Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Dumheter..
Jag visar och berättar utifrån min amatörnivå saker om kameran ..

Tillför saker i stället du också som kan ge inputt till kamerorna tråden handlar om i stället för sitta och gnälla på andra som gör det......


Jag bara skojar med dig lite Tobbe. :)
Jag vet att du gillar din A550 - det gör jag med.

Jag har väl just tillfört vad jag tycker är en viktig synpunkt som jag tyckte de en del verkade bortse ifrån. Om inte alla tycker den är viktig så kan jag inget göra åt det. Om folk inte begriper vad jag sagt så lovar jag att försöka vara tydligare vid et annat tillfälle.

Men jag är helt allvarlig när jag säger att denna typ av jämförelser som gjorts i denna tråden och i ett otal andra inte är värda mer än R&R-testet. Har ni svårt att förhålla er till det så ser inte jag det som mitt problem. Du får gärna ta det hur du vill men ett av problemen här på FS är att många söker hjälp och får svar som inte alltid är så mycket värd utan snarast förvirrar. Detta är mitt helt seriösa bidrag till denna diskussion. Återigen, det är Joakims test jag kommenterar och inte R&R. Det är bara det mina kommentarer gäller och han har svarat att han inte har någon annan uppfattning i frågan än jag.

Valet av R&R som jämförelseexempel ska inte upprepas eftersom det är så oerhört minerad mark och ett "No No Word" coh tydligen inte kan användas utan att det uppstår missförstånd då en del bara ser R&R och inte ser vad det egentligen är jag säger..

Källkritik är gör världen lite mer pålitlig men klart mycket tråkigare.
I det här sammanhanget föredrar jag det som är mer pålitligt.
 
Senast ändrad:
Dumheter..
Jag visar och berättar utifrån min amatörnivå saker om kameran ..

Tillför saker i stället du också som kan ge inputt till kamerorna tråden handlar om i stället för sitta och gnälla på andra som gör det......

Jag har förstått att du verkligen gillar din A550 och tycker att det är en toppenkamera. Jag vet att du också har haft en A700 för inte så länge sedan. Vad är det som är så mycket bättre med den här modellen egentligen....hur mycket bättre blir bilderna....kan du se en synbar resultat förbättring om du jämför?

/perhel
 
Sten Åke.skrev.
.Men jag är helt allvarlig när jag säger att denna typ av jämförelser som gjorts i denna tråden och i ett otal andra inte är värda mer än R&R-testet. Har ni svårt att förhålla er till det så ser inte jag det som mitt problem. Du får gärna ta det hur du vill

Jag bekymrar mig faktiskt inte ens... Jag handlar mitt efter själv utvärderat saker o ting.. Enklast så...
 
Jag har förstått att du verkligen gillar din A550 och tycker att det är en toppenkamera. Jag vet att du också har haft en A700 för inte så länge sedan. Vad är det som är så mycket bättre med den här modellen egentligen....hur mycket bättre blir bilderna....kan du se en synbar resultat förbättring om du jämför?

/perhel


vet inte riktigt hur jag skall svara då jag anser A100 A200 A300 A700 A550 såsom bra.. Men på ibland olika sätt...
 
vet inte riktigt hur jag skall svara då jag anser A100 A200 A300 A700 A550 såsom bra.. Men på ibland olika sätt...

Bildkvalitet helt enkelt...jag menar inte skärpa för där spelar ju optiken stor roll...men färgåtergivning, kontrast, brus osv.
Nu menar jag inte ISO 3200 och uppåt där vet jag att A550 är bättre...men "normal" bilder upp till kanske 800iso?
 
Lågisobilder ute menar du då som jag förstår saken.. ....
Det kan jag inte tyvärr säga nått om egentligen då jag har aldeles för lite på fossingarna angående fota utomhus med 550......

Detta kan jag mer om frami vår då färgerna dyker upp ute..

Men den verkar väl egentligen varken bättre eller sämre så här långt i grå/slask vädret..

Den är väl aningen lite lik A700 med sin lite "lynnighet" i grå/slask väder kan jag tycka.. Men ingen Sonykamera jag haft verkar gilla grå/slask väder...

Don efter person kanske

:)..
 
Har fotat en hel del med min 550 nu och är hyffsat nöjd men så idag blev jag besviken.Jag har i princip fotat det mesta med mitt 55/200SAM och idag när jag körde nåra bilder i datan från mitt 18/55SAM så har jag upptäck att bilderna är inte lika skarpa.Funderar därför på att köpa mej en skarp glugg som täcker 55 och neråt.Är det nån av er som har dom här skarpa F2.8 gluggarna som kan tänka sej att ta en bild på samma objekt med bägge gluggarna så man kan se skillnaden.Vill ni inte lägga upp så skicka mej dom gärna !!

MVH Christer
 
Valet av R&R som jämförelseexempel ska inte upprepas eftersom det är så oerhört minerad mark och ett "No No Word" coh tydligen inte kan användas utan att det uppstår missförstånd då en del bara ser R&R och inte ser vad det egentligen är jag säger..
Antar att det är mig du syftar på. Och du har rätt, jag gick rätt i fällan. Jag fokuserade mer på vad du skrev om R&R än vad du egentligen försökte säga. Ser i dina efterföljande förklarande inlägg att syftet var ett annat. Ber om ursäkt för det.
 
Antar att det är mig du syftar på. Och du har rätt, jag gick rätt i fällan. Jag fokuserade mer på vad du skrev om R&R än vad du egentligen försökte säga. Ser i dina efterföljande förklarande inlägg att syftet var ett annat. Ber om ursäkt för det.

Bra jobbat Sivert.
 
Jag kan bara säga så här.. En A550.. Med påslagen HDR funktion med sina 7 bilder sek..mums.... Och den går faktiskt att använda i rätt minst sagt "extrema" situationer där man inte ens kan tänka sig det skulle fungera... Många kanske inte ens skulle testa.. Men jag gjorde det...

Som här tex... Inte perfekt.. Men fasiken.. Det gick trotts allt...Bad ungarna försöka sitta hyfsat stilla. vilket givetvis dom inte gjorde ändå.. paketen var viktigare än gubben med kameran..hehe Men kanske bromsade dom lite ändå...

Ljus är endast det ni ser i bild.. Inget annat... Och bilden skulle enkelt platsa i ett fotoalbum.. Även som lite större förstoring bara den inte blir för stor då givetvis...En almanacksbild är inga problem

Så "testare" får anse vad dom vill... A550 fullkomligt rockar fett som ungdomarna säger.......

Make = SONY
Model = DSLR-A550
Exposure Time = 1/15"
F Number = F4.5
ISO Speed Ratings = 3200
HDR Autoläge

Jag fattar inte hur du fixat detta Tobbe. HDR på 1/15 och en familjebild med barn. Det borde inte gå. Alltid är det någon som rör sig mellan de två bilder HDR tar och då blir det fantomskuggor. Är du säker på att din familj är vid liv? :)

Jag testade HDR i dagsljus för några veckor sedan och jag fick skuggor efter både flaggor, flaggvimplar, roterande båtradar och springande ungdomar. Det är verkligen en fantastisk funktion (endast JPEG dock) men den kräver verkligen statiska motiv för att komma till sin rätt eller efterbehandling i PS eller något annat bildredigeringsprogram.
 
Antar att det är mig du syftar på. Och du har rätt, jag gick rätt i fällan. Jag fokuserade mer på vad du skrev om R&R än vad du egentligen försökte säga. Ser i dina efterföljande förklarande inlägg att syftet var ett annat. Ber om ursäkt för det.

Snyggt! Ursäken mottagen och accepterad, missförståndet raderat!:)

Trevlig Helg
 
Bildkvalitet helt enkelt...jag menar inte skärpa för där spelar ju optiken stor roll...men färgåtergivning, kontrast, brus osv.
Nu menar jag inte ISO 3200 och uppåt där vet jag att A550 är bättre...men "normal" bilder upp till kanske 800iso?

Jag har nu tagit ett tusental bilder utomhus sedan jag köpte min A550. Jag har ju en A350 sedan tidigare och tycker att exponeringen är stabilare i den och bilderna på låg ISO renare från brus (upp till ISO400). Min A550 är mer nyckfull i skum belysning och överexponerar ofta i situationer som dessa, vilket jag nu vant mig vid så det är väl idag inget större problem. Kollar mamn på testbilder på nätet ser inte sällan dessa A550-bilder lite överexponerade och blaskiga ut. Kontentan är som Joakim påpekat också att exponeringen är väldigt viktig. Blir den fel påverkar det även färgerna starkt. Jag upplever att min A550 är mer känslig i detta avseende än min gamla kamera. ISO 800 och uppåt kör A550 cirklar runt en A350. Man kan få användbara bilder ända upp till ISO 6400 faktiskt. Visst kan man välja 1280 men det finns mest för synd skull. Sen ska man ju veta att den ISO som som står i menyn inte alls är detsamma som uppmätt ISO. Kolla gärna DxO!

A550 är är fantastisk fin kamera men jag har full förståelse för en som lägger sina pengar på den särdeles välkonstruerade Nikon D90 som enligt Risedals rekommendation fanns till det fascila priser av 5999 spänn på Expert före julen. Det är förmodligen ett ännu bättre köp om man ser till vad man faktiskt får för pengarna än en A550.
 
Det där var en saklig i mina ögon sett nyanserad test.. I den testen inser man testaren verkligen använt kameran.

Samt verkligen har försökt förklara kameran med dess funktioner..

Vad trevligt ...!

Dessutom är detta första gången jag kan "känna igen" kameran som beskrivs med det jag tills nu hunnit lärt mig eller sett utav min A550...
och testaren tar upp saker som isohanteringen rätt exakt som tex Joakim påvisat med brusjämförelserna.. osv osv...

Jag undrar jag om inte detta är en test som går för mina ögon till den bästa mest nyanserade och "talande/berättande" test jag sett...

Att sedan det kommer anmärkning på plast osv är ju inget att hänga upp sig på.. Den är ju byggd i plast... och klagomål på att minneskorten inte är länkade är väl kanske befogat också...


Jag hade velat klagat på några saker till iofs .. Dvs att brusreduseringen inte går att slå av helt i Jpeg.. Samt att den inte går ställa ner till hälften av vad den är i "normal"... Därför med HDR så kan man ta tex bilder där bruset inte syns lika hårt trotts det finns där.. Och dessutom kan man själv selektivt utföra brusredusering i bildprogram där det behövs och inte behöva få detta utfört överallt...

Dessutom på att autoiso inte har mellanläge på iso 400 iso 800 också.. Och inte bara från iso 200 till 1600.. Därför jag anser kameran får "klart brådis" att dra iväg till iso 1600 då det faktiskt inte behövs med stabiliseringen som gör ett bra jobb vid fotande av stillastående saker.....
Nu är det iofs tur att iso 1600 inte är direkt nått problem att fota med ens med kitobjektivet... Men ändå är det ju dumt detta då man vid stillastående grejer ju kan ha längre slutartider även handhållet tack vare stabiliseringen...

Och aningen aningen anser jag kameran vara så pass avancerad ifrån min synvinkel sett så det hade inte varit i fel nivå utav kamera att ha dessa styrmöjligheter... Det hade liksom passat in i den nivå kameran är i så att säga...

men men.. Igen är det väl troligen så att dessa startseriekameror måste ha lite skillnader mot den senare säkert mer styrbara Semikameran som A7XX kommer bli... Annars konkurerar dom ju med sina egna Semikameror .. Vilket dom redan gör utan tvekan om man kan leva med lite mindre plasthus mot lite större metalhus...


jaja.. trevlig nyanserad test var det i alla fall... .. Och kul att få anmärka lite själv i samband med deras anmärkningar..... :)
 
Jag fattar inte hur du fixat detta Tobbe. HDR på 1/15 och en familjebild med barn. Det borde inte gå. Alltid är det någon som rör sig mellan de två bilder HDR tar och då blir det fantomskuggor. Är du säker på att din familj är vid liv? :)

Jag testade HDR i dagsljus för några veckor sedan och jag fick skuggor efter både flaggor, flaggvimplar, roterande båtradar och springande ungdomar. Det är verkligen en fantastisk funktion (endast JPEG dock) men den kräver verkligen statiska motiv för att komma till sin rätt eller efterbehandling i PS eller något annat bildredigeringsprogram.


Den första exponeringen går ju raskare... Det är den andra som blir knepigare om saker rör sig för fort eller man inte grejar hålla still.. Så det gäller liiite ha timing där..



En vimpel rör sig ju extremt fort i vinden.. Så en sådan gissar jag kan bli svårare i dunkelt ljus än förstenade barn..

:) :)
 
...................Dessutom på att autoiso inte har mellanläge på iso 400 iso 800 också.. Och inte bara från iso 200 till 1600.. Därför jag anser kameran får "klart brådis" att dra iväg till iso 1600 då det faktiskt inte behövs med stabiliseringen som gör ett bra jobb vid fotande av stillastående saker.....
Nu är det iofs tur att iso 1600 inte är direkt nått problem att fota med ens med kitobjektivet... Men ändå är det ju dumt detta då man vid stillastående grejer ju kan ha längre slutartider även handhållet tack vare stabiliseringen...

Och aningen aningen anser jag kameran vara så pass avancerad ifrån min synvinkel sett så det hade inte varit i fel nivå utav kamera att ha dessa styrmöjligheter... Det hade liksom passat in i den nivå kameran är i så att säga...

Har också noterat detta. Auto ISO använder i alla fall jag väldigt sparsamt. AutoISO är lite väl lika med noll koll. Tycker Sony verkar lite väl imponerade av sin egen brushantering och att man lite väl sorglöst lägger sig på väl höga ISO.

Tror också du har rätt i det att det nu börjar finnas ganska många delsystem och parametrar som det gäller att ha ordning på att automatik i en del fall blir oundgänglig. De flesta kameror går ju inte tillbaka till ett "nollläge" när man stänger av dem utan de ligger kvar med de inställningar man sist ställt in. Har man då en kamera där väldigt mycket är ännu mer manuellt än i en A550, så ökar också risken att man "glömmer" en del inställningar i lägen som inte passar "nästa bild" man ska ta. Ju fler kranar att skruva på ju längre till skott. I värsta fal missar man den bilden .... Automatiken kan hjälpa ovana att väja från de problemen.
 
Ett egendefinierat nollställningsläge

En allmän fråga? Är inte detta kring manuellt v.s. automatik nästan värt en egen tråd? Vi får fler och fler och mer och mer avancerade funktioner som i en del fall används alltmer sällan dessutom. Det borde leda till att detta med "nollställningsproblematiken" borde bli alltmer vanlig.

Min gamla KM7D och alla mer avancerade kameror i semiproskiktet och uppåt har ju möjlighet att spara vissa egendefinierade inställningar. 7D hade tre sådana lägen som nåddes via programvalsratten. Jag tror att det inte skulle vara fel att kunna definiera åtminstone ett nollställt läge som man själv kunde definiera. Om man nu inte tycker att det är optimalt i alla lägen att hantera sin DSLR som en kompakt, så tycker jag att ett egendefinierat nollställningsläge vore på plats. Jag vill inte ha ett Sony-definierat nollställningsläge för det finns ju i "Fabriksinställning" i A550 utan ett egendefinierat också - men jag inser också att det väl är just detta som är marknadssegmentering. Funktioner som dessa kommer inte i detta segment utan i de ovanför.
 
Jag har nu tagit ett tusental bilder utomhus sedan jag köpte min A550. Jag har ju en A350 sedan tidigare och tycker att exponeringen är stabilare i den och bilderna på låg ISO renare från brus (upp till ISO400). Min A550 är mer nyckfull i skum belysning och överexponerar ofta i situationer som dessa, vilket jag nu vant mig vid så det är väl idag inget större problem. Kollar mamn på testbilder på nätet ser inte sällan dessa A550-bilder lite överexponerade och blaskiga ut. Kontentan är som Joakim påpekat också att exponeringen är väldigt viktig. Blir den fel påverkar det även färgerna starkt. Jag upplever att min A550 är mer känslig i detta avseende än min gamla kamera. ISO 800 och uppåt kör A550 cirklar runt en A350. Man kan få användbara bilder ända upp till ISO 6400 faktiskt. Visst kan man välja 1280 men det finns mest för synd skull. Sen ska man ju veta att den ISO som som står i menyn inte alls är detsamma som uppmätt ISO. Kolla gärna DxO!

A550 är är fantastisk fin kamera men jag har full förståelse för en som lägger sina pengar på den särdeles välkonstruerade Nikon D90 som enligt Risedals rekommendation fanns till det fascila priser av 5999 spänn på Expert före julen. Det är förmodligen ett ännu bättre köp om man ser till vad man faktiskt får för pengarna än en A550.

På senare år har flera canon modeller fått klagomål på exponeringen, även superkompakten G11. rekomendationerna då har varit att i princip ha ständig minus kompensation med några steg. skulle det göra susen även på A550 månne. ja den jäkla D90 är en lockande godbit, känd för sina mycket fina direkt ur kameran bilder, ny modell är väl på gång så då hoppar den väl ner i pris ett steg en fin backup till min KM5D. jpeg-firmware till A900, något är på gång med jpeg, 7D har ju lyft sig vad gäller jpeg. Sony inser konkurensen och verkar ha en lösning, kommande 700:a har den säkert, men undrar över hur den blir prissatt.
 
Det där var en saklig i mina ögon sett nyanserad test.. I den testen inser man testaren verkligen använt kameran.

Samt verkligen har försökt förklara kameran med dess funktioner..

Vad trevligt ...!

Dessutom är detta första gången jag kan "känna igen" kameran som beskrivs med det jag tills nu hunnit lärt mig eller sett utav min A550...
och testaren tar upp saker som isohanteringen rätt exakt som tex Joakim påvisat med brusjämförelserna.. osv osv...

Jag undrar jag om inte detta är en test som går för mina ögon till den bästa mest nyanserade och "talande/berättande" test jag sett...

Att sedan det kommer anmärkning på plast osv är ju inget att hänga upp sig på.. Den är ju byggd i plast... och klagomål på att minneskorten inte är länkade är väl kanske befogat också...


Jag hade velat klagat på några saker till iofs .. Dvs att brusreduseringen inte går att slå av helt i Jpeg.. Samt att den inte går ställa ner till hälften av vad den är i "normal"... Därför med HDR så kan man ta tex bilder där bruset inte syns lika hårt trotts det finns där.. Och dessutom kan man själv selektivt utföra brusredusering i bildprogram där det behövs och inte behöva få detta utfört överallt...

Dessutom på att autoiso inte har mellanläge på iso 400 iso 800 också.. Och inte bara från iso 200 till 1600.. Därför jag anser kameran får "klart brådis" att dra iväg till iso 1600 då det faktiskt inte behövs med stabiliseringen som gör ett bra jobb vid fotande av stillastående saker.....
Nu är det iofs tur att iso 1600 inte är direkt nått problem att fota med ens med kitobjektivet... Men ändå är det ju dumt detta då man vid stillastående grejer ju kan ha längre slutartider även handhållet tack vare stabiliseringen...

Och aningen aningen anser jag kameran vara så pass avancerad ifrån min synvinkel sett så det hade inte varit i fel nivå utav kamera att ha dessa styrmöjligheter... Det hade liksom passat in i den nivå kameran är i så att säga...

men men.. Igen är det väl troligen så att dessa startseriekameror måste ha lite skillnader mot den senare säkert mer styrbara Semikameran som A7XX kommer bli... Annars konkurerar dom ju med sina egna Semikameror .. Vilket dom redan gör utan tvekan om man kan leva med lite mindre plasthus mot lite större metalhus...


jaja.. trevlig nyanserad test var det i alla fall... .. Och kul att få anmärka lite själv i samband med deras anmärkningar..... :)

Vad är det för en test du menar, menar du StenÅkes ovanstående brev kanske. / Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.