bengan-j
Avslutat medlemskap
En allmän fråga? Är inte detta kring manuellt v.s. automatik nästan värt en egen tråd? Vi får fler och fler och mer och mer avancerade funktioner som i en del fall används alltmer sällan dessutom. Det borde leda till att detta med "nollställningsproblematiken" borde bli alltmer vanlig.
Jag har skjutit ett tjugotal skott på en skock albinosidensvansar mot vit, mycket vit, bakgrund, med ISO3200 och 1.8. (Kvällen innan lekte jag med kameran inomhus) Hade väl behövt slutartid på neråt miljondelen för lagom exponering där.
Har aldrig set någon sidensvans i hela mitt liv varken förr eller senare.
Hade jag tagit för vana att alltid ställa in gröna autorutan efter varje gång man fotat så blir det ju aldrig tokkatastrof om man råkar få dra lite snabbt nån gång.
Auto-ISOt på Sony suger verkligen.
På min kamera har dom bemödat sig med ge mej hela 5 olika intervall-val som autoISO får hålla sig till. Man kan till och med hindra den från att gå under 400!(?). Men att tillåta den gå upp till 3200 går inte!!
Vad är det för svårt med att bara ha ett val för längsta slutartid och ett val för högsta ISO? Finns det någon anledning att ha det på annat sätt? Inte kan väl Nikon kunnat lyckas få patent på en sån banal sak eller? Och varför kan man inte ha autoISO när man kör M? Det är väl då det verkligen skulle göra nytta.