Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Det vore roligt och framför allt viktugt för mig om någon som äger 500 eller 550 kunde ge mig ett svar på hur nattkorten blir.


Dom blir såsom du bestämmer dom skall bli via hur du tar bilden samt med vilken kunskap du har.Samt med vilken utrustning du väljer ta bilden.. Såsom tex använda stativ.... Du kan ta en pensionerad gamal kamera och ta bilder så du baxnar om du bara vet hur man gör...

Jag personligen är urkass på ta nattbilder.. Men jag är det därför jag lägger absolut ingen tid på "att ta bilden".. Utan jag bara trycker av en bild och gör det för hand.. Då kan resultaten bara bli "sisådär blahaigt"......

Däremot med stativ.. Fjärrutlösare eller timer.. Manuella inställ.. Ja då kan även jag ta nattbilder med bättre nivåer... Men sådant är ointresant för min typ av fotande... Jag är för ytlig och slö i mitt fotande...Samt orkar helt enkelt inte med släpa runt stativ och stå och frysa utomhus och ratta in hit o dit med vitbalanser osv osv.... Kanske en sommarkväll kan sådant bli intresant om myggen inte håller en inomhus. Dom älskar mig nämligen.. :)
 
Senast ändrad:
Nattkort påverkas av fotografens teknik i lika hög grad som av kamerans "teknik"...

Lite jämförande kort finns på:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA550/AA550A7.HTM

Om du tar fram en annan kamera i en annan flik i webläsaren:
http://www.imaging-resource.com/MFR1.HTM
-så kan du flippa fram/tillbaka mellan två olika kameror. Observera att vid jämförelser med Canon så har oftast Canon-kameran fått 1/3Ev mer exponering, vilket ger en (väldigt liten iofs) orättvis fördel till Canon-kameran.

/edit
Observera att bilderna är antingen jpg-ur-kamera eller framkallade med ACR/LR - vilket på många sätt gynnar Nikon framför de andra kamerasorterna (Nikons färgfiltrering passar ACR bättre). Andra rå-konverterare kan ge lite andra påsiktbara resultat...
/end edit
 
Kan du se kameradata på de olika bilderna som du jämför med?
Som redan sagts, kameraparametrarna kan vara väldigt olika mellan de olika bilderna..

Det är tydligen ganska många nybörjare som har köpt Sony A550 (kanske för att det väl är den mest avancerade kameran som har en kolossalt bra hjälpfunktion). Detta kan innebära att dessa tänker - Jaha, natt, då måste jag förstås öka ISO-talet. Och väljer 3200, 6400 eller kanske t.o.m. 12800, så att de kan köra utan stativ (som de kanske inte har). Då blir det rejält brusigt. Har varit med nybörjare ute ibland, och de brukar tänka precis så... :)

Mycket möjligt att jag själv tänkte på samma sätt när jag själv började.


För att få bra nattbilder kör man med lågt ISO-tal (under 400) och med stativ. Då kommer det inte att bli brusigare bilder med Sony än med andra kameror.
 
Jag som trodde Sony A500/A550 var busenkla att förstå sig på, man blir bara förvånad hur man kan tro, att bilderna blir bättre med extra självstudier, nedladdning av:
http://www.friedmanarchives.com/alpha550/index.htm

Fungerar det inte fortfarande med en vanlig användning av dessa D-SLR, det brukar ge en sk. erfarenhet, iaf är det så med min A900?

Ibland säger du saker som gör mig förvånad. Vad är det för fel att läsa en bra fotobokdintroduktion till exv. en Sony-kamera med massor av goda exempel på hur man kan få ut det mesta av den kamera man just köpt? Menar du att du aldrig fått några bra tips av sådant du läser? Jag tror de flesta som läser vad de nu än läser med öppna sinnen får fler strängar på sin lyra än de som bara är hänvisade till sin ibland begränsade fantasi, nyfikenhet och uthållighet. Att läsa är ofta väl investerad tid och det gör säkert att helt nya användargrupper betydligt snabbare än de annars skulle kunna kan bemästra både det ganska komplexa verktyg som en systemkamera faktiskt är (och det gäller en A550 också) samtidigt som man måste anpassa sig till och förstå ett antal mer eller mindre naturliga samband.

Även om jag fotograferat sedan början på 60-talet och kan väl anses vara en ganska erfaren både analog och digital fotograf vid det här laget, så läser jag Friedman med stor behållning och får en hel del aha-upplevelser trots det. Man lär sig också att lära ut fotografins ädla konst, vilket man ibland har nytta av när man instruerar sin närmaste släkt och andra som inte är lika besatta av foto som många av oss. Jag stöter faktiskt ganska ofta på denna lite antiintellektuella inställning som för det mesta går ut på att för död och pina slippa läsa överhuvudtaget. Jag tycker den är lite tråkig och trångsynt. Tyvärr har även skolan i allt större utsträckning gått över till pekböcker man ska prata kring istället för att lära folk läsa. Den processen började redan på 70-talet så det är många som inte fått den skolning de borde fått.

Ska bara ge dig ett litet exempel på hur fel det kan gå när man begravt sin nyfikenhet och kör kvar i gamla vana hjulspår. Folk som varken läser manualer eller exv. Friedmans E-böcker kan mycket väl helt missa användbara funktioner. Redan så tidigt som i gamla KM 7D fanns exv. DME (Direct Manual Focus) som jag kom att betrakta som en helt oumbärlig funktion speciellt som några av mina objektiv felfokuserade gravt. Med DME aktiverat fokuserade kameran med halva avtryckaren intryckt och sedan släppte fokusmotorn och lät användaren finjustera manuellt vid behov. Lysande enligt min mening. DME var dock inget man skrev användarna på näsan att det fanns begravt djupt där nere i menyträsket. På fotomässan för något år sedan hade en man som hade haft sin 7D ett bra tag helt missat denna funktion och han var jätteglad att få tips om detta. Den hade han aldrig missat om han orkat öppna manualen eller läst en E-book. Har du förrestän läst någon E-book?

Själv tycker jag det är att kasta pärlor för svinen med alla dessa funktioner i både kameror och dataprogram som folk aldrig orkar ta till sig eller inte får en adekvat utbildning i, för att kunna använda mer än 10% av funktionerna. Han man samma trötta fantasilösa attityd till att lära sig hur sin RAW-konverterare fungerar så kommer man väl dessutom att underprestera i onödan som fotograf och det är väl lite synd om man köper riktigt fina dyra kameror.... Jag ser det lite som onödig kapitalförstörelse.
 
Senast ändrad:
Peter.
Detta "test" jag gjort har (tyvärr) inget med färgerna att göra som dina bilder ..Utan mina är ju enbart brusbilden som man ser..... Så även om rawhanteringen är bättre i Dxo så kanske färgerna kan bli underliga exakt som dina blev med dxo......

man hoppas väl detta skall fungera. I sådana fall har man direkt utan leta arslet av sig fungerande program...... men det återstår att se...

fast nu hoppas jag fler utav Sonyfolket med dom nya kamerorna skall vakna till dom också samt börja testa och berätta lite resultat... Ju fler åsikter desto bättre. Samt så kan man fråga hur fasiken man gör då andra kanske hajar dxo bättre än jag gör... Attans dom inte kan göra program på Svenska...

Jag har nu hunnit ta en hel del vinterbilder sedan jag köpte min A550. Jag har skrivit ut en antal på min EPSON i A3 idag och jag är faktiskt ganska nöjd med resultaten. Jag har kört bilderna genom Lightroom som vanligt aldrig gör bilderna rättvisa i sina previews. Men det som kommer ut i filerna är lyckligtvis bättre. Kollar man på mina färdigabehandlade JPEG-bilder i Windows (preview) så ser det emellertid någonstans mellan bedrövligt och nedslående ut. Oskarpt, blaskigt och tråkigt. Hoppas inte folk använder de applikationerna med Sony-bilder i alla fall.

Det av mina bildvisningsprogram som är överlägset bäst på skärm och dessutom ger fullödig EXIF-info är Nero Photosnap Viewer som jag bara snubblat över då jag behövde ett CD-brännarprogram. Jag kör det sedan ett par år tillbaka då jag helt ruttnat på LR:s previews. Jag förstår bara inte att Adobe inte kan få till detta så LR kan bli lite mer WYSIWYG (what you see is what you get). De ska ju vara ledande på detta och är så pass usla. För mig är det fortfarande en gåta.
 
Bilden i LR - alltså det man ser i fönstret som visar det man arbetar med - är alltid i ProPhoto RGB, kanske den svåraste/största omvandling som finns att arbeta med för systemet. LR fungerar bättre ur WYSIWYG-hänseende ju större färgrymd ens skärm orkar med att visa.

En mellanlösning som tyvärr hoppades över var att direkt i programmet konvertera ner färgrymden till t.ex A-RGB innan programmet "släpper" siffrorna till systemet som sen ska översätta till något skärmen kan presentera. Detta hade varit betydligt lättare för systemet att hantera... (men också betydligt tyngre för datorn i t.ex bläddringsläge)
 
Tack för info.

Du har säkert bra koll som vanligt men jag tror att min skärm är hyfsad även om den är några år. Det är en faktiskt en Lacie som är avsedd för fotojobb. Jag har trots det du skriver svårt att förstå att LR previews är så pass mycket sämre än det jag får ut ur min JPEG-viewer eller exv. RawShooter (om jag jämför hur båda dessa konverterare hanterat min 7D RAW) eller Silkypix med för den delen. DxO har jag inte hunnit kolla ännu.
 
Senast ändrad:
Idag tänkte jag tagit kameran och knallat iväg och fota lite av snökaoset här i Blekinge..

Men snömängden som nu måste skottas bort gör högst troligt att då det är gjort finns ingen lust eller ork ens att gå ut något mer...

Jag bjuder in alla som behöver gymnastik och träning till en "trevlig" snöskottning.. Jag står för fika samt mat... :)

Asså alvar.. Vi flyttade till Blekinge (Skånegränsen går 1,5 km härifrån) för att slippa snön och kylan.. En av våra döttrar sa för några år sedan så här då snön vräkte ner.. ""Vi flyttade för kort"".. Och i år igen visar sig hennes ord stämma.

Igår sa en V8á kompis som köpte vår Pontiac Bonneville 60á så här.. "" Vi får köra mer V8Á så den uppvärmning alla snackar om verkligen blir verklig""

Jag nappar på detta och uppmanar alla köpa större bilar med större motorer.. Och ut och gasa som sjutton.. :)

Det blir nog inget utav fotandet jag tänkt mig... :-(

Sorry för ot.. Men känns som jag behövde skriva av mig lite inför snöskottningen...
 
Kom på en sak.. Undrar varför inte kameror har "snöläge för auto vitbalans för?
Kanske finns i nån kamera.. Men jag har det då inte..
 
Ibland säger du saker som gör mig förvånad. Vad är det för fel att läsa en bra fotobokdintroduktion till exv. en Sony-kamera med massor av goda exempel på hur man kan få ut det mesta av den kamera man just köpt? Menar du att du aldrig fått några bra tips av sådant du läser? Jag tror de flesta som läser vad de nu än läser med öppna sinnen får fler strängar på sin lyra än de som bara är hänvisade till sin ibland begränsade fantasi, nyfikenhet och uthållighet. Att läsa är ofta väl investerad tid och det gör säkert att helt nya användargrupper betydligt snabbare än de annars skulle kunna kan bemästra både det ganska komplexa verktyg som en systemkamera faktiskt är (och det gäller en A550 också) samtidigt som man måste anpassa sig till och förstå ett antal mer eller mindre naturliga samband.

Även om jag fotograferat sedan början på 60-talet och kan väl anses vara en ganska erfaren både analog och digital fotograf vid det här laget, så läser jag Friedman med stor behållning och får en hel del aha-upplevelser trots det. Man lär sig också att lära ut fotografins ädla konst, vilket man ibland har nytta av när man instruerar sin närmaste släkt och andra som inte är lika besatta av foto som många av oss. Jag stöter faktiskt ganska ofta på denna lite antiintellektuella inställning som för det mesta går ut på att för död och pina slippa läsa överhuvudtaget. Jag tycker den är lite tråkig och trångsynt. Tyvärr har även skolan i allt större utsträckning gått över till pekböcker man ska prata kring istället för att lära folk läsa. Den processen började redan på 70-talet så det är många som inte fått den skolning de borde fått.

Ska bara ge dig ett litet exempel på hur fel det kan gå när man begravt sin nyfikenhet och kör kvar i gamla vana hjulspår. Folk som varken läser manualer eller exv. Friedmans E-böcker kan mycket väl helt missa användbara funktioner. Redan så tidigt som i gamla KM 7D fanns exv. DME (Direct Manual Focus) som jag kom att betrakta som en helt oumbärlig funktion speciellt som några av mina objektiv felfokuserade gravt. Med DME aktiverat fokuserade kameran med halva avtryckaren intryckt och sedan släppte fokusmotorn och lät användaren finjustera manuellt vid behov. Lysande enligt min mening. DME var dock inget man skrev användarna på näsan att det fanns begravt djupt där nere i menyträsket. På fotomässan för något år sedan hade en man som hade haft sin 7D ett bra tag helt missat denna funktion och han var jätteglad att få tips om detta. Den hade han aldrig missat om han orkat öppna manualen eller läst en E-book. Har du förrestän läst någon E-book?

Själv tycker jag det är att kasta pärlor för svinen med alla dessa funktioner i både kameror och dataprogram som folk aldrig orkar ta till sig eller inte får en adekvat utbildning i, för att kunna använda mer än 10% av funktionerna. Han man samma trötta fantasilösa attityd till att lära sig hur sin RAW-konverterare fungerar så kommer man väl dessutom att underprestera i onödan som fotograf och det är väl lite synd om man köper riktigt fina dyra kameror.... Jag ser det lite som onödig kapitalförstörelse.

Skulle fota torksställningen vid ett tillfälle, det var så granna färger, men det blåste rejält så AF:n visste varken ut eller in, DMF var inkopplad, så lätt som en plätt ställde jag manuellt. stog och väntade på ett Rådjur som jag trodde skulle dyka upp, men det försvann för mig. så här var jag beredd på två helt skillda fotoproblem, min KMD5D släpper jag alldrig ifrån mig.
 
...
Folk som varken läser manualer eller exv. Friedmans E-böcker kan mycket väl helt missa användbara funktioner. Redan så tidigt som i gamla KM 7D fanns exv. DME (Direct Manual Focus) som jag kom att betrakta som en helt oumbärlig funktion speciellt som några av mina objektiv felfokuserade gravt. Med DME aktiverat fokuserade kameran med halva avtryckaren intryckt och sedan släppte fokusmotorn och lät användaren finjustera manuellt vid behov. Lysande enligt min mening.
...
Håller verkligen med! Vill bara tillägga att funktionens förkortning är DMF.
 
Bara för att understryka med en sak som hände mig själv och sånär gjorde att jag skippat A550. När A550 släppts så var jag på Sony Style och klämde på A550 och blev väldigt besviken först. Sony-utvecklarna eller möjligen marknadsmupparna hade sabbat mitt favoritläge "vita P-läget" som jag använde till 95% till oigenkänlighet. Både i A350 och i D7D så funkar s.k. Program Shift i just vita P-läget, vilket gjorde det så oöverträffat flexibelt att jag faktiskt inte såg någon större vinst med något annat:

"For any given scene, there are usually multiple combination of aperture and shutter speed that will deliver a correct exposure.

Some digital cameras have Program AE mode, indicated by a P on the camera mode dial. When in P mode, the camera selects the shutter speed and aperture automatically, but allows the user switch between those combinations once the exposure has been evaluated. The changes are usually made by half-pressing the shutter button. This is known as Program Shift. (se http://www.digicamhelp.com/taking-photos/advanced-techniques/pshift/)

Jag slet mitt hår och stönade: "Nej, vaffan harom gjort"! Det var som att hålla i något som absolut inte var SONOLTA. Jag tvekade redan att köpa A350 för att just det tidigare DMF inte tagits med i A350. Nu hade någon neandertalare (av misstag?) även helt torpederat mina gamla kamerors mest flexibla exponeringsläge. Jag tyckte jag hamnat i en akut identitetskris där jag definitivt kände att jag inte längre var kompatibel med Sony.

Men så illa var det faktiskt inte för både i A (bländar prio) och S (slutar prio) så kan man dynamiskt välja den kombination av bländare och slutartid man vill utifrån de kombinationer som satts av mätaren vid tillfället bara man trycker in AEL-knappen. En del tycker säkert att detta är helt naturligt i andra kameratyper men i de flesta äldre Minolta och Sony-kameror funkar det inte så utan denna funktion är helt ny i de senaste kamerorna. När man väljer A så kan man numera välja en bländare eller direkt trycka på AEL och låtsas att man fortfarande har kvar sitt gamla P dock med nackdelen att det krävs en extra knapptryckning, ett samband som nog många faktiskt inte fattat vid en ytlig bekantskap med kameran. Visste expediten på Sony Style detta? Svar: Nää! Genom det handlade jag ingen kamera vare sig av honom eller Sony direkt. Att kameran funkade som den gjorde snubblade jag över mest av en slump när jag klämde på den igen hos Rajala Pro Shop. Friedman missar sällan en viktig funktion som denna trots att den är långtifrån helt intuitiv för gamla SONOLTA-användare.

Idag undrar jag bara varför det finns två P-lägen då det vita för mig blivit fullständigt ointressant, även om jag idag mycket väl vet vad som skiljer dem åt. Vet ni? Friedman vet förstås han också! Han har koll på de mest bisarra saker som att man kan ansluta en DC-kabel till kameran. Novisen kan bli lite förvånad av uppgiften att en ansluten kabel inte laddar kamerans batterier. Jag slår vad om att en majoritet av användarna höjer på ögonbrynen över en sådan uppgift. Man får en hel del kunskaper och "aha" av denna typ genom att läsa Friedman och/eller manualen.

Vi kan väl dessutom erinra om den förvirrade diskussion som pågick i denna tråden kring vad som gällde kring hur knapparna för AF/MF skulle skötas om man har SAM- SSM-objektiv med reglage för detta även på objektiven. Vad som gäller kring detta går enkelt att läsa sig till om man vill. Listan kan göras mycket längre än så.

Folk som vägrar läsa (alla dessa har knappast dyslexi eller andra objektiva läshinder) riskerar att missa en hel del viktiga funktioner i sina nyinköpta kameror och betalar i praktiken för en massa saker i onödan. De hade dessutom kanske klarat sig lika bra eller bättre med något bra mycket enklare och ännu mer automatiserat. Att vägra läsa gör de som faktiskt kan detta onödigt korkade!
 
Senast ändrad:
...
Både i A350 och i D7D så funkar s.k. Program Shift i just vita P-läget, vilket gjorde det så oöverträffat flexibelt att jag faktiskt inte såg någon större vinst med något annat:
...
Jag hade A200 och D7D, och gjorde exakt samma upptäckt. Med det vita P-läget plus P-shift så var man suveränt förberedd för vilka oväntade situationer som helst!


...
Jag slet mitt hår och stönade: "Nej, vaffan harom gjort"! Det var som att hålla i något som absolut inte var SONOLTA.
...
Känner igen mig precis!


...
Men så illa var det faktiskt inte för både i A (bländar prio) och S (slutar prio) så kan man dynamiskt välja den kombination av bländare och slutartid man vill utifrån de kombinationer som satts av mätaren vid tillfället bara man trycker in AEL-knappen.
...
Även detta upptäckte jag. Dessutom har A500/A550 faktiskt på samma sätt M-shift i det manuella läget!
 
Tänkte först att jag kommer att sakna program shift i P-läget men efter lite testande så har jag kommit fram tilll att jag egentligen aldrig använder det. P-läget är mitt auto-läge, annars använder jag A.

Tråkigare tycker jag det är att det verkar som (enligt manualen) att det inte längre helt går att dela på exponeringskompensationen och blixt-kompensationen som det gick på KM 5D. Exponeringskompensationen påverkar nu alltid även blixkompensationen.

Kommer nog att börja använda M-läget mer för blixtbilder när jag skaffat A500.
 
Ja, tyvärr kommer nog iaf EN DEL av alla gamla kännetecken från Minolta-tiden gå förlorade efter hand... Blixtsystemet i sig tycker jag dom kunde behålla - synd på fattningen bara som jag uttryckt tidigare. Hade styrning av externa blixtar fungerat direkt från den inbyggda pop-up-blixten i 550 hade det varit en liten delikatess....
 
Ja, tyvärr kommer nog iaf EN DEL av alla gamla kännetecken från Minolta-tiden gå förlorade efter hand... Blixtsystemet i sig tycker jag dom kunde behålla - synd på fattningen bara som jag uttryckt tidigare. Hade styrning av externa blixtar fungerat direkt från den inbyggda pop-up-blixten i 550 hade det varit en liten delikatess....

Vadå funkar inte trådlös blixt styrning med inbyggda blixten?
 
Det kan vara ett misstag från min sida, men då jag kollade över systemet för att välja en kamera var detta en förutsättning för min del - och så långt jag hittade gick det inte.

Har jag fel så rätta mig gärna - synd att jag missade det just då - men det är ju en lysande funktion för folk som inte handlat än isf!
 
Visst hade jag fel - det är bara gruppstyrningen som saknas (vilket iofs var det jag letade efter!). Normal wireless fungerar direkt från popup-blixten.

-Ber om ursäkt för detta... :)
 
Det kan vara ett misstag från min sida, men då jag kollade över systemet för att välja en kamera var detta en förutsättning för min del - och så långt jag hittade gick det inte.

Har jag fel så rätta mig gärna - synd att jag missade det just då - men det är ju en lysande funktion för folk som inte handlat än isf!
Samtliga Sony, samtliga Konica Minolta DSLR-kameror och samtliga analoga Minoltakameror fr.o.m. omkring 1991 har trådlös styrning av externa blixtar. Förutsatt att de har inbyggd blixt, förstås. Om inte, så kan de styra med hjälp av lämplig extern blixt.

Minolta uppfann detta med trådlös styrning av externa blixtar, så Sony lär nog inte släppa denna funktion i första taget... :)

Då skulle det bergis bli krig med allt Minolta-folket som nu dräller omkring hos Sony. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.