Familjefotograf, är ett ganska nytt ord när man som Gary kopplar ihop det med en specifik kamera. Han har då möjligheten (gott ställt) att använda A900, A700 och nu då A550, kommer förmodlingen att köpa eller får han rabbaterat pris på nya A750 när den dyker upp. Vem är denne Gary, fantastiskt att skriva utförliga böcker om varje kamera modell som sony släpper. Mycke trevligt att Gary finns, men dom flesta märken har väl en Gary, Canon verkar att ha ganska många Gary som prisar den nya 7D. inget fel med det, jättebra man får veta mera om modellerna. Om jag vore Gary så ville ja nog ha in ett par Canikoner när dom släpps för att se och jämföra, men det kanske han gör.
Gör man det Gary gör så blir man förmodligen sponsrad. Jag skulle bli förvånad om han måste betala fullt pris för sina referens ex. Han lever ju på att skriva böcker om just Sonys alla kameror, hålla föredrag och undervisa. Sony-folket är väl inte så korkade att de inte ser den goda symbiosen i det.
Jag tror säkert att Canon har 100:1 i folk som hyllar 7D i förhållande till folk som hyllar en viss Sony-kamera av något specilellt skäl. Jag tror säkert också att det finns folk som är lika konsekventa i sin inriktning när det gäller både Canon och Nikon - något annat skulle faktiskt förvåna mig.
Jag tror emellertid inte att det är så vanligt att en författare till fotoböcker alla gånger är lika pedagogiska och konsekventa i sin integration av teori (kring den minsta knapp och obskyra funktion i Sony-kameror) och praktik (med funktionsrelaterade exempelbilder) som Gary faktiskt är. Det gör att den som faktiskt väljer en Sony som nybörjare kan få en förstklassig fotokurs som dessutom tar sin utgångspunkt i just till den kameramodell nybörjaren köpt. Även en mer erfaren fotograf kan få många Aha om han eller hon närmar sig en E-book med lite öppet sinne. Alla som är beredda på att tumma på sina fördomar lite har en chans att bli lite eller mycket bättre fotografer än de var innan.
När det gäller familjefotografbegreppet så vet jag inte om det är så nytt. Kollar man på FS så står väl bilder på just familjemedlemmar för en väldigt stor del av FS alla exempelbilder, särskilt om man nu utsträcker bilderna till att omfatta en storfamilj i flera släktled och "husdjur" av olika slag.
Gary värjer sig väldigt klart och tydligt från att bli kallad kameratestare men han har precis som jag synpunkter på de s.k. professionella testarnas vana att helt distansera sig från de behov och krav målgruppen för en kamera kan ha och vilja se uppfyllda. Särskilt svårt verkar en del testare ha att ta till sig de funktioner tillverkarna bemödat sig om att förse vissa instegsmodeller med. Det kan gälla alltifrån speciella hjälpsystem till funktioner riktade just mot uppgraderande kompaktfotografer.
Det Gary lyckades göra i den artikel han skrev var bar något så enkelt som att försöka använda en kameras funktioner som tillverkaren förmodligen avsett att de skulle användas. Den erfarne fotografen som bara sätter igång och använder en kamera som A550 missar förmodligen varför funktioner som ansiktsigenkänning (fokuserar på ansiketen i bild) och smile shutter (tar bilden automatiskt när någon ler). Jag har faktiskt inte testat detta själv men om valet står mellan att missa att ta bilden i rätt ögonblick utan dessa finesser och faktiskt lyckas ta bilden i rät ögonblick, så kan jag förstå varför Gary är lyrisk om han misslyckats med samma sak med sin 3 ggr dyrare A900.
Det Gary väldigt tydligt skriver i länken ovan är ju att han tycker sig kunna ta vissa typer av bilder enkelt med A550 vilket han gått bet på med sina andra Sony-modeller.