Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade


Jo, det är ju exakt det jag gjorde när det gälller AF/MF så den saken är ju klarlag.

Däremot min fråga på slutet om man kan "flasha om" kameran är ju liksom inget man kan "testa". Jag menar alltså att kunna lämna in kameran för att få programvaran i den uppgraderad i framtiden. Kan tänka mig massor av anledningar till att det kommer nya och förbättrade funktioner mm., men jag vet helt enkelt inte funderat på det tidigare och undrar om det är en funktion som finns överhuvudtaget.


/Mats
 
Jag provade att skjuta en bild med WB på Blixt idag inomhus i ganska god belysning - men resultatet blev kasst för även om jag bara hade halvannan meter till porträttobjektet så såg det ut som att ljuset från blixten inte räckte till... sedan ställde jag om till "glödljus" och sköt återigen med blixt och då blev det en blåton jag aldrig tidigare skådat... var gjorde jag för fel?

Körde jag slutligen med AWB och blixt blev det som vanligt... rätt bra men inte fantastiskt...
 
Blixt & dunder

Jag provade att skjuta en bild med WB på Blixt idag inomhus i ganska god belysning - men resultatet blev kasst för även om jag bara hade halvannan meter till porträttobjektet så såg det ut som att ljuset från blixten inte räckte till... sedan ställde jag om till "glödljus" och sköt återigen med blixt och då blev det en blåton jag aldrig tidigare skådat... var gjorde jag för fel?

Körde jag slutligen med AWB och blixt blev det som vanligt... rätt bra men inte fantastiskt...

Det är jy så att det blir inte så bra att skjuta med dom inbyggda blixtarna rakt fram.Sony har en liten extern blixt som inte e så dyr som räcker till hobby/hemma fotande:http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=19790 den kan du bounca i taket.Här är ett foto jag tagit med bounce i taket :http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1900093.htm?set=mp
 
Det är jy så att det blir inte så bra att skjuta med dom inbyggda blixtarna rakt fram.Sony har en liten extern blixt som inte e så dyr som räcker till hobby/hemma fotande:http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=19790 den kan du bounca i taket.Här är ett foto jag tagit med bounce i taket :http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1900093.htm?set=mp

Mycket skarp och ren bild, ser heller inga fel med hudtoner, som ofta debatteras, det är ju vintertid och pojken har sin rätta ansiktsfärg.
 
Du ska kanske inte stirra dej blind på andra porträttbilder och tänka att det ska bli samma bilder när du tar.Det ligger ofta en avancerad ljusuppsättning bakom och sminkning sen behandlas bilden till det yttersta i något program.Lägg gärna upp nån bild med exif om du vill ha nån kommentar på vad som kan va galet.

MVH Christer
 
Vid bedömmning av bilder får man i dag vara uppmärksam precis på det du skriver. Många har utvecklat en fantastisk förmåga vid sina bildbehandlinsprogram, och är synnerligen duktiga, vardagsbilder och hur kamerorna klarar dessa får man sällan se numera. Har väl funderat vid några tillfällen om en tråd som visar kameran grundkapacitet, och hur den egna skickligheten byggs upp, och vad man kan göra med sin kamera, då handlar det förstoss om jpeg-bilder, bör nog vara ett antal därute som inte riktigt kan ge sig på detta med Raw- behandling. Vill betona att jag har full respeckt för alla som vill jobba med sina bilder. att det inte alltid är så lätt, läste jag för en tid sedan, Pc-för alla brukar fråga kända människor om sina data.problem. en överläkare på akademiska sjukhuset i uppsala, har kämptat i två år med Photoshop men tycker att programmet är för invecklat, kommer ingenstans sa han. //Bengt.
 
Jo, det är ju exakt det jag gjorde när det gälller AF/MF så den saken är ju klarlag.

Däremot min fråga på slutet om man kan "flasha om" kameran är ju liksom inget man kan "testa". Jag menar alltså att kunna lämna in kameran för att få programvaran i den uppgraderad i framtiden. Kan tänka mig massor av anledningar till att det kommer nya och förbättrade funktioner mm., men jag vet helt enkelt inte funderat på det tidigare och undrar om det är en funktion som finns överhuvudtaget.


/Mats

Jag reagerade nog mest på de förvirrade inlägg du svarade på men jag tyckte ändå att ditt inlägg var lite vid sidan om. Blandar man in närgränsen så blir det bara förvirrat. Det enda som betyder något är hur switchen på objektivet är ställd.

Jag vet inte exakt vad du menar med att "flasha om" kameran. Om du menar att uppgradera firmware, så kan man väl även där testa genom att uppgradera alt. gå tillbaka till den äldre versionen av firmware om man nu har något skäl till det.

Det är verkar dock inte vara så vanligt att tillverkarna släpper nya firmware till de billiga instegsmodellerna. De bryr man sig nog i allmänhet bara om när man "gjort bort sig" och vill räta upp någon funktion man fått kritik för. De jag kan erinra mig på rak arm i KM/Sony-världen är väl den nya firmware (1.1) vi fick till KM D7D som i ett slag fixade den dösega seriebildtagningen (åtminstone om man inte hade Kingstonminnen. Den var nämligen optimerad främst för SanDisk och Lexar som det visade sig). Den andra var A700 som man bl.a.- förbättrade brushanteringen på.)

Om du däremot menar att man byter något chip i kameran så har vad jag vet detta inte skett på några Sony-modeller men Canon har väl gjort det för att fixa AF-problemen på någon av sina high end modeller.

Tillverkare i allmänhet tycker nog man ska köpa sig en ny kamera istället och de har alltid nya fräscha erbjudanden eller hur?
 
Jahaja.. Så har en kille som man inte direkt kan kalla okunnig eller oerfaren om foto utryckt sig minst sagt rätt öppet om A550...

Gary Friedman skriver följande på Dyxum....



Want to hear something equally unlikely? I don't pick up my A700 anymore. Between shooting family pictures for Thanksgiving and New Year's, well, there's no reason to go back to it. Yes, the A700's user interface is more useful, but I find that with Face Detection enabled, the A550 hardly ever needs to have the exposure tweaked. Plus the image quality is much better - even at ISO 200 IMHO.

Who'd have thought??

-Gary


http://www.dyxum.com/dforum/a-rebuttal-to-...6457_page2.html
 
tjaa.. Nu var det väl inte det hela det..
Utan läser du hans lilla "test i praktiken" samt sedan det han utalar så öppet så är det nog inte bara en ansiktsfunktion som skapar helhet även om du kanske läser endast den delen...
 
tjaa.. Nu var det väl inte det hela det..
Utan läser du hans lilla "test i praktiken" samt sedan det han utalar så öppet så är det nog inte bara en ansiktsfunktion som skapar helhet även om du kanske läser endast den delen...

Det är nog sant...och är nu 550:an så bra skall det bli spännande att se vad A750:an har att erbjuda.
Enligt ihärdiga rykten på Dp lurar den någonstans runt hörnet....kanske resan i feb....vem vet,,,
 
Jahaja.. Så har en kille som man inte direkt kan kalla okunnig eller oerfaren om foto utryckt sig minst sagt rätt öppet om A550...

Gary Friedman skriver följande på Dyxum....

Kan jag aaaaldriiiiggg tänka mig.
Tror han dragit i sig för champagne den där nyårskvällen!!
 
...
Det blir väl bättre nu, men annars tycker jag det är stadigare att fota på vanligt sätt. Hur använder ni andra LiveView? Står ni som gamla Hasselblad-fotografer med kameran på magen och tittar ner, eller böjda bakåt som en banan med kameran högt upp på sträckta armar som en turist med en kompaktkamera?

/Mats
Jag håller ALDRIG NÅGONSIN en LiveView-DSLR-kamera med utvinklingsbar skärm på samma sätt som man håller en kompaktkamera, dvs med armarna utsträckta framåt (gör jag det börjar mina armar att darra tämligen omgående pga tyngden).

I vissa situationer håller jag kameran på uppsträckta armar i stort sett rakt över huvudet (mycket mindre ansträngande), med skärmen nedvinklad runt 90 grader. Ex. ifall jag behöver fota över en folkskock eller över ett stängsel för att fota djur i slottskogen, för att slippa bildstörningar från nätet i bilden. Det fina är ju att man hela tiden i realtid kan följa och komponera bilden, och lägga AF-rutan/rutorna på rätt ställe (inga andra LV-system klarar detta i realtid).

I andra situationer, som t.ex. vid makrofoto där man ofta behöver gå lågt, så vinklar man förstås bara ut skärmen åt andra hållet - ungerfär 90 grader uppåt.

Men i de allra flesta fall när jag använder Quick-LiveView så har jag kameran framför magen. Det blir en VÄLDIGT stor skillnad mot att man har en stor svart kamera framför sitt ansikte, som man sedan kör upp i någon annans ansikte (ger garanterat en ansträngd fotomin). Inte bara när det gäller vuxna, utan givetvis alldeles särskilt när det gäller barn och djur så agerar dessa ju vanligen inte alls naturligt ifall man gör på detta sätt. Första gången jag provade A550 "i verkligheten" var på julafton. Jag började med att använda den optiska sökaren, som man ju vant sig vid sedan decennier tillbaka. Upptäckte snabbt att jag missade nästan alla bilder. En 2-åring och en 5-åring som flyger omkring - båda vesslesnabba - gick inte att hänga med. Innan jag var klar att ta en bild t.ex. när en av dem tog emot en julklapp av tomten, så hade ju ungen hunnit springa iväg med den och komma tillbaka igen för att hämta nästa julklapp, innan jag var klar!

Att fota barn snett ovanifrån ger ju vanligen väldigt tråkiga bilder, så proceduren var att sänka sig ner på huk, fokusera och komponera. Då var ungen klar och skenade iväg. Resa på sin gamla protesterande kropp, knata efter ungen, sjunka ner på huk igen och fokusera och ... Ungen var redan tillbaka på det första stället. Resa sig upp igen och ... Ja, ni fattar. Hopplöst!


Här behövdes andra doningar! In med QuickLV:en och ut med skärmen.

När man inte längre behöver gå upp och ner hela tiden, utan kan stå på benen men ändå hålla kameran lågt, så blev jag plötsligt lika snabb som ungarna, och kunde jaga efter dem när det behövdes. Det hjälpte ju också att deras intresse för vad jag hade hängande på magen tog slut efter ett par sekunder (julklapparna var förstås mycket mer spännande), till skillnad från när jag satt på huk framför dem med en stor svart klump framför ansiktet.

När man har kameran hängande framför magen behöver man ju inte nödvändigtvis alltid peka rakt fram med den, ifall man vill vara lite mera diskret. Man kan titta rakt framåt, och så lite neråt på skärmen, medan kameran är vinklad t.ex. 45 grader åt ena sidan. Eller 90 grader åt sidan. Man kan t.o.m. rikta kameran rakt bakåt. Det är bara att vända objektivet bakåt och klämma det mellan ena överarmen och kroppssidan. Via QuickLV:en har man full koll på vad som händer bakom en. Enligt min mening är detta den bästa "Street photography" camera som någonsin funnits!

Det är bara att beklaga alla andra vars LiveView-system absolut inte klarar något sådant här. Att man behöver ha utvinklingsbar skärm för att ett LV-system överhuvudtaget ska bli användbart är det enbart Sony och Oly som har fattat. Inte Canon, och inte Pentax, vilka har enbart fasta skärmar i likhet med Nikons alla modelller modeller (förutom det enda undantaget D5000). Å andra sidan är autofokusen i LV-läge på alla de andra DSLR-tillvarkarnas kameror så långsama, att de ändå inte kan användas för vardaglig frihandsfotografering. Stativ krävs vanligen, och det huvudsakliga ändamålet är manuell fokusering pga bristande AF-noggrannhet. Sony har istället valt att förbättra AF-systemet i A5XX-serien, så behovet av detta torde vara ringa (utom vid t.ex. astrofotografering, då Sonys MF Check-funktion med upp till 14x förstoring bör vara väldigt användbar).

Jag kollade lite på Nikons och Canons prestanda när det gäller autofokus i LV-läge. Det tog mellan 3 och 4 sekunder - per bild! A5XX öser iväg 4 bilder per sekund i QuickLV-läge, med fokusering, exponeringsmätning etc. mellan varje bild. Det är 12-15 gånger snabbare än vad de "ledande" kameratillverkarna har lyckats åstadkomma. Total utklassning...

Jag valde inte alls A550 pga att den hade både LV och Quick-LV, utan pga den makalösa 921.000 punkters skärmen. Men efter att jag fått möjlighet att använda speciellt QuickLV i praktiken, så är det som en uppenbarelse. Och ansiktssökningen visade sig vara suverän när det gällde att snabbt få AF och exponering rätt på kringflygande ungar.

Sonys QuickLV spelar helt enkelt i en annan division - högt upp över alla andra. Men eftersom de flesta inte är förtrogna med det systemet, så har ju de flesta enbart ägnat sig åt att trumpeta ut att Sonys system är mycket sämre, "eftersom det inte går att kolla att objektivet fokuserar rätt" med Sonys QuickLV (vilket således normalt inte längre behövs för vår del för vår del). Undrar hur testarna ska tackla det här - nu kan de ju inte ge mer poäng för sina favorit-CaNikon-modeller, när Sony har båda systemen (jag har sett några "lösa" detta problem genom att helt enkelt inte nämna något om LiveView i sina tester)...
 
Senast ändrad:
Fotos-Test av Alpha 550

För dom som kan logga in på tidningen foto, finns redan nu möjlighet att läsa testet av A550. faktiskt så poängterar dom ordentligt för första gången, Sony Alpha 550 förträffliga LV-system gentimot konkurenterna, därimot vart jag förbryllad över deras missnöje över iso kapaciteten, där DXO olika parameter i print visar samma fina resultat som den isohyllade 7D, (möjligvis kanske inte kitoptiken ger rättvisa). Hoppas Joakim kan ge en förklaring givetvis en ärlig sådan,vilket han också gör så klart.//Bengt.
 
"Missnöje" har jag svårt att tänka mig, men däremot så är inte jpg-motorn i kameran lika bra på att ta hand om brus som 7D... Svårt att säga innan recensionen är ute så att man kan se exakt vad/hur dom kollat.

Detta lade jag i 7D-tråden innan: ISO3200, bilder från IR. Alla tagna på F/8, 1/500 - utom 7D som behövde 1/400 för att mätta bilden....
 

Bilagor

  • 2_A550.jpg
    2_A550.jpg
    97 KB · Visningar: 283
  • 3_7D.jpg
    3_7D.jpg
    91.4 KB · Visningar: 280
  • 2_D5000.jpg
    2_D5000.jpg
    94.9 KB · Visningar: 275
  • 2_Kx.jpg
    2_Kx.jpg
    86.5 KB · Visningar: 274
Och serien med kritor:
 

Bilagor

  • 1_A550.jpg
    1_A550.jpg
    90.9 KB · Visningar: 278
  • 1_7D.jpg
    1_7D.jpg
    95.2 KB · Visningar: 273
  • 1_D5000.jpg
    1_D5000.jpg
    94 KB · Visningar: 282
  • 1_Kx.jpg
    1_Kx.jpg
    95.3 KB · Visningar: 273
Alla bilder framkallade i LR, med likställda färger i kameraprofilerna. Utan detta så skiljer färgåtergivningen mellan kamerorna ganska rejält. Bilderna är skalade till "samma presentationsstorlek" för att jämförelsen ska bli så rättvis som möjligt.

Jag tycker att 7D håller ihop brusbilden bättre, att D5000 har absolut bäst färgåtergivning på högre ISO, samt att alla skillnader är ganska små i omfattning...

[edit]
För att se bilderna i sin helhet, med den inbyggda jpg-motorn, så logga in på:
http://www.imaging-resource.com/
-och navigera fram till respektive kamera. Här ser man mer skillnader mellan bilderna - broende på hur duktiga kamerorna är på att brusreducera internt.
[/edit]
 
Det blir intresant att se då det kommer mer olika programvara till A550.. Sonys egen är ju lite si o så med tycker jag.. Och Elements rawprogram är inte direkt nått att hurra för..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.