Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Alla bilder framkallade i LR, med likställda färger i kameraprofilerna. Utan detta så skiljer färgåtergivningen mellan kamerorna ganska rejält. Bilderna är skalade till "samma presentationsstorlek" för att jämförelsen ska bli så rättvis som möjligt.
Jag tycker att 7D håller ihop brusbilden bättre, att D5000 har absolut bäst färgåtergivning på högre ISO, samt att alla skillnader är ganska små i omfattning...
[edit]
För att se bilderna i sin helhet, med den inbyggda jpg-motorn, så logga in på:
http://www.imaging-resource.com/
-och navigera fram till respektive kamera. Här ser man mer skillnader mellan bilderna - broende på hur duktiga kamerorna är på att brusreducera internt.
[/edit]
Bengt och Joakim, om du Joakim gjort allt rätt vilket jag har svårt att betvivla att du inte har, så framstår A550-bilderna som sämst när det gäller brus och Nikons som bäst. Kollar man i DxO så är bilden inte entydig för det beror på var i ISO-spannet man kollar och jämför. Marginalerna är också små som Joakim påpekar och här handlar det dessutom om JPG och olika andra förutsättning såsom olika objektiv etc. Det jag undrar bara är hur brusreduceringen på höga ISO stått. Det finns ju två lägen "hög" och "normal" i JPEG. Hur påverkar det resultatet tro och hur är de andra kamerorna gjorda. I en del fall tycker jag det är svårt med dessa jämförelser. Det har ju även visat sig i en del andra tester att när folk kollat EXIF så kan några kameror vara trimmade i "creative styles" och andra inte. Ibland förbiser man saker som dessa.
Mina erfarenheter är dock annars att A550 på det hela taget funkar mycket bra men jag tycker verkligen exponeringen ibland är lite väl nyckfull speciellt i lite dåligt vintereftermiddagsljus. Bilderna blir inte sällan lite överexponerade märkligt nog om man inte ser upp och det slår direkt på färger och upplevd kontrast och brus. Bilderna blir lite blaskiga i färgerna när detta händer. Det är väl den allvarligaste kritiken jag har mot kameran. A350 upplever jag som mer stabil när det gäller mätningen och bilder från den kameran är definitivt renare på normala ISO upp till 400.
AF är som FlyerOne påpekat mycket pricksäker i A550 och det även i dåligt ljus. Bara det tycker jag räknat hem detta kamerabyte åt mig. Jag har helt slutat noja på AF-instabiliteten som jag levt med i mina andra kameror. Förr måste jag alltid ha koll på hur mina olika kameror betedde sig med mina olika objektiv och parera det på olika sätt. Det är skönt att slippa det numera. En liten kul detalj när det gäller Live View: är det fler än jag som tycker sig se en skillnad mellan MF Check LV som ju använder den vanliga sensorn och den vanliga LV som ju har en egen LV-sensor med lägre upplösning i dåligt ljus?