Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Jag brukar sällan länka (aldrig tror jag) in bilder av andra medlemmar.. Men denna bild Mats satt in i sina bilder måste helt enkelt uppmärksammas... Det finns brus i bilden som kunde fixas via selektiv brusbehandling av vissa områden urvalt.. Men just därför detta inte skett så "känns" bilden ärlig. Samt påvisar att det finns trotts högt iso kvaliteter i bilden ...

Häftigt/Härligt Mats!!...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1944519.htm?set=mp&_tab=commentstab
 
Jag läste också A550-testen i Kamera & Bild. Var nog det värsta bottennapp jag har sett hittills. Måste säga att jag faktiskt inte hade väntat mig något så miserabelt av Magnus Fröderberg.

Det intryck hans test av kameran ger, känner jag som användare av den inte alls igen. Han uppvisar ett genuint ointresse för kameran, och har därför uppenbarligen inte brytt sig om att göra sig förtrogen med den. Han har missförstått åtskilligt, och i stort sett missat kamerans samtliga förtjänster. Vi har ju också det genomgående systematiska problemet för nästan alla tidskrifter och kommersiella testsajter - den rejäla snedvridningen i Canons och Nikons favör. Men hans glasögon är ju så kraftigt färgade att det hela blir väl magstarkt. Dessutom ska en test som utförs av ett fotoproffs(?) väl inte behöva innehålla så mycket fel.

Vilken användare som helst bör kunna skriva en vettigare test. Jag borde verkligen själv sparka mig i arselet och sätta igång med detta, och kanske erbjuda den artikeln till K&B som "A Second Opinion"!
 
Jag läste också A550-testen i Kamera & Bild. Var nog det värsta bottennapp jag har sett hittills. Måste säga att jag faktiskt inte hade väntat mig något så miserabelt av Magnus Fröderberg.

Det intryck hans test av kameran ger, känner jag som användare av den inte alls igen. Han uppvisar ett genuint ointresse för kameran, och har därför uppenbarligen inte brytt sig om att göra sig förtrogen med den. Han har missförstått åtskilligt, och i stort sett missat kamerans samtliga förtjänster. Vi har ju också det genomgående systematiska problemet för nästan alla tidskrifter och kommersiella testsajter - den rejäla snedvridningen i Canons och Nikons favör. Men hans glasögon är ju så kraftigt färgade att det hela blir väl magstarkt. Dessutom ska en test som utförs av ett fotoproffs(?) väl inte behöva innehålla så mycket fel.

Vilken användare som helst bör kunna skriva en vettigare test. Jag borde verkligen själv sparka mig i arselet och sätta igång med detta, och kanske erbjuda den artikeln till K&B som "A Second Opinion"!

Instämmer till 100% bedrövlig läsning helt enkelt,skrämmande att en testare är så färgad av ett märke.Fick ett inbetalningskort förra veckan om förlängning av min prenumeration,detta var droppen gissa om den hamnar i papperskorgen.
 
Hej ! Till er som har A550 kan jag säga att den fick jättebra betyg i nya "Tidningen Foto" och jag tycker den blaskan är den mest seriösa ! MVH Jonas !
 
Mats, jag har aldrig sett någon hundbild som har utstrålat så mycket lust och glädje som din!

Med din bild har du fångat din hund i just exakt rätt ögonblick - den visar en så tok-lycklig hund att jag blir varm i hjärtat och får tårar i ögonen (detta trots att jag är kille och allmänt förväntas vara tuff och cool...)!

Bergis på att den enkla förklaringen är att din jycke är precis lika toknöjd över att bli fotograferad med en A550, som du är över att fotografera med den! :)


Roligt att ni gillar bilden!

Tyvärr så hade jag fel objektiv på med alldeles för mycket vidvinkel (18-55), så den är beskuren rätt kraftigt och är tyvärr inte så skarp. Hundstackarn var också ganska trött eftersom det var "andra försöket". Lite kul att tåget kom precis då, det var inte planerat i förväg :).

serie.jpg

För att kunna köra med kontinuerlig AF i en bildserie och spot-inställning så måste huvudmotivet vara i centrum. Så vill man ju inte komponera sin bild sen, så att det måste finnas en del luft runtomkring för att kunna beskära.

Det som jag ville poängtera och som bilden är ett exempel på är att kontinuerlig AF och Live-view med 5 bilder/sekund är en unik egenskap den här kameran har och som rockar fett!

Ska göra om upplägget med en längre glugg. Blir lite svårt att pricka tågtidtabellen bara :).

/Mats
 
Hej ! Till er som har A550 kan jag säga att den fick jättebra betyg i nya "Tidningen Foto" och jag tycker den blaskan är den mest seriösa ! MVH Jonas !

Jag vet inte om den recensionen var speciellt jättebra heller även om den var bättre än Kamera & Bild vurpan.

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/a550-first.shtml

Luminius Landscape gjorde en "first impressions" som jag tycker är lite intressant den pekar på ett speciellt problem som vi sett här på FS också, bl.a. i den s.k. R&R-testen och reaktionerna på denna (ursäkta användningen av no no ordet "R&R", men det var nödvändigt.

Det jag menar är den tendens att "experter" (vilka nu de är) och entusiaster som alltid verkar tro att alla tester nödvändigtvis går ut på att kora "den bästa kameran". Det kanske faktiskt är så att proffsfotografer som Michael Reichmann kanske inte är de som ska göra dessa typer av "tester" (och det gör han nog normalt inte heller).

Jag läste bl.a. på Friedmann Archives vad Gary Friedmann skrev om datorproffsens sågning av ett tidigt Microsoft initiativ (Microsoft Bob) för att öka användarvänligheten i PC-datorer som när det begav sig var en katastrof med dagens måt mätt. Det fanns inget annat än C-prompten och det är ingen direkt pedagogisk ingång för ett samtal med datorer för en novis. Många som inte var med innan Windows och Mac revolutionerade dialogen med datorer har nog ingen aning om vad en C-prompt ens är idag.

Citat från http://friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-05/index.htm#Bob:

"Does anyone here remember 1995? That was the year that Microsoft came out with a product called Bob which was meant to be a friendly user interface for newbies you know, so your grandmother could finally use a personal computer. Interestingly, I never saw a grandmother (or anyone else in the program’s target demographic for that matter) write a product review for Bob. But I did see a plethora of reviews written by computer-literate users, all of whom trashed the product endlessly. As a result, all the bad press made Microsoft withdraw the product from the market before it really got a chance to help its intended audience."

"I was reminded of Microsoft’s experience with Bob when I started reading the online reaction to Sony’s new entry-level DSLR lineup (which you can read about here). The new A230, A330 and A380 cameras are essentially re-issues of their popular A200, A300, and A350 cameras with the biggest difference being the new, friendlier user interface. Boring! and I wouldn’t upgrade to THIS!! were common reactions from the online discussion forums users who are not in Sony’s target demographic for these cameras. I haven’t seen much of the new user interfaces myself (only what’s shown on the press release), but as a photographer and an educator about photography, I can’t help but feel pleased that somebody has finally leveraged the camera’s existing large display and ample memory and attempted to use them to soften the learning curve (a curve which can be quite intimidating to a beginner). And it didn’t cost them anything to do it, making one wonder why this kind of thing hadn’t been tried earlier. I look forward to writing about these cameras, and I will be sure to put them in the hands of somebody's grandmother so I can see just how effective (or not) the new UI is.

"In hindsight, it’s easy to see that the big problem here was that the people who were reviewing the product were not the ones for whom the product was intended, and that the established reviewers had a tendency to be kind of arrogant. (It’s like having the folks at IBM evaluate the utility of Twitter :). ) Sometimes it’s not beneficial to have the experts evaluate the entry-level products"

Är det någon som verkligen skrivit en positiv intro till A550 så är det väl just Gary Friedmann eftersom han förstått vilken målgrupp A550 är ämnad för och vilka dess starka och ibland unika egenskaper är.

http://www.friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-12/index.htm

Sin vana trogen kommer han snart att introducera en bra fotobok som blir en lysande bilaga till denna kamera och det finns böcker till alla modeller både KM och Sony lanserat hittills. Få kan som han pedagogiskt fullständigt gå igenom en kameras olika funktioner och koppla dessa till illustrativa bildexempel. Som gammal lärare kan jag bara säga att den mannen är ett pedagogiskt föredöme. Långtifrån alla fotoböcker låter användaren upptäcka fotografins alla möjligheter med referenser till hur författaren gjort i detalj för att åstadkomma sina effekter och bildresultat med just den kamera du råkar ha. Är det någon som gjort något liknande till Canon och Nikon så är de att gratulera, om inte så har ni en bra affärside' om ni är bra och kan marknadsföra er.
 
...
Det som jag ville poängtera och som bilden är ett exempel på är att kontinuerlig AF och Live-view med 5 bilder/sekund är en unik egenskap den här kameran har och som rockar fett!
...
Jo, det förtjänar att poängteras. Även om seriebildhastigheten sjunker en aning (till cirka 4 bilder/sekund) i Liveview, så är detta ändå fullständigt överlägset allting som Canon, Nikon eller någon annan har lyckats åstadkomma. Jag och en kompis roade oss med att jämföra (ute på MediaMarkt) vad de s.k. stora kanonerna inom fotovärlden gick för. Det tog mellan 3 och 4 hela sekunder innan Canon respektive Nikons kameror var klara med autofokus för EN ENDA bild i LiveView. Under samma tid hann A550:an ösa iväg 12 till 15 bilder i LiveView. Med exponeringsmätning, autofokus etc. på varenda bild.

Detta, mina vänner, kan inte anses vara något annat än ren, fullständig och total utklassning! :)
 
Senast ändrad:
Jag har just fått tillbakla mitt Tamron 70-200 ff 2,8 rån Kameraservice där det varit för kontroll av fokus.. Och jag hade rätt att det led utav frontfokus..

Raska smidiga gubbs där på Kameraservice då det gick på en dryg vecka inklusive frakt fram och tillbaks..

Och det verkar fungera rätt nu.. Tog några testbilder.. Men det är så förbaskat mörkt här så jag fick ha iso 3200 för greja det handtaget... Och så glömde jag ställa f2,8 på dessa bilder...Så det blev f3,5... Men jaja.. Fokus ligger i vilket fall rätt i andra bilder jag redan kastat.. Hur som helst så är detta ca 100% crop...
 

Bilagor

  • DSC00109.jpg
    DSC00109.jpg
    20.4 KB · Visningar: 280
  • DSC00110.jpg
    DSC00110.jpg
    18.1 KB · Visningar: 282
Senast ändrad:
Jag råkade läsa den i Kamera & Bild och den var väl inte lika bra antar jag utan att ha läst Digitalfoto (jag läser ganska sällan fototidningar överhuvudtaget och det är i allmänhet ingen större förlust.)

Redan första stycket sätter tonen:"A500 och A550 är nämligen inte några helt nya modeller utan bygger på A330 och A380". Visst det lånas ju kors och tvärs mellan modellerna (slut citat).

De äldre instegsmodellerna (A200 och A3xx) fick AF-motorn från A700 och A900 fick femstegs-DRO från A700 och både nya instegarna och A5xx-modellerna fick både femstegs-DRO från tidigare modeller och AF för Live View och Live View från från tidigare instegsmodeller. Så vad är egentligen en ny modell i den här världen kan man ju fråga sig. Jag tycker väl snarast att det är märkligt att så mycket av den teknik från de övre marknadssegmenten sipprar ned til instegsmodellerna och att helt ny banbrytande teknik såsom just Sonys snabba Live View och HDR-tekniken kommer först i instegssegmentet när den släpps.

Sedan får man läsa rena felaktigheter som att:"sensorn i A500 är bekant från A350 och A380, en CMOS-sensor på 14,2 megapixel."(slut citat)
Både fel typ och antalet pixlar. (min anm. taskigt korrat)

I sammanfattningen är man positiv till den förbättrade bildkvaliteten och brusegenskaperna men Live View-lösningen sågar man med orden (citat):
"skärmsökarlösningen är omständig och skärmen borde gå att vinkla i sidled och inte bara upp och ned." ... "mest bidragande till att ge känslan att kameran inte är helt modern är avsaknaden av filmfunktion,"(slut citat)

(min kommentar: Detta nummer har också en kameraguide över alla tillverkares DSLR:er och en del funktioner. I denna har en enda ynka kamera i Nikons och Canons samlade utbud en vridbar skärm och det är Nikon D5000. Av Nikons åtta modeller har alltså en enda denna typ av skärm. De övriga sju har inte ens en vikbar skärm utan bara fasta skärmar. Canon har nio aktuella modeller och alla har bara fasta skärmar som gör Live View-värdet betydligt begränsat i en jämförelse med om man har en vikbar skärm eller en vridbar. Hur innovativt och modernt är det då? Det berörs inte med ett ord. D5000 är undantaget som bekräftar regeln.

Sedan skriver man följande om Sonys tekniska vägval för Live View (citat):"Anledningen till att Sony valt lösningen med en separat videosensor för att generera bilden till skärmen är att kunna använda den optiska sökarens snabba autofokus. Ska man använda bildcensorn måste spegeln fällas upp och slutaren öppnas. då kan inte den optiska autofokusen användas.

Det går inte att komma ifrån att Sony lappar och lagar för att möta kritiken mot en grundkonstruktion som inte är helt modern. Grunden i Sonys vägval är att kontrastavkännande autofokus är långsam, men Panasonic har bevisat att detta inte längre är någon sanning. Vid följande autofokus har dock den optiska autofokusen en fördel men det jobbar nog flera kameratillverkare hårt med att lösa för att kunna göra spegellösa systemkameror."(slut citat)

Modern och modern, med Sonys typ av Live View kan man ta 4 bilder/sek, det är väl bra mycket bättre än om man bara har en Live View som bara funkar med MF eller mödosamt stånkar på med en bild/sek.Sony har ju två varianter som kompletterar varann för två olika behov.

Man undrar varför det är så svårt att ge den kombo vi nu fått i A5xx den cred den förtjänar. Jag har svårt att se att det skulle vara så besvärligt och omständigt att hantera detta att det är värt att reagera över. Live View aktiveras ju bara med ett skjutreglage sen är det ju bara att sikta och skjuta. Vill man fortsätta i LV så är det ju bara att trycka av. Man behöver inte ens lyfta kameran till ansiktet.

MF Check Live View i sin tur bara är ett knapptryck bort. Byta mellan AF och MF måste man ju göra om man så använder den optiska VF. Men visst skulle det väl vara bra att kameran automatiskt ställdes i MF när MF Check LV aktiveras. Den dag dessa två LV-varianter implementeras på de dyrare Sony-kamerorna så kan ju detta lilla problem lösas också eftersom ju dessa har DMF (Direkt Manual Focus) som kopplar ur fokusmotorn när kameran fokuserat (om man vill). Då har de dessutom fått ett mervärde som de billigare kamerorna inte har.

Speciellt när det gäller LV så tycker jag det väldigt ofta låter lite "surt sa räven". Författaren? Magnus Fröderberg. Undrar jag om han verkligen gjort en riktig praktisk fältjämförelse mellan allt Canon och Nikon f.n. har och det Sony har i A5xx. Sony har ju också visat att den snabba LV faktiskt är förenligt med en större sökare än i exv. A350. Det är väl ingen större skillnad på A5xx-modellernas sökare och konkurrerande modeller som saknar denna typ av LV. Det är intressant hur en del av Sonys vägval kritiseras - ibland utan vidare kunskap. Det är inte så längesedan vi fick höra att sensorstabiliseringsteknik aldrig skulle funka med en FF. Stort fel även det visade det sig när Sony deklarerade att det är n "icke fråga" när A900 lanserades.

Ska bli verkligt kul att se om Sony nu verkligen tänker lansera en ny kamera i 700-serien utan spegel. Det är i så fall stor chans att det blir nästa stora "snackis".

Jag skulle utan bekymmer sätta både ena armen och benet, att om detta LV-system som sitter i A550, hade kommit i Canons 40D så hade vi fått läsa om mängder av olika användningsområden, där detta fina system skulle passa till, testarna hade gått ut på gator och torg, och i flera bildexempel visat dess förträfflighet, vi hade kunnat hämtat mängder av material på nätet, vi hade säkert sett en bild där Brutus Östling har en örn-bild i den skarpa monitorn, medan landskapet breder ut sig bakom kameran, Nilsson hade knallat runt på paris gator och med kameran på magen väldigt deskret tagit fina gatubilder utan att störa parisarna, sanna mina ord. /Bengt.
 
Jag skulle utan bekymmer sätta både ena armen och benet, att om detta LV-system som sitter i A550, hade kommit i Canons 40D så hade vi fått läsa om mängder av olika användningsområden, där detta fina system skulle passa till, testarna hade gått ut på gator och torg, och i flera bildexempel visat dess förträfflighet, vi hade kunnat hämtat mängder av material på nätet, vi hade säkert sett en bild där Brutus Östling har en örn-bild i den skarpa monitorn, medan landskapet breder ut sig bakom kameran, Nilsson hade knallat runt på paris gator och med kameran på magen väldigt deskret tagit fina gatubilder utan att störa parisarna, sanna mina ord. /Bengt.


Du har så rätt så rätt...

Men det är upp till oss användare att "ta tag i" att genom visa sanningen i bild nu visa att denna typen av testare är helt enkelt inte seriösa... Och det blir rakt inte direkt så svårt.. :)

Bilder säger ju liksom allt.. Medans svammlande texter med även rena stora faktafel av rätt konstig karaktär är endast en belastning för testaren..

Bara detta svammel om att det inte är nya sensorer säger ju liksom resten... Han är tydligen totalt okunnig samt ointreserad.... Och lägger man sedan på det fakta att en hel världs fotografer och faktiskt även testare i almänhet trotts allt VET att dessa Sony A550 har en live view som fullkomligt mosar konkurenternas dito ifråga om funktion.. Ja dom har ju till och med dubbelfunktion..

Ja sådant som sagt är saker som en som skriver sådan smörja som denna Magnus F tydligen gör torde i varje kunnigs ögon rendera en stor skopa av ej trovärdighet även inom Canikonlägren....

Undrar om han skrev nått om Canons problematik dom dras med?? Nån som vet??

Tyvärr bara att sådant skrivet sabbar för märken som drabbas på ett förbannat ojust sätt helt enkelt..
 
Senast ändrad:
Jo, det förtjänar att poängteras. Även om seriebildhastigheten sjunker en aning (till cirka 4 bilder/sekund) i Liveview, så är detta ändå fullständigt överlägset allting som Canon, Nikon eller någon annan har lyckats åstadkomma. Jag och en kompis roade oss med att jämföra (ute på MediaMarkt) vad de s.k. stora kanonerna inom fotovärlden gick för. Det tog mellan 3 och 4 hela sekunder innan Canon respektive Nikons kameror var klara med autofokus för EN ENDA bild i LiveView. Under samma tid hann A550:an ösa iväg 12 till 15 bilder i LiveView. Med exponeringsmätning, autofokus etc. på varenda bild.

Detta, mina vänner, kan inte anses vara något annat än ren, fullständig och total utklassning! :)

Ja vem vet med SanDisk Extreme IV så kanske det går ännu snabbare?

Det är faktiskt lite förunderligt med resonemangen kring en del teknik som både Canon och Nikon saknar. Det gäller främst en snabbare och mer användbar Live View än deras taffliga och smått oanvändbara version och det gäller bildstabiliseringen inbyggd kamerahus.

Av 9+8 kamerahus Canikon har ute på marknaden så har många både en medioker Live View och en rudimentär till medioker filmfunktion. Trots detta har alla utom en d.v.s. 16 st ingen som helst möjlighet att anpassa skärmens läge efter omständigheterna. Trots det läser man ytterst sällan att varken recensenter eller alla experter på FS tycker det är konstigt att alla dessa Canikon-kameror fortfarande i nådens år 2010 bara har fasta skärmar. Det är klart märkligt. Både deras taskiga version av Live View och deras filmfunktion skulle definitivt ha nytta av ställbara skärmar. Jämförelsevis så har väl varenda sketen dedikerad skräpfilmkamera för 3000 spänn t.o.m. vikbar skärm.

I dessa sammanhang är det väl faktiskt Canon eller Nikon som utmärkt sig för att inte vara riktigt moderna och då har jag inte ens andats prestandaskillnader. När det gäller seriebildtagningshastighet och AF-hastighet så skiljer man nästan till hundradel i testerna. Där handlar det om någon bild/sek i skillnad. När det gäller seriebildstagning i LV mode så är ju varken Canon eller Nikon med på banan en gång. Men få har uppmärksammat det. Det räcker med att ha implementerat en halvtaskig video för att slippa den jämförelsen.

När det gäller bildstabilisering (som varken de flesta Canon- eller Nikon-folk har råd med i långa telen), så brukar man få höra att den egentligen är överflödig eftersom många har helt koll på både microskakningar och Parkinsson. (Man får väl hoppas att folk slipper medicinera bara för att ta några skarpa bilder.) Skulle man inte ha det så har ju Canon och Nikon länge haft bättre låg ISO-egenskaper så vem fan behöver då bildstabilisering när man bara skruvar upp sin Nikon D3s i boost mode till ISO 102400 (för alla Nikonägare har väl åtminstone en gammal D)3, lägger in en ny snus och kör - utan blixt förstås. Blixt är inte speciellt manligt numera. Canon har dock, trots att väl ingen egentligen behöver det, just lanserat en ny upphottad IS-version (för de som nu har råd). Det är faktiskt svårt att veta vad man ska tro.

Varken Nikon eller Canon har stabiliserat en hel del av deras objektiv med korta brännvidder (helt enkelt för att de inte verkar kunna det rent tekniskt till överkomliga priser) men ingen behöver väl bry sig om det på allvar som inte lider av långt framskriden Parkinsson eller har en släng av tourettes syndrom.

En kamera utan bildstabilisering eller Live View utan ställbar skärm för den delen är väl ungefär som en fisk utan cykel typ - bara det står rätt logga på den.
 
Bra att fler börjar faktiskt "säga ifrån"... Därför detta kommer bara fortsätta så länge ingen/flera ""öppnar käften"" och faktiskt "står upp" lite så saker som bias tester verkligen blir belysta..

Jag har gapat mig hes över sådant här sedan länge.. Några fler finns det iofs som säger ifrån samt "tar snacket".... Sony/Minoltafolket är för luttrade samt orkar väl inte bry sig i flertal..??

Men om saker inte skall gå samma väg med Sony som för Minolta så är det nog hög tid att faktiskt användarna startar att morska upp sig lite..Samt faktiskt ryta ifrån till dessa sk "tester" som görs..

Asså.. Jag har aldrig ens fattat att man accepterade rätt tyst att A100 fick sågas pga isofrågan.. Kameran var lite sämre än dom andra ifråga om isoprestanda..Men vem som helst kan idag se detta var rakt inte alls i dom nivåer som det påstods.. ..Bara titta på mätningarna så ser man hur det ser ut.. Och A100áns bildkvaliteter annars är underbara helt enkelt..

jag valde mellan Pentax K10D och Sony A100 då.. Och valde Pentaxen.. Men som jag erkänt förr så ångrade jag mig flera ggr efter köpet av Pentaxen just för A100ans enastående bilder med färger den kunde ta.. Där hängde inte Pentaxen med helt enkelt.. Man fick pilla med Pentaxbilderna en hel del för dom skulle kännas rätt... Sonyn vet jag idag via vi ägt en sådan också numera grejar biffen "rätt av"..

A200 A300 fick stå bak för Nikons d40 D60 . Vilket jag hävdade högljutt inte stämde.. Och vart hårt nerröstad av Canikonerna.. Detta ser man idag var endast korrekt det jag påstod.. Sony A200 A300 var inte på något sätt alls avgörande sämre .. Utan rätt lika i isoprestanda..

På tex Min Hemmabio vart det så att jag fick ta massa bilder isobilder och visa upp för folk skulle själva se att det jag sa var också med sanningen överensstämmande och testarnas bilder.. Ja gissa.....

Men till slut så såg folk där att A300 va nog trotts allt inte så tokig ändå fast skribenterna svamlade som vanligt....Så där försvann faktiskt snudd detta isotramsande helt efter detta "utretts"..

idag skryts rakt inte dessa Nikons upp mera då folk nu vet dom inte var så avgörande bättre egentligen. Tyvärr har redan vattnet runnit under broarna så detta är gamalt idag...Och skribenternas texter har redan gjort "sitt arbete" där ute på marknaden .

Sony A900 som fick skiten direkt som en kass isokamera visar sig att den i samma storlek av bild som en Canon 5DmkII kan brusbehandlas lite extra pga den har mer detaljer i bilderna enligt folk här med båda kamerorna och därmed blir väldigt lika i prestanda egentligen som Canon 5D mkII.... men A900 tar 5 bilder i sek samt träffar fokus med precision. Men den ansåg man här tex på FS testen med hånfull ton inte ens gick att tänka sig på en sportarena... Ja så var tonerna som sagt typ överallt....

Detta tog snudd ett år innan det kom fram att A900 faktiskt fungerade att fotografera med.... Medans ute i läsarnas värld så är Canonen överlägsen A900..Grundat på skribenternas onyanserade texter...

Så kommer en A900 light.. Dvs A850.. Billig FF kamera med A900 prestanda.. vart tog jublet vägen?? Tystnaden var det man såg fast alla fattar att kameravärlden om den vore frisk borde jubla o heja på för fullt så sådan utveckling skulle bli över hela linjen.. Men.... Tystnad......

A700 som idag man vet inte var alls så stort efter D300.. Ja det kom flera år efter kameran släppts.. samt då den dött egentligen ... och ev ersättare väntas in.. idag framkommer det som användare försökt säga länge men inte orkat igenom det massiva trycket från Canikonerna.. Och detta byggt på .. Ja igen Tester där Sony A700 i stort sagt misshandlades till underkastelse.. Jag undrar hur en Nikon D300 skulle greja att vinna en test om den fick det sämsta i gluggväg den kan få och Sony A700 en dyr fin Carl Zeizz glugg.. jaja.. detta är också gammalt idag... Vattnet har redan runnit.. Sony missade försäljningen dom borde haft med mer rättvisa tester..

A350 som även här på siten sågades(samt i blaskor) mot en Nikon D60 fast det var tvärt om D60 som var den underlägsna kameran utav som två om man såg bilderna i samma storlek.. men som efter sin död också fick upprättelse för sin enastående bildkvalitet runt basiso..

Ja.. Och nu då har detta "testsänkande" startat igen med nu Sony A550.. Testare drar igång igen att sänka märket samt modellen.. Och igen på liknande tvivelaktiga sätt som förr.. ..

Historien upprepar sig ........Tyvärr.....
 
Stackars Tobbe... Du får väl se det som att Sony är före sin tid då. Ingen har vett att uppskatta dem :)

Så är det ju inte riktigt, även om många större "testare" inte riktigt har hängt med i vad deras mer "normala" publik kräver av sin kamera. Sanningen är ju faktiskt den att Sony aldrig (förrän nu!) släppt en kameramodell som varit i par med sina samtida konkurrenter - även om skillnaderna varit små, och ibland t.o.m helt kompenserbara av lite specialbehandling av filerna. Det man då ska tänka på är att samma förbättring är att vänta av konkurrenternas filer - om man specialbehandlar lite här också. Sony A350 som nämndes tidigare ÄR inte speciellt bra. Inte A700 heller för den delen. De är bra på färgåtergivning på låga ISO, och vissa gillar Sonys ergonomi. I övrigt kan jag inte komma på ett enda område där de är lika/bättre än sina samtida konkurrenter. De är klart acceptabla, och skillnaderna är inte stora (som jag påtalat angående MÅNGA saker gällande kameratestning...) - men att de befinner sig i bottenskiktet på alla möjliga tänkbara områden går ju inte att förklara bort eller ignorera. Det är helt enkelt ett faktum. Den relevanta frågan man bör ställa sig är om det är ett för användaren viktigt faktum... :)

Pentax K7 är drabbad av ungefär samma problematik - en helt underbar kamera att faktiskt ANVÄNDA, men eftersom den rent faktamässigt är så mycket sämre på många prestandaområden så bortser många kunder från den.

Jag tillhör antagligen den "gamla skolan" då då jag trots upprepade försök inte hittat EN ENDA situation då jag tycker att Sonys variant på dubbel LV varit användbar. Förlusten med nerdimensionerad sökaroptik (mörkare bild i sökaren pga lägre bländartal i optiken i ögonmusslan - detta syns inte i "förstoringssiffrorna!) osv är en betydligt större förlust än möjligheten att "vifta vilt" med kameran för mig iaf. Och ja, jag HAR provat rörlig fotografering (inte sport, men väl barnteater - en mycket långsammare aktivitet) - och A900 hänger inte med på det sätt som jag är van vid från D700 och de andra dyrare kamerorna. Hur exakt den än är mot stillastående mål så är den alltid "efter" i följande AF vilket gör att resultaten är såpass oskarpa att 12 Nikon-MP faktiskt innehåller mycket mer skärpa och detaljering än 24 Sony-MP.

Sony råkar alltså ut för en "kulturkrock" där arbetande fotografer hittar massvis med orsaker till att deras kameror är ganska oanvändbara eller "opålitliga" i skarpt läge, men för en "normalkund" som kanske jämför med kompaktkamerors seghet och bildkvalitet så kan användarvänlighet och möjlighet till andra sätt att hantera kameran (bl.a det som jag lite med brandskyddsrocken på kallade för att "vifta vilt" med kameran) vara värt betydligt mer än ett steg brus eller perfekt följande AF i dålig belysning.

PS-
Att komma fram till att det skulle vara en STOR märkbar skillnad mellan 550 och 7D på högre ISO finner jag mycket märkligt (ang testet som diskuterades tidigare i tråden) - då skulle jag omeddelbart misstänka att jämförelsebilderna är tagen med kamerorna i automatikläge. I vissa gränslägesfall så kan ju då Canon-kameran få 2/3 Ev mer ljus av exponeringsautomatiken (normalfallet mellan dessa två modeller är 1/3 till 1/2Ev) - vilket om detta är fallet gör att det hade varit mer verklighetstroget för "verklig användning" att jämföra 7D på 6400 och A550 på 3200...
-DS
 
Stackars mig? .. Mig är det inge synd om..

Mäniskor på Haiti är det synd om.. Kanske dig är det synd om? Nått kanske hänt dig som gör det är synd om dig Joakim?


Bias ..Den finns som en slags kultur i vissa skickt är min åsikt... Samt kan vid vissa tillfällen då ses som en kulturkrock då det kommer in personer och börjar störa den kultur som rådit ett tag... Det är den ända kulturkrock som sker Joakim enligt mina ögon sett...

men oroa dig inte för mig.. Jag mår kanonbra och är inte det minsta synd om.. Så inga "stackars Tobbe" behövs..

Men tack för omtanken...

Edit. Jag fortsätter ev diskutioner om bias mm i den andra tråden om Dxo mätningar så denna inte blir helt ot..
 
Senast ändrad:
Testbild iso 1250

Hallå vänner, här kommer en länk till en bild som säger en del bra och dåliga saker om 550:an. Jag gillar isoförmågan på kameran generellt men samtidigt så blir bilen lite...grynig. Vet inte, ni kunniga kan kanske sätta bättre ord på det.

Sen var detta verkligen inte det lättaste motivet, plötsligt satt en koltrast där i snön. Snacka om kontraster...:)

http://hanning.jalbum.net/Sony A550 test/DSC04079.JPG
 

Jag kommenterar ditt svar till Tobbe

Så är det ju inte riktigt, även om många större "testare" inte riktigt har hängt med i vad deras mer "normala" publik kräver av sin kamera. Sanningen är ju faktiskt den att Sony aldrig (förrän nu!) släppt en kameramodell som varit i par med sina samtida konkurrenter - även om skillnaderna varit små, och ibland t.o.m helt kompenserbara av lite specialbehandling av filerna. Det man då ska tänka på är att samma förbättring är att vänta av konkurrenternas filer - om man specialbehandlar lite här också. Sony A350 som nämndes tidigare ÄR inte speciellt bra. Inte A700 heller för den delen. De är bra på färgåtergivning på låga ISO, och vissa gillar Sonys ergonomi. I övrigt kan jag inte komma på ett enda område där de är lika/bättre än sina samtida konkurrenter. De är klart acceptabla, och skillnaderna är inte stora (som jag påtalat angående MÅNGA saker gällande kameratestning...) - men att de befinner sig i bottenskiktet på alla möjliga tänkbara områden går ju inte att förklara bort eller ignorera. Det är helt enkelt ett faktum. Den relevanta frågan man bör ställa sig är om det är ett för användaren viktigt faktum... :)

Min kommentar: "Det råder absolut ingen tvekan om att Sony inte varit lika bra som sina konkurrenter på väldigt många plan och viktiga sådana. Men det innebär inte att en Sony-modell mycket väl kan vara optimal för en användare trots att den är fullständigt urusel i en del avseenden i jämförelse med konkurrenterna.Lilla A350 med sin 14 MP CCD är/var just en sådan kamera. För den som använder den som en renodlad gatufoto och resekamera i hyfsat ljus är den riktigt bra upp till ISO 400. Det finns exempel på fotografer som lagt sin klossiga D300 på hyllan för att istället använda A350 professionellt just p.g.a. färgåtergivningen den ger med gamla Minolta-objektiv (Jon van der Vandt har beskrivit på Dyxum.com och i andra recensioner av A350 varför han lade sin Nikon på hyllan och istället använde denna toycamera på professionella uppdrag.

Den som inte är förmögen att se just denna typen av användarpremisser missar varför folk faktiskt kan fatta för vissa fullständigt irrationella val på fullständigt logiska grunder. Jons premisser var att han upplevde att bildkvaliteten var bättre i A350 än i D300, ljusmätning i par och AF tillräckligt bra för att möta hans behov och han slapp dessutom släpa på en betydligt tyngre utrustning. Varför köpte han först en A350? Jo hans D300 var trasig och på verkstad och han behövde en DSLR-kamera snabbt som kunde ta bilder i Wide Screen-formatet 16:9 (det klarade inte D300), för att kunna åta sig ett jobb. Ja så kan premisserna faktiskt se ut. Vem hade kunnat tro det? Jon tillhör de som heller inte tycker bruset är några problem och det gör inte jag heller eftersom jag mycket sällan tagit bilder på andra ISO:n än 200 och 400. Det gör jag faktiskt inte heller med A550. slut kommentar)

Jag tillhör antagligen den "gamla skolan" då då jag trots upprepade försök inte hittat EN ENDA situation då jag tycker att Sonys variant på dubbel LV varit användbar. Förlusten med nerdimensionerad sökaroptik (mörkare bild i sökaren pga lägre bländartal i optiken i ögonmusslan - detta syns inte i "förstoringssiffrorna!) osv är en betydligt större förlust än möjligheten att "vifta vilt" med kameran för mig iaf. Och ja, jag HAR provat rörlig fotografering (inte sport, men väl barnteater - en mycket långsammare aktivitet) - och A900 hänger inte med på det sätt som jag är van vid från D700 och de andra dyrare kamerorna. Hur exakt den än är mot stillastående mål så är den alltid "efter" i följande AF vilket gör att resultaten är såpass oskarpa att 12 Nikon-MP faktiskt innehåller mycket mer skärpa och detaljering än 24 Sony-MP.

Min kommentar: "Det är tyvärr inte bara som du inte kan leva dig in i att det finns användare som föredrar en vikbar skärmsökardisplay och Sonys snabba Live View istället för att krypa i leran och vänta på att en seg Nikon Live View ska komma till liv. Det är väl synd om folk lyssnar bara på er om de har dessa behov. I Stockholm har kommunen ett tema nu att göra staden tillgänglig för barnen och då handlar det om att se staden från också små barns nivå. Live View kan vara bra mycket bättre än OVF om man samtidigt vill ha bra kontakt med barn och bra kontroll när man tar sina barnbilder. A550 är optimerad för detta med nya funktionerna "face detection" och "smile shutter". Det bör väl inte bara vara Gary Friedman som uppskattar den typen av familjekamerafunktioner. Varje kamera är en kompromiss och har en unik profil. Det är tråkigt om recensenterna missar det och helt snöar in i brusmolnet och därför vilseleder konsumenter som skulle uppskatta funktioner som dessa." (slut kommentar)

Sony råkar alltså ut för en "kulturkrock" där arbetande fotografer hittar massvis med orsaker till att deras kameror är ganska oanvändbara eller "opålitliga" i skarpt läge, men för en "normalkund" som kanske jämför med kompaktkamerors seghet och bildkvalitet så kan användarvänlighet och möjlighet till andra sätt att hantera kameran (bl.a det som jag lite med brandskyddsrocken på kallade för att "vifta vilt" med kameran) vara värt betydligt mer än ett steg brus eller perfekt följande AF i dålig belysning.

Min kommentar: "Ja så kan det faktiskt vara och det kanske inte alltid är optimalt att det är proffs och entusiatnördar för vilka the sky alltid is the limit på ren svängelska, både när det gäller pengar och funktioner, oavsett om de nu har råd med sina kompromisslösa drömmar eller ej. Vi kanske behöver ha mer jordnära testare som är mer i par med jordnära instegskonsumenters behov. Paradexemplet är väl som alltid bildstabiliseringen. Vad spelar det för roll om du får tillgång till en bildstabilisering som är state of the art med 10 stegs förbättring om de flesta inte har råd med dessa superobjektiv om inte snälla pappa eller snälla chefen betalar. Många har bara har råd att drömma om denna fantastiska bildstabilisering som dock på marginalen inte är så speciellt mycket bättre än sensorskak? Är det inte bättre ibland med en liten fågel i handen än 10 havsörnar på skäret." (slut kommentar)


Att komma fram till att det skulle vara en STOR märkbar skillnad mellan 550 och 7D på högre ISO finner jag mycket märkligt (ang testet som diskuterades tidigare i tråden) - då skulle jag omeddelbart misstänka att jämförelsebilderna är tagen med kamerorna i automatikläge. I vissa gränslägesfall så kan ju då Canon-kameran få 2/3 Ev mer ljus av exponeringsautomatiken (normalfallet mellan dessa två modeller är 1/3 till 1/2Ev) - vilket om detta är fallet gör att det hade varit mer verklighetstroget för "verklig användning" att jämföra 7D på 6400 och A550 på 3200...
-DS

min kommentar:"Vem har påstått att A550 skulle vara markant bättre än 7D? Däremot har jag läst ett antal påståenden om motsatsen. Kollar man DxO i print så är det väl snarast förbluffande hur lika profiler dessa kameror har. Skillnaderna är mycket marginella, precis som du själv hela tiden sagt. 7D ligger pyttelite högre på höga ISO och pyttelite lägre än A550 på ISO upp till 400. Detta gäller i RAW men vem vet hur RAW en RAW egentligen är i dag? Men det finns heller inget fog för att säga utifrån dessa data att 7D skulle ha en högre potential att åstadkomma bättre bildkvalitet om det inte vore för det att 7D förmodligen presterar ett bättre resultat ihop med Adobes RAW-konverterare än A550 gör. En färdig bild ur system och en specifik RAW-bild blir väl aldrig bättre än hela kedjan tillåter vid en given tidpunkt (även RAW-konverterare kan ju faktiskt förbättras).
 
Senast ändrad:
Testbild iso 1250
Hallå vänner, här kommer en länk till en bild som säger en del bra och dåliga saker om 550:an. Jag gillar isoförmågan på kameran generellt men samtidigt så blir bilen lite...grynig. Vet inte, ni kunniga kan kanske sätta bättre ord på det.

Sen var detta verkligen inte det lättaste motivet, plötsligt satt en koltrast där i snön. Snacka om kontraster...:)

http://hanning.jalbum.net/Sony A55...t/DSC04079.JPG

Hej

Jag sparade bilden på datorn och kollade på den i Irfanview och fann att all grynighet försvann !!!! Måste vara nått på sidan du lägger upp bilden på !!!
Stor skillnad blev det iallafall.
Körde du med autoiso eftrsom du fått 1250?

Daniel
 
Hej

Jag sparade bilden på datorn och kollade på den i Irfanview och fann att all grynighet försvann !!!! Måste vara nått på sidan du lägger upp bilden på !!!
Stor skillnad blev det iallafall.
Körde du med autoiso eftrsom du fått 1250?

Daniel

Märkligt...jag får testa det, när jag checkar bilden i PS och vanliga bildvisningen på datorn ser det lite grynigt ut. Inte så att det är illa, färgbruset är helt ok.

Ja bilden togs med autoiso vilket jag inte direkt gillar, den har alldeles för lätt att sticka iväg till 1600 direkt.

För övrigt tror jag även att HDR funktionen var inställd på nåt sätt, vilket kan ha bidragit. Måste checka detta.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.