Bara för att understryka med en sak som hände mig själv och sånär gjorde att jag skippat A550. När A550 släppts så var jag på Sony Style och klämde på A550 och blev väldigt besviken först. Sony-utvecklarna eller möjligen marknadsmupparna hade sabbat mitt favoritläge "vita P-läget" som jag använde till 95% till oigenkänlighet. Både i A350 och i D7D så funkar s.k. Program Shift i just vita P-läget, vilket gjorde det så oöverträffat flexibelt att jag faktiskt inte såg någon större vinst med något annat:
"For any given scene, there are usually multiple combination of aperture and shutter speed that will deliver a correct exposure.
Some digital cameras have Program AE mode, indicated by a P on the camera mode dial. When in P mode, the camera selects the shutter speed and aperture automatically, but allows the user switch between those combinations once the exposure has been evaluated. The changes are usually made by half-pressing the shutter button. This is known as Program Shift. (se
http://www.digicamhelp.com/taking-photos/advanced-techniques/pshift/)
Jag slet mitt hår och stönade: "Nej, vaffan harom gjort"! Det var som att hålla i något som absolut inte var SONOLTA. Jag tvekade redan att köpa A350 för att just det tidigare DMF inte tagits med i A350. Nu hade någon neandertalare (av misstag?) även helt torpederat mina gamla kamerors mest flexibla exponeringsläge. Jag tyckte jag hamnat i en akut identitetskris där jag definitivt kände att jag inte längre var kompatibel med Sony.
Men så illa var det faktiskt inte för både i A (bländar prio) och S (slutar prio) så kan man dynamiskt välja den kombination av bländare och slutartid man vill utifrån de kombinationer som satts av mätaren vid tillfället bara man trycker in AEL-knappen. En del tycker säkert att detta är helt naturligt i andra kameratyper men i de flesta äldre Minolta och Sony-kameror funkar det inte så utan denna funktion är helt ny i de senaste kamerorna. När man väljer A så kan man numera välja en bländare eller direkt trycka på AEL och låtsas att man fortfarande har kvar sitt gamla P dock med nackdelen att det krävs en extra knapptryckning, ett samband som nog många faktiskt inte fattat vid en ytlig bekantskap med kameran. Visste expediten på Sony Style detta? Svar: Nää! Genom det handlade jag ingen kamera vare sig av honom eller Sony direkt. Att kameran funkade som den gjorde snubblade jag över mest av en slump när jag klämde på den igen hos Rajala Pro Shop. Friedman missar sällan en viktig funktion som denna trots att den är långtifrån helt intuitiv för gamla SONOLTA-användare.
Idag undrar jag bara varför det finns två P-lägen då det vita för mig blivit fullständigt ointressant, även om jag idag mycket väl vet vad som skiljer dem åt. Vet ni? Friedman vet förstås han också! Han har koll på de mest bisarra saker som att man kan ansluta en DC-kabel till kameran. Novisen kan bli lite förvånad av uppgiften att en ansluten kabel inte laddar kamerans batterier. Jag slår vad om att en majoritet av användarna höjer på ögonbrynen över en sådan uppgift. Man får en hel del kunskaper och "aha" av denna typ genom att läsa Friedman och/eller manualen.
Vi kan väl dessutom erinra om den förvirrade diskussion som pågick i denna tråden kring vad som gällde kring hur knapparna för AF/MF skulle skötas om man har SAM- SSM-objektiv med reglage för detta även på objektiven. Vad som gäller kring detta går enkelt att läsa sig till om man vill. Listan kan göras mycket längre än så.
Folk som vägrar läsa (alla dessa har knappast dyslexi eller andra objektiva läshinder) riskerar att missa en hel del viktiga funktioner i sina nyinköpta kameror och betalar i praktiken för en massa saker i onödan. De hade dessutom kanske klarat sig lika bra eller bättre med något bra mycket enklare och ännu mer automatiserat. Att vägra läsa gör de som faktiskt kan detta onödigt korkade!