Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Det är ju en repris för min del då jag får mitt nya Tamron 17-50.. hade ett sådant då jag hade A300án... Och var förbaskat nöjd med det då.

Så det blir nog bra med denna A550 med dess utmärkta kapacitet/prestanda..




A700 huset är snudd ett hån Sony sålt med 18-70 som kitobjektiv.. Om du inte har råd med dyrare typer av objektiv så försök köp ett av dom nya 18-55 kitobjektiven beg.. Det är bättre ... Christer säljer ett sådant på annons här på forumet såg jag .. och för riktigt bra pris också!!.. Så som sagt. för dom stålarna han begär är det en billig uppgradering trotts det också är ett kitobjektiv..;)


Njaa...det kommer nog att bli ett SAL 18-250 istället för min del eftersom jag mest plåtar utomhus och vill ha den flexibilitet som den optiken erbjuder. Väntar dock några veckor till om nu mot förmodan PMA presenterar något bättre....
50/1.7:an får inomhus tjänsten :)
 
Idag fick jag detta till min A550... Och vår katt "Ozzy" var nyfiken ...Samt första model.. :)
 

Bilagor

  • DSC00828.jpg
    DSC00828.jpg
    16.6 KB · Visningar: 465
  • CIMG4678.jpg
    CIMG4678.jpg
    25.7 KB · Visningar: 467
  • DSC00009(1) kopiera.jpg
    DSC00009(1) kopiera.jpg
    52.9 KB · Visningar: 468
Idag fick jag mitt vertikalgrepp och lite andra prylar jag beställt från LinkDelight :)

Vertikalgrepp.jpg

Gör så att kameran känns betydligt solidare även då man fotograferar horisontellt tack vare det längre greppet för högerhanden. Bra med dubbla batterier, fast jag borde ha köpt en laddare till så att man kan ladda bägge samtidigt. Vet inte riktigt om det är viktigt att batterierna har ungefär lika laddning, om de används "ett i taget", eller om de fungerar som "kommunicerande kärl".

Byggkvaliten är helt ok. även om det går att märka en liten skilllnad jämfört med kameran i övrigt.Definitivt prisvärt i alla fall!

/Mats
 
Nu testade jag idag med ta några testbilder ut ifrån altan här då solen lyser och skapar skuggor samt starka kontraster med den snötäckta marken samt den mörkare lilla dalen nedanför här där skuggorna är markanta..

Dvs en relativt knepig miljö att ta bild på via ren auto...Och jag gjorde det för kolla hur kameran sköter sig då jag sett "testare" fått rätt märkliga resultat (?) minst sagt....

A550 grejar detta utan minsta lilla problem alls... Den sköter sig som den skall.. Och jag tog även bild med starka skuggpartier på altanen i vidaste läget samt då utanför som längst bort det ljusa kontrastrika med snö skuggor mm.. Inga problem alls.. Kameran aggerar som säkerheten självt... Och jag kan säga jag är supernöjd med denna A550 kamera...
 
Nu testade jag idag med ta några testbilder ut ifrån altan här då solen lyser och skapar skuggor samt starka kontraster med den snötäckta marken samt den mörkare lilla dalen nedanför här där skuggorna är markanta..

Dvs en relativt knepig miljö att ta bild på via ren auto...Och jag gjorde det för kolla hur kameran sköter sig då jag sett "testare" fått rätt märkliga resultat (?) minst sagt....

A550 grejar detta utan minsta lilla problem alls... Den sköter sig som den skall.. Och jag tog även bild med starka skuggpartier på altanen i vidaste läget samt då utanför som längst bort det ljusa kontrastrika med snö skuggor mm.. Inga problem alls.. Kameran aggerar som säkerheten självt... Och jag kan säga jag är supernöjd med denna A550 kamera...

Trevligt med dina inlägg om hur A550 sköter sig. Bilden på katten i trädet är intressant på flera sätt tycker jag, ovasett vilket iso du använt på den bilden, så ser man hur väl kameran klarar av den mycket täta myriaden av grenar, verkar att teckna den minsta gren på ett strålande sätt.
 
Roligt du uppskattar få lite rapporter Benkt...Och tack för uppmuntran!!..

Här är några "rätt ur" kameranbilder.. Och inte ett dugg gjort med dom.. Mer än förminskat.. Och tagna med auto rätt av... Den första bilden är den jag nämner i förra inlägget.. Och kameran har absolut noll problem med exponeringen trotts starka kontraster... Dro var avstängt.. Så detta är verkligen rakt ur kameran..

Och det är två bilder med samma vy med med olika inzoomanden. Och kameran exponerar området likt varandra i båda fallen.
 

Bilagor

  • DSC00075.jpg
    DSC00075.jpg
    23.4 KB · Visningar: 313
  • DSC00076.jpg
    DSC00076.jpg
    31 KB · Visningar: 311
Senast ändrad:
Läste den nya recensionen i Digitalfoto om 550:an. Fick genomgående bra betyg! Kul !!! :)

Jag råkade läsa den i Kamera & Bild och den var väl inte lika bra antar jag utan att ha läst Digitalfoto (jag läser ganska sällan fototidningar överhuvudtaget och det är i allmänhet ingen större förlust.)

Redan första stycket sätter tonen:"A500 och A550 är nämligen inte några helt nya modeller utan bygger på A330 och A380". Visst det lånas ju kors och tvärs mellan modellerna (slut citat).

De äldre instegsmodellerna (A200 och A3xx) fick AF-motorn från A700 och A900 fick femstegs-DRO från A700 och både nya instegarna och A5xx-modellerna fick både femstegs-DRO från tidigare modeller och AF för Live View och Live View från från tidigare instegsmodeller. Så vad är egentligen en ny modell i den här världen kan man ju fråga sig. Jag tycker väl snarast att det är märkligt att så mycket av den teknik från de övre marknadssegmenten sipprar ned til instegsmodellerna och att helt ny banbrytande teknik såsom just Sonys snabba Live View och HDR-tekniken kommer först i instegssegmentet när den släpps.

Sedan får man läsa rena felaktigheter som att:"sensorn i A500 är bekant från A350 och A380, en CMOS-sensor på 14,2 megapixel."(slut citat)
Både fel typ och antalet pixlar. (min anm. taskigt korrat)

I sammanfattningen är man positiv till den förbättrade bildkvaliteten och brusegenskaperna men Live View-lösningen sågar man med orden (citat):
"skärmsökarlösningen är omständig och skärmen borde gå att vinkla i sidled och inte bara upp och ned." ... "mest bidragande till att ge känslan att kameran inte är helt modern är avsaknaden av filmfunktion,"(slut citat)

(min kommentar: Detta nummer har också en kameraguide över alla tillverkares DSLR:er och en del funktioner. I denna har en enda ynka kamera i Nikons och Canons samlade utbud en vridbar skärm och det är Nikon D5000. Av Nikons åtta modeller har alltså en enda denna typ av skärm. De övriga sju har inte ens en vikbar skärm utan bara fasta skärmar. Canon har nio aktuella modeller och alla har bara fasta skärmar som gör Live View-värdet betydligt begränsat i en jämförelse med om man har en vikbar skärm eller en vridbar. Hur innovativt och modernt är det då? Det berörs inte med ett ord. D5000 är undantaget som bekräftar regeln.

Sedan skriver man följande om Sonys tekniska vägval för Live View (citat):"Anledningen till att Sony valt lösningen med en separat videosensor för att generera bilden till skärmen är att kunna använda den optiska sökarens snabba autofokus. Ska man använda bildcensorn måste spegeln fällas upp och slutaren öppnas. då kan inte den optiska autofokusen användas.

Det går inte att komma ifrån att Sony lappar och lagar för att möta kritiken mot en grundkonstruktion som inte är helt modern. Grunden i Sonys vägval är att kontrastavkännande autofokus är långsam, men Panasonic har bevisat att detta inte längre är någon sanning. Vid följande autofokus har dock den optiska autofokusen en fördel men det jobbar nog flera kameratillverkare hårt med att lösa för att kunna göra spegellösa systemkameror."(slut citat)

Modern och modern, med Sonys typ av Live View kan man ta 4 bilder/sek, det är väl bra mycket bättre än om man bara har en Live View som bara funkar med MF eller mödosamt stånkar på med en bild/sek.Sony har ju två varianter som kompletterar varann för två olika behov.

Man undrar varför det är så svårt att ge den kombo vi nu fått i A5xx den cred den förtjänar. Jag har svårt att se att det skulle vara så besvärligt och omständigt att hantera detta att det är värt att reagera över. Live View aktiveras ju bara med ett skjutreglage sen är det ju bara att sikta och skjuta. Vill man fortsätta i LV så är det ju bara att trycka av. Man behöver inte ens lyfta kameran till ansiktet.

MF Check Live View i sin tur bara är ett knapptryck bort. Byta mellan AF och MF måste man ju göra om man så använder den optiska VF. Men visst skulle det väl vara bra att kameran automatiskt ställdes i MF när MF Check LV aktiveras. Den dag dessa två LV-varianter implementeras på de dyrare Sony-kamerorna så kan ju detta lilla problem lösas också eftersom ju dessa har DMF (Direkt Manual Focus) som kopplar ur fokusmotorn när kameran fokuserat (om man vill). Då har de dessutom fått ett mervärde som de billigare kamerorna inte har.

Speciellt när det gäller LV så tycker jag det väldigt ofta låter lite "surt sa räven". Författaren? Magnus Fröderberg. Undrar jag om han verkligen gjort en riktig praktisk fältjämförelse mellan allt Canon och Nikon f.n. har och det Sony har i A5xx. Sony har ju också visat att den snabba LV faktiskt är förenligt med en större sökare än i exv. A350. Det är väl ingen större skillnad på A5xx-modellernas sökare och konkurrerande modeller som saknar denna typ av LV. Det är intressant hur en del av Sonys vägval kritiseras - ibland utan vidare kunskap. Det är inte så längesedan vi fick höra att sensorstabiliseringsteknik aldrig skulle funka med en FF. Stort fel även det visade det sig när Sony deklarerade att det är n "icke fråga" när A900 lanserades.

Ska bli verkligt kul att se om Sony nu verkligen tänker lansera en ny kamera i 700-serien utan spegel. Det är i så fall stor chans att det blir nästa stora "snackis".
 
Senast ändrad:
Det verkar ju vara ett slarvigt och sunkigt test. iom. deras sågning av live-view mm. så verkar de ju faktiskt inte riktigt ha kollat upp vad det faktiskt är.

Den här bilden är tagen med Live-View och 5 bilder/sec med kontinuerlig autofokus sittande på huk så att jag kunde ha ögonkontakt med min hund utan att gömma mig bakom en stor svart klump. Vilken annan kamera i hela världen fixar det?

Bästis-in-action-400.jpg


Jag är i allafall toknöjd med min a550! Var på vippen att köpa en Nikon D90 när det var dags att uppgradera min KM5D, trots att jag har några objektiv och blixt mm. för detta system, men så hittade jag den här guldklimpen. Kan inte tänka mig att det just nu finns någon annan DSLR som ger mer "bang-for-the-buck". Visst finns det olika segment osv., men för mig så råkar det här passa alldeles perfekt. Det känns lite tråkigt att läsa så slarvigt gjorda och fördomsfulla tester. Antar att man vill få bekräftelse på att man gjort ett bra köp.

/Mats
 
Det var den värsta dynga jag sett någonsin..

Till och med en stor aktieägare eller säljchef på Canikon skulle skriva seriösare ärligare tester på en Sonykamera än dessa fejktester sk "testare" gör... Det säger inte lite det...
 
Senast ändrad:
Det verkar ju vara ett slarvigt och sunkigt test. iom. deras sågning av live-view mm. så verkar de ju faktiskt inte riktigt ha kollat upp vad det faktiskt är.

Den här bilden är tagen med Live-View och 5 bilder/sec med kontinuerlig autofokus sittande på huk så att jag kunde ha ögonkontakt med min hund utan att gömma mig bakom en stor svart klump. Vilken annan kamera i hela världen fixar det?

Visa bilaga 101162


Jag är i allafall toknöjd med min a550! Var på vippen att köpa en Nikon D90 när det var dags att uppgradera min KM5D, trots att jag har några objektiv och blixt mm. för detta system, men så hittade jag den här guldklimpen. Kan inte tänka mig att det just nu finns någon annan DSLR som ger mer "bang-for-the-buck". Visst finns det olika segment osv., men för mig så råkar det här passa alldeles perfekt. Det känns lite tråkigt att läsa så slarvigt gjorda och fördomsfulla tester. Antar att man vill få bekräftelse på att man gjort ett bra köp.

/Mats

Härlig bild! Ser nästan ut som om hunden slickar sig om mun innan han är på väg att sätta tänderna i dig!

Jag vet inte men "tester" som dessa bör man ju bara ignorera egentligen. Jag har inte för vana att läsa fototidningar men i detta fall köpte jag tidningen främst för att de hade ett par artiklar om "resefoto"som jag ville läsa.

Annars tycker jag att tillskottet med MF Check LV gjort LV lösningarna i A550 kompletta. Nu har man både snabbhet och precision! Jag saknade möjligheten att verkligen sätta skärpan i min gamla A350. Det är verkligen inte mycket jag saknar i A550 nu. Vädertätning kanske skulle sitta fint men jag vet inte hur känslig den är egentligen. Men man kan ju inte få allt för 50 spänn, eller hur?

Jag tror att alla som köpt något vad det än nu är vill veta om andra hittat några allvarliga fel på modellen som man inte själv känner till. En del modeller har ju haft barnsjukdomar och dolda fel. Man minns ju "First Black Frame"-problemet med KM D7D och inte minst AS-systemets sårbarhet. Sonys nyare kameror verkar vara av betydligt bättre virke. Jag har ännu inte haft några som helst konstigheter vid sidan av AF-problem med min A350. Med A550 har jag inte ens haft det. Framtiden får väl utvisa om omdömet står sig.

Jag tycker man får väldigt mycket fantastisk teknik nu vilken mer avancerad instegsmodell man än väljer. Men just LV-lösningarna i A5xx-modellerna ger faktiskt påtagligt fler möjligheter än om dessa saknats. Jag använder inte LV jämt och ständigt, men precis som du skriver så ger det ibland en möjlighet till större kontroll och närvaro och möjlighet att ta en del bilder det annars skulle vara mycket svårare att få till. Vilken vettig människa skulle säga nej till ett verkligt bra LV-system om de fick ett utan att behöva kompromissa med andra funktioner? De flesta av konkurrenterna har faktiskt inga bra LV-lösningar idag och deras filmfunktioner är bra bara för att de finns där, men de kan idag inte ens mäta sig med de som finns i de allra simplaste varianterna av dedikerade digitala filmkameror.
 
Mats, jag har aldrig sett någon hundbild som har utstrålat så mycket lust och glädje som din!

Med din bild har du fångat din hund i just exakt rätt ögonblick - den visar en så tok-lycklig hund att jag blir varm i hjärtat och får tårar i ögonen (detta trots att jag är kille och allmänt förväntas vara tuff och cool...)!

Bergis på att den enkla förklaringen är att din jycke är precis lika toknöjd över att bli fotograferad med en A550, som du är över att fotografera med den! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.