Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Jag tror folk inte riktigt förstår pga dom tester folk läst hur bra kamera A550 verkligen är...

Testarna har igen lyckats superbra med att "döda" en synnerligen bra Sonyprodukt som dom gjort förr med dom alla så dom först efter deras tid sedan blir "erkända" för sina styrkor....

Jag kan nog enkelt säga att A550 är den bästa Sonykamera jag ägt.. A700 har en del fördelar.. Men i totalen blir även den omkörd ..

Asså bara hur A550 hanterar autovitbalansen vid blandljus inomhus kan få mig att le varje gång jag ser bilden... Det är inte ofta eller mycket man behöver peta i bilden inte...

Här tex i den lilla bilden jag lägger in.. Och rätt givet blir tv´n i bilden utbränd då den är så extremt mycket ljusare än belysningen är i övrigt...Medans ändå den grå tv´s färg syns på nederkanten. golv,, matta,, fotöljer osv osv är såsom dom ser ut .... Jag vet sådant kanske inte syns i dessa små bilder man kan visa här.. Men visar ändå bilden så man får ett hum om vad jag snackar om... Bilden är lite uppljusad samt lite vid förminskandet uppskärpt för det som förminskandet sabbar..

Tv. Micro med ljus sipprande ut bakom därför den är igång... Svag glödlampa ovan köksbordet med gul kåpa bakom där jag tar bilden.och en sådan där halogenlampa i hörnet i tv rummet.. Alla på svag belysning..Och hade ni sett bilden större hade ni sett speglats i tv rummets fönster ut bakom mig köksfönstrets belysta mittram samt snön utanför belyst via utelampan..

Och trotts detta blandljus så är ändå vår hund Milton där med sina färger på "rätt sätt".. Ja A550 är verkligen en duktig liten kamera... Givetvis är den inte perfekt. Men som helhet är den rent ut sagt grymt bra... Hade denna kamera hetat något mer "korrekt" namn som märke hade den högst troligt varit en storsäljare samt fått testarna att gå i spinn... Men nu heter den Sony A550 .. Och det är ingen fördel... Konstigt inte det står som "nackdel" där på slutet av tester detta att kameran har "fel namn" som märke. För det är nog egentligen utifrån testarnas sida högst troligt det största "felet" med Sony A550.. Dvs märkesnamnet... Den hade nog rätt garanterat varit en extremt mycket bättre kamera om den hetat xxxxx
 

Bilagor

  • DSC000671 _DxO kopiera.jpg
    DSC000671 _DxO kopiera.jpg
    19.1 KB · Visningar: 371
Senast ändrad:
A100 är nog den kamera som fått mest stryk av alla modeller, kameran var för övrigt ganska så välproppad med inställnings möjligheter, dom hade säkert kikat på KM7d som var mycket välfylld, greppet var bra, även hantering, bilderna vart skarpa och fina. Var väl endast bruset då, där modellen låg lite efter.

Men Sony Alpha är inte ensamma, Pentax, Oly, får också kämpa hårt. När Penatax 10D kom kunde man märka att den skakade om en del, där fanns användbara finesser av ny typ, som andra saknade. Pentax har en mycket respektingivande rykte, rent historiskt sett med några analoga mycket fina modeller, användes väl en hel del av vissa tidningsredaktioner.

Kontentan av i dag, är att som vi nämt så många gånger tidigare, att alla kamera modeller tar mycket bra bilder i dag. så vad måste man göra för att sticka ut, locka nya köpare, få blickarna att vända åt andra hållet. vad tusan är det som felar när 41 St handlare inte lagerför kameran. För bara en kort tid sedan såg jag en A700 med 16-105 optik på elgiganten, priset var 15990 Kr, man köper väl nästan en ny Canon 7D för det priset, finns väl 50D för 7500 Kr. 40D som var samtida med A700 köper ju folk för 4500 kr. Jag skall leta upp häcksaxa så skall jag klippa av den där jäkla svansen dom dammar taket med. Vänl.Bengt.
 
Hej ! I tidningen M3-Digital World fick A 550 bäst i test,i nya numret alltså ! Det var 5 kameror i den klassen som testades !
 
Kul, M3 är ju inte en liten tidskrift. Som vanligt dock i rubriksättningen:

"...det är därför hög tid att hitta den bästa...."

Bästa? för vem och varför? Vem betalade M3 för att säga detta?
Ska man leka den leken med andra får man stå ut med den själv... :)
 
Kul, M3 är ju inte en liten tidskrift. Som vanligt dock i rubriksättningen:

"...det är därför hög tid att hitta den bästa...."

Bästa? för vem och varför? Vem betalade M3 för att säga detta?
Ska man leka den leken med andra får man stå ut med den själv... :)

Jag för min del har inga problem att anse även denna "test" kass .... Testare skall inte utse vinnare anser jag... Dom skall vara "berättare"..
Återge hur grejerna fungerar med nyanser samt förklaringar... Inte vara några slags domare...

Och dessutom så var väl denna M3 "test" snudd värre än nått annat.. Inget alls som berättar varför dom anser som dom gör mer än några få rader med funktioner uppradat... Bedrövligt...
 
Det som är bra är ju att namnet lyfts fram i en större tidskrift, vilket kanske ger fler användare anledning att faktiskt "prova själv".

Kanske om tidningar lyft fram vissa speciella bitar av användandet? Jag menar, som specialinriktning "fågel", eller specialinriktning "naturbilder", eller "sport", eller "familjebilder"... Jag tror ni förstår vad jag menar. Man skulle ju då kunna väga in lite specialare som t.ex tillgängliga blixtar (familjebilder), tillgängliga telezoomar (sport), absolut färgåtergivning och upplösning (naturbilder) osv...

Att försöka träffa ALLA användare med ett kameratest börjar faktiskt kännas lite "gammalt"...

Några nyheter om 450 än? Jag menar tillgänglighet och sånt då...
 
Kul, M3 är ju inte en liten tidskrift. Som vanligt dock i rubriksättningen:

"...det är därför hög tid att hitta den bästa...."

Bästa? för vem och varför? Vem betalade M3 för att säga detta?
Ska man leka den leken med andra får man stå ut med den själv... :)

Bäste. Joakim. Du kan väl bjuda på att 550 vinner en test av 27. Kameran vänder sig till familjefotografen som vill ha något bättre än kompakten, priset borde dock vara något lägre. //Bengt.
 
Jag för min del har inga problem att anse även denna "test" kass .... Testare skall inte utse vinnare anser jag... Dom skall vara "berättare"..
Återge hur grejerna fungerar med nyanser samt förklaringar... Inte vara några slags domare...

Och dessutom så var väl denna M3 "test" snudd värre än nått annat.. Inget alls som berättar varför dom anser som dom gör mer än några få rader med funktioner uppradat... Bedrövligt...

Jag håller med dig/er att en test ska vara berättande,men ville bara säga till er Sony-användare att det faktiskt finns de som också lyfter fram Sony som det bra märke det är och inte bara skriver negativt som alla andra blaskor.Hoppas jag int startar ett "krig" här i forumet för att jag skrev inlägget om testen ! MVH.
 
Jag håller med dig/er att en test ska vara berättande,men ville bara säga till er Sony-användare att det faktiskt finns de som också lyfter fram Sony som det bra märke det är och inte bara skriver negativt som alla andra blaskor.Hoppas jag int startar ett "krig" här i forumet för att jag skrev inlägget om testen ! MVH.

Jonas så illa var inte testen, den var klart bättre än Kamera/bild när dom testar, som är mera inriktad på foto än vad M3 är, .Nikon D5000 hade bäst bildkvalitet skrev dom, och det stämmer väl, eller hur.
 
Vadå för? Denna site vi befinner oss på just nu visar ju allt annat än Sony nyheter på framsidan... Så varför skulle dom sälja annat än folk vet ens finns på Expert?..

Därför att det nästan alltid är bättre att veta vad saker beror på än att spekulera. Vi vet inte riktigt varför Expert kanske föredrar att sälja Pentax ganska smala utbud än Sonys bredd. Ett argument för att inte sälja Sony är ingen sanning men det är bättre än inget. Fler än då kan ge en viss kunskap.
 
Ironin gick visst förlorad där. Min poäng var att vem som än vinner ett "test" och oberoende av vilken motivering som används, så kommer det alltid finnas dom som inte håller med.
 
Kul, M3 är ju inte en liten tidskrift. Som vanligt dock i rubriksättningen:

"...det är därför hög tid att hitta den bästa...."

Bästa? för vem och varför? Vem betalade M3 för att säga detta?
Ska man leka den leken med andra får man stå ut med den själv... :)

Ja det måste man verkligen fråga sig och M3 ger ju i alla fall någon form av svar:

"Bästa produkt
Sony A550

Trots att den saknar filmläge vinner A550 titeln tack vare god ergonomi, smarta funktioner för nybörjaren och den snabba autofokusen i live view-läget.

Bästa köp
Sony A550
En dubbelseger för A550 som går att hitta för 7 500 kronor i butik vilket får ses som ett kap för en så kompetent kamera. Dock ska man tänka på att tillbehör och objektiv oftast är dyrare."

Sedan är väl M3 en av få "testare" som också lagt märke till hjälpsystem och pedagogiska displayer. Dessa borde väl vara ett plus i ett instegssegment.

Sen är det väl fråga om A550 är en ren nybörjar kamera - vad nu det är. Det finns en hel del att gå bort sig i om man anstränger sig även med en A550. Skala bara bort all automation så får vi se hur enkelt noviserna tycker det är. Det som annars skiljer A550 från en KM 7D som såldes som en semiprokamera för 4-5 år sedan, är väl främst två saker. I A550 finns en massa automatik som 7D saknade men vill man kan man vara hur manuell som helst för allt som är automatiskt kan ju överstyras om man vill. Den stora skillnaden är väl annars byggkvalitet och möjligheterna i 7D att lagra egna inställningar och lägga funktioner efter egen smak på rattar och iställningshjul. 7D är mycket mer konfigurerbar.

Men det är också så att A550 har mycket rikare möjligheter att exv. påverka kamerans JPEG-egenskaper än 7D någonsin haft och A550 har både DRO och HDR som 7D fullständigt saknar och en mycket bredare uppsättning bildstilar som dessutom kan konfigureras var och en (7D har bara en!). Så jag vet inte riktigt hur en ren instegskamera ser ut och det verkar som om begreppet varierar över tid. Borde den inte vara betydligt mer avskalad och mer "kompaktlik" i sitt gränssnitt. En kamera helt utan OVF kanske men med möjlighet att byta optik. Jag tycker inte det finns några väldigt tydliga markörer idag för vad en instegskamera egentligen är och hur den ska se ut, ändå talar vi alla om detta som om det fanns det.

Sony A100 jämfördes med semiprokamerorna från konkurrenterna när den kom. Idag ses A2xx Sonys absolut simplaste modellserie som den serie som är arvtagare till A100.

Det står f.ö. fullständigt klart att det var Sony som betalade M3! Någon jäkla ordning måste det väl ändå vara även på en kameramarknad Joakim! :)
 
Senast ändrad:
Insteg, pro, en märklig sak att där dom nämner nybörjarkamera, så är direktknapparna nästan borta, man blir tvungen att gräva i menyerna, detta verkar alltså vara en av flera saker som skiljer semipro från insteg. Man tycker att det skulle vara lättare med flera direktknappar och slippa flippra runt i menyerna, kan inte vara annat än kosnadsbesparingar, och så är dom fräcka att kalla det insteg. testarna är sällan konsekventa, verkar som humöret bestämmer i bland, hur dom lägger orden, jag då blir det att gräva i menyerna, nästa gång säger dom, med tanke på priset så får man gå in i menyerna. Stor skilnad hur orden väljs. vilka märken får det sista alternativet. A550 är också en mycket tjock kamera, skrev dom. ingen trevlig formulering, killen/flickan som smygläser i affären, kan rata kameran för den formuleringen. man kunde ha skrivit att kameran är ganska bred, den står stadigt på stenen, stubben, vid självporträtt. /Bengt.
 
Dom kunde helt enkelt skriva att "a550 har mycket bra grepp för sin klass/nivå vilket medför bra balans då tyngre objektiv är monterade"

Vilket är lärande för den som läser att ett bra grepp handlar om att kamerahuset faktiskt måste ha en viss storlek för skapa bra balans...

Men icke... Sådant lärande är onödigt anser dessa sk "proffs" då det gäller "samtala" med oerfarnare/nya kameraanvändare...
 
Insteg, pro, en märklig sak att där dom nämner nybörjarkamera, så är direktknapparna nästan borta, man blir tvungen att gräva i menyerna, detta verkar alltså vara en av flera saker som skiljer semipro från insteg. Man tycker att det skulle vara lättare med flera direktknappar och slippa flippra runt i menyerna, kan inte vara annat än kosnadsbesparingar, och så är dom fräcka att kalla det insteg.
...
Anser också att direktknappar är både snabbare och enklare att hantera än att gräva i menyer, och nybörjarna borde väl rimligen anse detsamma.

Men för att för säkerhets skull tydliggöra en sak - A500/A550 karakteriseras ju av många som en nybörjarkamera i övre skiktet, men de har definitivt många direktknappar - många fler än någon annan i den här klassen. De andra kameramodellerna har som du mycket riktigt skriver nästan inga alls (0, 1 eller i bästa fall 2 st). A500/A550 har väl runt 8 direktknappar i fotoläge (räknar i huvudet) + Fn-knappen som ger snabb tillgång till ytterligare ett antal funktioner. Därför blir meny-systemet betydligt mindre och mera lättöverskådligt i jämförelse med alla de andra märkenas "enkla" nybörjare-DSLR-kameror.
 
A5xx sökare är jättebra! Minolta blixtar till A500?

Tittat och hålt i en A550 idag, verkligen fin skärm på den men nog tror jag att jag klarar mig utan den till de priset. Sökaren är också verkligen bra men det tyckte jag den var på A500 också.
A5xx sökare är mycket bättre än vad jag är van vid i min KM 5D, klarare bild och högre kontrast, det syns verkligen att sony har antireflexbehandlat sökaren, något som KM 5D helt verkar sakna.

Tänkte fråga igen nu när lite fler har A5xx och om nån har Minolta blixtar till den? Hur funkar t.ex. en 3600HSD till A500? under/överexponering? Funkar wireless bra?
 
...
Några nyheter om 450 än? Jag menar tillgänglighet och sånt då...
Sonystyle-butiken anger att de nu har A450 i lager - hus, hus med kitnormalzoom samt hus med normal + telezoom. Huset listar de till 6.500 kr, de andra till 7.590 resp. 9.800 kr inkl. moms. Man bör dock vara medveten om att Sonys webbsidor tycks skötas av plattföt..., jag menar av platt-TV-försäljare. :)

Vare sig Cyber eller Scandinavian har några i lager ännu.
 
Senast ändrad:
...
Tänkte fråga igen nu när lite fler har A5xx och om nån har Minolta blixtar till den? Hur funkar t.ex. en 3600HSD till A500? under/överexponering? Funkar wireless bra?
Wireless-funktionen funkar säkerligen utan några som helst problem. Har inte själv just 3600HS(D), men väl Minolta 5600HS(D). Ihop med A550 ger denna VIDA BÄTTRE exponeringsnoggrannhet än vad min gamla KM D7D någonsin klarade av att prestera med den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.