Annons

Sony A500 och A550 lanserade

En allmän fråga? Är inte detta kring manuellt v.s. automatik nästan värt en egen tråd? Vi får fler och fler och mer och mer avancerade funktioner som i en del fall används alltmer sällan dessutom. Det borde leda till att detta med "nollställningsproblematiken" borde bli alltmer vanlig.

Jag har skjutit ett tjugotal skott på en skock albinosidensvansar mot vit, mycket vit, bakgrund, med ISO3200 och 1.8. (Kvällen innan lekte jag med kameran inomhus) Hade väl behövt slutartid på neråt miljondelen för lagom exponering där.

Har aldrig set någon sidensvans i hela mitt liv varken förr eller senare.

Hade jag tagit för vana att alltid ställa in gröna autorutan efter varje gång man fotat så blir det ju aldrig tokkatastrof om man råkar få dra lite snabbt nån gång.

Auto-ISOt på Sony suger verkligen.
På min kamera har dom bemödat sig med ge mej hela 5 olika intervall-val som autoISO får hålla sig till. Man kan till och med hindra den från att gå under 400!(?). Men att tillåta den gå upp till 3200 går inte!!
Vad är det för svårt med att bara ha ett val för längsta slutartid och ett val för högsta ISO? Finns det någon anledning att ha det på annat sätt? Inte kan väl Nikon kunnat lyckas få patent på en sån banal sak eller? Och varför kan man inte ha autoISO när man kör M? Det är väl då det verkligen skulle göra nytta.
 
Man kan till och med hindra den från att gå under 400!(?). Men att tillåta den gå upp till 3200 går inte!!
Vad är det för svårt med att bara ha ett val för längsta slutartid och ett val för högsta ISO? Finns det någon anledning att ha det på annat sätt?

Vi som har läst detta, vidare sänder frågan till utvecklingsavdelningen vid Sony Japan, svaret bör komma nästa vecka, troligen då tillbaka svar på japanska!
 
Hmm. Inte för va petig.. Men topic är inte hur AXXX fungerar eller inte fungerar.... Och samlas alla Sonymodeler man vill ta upp här så blir det nog aningen förvirrande för en läsare som försöker finna tankar om dom nya A450 A500 A550 om det också blandas in andra modeller här.. Och speciellt dessutom utan det står att det handlar om andra modeler än dom topic handlar om...

Dvs inte A450 A500 A550...

; )
 
På senare år har flera canon modeller fått klagomål på exponeringen, även superkompakten G11. rekomendationerna då har varit att i princip ha ständig minus kompensation med några steg. skulle det göra susen även på A550 månne. ja den jäkla D90 är en lockande godbit, känd för sina mycket fina direkt ur kameran bilder, ny modell är väl på gång så då hoppar den väl ner i pris ett steg en fin backup till min KM5D. jpeg-firmware till A900, något är på gång med jpeg, 7D har ju lyft sig vad gäller jpeg. Sony inser konkurensen och verkar ha en lösning, kommande 700:a har den säkert, men undrar över hur den blir prissatt.

Det är inte så enkelt att -0,7 skulle fixa skivan. Då vore det inte mycket till problem. Jag tycker det är mer nyckfullt än så.
 
Jag har skjutit ett tjugotal skott på en skock albinosidensvansar mot vit, mycket vit, bakgrund, med ISO3200 och 1.8. (Kvällen innan lekte jag med kameran inomhus) Hade väl behövt slutartid på neråt miljondelen för lagom exponering där.

Har aldrig set någon sidensvans i hela mitt liv varken förr eller senare.

Hade jag tagit för vana att alltid ställa in gröna autorutan efter varje gång man fotat så blir det ju aldrig tokkatastrof om man råkar få dra lite snabbt nån gång.

Auto-ISOt på Sony suger verkligen.
På min kamera har dom bemödat sig med ge mej hela 5 olika intervall-val som autoISO får hålla sig till. Man kan till och med hindra den från att gå under 400!(?). Men att tillåta den gå upp till 3200 går inte!!
Vad är det för svårt med att bara ha ett val för längsta slutartid och ett val för högsta ISO? Finns det någon anledning att ha det på annat sätt? Inte kan väl Nikon kunnat lyckas få patent på en sån banal sak eller? Och varför kan man inte ha autoISO när man kör M? Det är väl då det verkligen skulle göra nytta.

Var i Sarajevo en dag i stans fantastiska fina historiska centrum och tog en hel del bilder med min KM 7D. Regnig förmiddag dåligt ljus. Såg inte upp att jag låg kvar på ISO 800 även när vädret blev bättre och fick onödigt brusiga bilder. Mycket lätt hänt att göra bort sig genom att glömma återställa ISO:t. Tråkigt för jag kommer nog aldrig mer åka till den stan - intet ont sagt om Sarajevo och det vackra Bosnien för den skull.

Kan väl hålla med om det sista också, men då känns det som om AUTO-systemet behöver bli smartare än det är i A550. Har man så måga val som du har så ökar nog som jag sa riksen att man ligger kvar med fel inställningar. Men du måste väl kunna lägga in ett antal egendefinierade grundlägen i din A900 eller hur? Det skulle jag göra om jag hade den lyxen. Den har inte Tobbe och jag.
 
Ja.ja den testen, men den börjar bli gammal, därför min vilsenhet, om det var något ännu nyare trodde jag.


Den var en hel dag "gamal" då jag skrev mitt inlägg .. I kameravärlden blir saker gamla fort... :)

Sten Åke skrev
Det skulle jag göra om jag hade den lyxen. Den har inte Tobbe och jag.

Det är "problemet".. Jag tycker inte det borde vara lyx att kunna liiiiiiite lite styra i alla fall autoiso aningen mer än enbart 200 till 1600.. och du delar där ser jag min inställning..

""Sonybasta. Ni skall ha iso 1600 så snart det bara börjar skymma det minsta....Och för slippa detta iso 1600 skall ni tvingas ställa iso själva"...

Förbannat retfullt ...

Men tur att i alla fall man fått enkelt att faktiskt välja iso själv skall väl sägas...Så det kunde ju varit värre.. Hehe....

men ändå så förbaskat onödigt att behöva reta sig på en sådan pyttafjantig sak då detta endast handlar om skapa i programvara ett eller ett par mellanlägen...

Fast detta får man då man betalar liiite mer för den kommande semikameran ..

Men faktum är att detta är nog det som är ända egentligen "sura" jag kan reta mig på egentligen om jag jämför A700 med A550..

Att det skulle vara problem med att kameran återgår eller inte gör det har jag inte ens tänkt på.. Min A700á stannade som tur är kvar på dom justeringar jag valt... Och det gör A550 som tur är också....

Hade blivit helgalen om den började bestämma sådant också.. Räcker så bra så bra med detta med Iso 200 till 1600 på stört... :-(
 
Senast ändrad:
Så var mitt Tamron 28-75 f2,8 sålt pga vidvinkeln inomhus blev snäppet för dåligt.. Mitt tidigare Sigma 24-70 f2,8 macro var exakt på gränsen att vara ok med sina 24 mm..Lite dåligt i vidd men fungerade med lite vilja.. Men 28 mm var över gränsen inomhus ....

Och nytt objektiv beställt för bli vardagsobjektiv på min A550.. Leverantör blev som oftast Cyberphoto...Deras service är värd att betala lite extra för att ha i ryggen..
 
Är det nån som har koll på det här teleläget på 550?e det som kameran croppar bilden eller inte?läste nånstans att kameran gör nåt annat men kan inte hitta det igen.
 
Så var mitt Tamron 28-75 f2,8 sålt pga vidvinkeln inomhus blev snäppet för dåligt.. Mitt tidigare Sigma 24-70 f2,8 macro var exakt på gränsen att vara ok med sina 24 mm..Lite dåligt i vidd men fungerade med lite vilja.. Men 28 mm var över gränsen inomhus ....

Och nytt objektiv beställt för bli vardagsobjektiv på min A550.. Leverantör blev som oftast Cyberphoto...Deras service är värd att betala lite extra för att ha i ryggen..

OK....men var inte kitoptiken 18-55 till belåtenhet?

/perhel
 
Tamron 17-50 f2,8 vart det...


OK....men var inte kitoptiken 18-55 till belåtenhet?

Jodå.. Men man kan aldrig ha för bra objektiv...Och hur det än är så är nog Tamron 17-50 f2,8 ett bättre objektiv trotts allt.. Speciellt för mig som aldrig använder blixt samt fotar så inomhus också.. ;)
 
Är det nån som har koll på det här teleläget på 550?e det som kameran croppar bilden eller inte?läste nånstans att kameran gör nåt annat men kan inte hitta det igen.
Jo, "Smart Teleconverter" (finns enbart i Quick LiveView mode) croppar, antingen 1,4x eller 2x.

7x eller 14x i Manual Foocus Check mode croppar däremot INTE (hoppas jag inte i alla fall - kanske bäst att jag kollar).

För egen del så testade jag funktionen (Smart Teleconverter), men tänkte att det skulle vara både första och sista gången jag skulle komma att använda den. Men det går förstås alltid att hitta på användningsområden. 14 Mp ger ju rätt stora filer, så ifall man inte behöver så mycket är ju knappen snabb att aktivera. Ex. ifall man är intresserad av konsert- eller scenbilder, så kan man skaffa sig det nya ljusstarka (men trots det prisbilliga) Sony DT 50/1,8. Trycker man in 2x så har man plötsligt ekvivalenten till ett en superglugg på 100/1,8!
 
Senast ändrad:
Tamron 17-50 f2,8 vart det...




Jodå.. Men man kan aldrig ha för bra objektiv...Och hur det än är så är nog Tamron 17-50 f2,8 ett bättre objektiv trotts allt.. Speciellt för mig som aldrig använder blixt samt fotar så inomhus också.. ;)

Så är det...märker nu på min A700 när jag börjat plåta inomhus med 50:an...riktigt skarpa bilder.
Misstänkte först att kameran inte fixade skärpan till 100% men inser nu att 18-70 (gamla) kitoptiken är allt annat än just skarp...
 
se där ja, ett likadant som jag har i mín fotoväska :)
Du kan inte bli annat än nöjd!!!!Det är kalas!!

Det är ju en repris för min del då jag får mitt nya Tamron 17-50.. hade ett sådant då jag hade A300án... Och var förbaskat nöjd med det då.

Så det blir nog bra med denna A550 med dess utmärkta kapacitet/prestanda..


märker nu på min A700 när jag börjat plåta inomhus med 50:an...riktigt skarpa bilder.
Misstänkte först att kameran inte fixade skärpan till 100% men inser nu att 18-70 (gamla) kitoptiken är allt annat än just skarp...

A700 huset är snudd ett hån Sony sålt med 18-70 som kitobjektiv.. Om du inte har råd med dyrare typer av objektiv så försök köp ett av dom nya 18-55 kitobjektiven beg.. Det är bättre ... Christer säljer ett sådant på annons här på forumet såg jag .. och för riktigt bra pris också!!.. Så som sagt. för dom stålarna han begär är det en billig uppgradering trotts det också är ett kitobjektiv..;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.