ANNONS
Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Det kan vara ett misstag från min sida, men då jag kollade över systemet för att välja en kamera var detta en förutsättning för min del - och så långt jag hittade gick det inte.

Har jag fel så rätta mig gärna - synd att jag missade det just då - men det är ju en lysande funktion för folk som inte handlat än isf!

Va, ser ni? När t.o.m. en kille som Joakim som alltid har koll på minsta teknikdetalj kring foto går bet på en sån här grej så måste alla andra bara fatta att även den bäste kan missa om han inte går till manualerna eller Friedman.

Gary har ett helt kapitel i E-book för A550 om just blixtsystemet. :)

Det största misstaget man kan göra är att inte lära av andras misstag, och ju mer man vet desto mer vet man också att man inte vet... :)

Nåja - det var tur att det kom upp iaf, för just blixtstyrning är något som jag ser som viktigt. Det är mycket användbart när man följer t.ex djur och barn inomhus - jag brukar lägga en eller två blixtar på rygg (lysandes rakt upp i taket då) i rummet för att simulera allmänbelysning. Fungerar i många andra situationer också, när man inte är beroende av att ha stenkoll på belysningen, utan det viktigaste är att det finns ljus över huvud taget...

Visst hade jag fel - det är bara gruppstyrningen som saknas (vilket iofs var det jag letade efter!). Normal wireless fungerar direkt från popup-blixten.

-Ber om ursäkt för detta... :)
Inga problem, lätt tillrättat.

Tror att du kanske först tänkte på Canon? De har ju hittills inte haft en enda kameramodell med trådlös styrning av externa blixtar från den inbyggda blixten, tills för ett par månader sedan, då de äntligen orkade stoppa in denna (synnerligen användbara!) funktion i sin Canon 7D.

Tala om slöhet! Det är ju nästan 20(!) år sedan Minolta började med trådlös styrning av externa blixtar. Man skulle ju kanske kunna ursäkta Canon genom att skylla på patenthinder, men eftersom i stort sett alla de andra kameratillverkare har kopierat denna funktion för längesedan, så går ju inte ens det. Svårt att se det som något annat än ointresse för användarnas behov.

När det gäller gruppstyrning så vet jag att detta är möjligt även med Sonys grejer. Dock tror jag att man behöver någon av de mera avancerade kameramodellerna och/eller någon de av nyare blixtarna som controller, alltså HVL-F58AM, HVL-F20AM eller ev. HVL-F42AM (detta är ju i likhet med Nikon-systemet - deras utmärkta CLS fungerar ju inte på de "lägre stående" modellerna i hierarkin). Är dock inte rätt person att ge detaljerad info om detta eftersom jag inte har någon av Sonys mera avancerade modeller (och eftersom jag har bara två blixtar så har jag inte heller haft något behov av gruppstyrning hittills).

Två frågor om A500

Nån som vet hur många bilder det rymms i bufferten vid serie tagning 5 bilder per sekund med Raw +JPG om man har ett snabbt minneskort? För viss är det så att kameran skriver till kortet samtidigt som man tar bilder? Och om man ställer kameran på 3 b/s så måste väl bufferten räcka ännu längre?

Och så undrar jag om detfinns nån film-länk där man kan få se hur live view fungerar med serie tagning?

Nån som vet hur många bilder det rymms i bufferten vid serie tagning 5 bilder per sekund med Raw +JPG om man har ett snabbt minneskort?
...
RAW + JPEG är förstås det som är allra tyngst för kameran att bearbeta. Enligt manualen klarar A550 7 st och A500 3 st RAW+JPG-bilder innan bufferten är full (A500 vid 5 bilder/sek, A550 vid såväl 5 som 7 bilder/sek).

...
För viss är det så att kameran skriver till kortet samtidigt som man tar bilder? Och om man ställer kameran på 3 b/s så måste väl bufferten räcka ännu längre?...
Så är det sannolikt.

...
Och så undrar jag om det finns nån film-länk där man kan få se hur live view fungerar med serie tagning?
Jag är inte särskilt väl förtrogen med vad som finns på YouTube etc., men det finns säkert nånstans. Annars kan jag bekräfta att Sonys Quick LiveView fungerar enastående väl vid serietagning, och klarar upp till 4 bilder/sek i LV-läge. De lämnar samtliga övriga tillverkares LiveView-kameror långt, långt bakom sig. Dessa behöver 3-4 hela sekunder(!) PER BILD för att bli klar med autofokuseringen.... Under denna tid hinner dessa Sony-kameror med att ta 12-15 bilder, och klarar då autofokus, autoexponering etc. för VARENDA bild.

Kopierar direkt från Sony..

Så här står det om A550...

Kontinuerlig/avancerad hastighet (ca bildrutor per sekund som mest)
Högst 5 bildrutor/s med sökaren, högst 4 bildrutor/s i livevisningsläget (cirka), högst 7 bildrutor/s i kontinuerligt läge med slutarprioritet
Antal kontinuerliga matningar
JPEG (storlek L, Fine): 32 bilder, RAW: 14 bilder, RAW+JPEG: 7 bilder

Och så här står det om A500.

Kontinuerlig/avancerad hastighet (ca bildrutor per sekund som mest)
Max. 5 bildrutor/s med sökare, max. 4 bildrutor/s i livevisningsläget (cirka)
Antal kontinuerliga matningar
JPEG (storlek L, Fine): 12 bilder, RAW: 6 bilder, RAW + JPEG: 3 bilder

Oj vad underligt.. Knappt någon har A550 hemma via näthandeln såg jag via prisjakt..

5 st av handlarna på hela sidan har en A550 på lager... Så 41 handlare har den inte hemma..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=483372

Kan väl ha flera orsaker:

- Handlarna tar överhuvudtaget inte in Sony-kameror i den utsträckning vi tror för att de tror att de inte kommer bli av med dem (tror jag personligen varit ett skäl - det är bara att titta i affärer och elektronikkedjors utbud. Sony är långtifrån lika populärt på DSLR-marknaden som värsta konkurrenterna).
- Sony ger återförsäljarna sämre villkor än konkurrenterna så det är mer profitabelt och enklare att sälja annat än Sony.
- Alla har blivit som galna i A5xx och efterfrågan överstiger vida återförsäljarnas förväntningar (kan vara så för A5xx är hyfsat lyckade konstruktioner).
- Sony kan inte leverera (även Sony kan ju ha missbedömt efterfrågan).

lite offtopic kanske men bytte nu mitt tamron 70-200 2,8 till sony 70-300 G SSM !
Oj vad nöjd jag blev ! Vilken grym skärpa objektivet levererar genom hela brännvidden!
Kul...!

- Handlarna tar överhuvudtaget inte in Sony-kameror i den utsträckning vi tror för att de tror att de inte kommer bli av med dem (tror jag personligen varit ett skäl - det är bara att titta i affärer och elektronikkedjors utbud. Sony är långtifrån lika populärt på DSLR-marknaden som värsta konkurrenterna).

Expert i Lidköping har slutat med Sony. De säljer Canon, Nikon, Pentax , Olympus och Panasonic. De säljer ut Sony 50macro för 4000 och 75-300 för 2200. Samt lite blixtar.

- Sony ger återförsäljarna sämre villkor än konkurrenterna så det är mer profitabelt och enklare att sälja annat än Sony.
- Alla har blivit som galna i A5xx och efterfrågan överstiger vida återförsäljarnas förväntningar (kan vara så för A5xx är hyfsat lyckade konstruktioner).
- Sony kan inte leverera (även Sony kan ju ha missbedömt efterfrågan).

Ja vad säger man om nyss köpt en, (inte jag, än) Jag tänker på de tappra 600, slaget vid Alamo, vi Sony håller fanan Högt, det blåser som tusan men vi håller i med näbbar och klor.

Ja vad säger man om nyss köpt en, (inte jag, än) Jag tänker på de tappra 600, slaget vid Alamo, vi Sony håller fanan Högt, det blåser som tusan men vi håller i med näbbar och klor.

Vi vet ju inte hur det egentligen ligger till men det gäller ju att kunna leverera om det finns folk som vill köpa. Som sagt, det finns ju shoppar som tror på Sony och har mycket hemma. Skulle bliförvånad om Rajala Pro Shop i Stockholm inte har. Mycket brandgula kartonger där.

Kan annars lite OT erinra mig Toshiba som praktiskt taget uppfann laptopdatorn. De var state of the art när en T5200 med 16 Mhz 386-processor kostade 70.000 spänn. De ägde segmentet och var länge ledande. Men det var upprepade perioder när de hade stora leveransproblem och de tappade fullständigt greppet till sist genom att länge inte bara ha leveransproblem utan ligga fel i pris till på köpet. Vem har sett en Toshiba laptop på senaste tiden?

Sony har en tendens ibland att ligga fel i pris och kan man inte leverera om det nu är det som är problemet, så är det verkligen inte bra. Kan väl tycka att Sony-personalen på mässor e.t.c haft lite väl hög svansföring för att var "the new kid on the block". Sony har ju fortfarande en del att bevisa även om man är på rätt väg med produkterna.

Du menar den så kallade (kamerabegravningsfirman) ""Fonus Trading"" väl och inte Sony.? För det är väl (?) den där trötta firman som väl egentligen heter Fokus Trading och inte "Fonus trading" som marknadsför Sonykamerorna i Sverige..

Och dom verkar urbota trötta den firman..

Vadå för? Denna site vi befinner oss på just nu visar ju allt annat än Sony nyheter på framsidan... Så varför skulle dom sälja annat än folk vet ens finns på Expert?..

Konstigt detta, denna sida visade samsungen med extra skärm en månad efter lancering, men inget av nya Sony, flera nya kompakter bla.

lite offtopic kanske men bytte nu mitt tamron 70-200 2,8 till sony 70-300 G SSM !
Oj vad nöjd jag blev ! Vilken grym skärpa objektivet levererar genom hela brännvidden!
Kul...!
En kul grej här.Har en Panasonic Lumix fz-38 som komplement när sony´n känns stor som jag har en Olympus Tcon-17 teleconverter till(se bilden).Laborerade lite med kameragrejjerna idag och vips Tcon-17 passade rakt på mitt 55-200 hehe såg roligt ut tänkte jag och nu kan den väl inte ens hitta någon focus.Tji fick jag funkade klockrent och helt plötsligt va mitt 200mm ett 340mm istället.Här är en snabb testbild från dagens övning:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1955693.htm

och så här ser det ut monterat.

Bilagor

• tcon.jpg
    tcon.jpg
    64.5 KB · Visningar: 193
Vi vet ju inte hur det egentligen ligger till men det gäller ju att kunna leverera om det finns folk som vill köpa. Som sagt, det finns ju shoppar som tror på Sony och har mycket hemma. Skulle bliförvånad om Rajala Pro Shop i Stockholm inte har. Mycket brandgula kartonger där.

Kan annars lite OT erinra mig Toshiba som praktiskt taget uppfann laptopdatorn. De var state of the art när en T5200 med 16 Mhz 386-processor kostade 70.000 spänn. De ägde segmentet och var länge ledande. Men det var upprepade perioder när de hade stora leveransproblem och de tappade fullständigt greppet till sist genom att länge inte bara ha leveransproblem utan ligga fel i pris till på köpet. Vem har sett en Toshiba laptop på senaste tiden?

Sony har en tendens ibland att ligga fel i pris och kan man inte leverera om det nu är det som är problemet, så är det verkligen inte bra. Kan väl tycka att Sony-personalen på mässor e.t.c haft lite väl hög svansföring för att var "the new kid on the block". Sony har ju fortfarande en del att bevisa även om man är på rätt väg med produkterna.

Det är verkligen besynnerlig att 500-serien inte tar mer mark, med den kompaktinspierande, unika LV-systemet, ser inte det ringaste reklam om denna finurlighet, varför trummar inte Sony för detta. Kameran verkar tasimot som en förvuxen kompakt, men det eviga tjatet om filmmöjlighet, även en dålig sådan måste in i kameran, redan 330-380-serien skulle givetvis haft det, när det saknas film måste priset ner, det begriper ju vem som helst. Det är en ny generation av köpare idag. men endast en korsformad sensor hjälper det inte med respektgivande 5b/s om man knappt kan följa en joggare, vad jag kan se så verkar AF:en vara lika som den i gamla A350 som till och med var något snabbare, vår gode Jon van Der Grift var nöjd med den AF:en

Det är verkligen besynnerlig att 500-serien inte tar mer mark, med den kompaktinspierande, unika LV-systemet, ser inte det ringaste reklam om denna finurlighet, varför trummar inte Sony för detta. Kameran verkar tasimot som en förvuxen kompakt, men det eviga tjatet om filmmöjlighet, även en dålig sådan måste in i kameran, redan 330-380-serien skulle givetvis haft det, när det saknas film måste priset ner, det begriper ju vem som helst. Det är en ny generation av köpare idag. men endast en korsformad sensor hjälper det inte med respektgivande 5b/s om man knappt kan följa en joggare, vad jag kan se så verkar AF:en vara lika som den i gamla A350 som till och med var något snabbare, vår gode Jon van Der Grift var nöjd med den AF:en

Nej det verkligen inte samma AF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar