Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Förstår inte riktigt vad du menar...syftar du på a550..så har jag inte kollat det....
men stöd för min 18-250:a fanns att hämta såg jag....

Ja, det skulle ju komma stöd för bl.a. A550 under januari tror jag jag läste i något forum. Jag får väl gå till DxO och kolla innan jag laddar mer ett testex. Jag vet att DxO-konverteraren inte hade stöd för A550 när kameran kom ut i handeln.
 
Ja, det skulle ju komma stöd för bl.a. A550 under januari tror jag jag läste i något forum. Jag får väl gå till DxO och kolla innan jag laddar mer ett testex. Jag vet att DxO-konverteraren inte hade stöd för A550 när kameran kom ut i handeln.

Lanseringen av stödet för A500-550 är ändrat från under januari månad till första kvartalet 2010.
 
Lite mer "prestanda visande" av vad en Sony A550 kan göra.... Bilden är en handtagen Iso 12800 bild med sedan lite lätt bildbehandling utförd på... Objektiv var mitt numera sålda "Big Beercan"... La in bilden bland mina bilder så den går att se även större än här för den som vill se liiiite mer än minibild..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1947970.htm
 

Bilagor

  • DSC00025  iso 12800.jpg
    DSC00025 iso 12800.jpg
    19 KB · Visningar: 275
Sten-Åke:

1. "Vi är helt överens om att "den generella kameraköparen" är en helt annan publik idag än vad den var för kanske bara tio år sedan. Samt att skribenterna/testarna som ska försöka informera och/eller göra reklam för nya produkter inte helt sällan riktar sig åt den "gamla" typen av kunder. Detta ger ofta en snedvriden kommunikation."

Min kommentar:
Vi kan nog inte bli mer eniga om detta :).(slut kommentar)


2. "Sen är det ju lite synd att även om den nya "publicera mig!"-kulturen ger andra förutsättningar för "fotografi" så är det fortfarande samma gamla visa - köp dig maskiner som ska lista ut vad det egentligen är du vill när du trycker på knappen istället för att lägga någon egen tanke i bildframställningen. En bra indikation på hur viktig denna förändring i inställning till fotografering är är t.ex de kompaktkameror som har en skärm på "framsidan" av kameran. Jag är klart medveten om att det finns tusentals, miljontals användare som alla ser sig själva som det viktigaste och kanske det enda motivet värt att fotografera, och alltså i väldigt stor del av alla bilder håller kameran med utsträckt rak högerarm riktad mot sig själv. För dessa är naturligtvis en skärm på framsidan av kameran en lysande idé. För mig är det inte det."

Min kommentar:
Det där däremot är mer komplicerat. Ibland är det ju automatiken en förutsättning för att folk överhuvudtaget ska hinna ägna en tanke åt att hitta rätt bildvinkel, komposition och ögonblick - innan det är över. Moderna DSLR-kameror har nu så våldsamt många delsystem både automatiska, manuella eller valfritt manuella/automatiska att det säkert är svårt att överblicka hur de hakar i varandra, förstärker varann och motverkar varann.

Jag tror få tycker AF är dåligt (om den bara funkar). Många litar i princip alltid på AWB även om de kör JPEG rakt ur kameran och en del tycker uppenbarligen auto ISO är en välsignelse det med. Många andra automatiska hjälpmedel såsom Auto Dynamic Range Optimizer och Auto HDR kan man ju överstyra manuellt om man vill - men det vill de flesta nog inte alltid. Gör bara tankeexperimentet att man skalar bort all möjlighet till automatik och sätter den kameran i handerna på genomsnittsanvändaren, så att han måste välja hur han ska ställa varenda jäkla funktion i kameran manuellt (samma användare som har svårt att välja mellan Aftonbladet och Expressen och som dessutom hårdnackat vägrar välja vare sig elbolag eller pensionsfonder). Svettiga handflator, ångest och frustration och ett snabbt byte av hobby tror jag.

Det finns f.ö. säkert en icke föraktlig marknad för skärm på "framsidan" av kameror också i denna supernarcissistiska tidsålder. Annars hade det säkert inte funnits, oavsett vad både du och jag tycker om det. (slut kommentar)


3. "Att det kan finnas andra ergonomiska krav i användandet av "bildframställningsutrustning" än de som finns hos traditionella fotografer är väl inget konstigt? Jag anmärkte på att JAG i mitt användande av en kamera finner "snabb LV" vara en ganska meningslös funktion - något som kostar mig pengar, samt ger nackdelar som för mig är större än fördelarna. Samt att jag mycket väl kan ha förståelse för att även andra kan ha samma åsikt, och att de har full rätt att uttrycka den. Absolut inget om att andra INTE delar detta synsätt."

Min kommentar:
Ja jag skulle heller inte tycka LV i Canikon var annat än meningslöst om det nu inte gällde att stämma av AF-problemen i min Canon 7D. Men jag tycker faktiskt det är helt suveränt själv i två fall. Gatufoto och speciellt bilder tagna nedifrån och upp. Det andra fallet är när jag umgås med mina sländor på sensommar och varma höstdagar. Med OVF så har jag upptäckt att jag inte har någon koll på var objektivänden är och det skrämmer ofta de små liven. Med horisontellt utvinklad skärm om MF Check LV och den fina skärmen på A550 så ska det bli mig ett sant nöje att titta på min kompisar uppifrån med fullständig koll på var objektivet är fysiskt. Ett tredje fall som inte beör mig i någon större utsträckning är när man tar bilder av barn och slipper dölja sitt eget ansikte bakom en "svart vägg" i form av en klunsig promodell med inbyggt vertikalgrepp eller en A900 med påskruvat dito (detta är inte märkesrelaterat). Den optimala varianten för den typen av foto är väl Nikons D5000 med vridbar skärm så man kan använda skärmen vertikalt också. Live View kan i bästa fall ge ökad kontroll och kontakt med motivet. (slut kommentar)


4. "Naturligtvis kommer det alltid finnas skillnader i hur vi ser på bilder - hur de framställs, och hur de används. Det optimala för de allra flesta kunder idag hade varit om kontrast-AF till slut hade utvecklats så långt att kompaktkameror hade blivit lika snabba som kameror med fasdetektion (SLR). Eftersom de flesta ändå inte bryr sig om hur bildkvaliten ser ut (normalpresentationssättet är ju <640x480 på websidor) hade det kanske t.o.m varit en bra lösning med en filmkamera med vinklingsbar skärm och ett råfilmsformat där enskilda HD-bilder (1920x1080) lätt kan plockas ut och sparas som stillbilder direkt i apparaten. 2MP är överkurs för de flesta kunder, de kommer ÄNDÅ skala ner bilderna tillen en fjärdedel av detta innan användande.

Sådana här "fusion"-produkter kommer bli vanligare och vanligare.

Kommentar:
Nä där har du nog helt rätt. Många är helt nöjda med att ta ögonblicksbilder med sina mobiler. För den gruppen är det viktiga att de alltid har sin "kamera" med sig. Det har sällan DSLR-användare för de flesta tröttnar rätt snart på att släpa även den minsta modellen de kan få tag på med sig i vardagen. Jag har inga problem med det att folk prioriterar "att ha kameran med sig" istället för optimal bildkvalitet - men snart får vi säkert kompaktkamerakvalitet i kameror ocksp vare sig vi vill det eller ej. Jag tar aldrig bilder med min kamera och jag fattar inte ens varför jag har en egen mobil för jag gillar inte att prata i telefon - i övrigt betraktar jag den mest som en elektronisk boja när jag har "frigång" :) på stan.

Det som dock inte har landat hos mig ännu är varför jag ska soppa till användargränsnittet i min stillbildskamera med rudimentära funktioner för rörlig video. Det sämsta som kan hända nu är att man får ett race där man försöker bygga både fullfjädrade videofunktioner parallellt med det som redan finns för stillbilder, framhetsat av tossiga "testare" och ängsliga tillverkare. Jag har en filmkamera också, inte speciellt avancerad, likväl är den optimerad för vad den ska göra och det uppskattar jag - det är inte och kommer nog aldrig dessa hybridDSLRprodukter att bli. Ska bli intressant att se vad detta tar vägen. Om jag får filmfunktion i någon framtida kamera så har jag fått ytterligare en grej jag aldrig kommer använda. Live View har åtminstone med stillbildfoto att göra och det tillför möjligheter. En mer avancerad filmfunktion pockar säkert på ett antal direktfunktioner via dedikerade knappar och reglage . Det sitter redan 20 olika knappar och reglage redan idag på min A550 och det betraktas ju som en lite mer avancerad instegsmodell i bästa fall. Jag har svårt att se att det får plats speciellt mycket mer om inte kamerahusen ska börja växa igen. Den kompromissen kommer i alla fall inte jag att "köpa".

Du har börjat året på ett alldeles strålande sätt Stenåke, då menar jag dina fina kåserier, med denna ovanskrivna artikel om bildframställningsutrustning (ett härligt ord) Måste jag tillstå att du verkar vara i högform, här finns mycke klokhet och vishet, Du räds ju inte heller över kompaktens möjligheter, en annars lite illa sedd produkt av många, även om du inte tar upp så mycket av det i denna skrift, Casios nya lilla ovanligt lilla 10ggr zoom verkar vara mäkta populär, klar överlägsen dom flesta mobiler och inte mycke större. //Bengt.
 
Du har börjat året på ett alldeles strålande sätt Stenåke, då menar jag dina fina kåserier, med denna ovanskrivna artikel om bildframställningsutrustning (ett härligt ord) Måste jag tillstå att du verkar vara i högform, här finns mycke klokhet och vishet, Du räds ju inte heller över kompaktens möjligheter, en annars lite illa sedd produkt av många, även om du inte tar upp så mycket av det i denna skrift, Casios nya lilla ovanligt lilla 10ggr zoom verkar vara mäkta populär, klar överlägsen dom flesta mobiler och inte mycke större. //Bengt.

Tack Bengt men äras den som äras bör och det är ju Joakim. Jag håller annars med honom i mycket och "bildframställningsutrustning" är väl fullständigt adekvat i en tid när man kan ta bilder med vad fan som helst snart.
 
Ja LV är något som kommit för stanna, som du skriver, så finns nog ingen återvändo, frågan är hur dom skall lösa det hela, filmfunktionen måste dom givetvis utveckla, så vinklingsbar skärm kommer med säkerhet att vara standard även på prokameror, redan använder dom det i MK2:an för nyhetsinslag. och i förlängningen ökar efterfrågan på mer och mer justeringsmöjligheter, så långt hade inte jag tänkt ännu, men det blir nog små duttknappar för att få i hop det, till att börja med måste dom lösa sökarproblemet, eller få den så klar och fin som möjligt, så frågan är hur Sony skall sy ihop detta, har sony målat in sig här, jag menar fungerar A550:s system på semipro med filmmöjlighet och 100% sökarbild. Kan bli som så att man drar ut en släde med manöverknappar för enbart film, och skjuter in den när man är klar. eller kommer detta system att stanna vid mellansteg kamerorna. /Bengt.
 
Tycker det är dax att påminna om denna tråden på Dyxum som Cary Freidman skriver i... Samt också skapat som topicägare..

Gary F är väl inte direkt vad man kan kalla en okunnig kamera-användare ...

http://www.dyxum.com/dforum/a-rebuttal-to-all-those-lukewarm-a550-reviews_topic56457_page1.html

Det finns få som vet vad Gary vet om Sony-kameror. Han har ju skrivit sina E-books redan för KM 7D 0ch 5D för 4-5 år sedan och han har inte missat att väva samman sina mycket pedagogiska fotokurser med handfasta genomgångar av varenda liten knapp och funktion i varenda KM eller Sony-modell som KM och Sony spottat ut hittills. Han har dessutom ett befriande expertattitydfritt och entusiasmerande förhållningssätt till sin publik. Att Gary finns och lever i symbios med främst Sony är faktiskt en konkurrensfördel för Sony och jag är säker på att folk tar bättre bilder efter att ha studerat i detalj vilka inställningar författaren gjort i sina exempel med just den kamera de själva just köpt.

Det finns alltså E-books även för A900 och A850 för den som nu känner för det. Men många som köpt en A900 kanske inte tycker det är speciellt manligt med vare sig fjolliga fotokurser eller manualer. En väl bevandrad fotoentusiast vet väl hur fan man fotograferar ... eller?

http://www.friedmanarchives.com finns i alla fall E-books att köpa för rimliga 19,99$ och det bästa av allt är att en E-book faktiskt finns för A550 och A500 ocksåå sedan några dagar på:

http://www.friedmanarchives.com/alpha550/index.htm

Jag har laddat ner en själv som jag just håller på att läsa och jag ska sätta den i händerna på frugan också när jag är klar .. eller så skiter jag i det vid närmare eftertanke, för risken är överhängande att hon blir så inspirerad och kunnig efter det att jag aldrig får ha mina prylar i fred längre.
 
Ja LV är något som kommit för stanna, som du skriver, så finns nog ingen återvändo, frågan är hur dom skall lösa det hela, filmfunktionen måste dom givetvis utveckla, så vinklingsbar skärm kommer med säkerhet att vara standard även på prokameror, redan använder dom det i MK2:an för nyhetsinslag. och i förlängningen ökar efterfrågan på mer och mer justeringsmöjligheter, så långt hade inte jag tänkt ännu, men det blir nog små duttknappar för att få i hop det, till att börja med måste dom lösa sökarproblemet, eller få den så klar och fin som möjligt, så frågan är hur Sony skall sy ihop detta, har sony målat in sig här, jag menar fungerar A550:s system på semipro med filmmöjlighet och 100% sökarbild. Kan bli som så att man drar ut en släde med manöverknappar för enbart film, och skjuter in den när man är klar. eller kommer detta system att stanna vid mellansteg kamerorna. /Bengt.

Ja man undrar ju. Fördelen med Sonys ansats att lösa knapplayouten har ändå varit att man avstått från fjolliga toppdisplayer i både A5xx och A700. A900 fick verkligen ett toppdisplay med den är ju så fånigt liten att många borde tycka att om den inte ändå kan ge mer info än den kan så borde man skita i den helt. Där finns det i så fall plats för några knappar till åtminstone på de större kamerahusen.

När det gäller displayen så kan man ju tycka att det finns visst fog för den kritiken. Sony har emellertid förvånat sin publik tidigare. Vi behöver väl bara erinra om de som hävdade att Sony målat in sig i ett hörn och aldrig skulle kunna fixa att få till anti-skak med en FF-kamera. Man menade att man aldrig skulle få plats med det och att sensorpaketet skulle bli för tungt. Nu har Sony visat att det är en icke fråga med A850 och A900. Den sökare som finns i A3xx-modellerna som var de första att få snabb Live View med vanliga AF-prestanda kritiserades med rätta. Sökaren i A5xx är betydligt bättre bara den än den i A3xx utan att för den delen vara fantastisk. Jag skulle inte bli helt förvånad om Sony lyckas med konststycket att förena en snabb Live View med en utmärkt sökare i nästa FF-proffshus.

Trots att sökaren i min gamla A350 är liten, så har jag svårt att se att den hindrat mig från att ta de bilder jag önskat. En riktigt bra sökare tycker jag man dock saknar som mest vid manuell fokusering. Där har man ju nu i A550 dessutom ett annat intressant alternativ och det är MF check LV som dessutom ger andra delvis oväntade fördelar. Där ser man ju vilka effekter en del inställningar ger direkt i realtid vilket man ej ser i OVF. Dessutom, kanske mest oväntat, så får ju ett kamerahus med inbyggd bildstabilisering även det en stabiliserad sökarbild, eftersom det ju faktiskt är den vanliga bildsensorn som används för att generera sökarbilden. Så en Sony har alltså även den en stabiliserad sökarbild, låt vara endast i MF check LV-läge. :)
 
Senast ändrad:
Det som är lite "lustigt" med Gary F är att han tvärt emot alla andra "sonyanknutna" skribenter skriver ut tydligt att han föredrar A550 före A700..

Hur det kan bli så vitt olika "åsikter" bland dom "kunniga Sonytestarna" kan man fundera på... Jag gör det i alla fall.. Därför andra skriver att A700 "är bättre" så länge det stannar vid lägre iso..

Och jag funderar ju på dom olika åsikter dom kommer fram till med egna erfarenheter från A700 och A550 i bakhuvudet....
 
Det som är lite "lustigt" med Gary F är att han tvärt emot alla andra "sonyanknutna" skribenter skriver ut tydligt att han föredrar A550 före A700..

Hur det kan bli så vitt olika "åsikter" bland dom "kunniga Sonytestarna" kan man fundera på... Jag gör det i alla fall.. Därför andra skriver att A700 "är bättre" så länge det stannar vid lägre iso..

Och jag funderar ju på dom olika åsikter dom kommer fram till med egna erfarenheter från A700 och A550 i bakhuvudet....

Jag vet inte men jag tror nog Gary varit på väg att lägga A700 på hyllan ett bara tag. Han har ju en A900 också. A550 har en del unika funktioner just i LV och JPEG-fotografering. Den har också ett klart mindre hus än sina storebröder vilket gör att den är lättare att ta med sig (även om den definitvt är större än en A350). Jag hade inte haft något emot om den sett ut som en A350 exteriört. Det är ett bättre reseformat även om den är OK som den är. Ska man kompromissa med funktionalitet, så är det inte så mycket man blir av med om man väljer en A550 istället för en A700 och i en del fall får man funktioner som A700 heller inte har som just lämpar sig för Gary när han tar på sig familjefotografhatten. Det är ju precis det hans entusiastiska artikel om A550 handlar om och inget annat.

http://friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-12/index.htm
 
Senast ändrad:
Ja man undrar ju. Fördelen med Sonys ansats att lösa knapplayouten har ändå varit att man avstått från fjolliga toppdisplayer i både A5xx och A700. A900 fick verkligen ett toppdisplay med den är ju så fånigt liten att många borde tycka att om den inte ändå kan ge mer info än den kan så borde man skita i den helt. Där finns det i så fall plats för några knappar till åtminstone på de större kamerahusen.

När det gäller displayen så kan man ju tycka att det finns visst fog för den kritiken. Sony har emellertid förvånat sin publik tidigare. Vi behöver väl bara erinra om de som hävdade att Sony målat in sig i ett hörn och aldrig skulle kunna fixa att få till anti-skak med en FF-kamera. Man menade att man aldrig skulle få plats med det och att sensorpaketet skulle bli för tungt. Nu har Sony visat att det är en icke fråga med A850 och A900. Den sökare som finns i A3xx-modellerna som var de första att få snabb Live View med vanliga AF-prestanda kritiserades med rätta. Sökaren i A5xx är betydligt bättre bara den än den i A3xx utan att för den delen vara fantastisk. Jag skulle inte bli helt förvånad om Sony lyckas med konststycket att förena en snabb Live View med en utmärkt sökare i nästa FF-proffshus.

Trots att sökaren i min gamla A350 är liten, så har jag svårt att se att den hindrat mig från att ta de bilder jag önskat. En riktigt bra sökare tycker jag man dock saknar som mest vid manuell fokusering. Där har man ju nu i A550 dessutom ett annat intressant alternativ och det är MF check LV som dessutom ger andra delvis oväntade fördelar. Där ser man ju vilka effekter en del inställningar ger direkt i realtid vilket man ej ser i OVF. Dessutom, kanske mest oväntat, så får ju ett kamerahus med inbyggd bildstabilisering även det en stabiliserad sökarbild, eftersom det ju faktiskt är den vanliga bildsensorn som används för att generera sökarbilden. Så en Sony har alltså även den en stabiliserad sökarbild, låt vara endast i MF check LV-läge. :)

Är det möjligt att ta en bild i MF check LV-läge.
 
Klart man kan ta bilder i dom olika LV valen.. Eller fattar jag frågan fel?

Bara jag som uppfattat att MF check LV-läge är ett kontrollläge av skärpa, förstoring är ju möjlig 7 till 14ggr. check, står för kontroll. vore kanon om man kunde förstora älgen liksom zooma in låt säga 7ggr, och sedan ta bilden, som jag förstår med då manuell skärpa. Men jag har uppfattat det så att det fungerar som kontrollläge, men att man snabbt klickar tillbaka till det andra genom monitorn läget, och med AF tar bilden. blir lite rörigt att skriva dom långa benämningarna, som det är systemet har, men du är ju bekant med kameran och dess möjligheter./Bengt.
 
Jag vet inte men jag tror nog Gary varit på väg att lägga A700 på hyllan ett bara tag. Han har ju en A900 också. A550 har en del unika funktioner just i LV och JPEG-fotografering. Den har också ett klart mindre hus än sina storebröder vilket gör att den är lättare att ta med sig (även om den definitvt är större än en A350). Jag hade inte haft något emot om den sett ut som en A350 exteriört. Det är ett bättre reseformat även om den är OK som den är. Ska man kompromissa med funktionalitet, så är det inte så mycket man blir av med om man väljer en A550 istället för en A700 och i en del fall får man funktioner som A700 heller inte har som just lämpar sig för Gary när han tar på sig familjefotografhatten. Det är ju precis det hans entusiastiska artikel om A550 handlar om och inget annat.

http://friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-12/index.htm

Familjefotograf, är ett ganska nytt ord när man som Gary kopplar ihop det med en specifik kamera. Han har då möjligheten (gott ställt) att använda A900, A700 och nu då A550, kommer förmodlingen att köpa eller får han rabbaterat pris på nya A750 när den dyker upp. Vem är denne Gary, fantastiskt att skriva utförliga böcker om varje kamera modell som sony släpper. Mycke trevligt att Gary finns, men dom flesta märken har väl en Gary, Canon verkar att ha ganska många Gary som prisar den nya 7D. inget fel med det, jättebra man får veta mera om modellerna. Om jag vore Gary så ville ja nog ha in ett par Canikoner när dom släpps för att se och jämföra, men det kanske han gör.
 
Bara jag som uppfattat att MF check LV-läge är ett kontrollläge av skärpa, förstoring är ju möjlig 7 till 14ggr. check, står för kontroll. vore kanon om man kunde förstora älgen liksom zooma in låt säga 7ggr, och sedan ta bilden, som jag förstår med då manuell skärpa. Men jag har uppfattat det så att det fungerar som kontrollläge, men att man snabbt klickar tillbaka till det andra genom monitorn läget, och med AF tar bilden. blir lite rörigt att skriva dom långa benämningarna, som det är systemet har, men du är ju bekant med kameran och dess möjligheter./Bengt.

Se dessa olika LV-lägen som ett snabbt LV-läge med upp till 4 bilder/sek med AF om man nu vill det och ett för precision med MF. Det senare är utmärkt till makro då AF ändå inte är någon hit. "MF check Live View" kanske är ett lite olyckligt ordval om det leder till missförstånd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.