objektiv man slitit sitt hår över helt plötsligt fungerar. Det lovade A700 men den AF-lösningen höll inte vad den lovade men det gör faktiskt A5xx-seriens. Äntligen har jag en kamera som jag faktiskt inte hittat speciellt mycket att reta upp mig på. T.o.m. jag är i balans och fullkomligt återkopplad och helt i harmoni med min AF. Det har aldrig hänt förr under de år jag haft DSLR:er. Jag tror att de äntligen fått till återkopplingen som den borde varit från första början. Vem behöver microjustering och justering överhuvudtaget då?
 
AF:ens absoluta nirvana?

Även här är du och jag fullständigt i synk. Det stora är att alla felfokuserande objektiv man slitit sitt hår över helt plötsligt fungerar. Det lovade A700 men den AF-lösningen höll inte vad den lovade men det gör faktiskt A5xx-seriens. Äntligen har jag en kamera som jag faktiskt inte hittat speciellt mycket att reta upp mig på. T.o.m. jag är i balans och fullkomligt återkopplad och helt i harmoni med min AF. Det har aldrig hänt förr under de år jag haft DSLR:er. Jag tror att de äntligen fått till återkopplingen som den borde varit från första början. Vem behöver microjustering och justering överhuvudtaget då?

Jag vill också uppnå AF harmonin :)
 
Även här är du och jag fullständigt i synk. Det stora är att alla felfokuserande objektiv man slitit sitt hår över helt plötsligt fungerar. Det lovade A700 men den AF-lösningen höll inte vad den lovade men det gör faktiskt A5xx-seriens. Äntligen har jag en kamera som jag faktiskt inte hittat speciellt mycket att reta upp mig på. T.o.m. jag är i balans och fullkomligt återkopplad och helt i harmoni med min AF. Det har aldrig hänt förr under de år jag haft DSLR:er. Jag tror att de äntligen fått till återkopplingen som den borde varit från första början. Vem behöver microjustering och justering överhuvudtaget då?

Men något förvirrad blir jag, det finns minst två problem, Canongänget beskriver justering av optik, MK2:an och 7D, Intervision justerar objektiven åt dom, här har jag inte fått uppfattningen att dom miklar med AF:en, något görs väl också med kameran i symboni med optiken, billigare äldre 6(Mp) har ju sällan fel med AF:en (förutom då debaclet med KM7D) Har dom på Sony förbättrat arbetssättet vid ihopmontering. Har inte hittat någonstans där sony nämner förbättring av AF-systemet, vilket i och för sig inte är ovanligt med sony dom säger inte så mycke.
 
Senast ändrad:
Även här är du och jag fullständigt i synk. Det stora är att alla felfokuserande objektiv man slitit sitt hår över helt plötsligt fungerar. Det lovade A700 men den AF-lösningen höll inte vad den lovade men det gör faktiskt A5xx-seriens. Äntligen har jag en kamera som jag faktiskt inte hittat speciellt mycket att reta upp mig på. T.o.m. jag är i balans och fullkomligt återkopplad och helt i harmoni med min AF. Det har aldrig hänt förr under de år jag haft DSLR:er. Jag tror att de äntligen fått till återkopplingen som den borde varit från första början. Vem behöver microjustering och justering överhuvudtaget då?

Sån här läsning gör ju att man nästan vill "byta ner sig" från A700:an. Det låter nästan för bra för att vara sant :)

Det som gjorde mig rädd däremot var att man inte kunde exponeringskompensera blixten skild från bakgrundskompen. Det utnyttjar jag rätt ofta. Man har väl inte bantat bort slow resp rear-sync också?
 
3 tums displayskydd passade inte A550:s 3 tumsskärm

Sonystyle-butiken anger att de nu har A450 i lager - hus, hus med kitnormalzoom samt hus med normal + telezoom. Huset listar de till 6.500 kr, de andra till 7.590 resp. 9.800 kr inkl. moms. Man bör dock vara medveten om att Sonys webbsidor tycks skötas av plattföt..., jag menar av platt-TV-försäljare. :)

Vare sig Cyber eller Scandinavian har några i lager ännu.

Var på Scandinavian i Stockholm igår för att klaga på att en 3 tums skyddsfilm jag köpt tidigare inte passade till min A550:s 3 tumsskärm. För att inte köpa grisen i säcken igen så hämtade säljaren en A550, så nog har de A550 hemma nu allt.

Konstigt annars att 3" inte passade. Jag fick en gratis (vilket var lite storsint) till en A700 istället och den funkar. Sony har f.ö. ännu inte sett till att de har de tjockare displayskydden i klarplats finns att köpa till A5xx som exv. finns till X300-modellerna. Lite svagt tycker jag.
 
Sån här läsning gör ju att man nästan vill "byta ner sig" från A700:an. Det låter nästan för bra för att vara sant :)

Det som gjorde mig rädd däremot var att man inte kunde exponeringskompensera blixten skild från bakgrundskompen. Det utnyttjar jag rätt ofta. Man har väl inte bantat bort slow resp rear-sync också?

Du menar vid mörkerfoto antar jag. Jag har inte testat det själv men jag läste ett avsnitt i Friedmans A550 E-book och det är jag rätt säker på att det funkar.
 
"byta ner sig" från A700:an.

Tjaaaaaeee..
Jag kan nog trotts A700 har en del fördelar med vissa saker (givetvis!) ändå inte säga att det är "att byta ner sig" att använda en A550.. Därför som helhet med fördelar/nackdelar så vetetusan om inte en A550 är en "duktigare" kamera än A700 trotts allt.. medans ingen av dom är i mina ögon sett "perfekt"..

Men en A700 med dess funktioner samt husbygge... Samt med A550 funktionerna samt dess prestanda..+ lite till då A7XX skall vara/bli en semi/pro ... DET !! är den kamera jag vill se från Sony.. Då jäklar blir jag en glad kameraspekulant.... Bäst dom sopar in en filmfunktion där bara så det blir tyst på filmpipet..Men för min del personligen spelar det ingen roll om det finns eller inte...
 
Sån här läsning gör ju att man nästan vill "byta ner sig" från A700:an. Det låter nästan för bra för att vara sant :)
...
Ja, jag vet inte om jag själv ännu riktigt vågar tro på det jag faktiskt upplever... Det kan väl inte bara handla om en massa tur plötsligt??? :)

Du kan högst sannolikt räkna med att A700:ans efterföljare kommer att ha allt det du gillar med A700:an plus de förbättringar av AF-algoritmerna mm som man genomfört i A500/A550-serien. Men den lär väl också komma att kosta minst dubbelt så mycket som dessa, kan man förmoda.


...
Det som gjorde mig rädd däremot var att man inte kunde exponeringskompensera blixten skild från bakgrundskompen. Det utnyttjar jag rätt ofta.
...
Så är det tyvärr. Å andra sidan kan man numera välja fritt mellan sRGB och AdobeRGB (tidigare var detta ihopkopplat med bildstilarna). Dessutom upplever jag att blixtautoexponeringen på A550 är betydligt träffsäkrare än den var på A200 (och ännu mer jämfört med D7D).


...
Man har väl inte bantat bort slow resp rear-sync också?
Nejdå, båda dessa funktioner är tillgängliga i A500/A550-serien.
 
Ljusmätaren i M-läge?

Jag har ibland tänkt att jag vill testa lite manuella objektiv, t,ex, ett spegel-tele, och om jag fattat rätt så måste man då på de nya Sony kamerorna använda M-läget för att kunna ta bilden.

Funkar ljusmätaren i M-läge med ett "vad-som-helst"-objektiv (utan el-kontakter alltså) monterat?

Och funkar MF check LV även med manuella objektiv?


Båda funktionerna kan ju va bra att ha tillsammans med manuella objektiv.
 
Någon av er duktiga läsare av Engelsk tex om foto som kan förklara för mig vad dom snackar om på slutet av inläggen på Dyxum i länken här.. Det är nått med mätning och sökare kontra live view.. Min Engelska är för dålig samt den där förbaskade dyslexin gör det än svårare fatta riktigt vad dom snackar om.. Men blir nyfiken.. Svenska är enklare....Så någon som kan läsa sista inläggen och orkar göra en förklarande text med förklaring så vore jag tacksam.. Det handlar om ansiktsigenkänning och mätning att göra. Men jag fattar det som att live view användningen gör en annan mätning än sökaren gör... Hua.. Kanske idiotförklaras jag nu.. Men jag fattar ju tyvärr inte vad dom menar.... Så fråga är ända vägen att gå för förstå..

http://www.dyxum.com/dforum/a-rebuttal-to-all-those-lukewarm-a550-reviews_topic56457_page2.html
 
Någon av er duktiga läsare av Engelsk tex om foto som kan förklara för mig vad dom snackar om på slutet av inläggen på Dyxum i länken här.. Det är nått med mätning och sökare kontra live view..
De diskuterar hur exponeringsmätningen skiljer mellan vanlig användning av sökaren och live view med bildsensorn.

När sökaren används sitter sensorn för exponeringsmätningen uppe i prismahuset och i en A350 är den sensorn uppdelad i 40 olika zoner. Beroende på vilken exponeringsmätningstyp man valt används endast en eller alla 40 zonerna.

När live view med bildsensorn används är spegeln uppe och sensorn med 40 zoner fungerar därmed inte. Därför används bildsensorn för exponeringsmätningen och denna mätning delar upp bildsensorn i 1200 zoner.

Dessa 1200 zoner är fler än de 1002 zoner som Nikon använder i sina proffskameror. Det spekuleras i att den utmärkta exponeringsmätningen i live view-läge är ett resultat av de 1200 zonerna jämfört med endast 40 zoner.

Ok?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.