** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Ja, om slutarprioritet står på "on" så går det ju inte att trycka av om kamerahuset inte lyckas uppnå fokus enligt AF-systemet (i fallet när man bara stänger av objektivet).

men kan nån tyda vad manualen säger i denna fråga egentligen? Jag fattar absolut noll.. Skall båda af knapparna stå alltid på då man ska ha af..eller båda av av om man skall ha manuellt....

Ja jag hajar noll

Sonys manualer har alltid varit rätt lätta att fatta.. Men i denna fråga går jag bet... Fattar absolut inget alls vad dom menar med text osv där info om detta avhandlas...

men kan nån tyda vad manualen säger i denna fråga egentligen? Jag fattar absolut noll.. Skall båda af knapparna stå alltid på då man ska ha af..eller båda av av om man skall ha manuellt....

Ja jag hajar noll

Sonys manualer har alltid varit rätt lätta att fatta.. Men i denna fråga går jag bet... Fattar absolut inget alls vad dom menar med text osv där info om detta avhandlas...

Bara hastigt kom över mig, kan det vara så att vissa Sony-modeller saknar omkopplare på kamerakroppen (jag sköter detta på min gamla KM5D har då lägena AF-MF) men att då möjligheten finns på vissa objektiv när själva kroppen saknar omkopplare, jag skulle då till en början slå om båda till tex. MF ingenting kan hända då, var det inte så att nya trilling-serien saknade omkopplare på huset, men möjligheten fanns på det nya 18-50 optiken.

Tja... för det första kunde dom ju skickat med en manual på svenska , som med a300!
Men vilka sidor i manualen gäller det?

Den har omkopplare på kroppen.. Men vad jag inte riktigt fattar är bara om den skall stå på af då man med objektiv med egen motor står på af.. Och tvärtom då om man slår av af på objektivet man också skall slå av på huset...

Eller om kamerans af på/av knapp är skit samma totalt då objektivet styrs av egen maskin..

Asså.. Detta skall ju vara enklaste saken i världen att förstå kan man tycka.... Men jag fattar inte ändå vad dom skriver om just detta..

Ahhh vad man skäms snudd på.. Men fasiken Jag fattar verkligen absolut noll vad fasiken dom menar i manualen..

Men tror dom menar att man skall även ha kamerahusets af valt om man har af påslaget på objektivets egen motor... Tänk vad saker kan gå i bakås ibland i knoppen högst upp på kroppen...

Får jag gissa så tror jag det fungerar så att AF-omkopplaren på kameran alltid ska stå på AF om man använder objektiv med AF-motor, och för manuell fokus ställer man objektivets omkopplare på MF.

För objektiv som inte har AF-motor använder man kamerans omkopplare för att växla mellan AF/MF.

Torbjörn jag förklarade nog på ett dåligt sätt...för att du skall ha AF så måste både objektivet och kameran stå på ON..vill du köra MF ja då ställer du antingen objektivet eller huset på AF-OFF.

Ahaa.. tack... Det var nått sådant jag behövde höra...

En följsfråga..

varför skall kamerahusets af stå på "af" för? Även om det står på mf så fungerar ju af,, då bara objektivet står på "af" ...?

En följsfråga..

varför skall kamerahusets af stå på "af" för? Även om det står på mf så fungerar ju af,, då bara objektivet står på "af" ...?

Jag tycker det står väldigt tydligt i manualen: Om objektivet har en omkopplare använd den, annars använd knappen på huset.

Jag har Minolta AF-objektiv som saknar knappen och då är det såklart nödvändigt att använda den som sitter på huset. Jag tror att Sony ändrar det för att det är en bättre lösning. Tycker hus-knappen känns mekaniskt "trög" med mycket saker som rör sig och petar inne i objektivet det kanske sliter och nöts, medan objektiv-knappen mer verkar vara en vanlig strömbrytare så att då används inte den mekaniska husomkopplaren. Hur som helst enkelt och logiskt att följa manualen.

Jag köpte förresten min kamera på Rajala Pro Shop i Stockholm och i paketet låg ingen svensk manual med, men bl.a. en på finska. Jag ringde och klagade lite på det och det visade sig att de har svenska manualer löst i affären men glömde ge mig en så jag åkte dit och hämtade en.

/Mats

Ahaa.. tack... Det var nått sådant jag behövde höra...

En följsfråga..

Ok är det så på Sonyn A550...har du testat sätta huset på AF-OFF och objektivet på AF-ON..har du AF då??

På min Nikon D80(fanns bara on/off på huset) som jag hade innan så fungerade inte AF om jag satte huset på AF-OFF trotts att knappen på objektivet(med inbyggd AF-motor) stod på AF-ON....samma sak på min Sony A900 med Zeiss 16-35an som har SSM..ställer jag vredet för AF på huset i MF läget så fungerar inte AF trotts att objektivet har inbyggd AF-motor och knappen på det står på AF-ON.

Mats..

Jag är ingen total nybörjare även om jag är en obotligt dålig amatörfotograf... Jag vet hur det funkar i vanliga fall med vanliga skruvobjektiv....

Men fattar inte vad som påverkas med att man skall ha på af på kamerahuset då allt verkar (?) fungera med bara ha af påslagen på objektivet...

Där är det som förbryllar mig..

Att man skall ha påslaget båda två verkar (?) vara utrett...både på kameran samt på objektivet.. Alternativt båda avslagna..

men varför ?? Men du kanske förstår detta? ;)

Jag har aldrig förr haft ett objektiv med egen inbyggd motor...Så för min del är allt detta nytt.. Och manualen är för mina ögon rätt otydligt just på denna punkten i mina ögon sett...

Tog en bild av manualen.. Jag är fullt möjligt snäppet dum här.. Men min dyxlexsi grejar helt enkelt inte att fatta riktigt vad manualen visar... tyvärr extremt mörkt ljus här i hallen.. Så bilden är inte perfekt... men det syns ju vad där står i alla fall...

Jag fattar det som att båda reglagen skall stå på af.. då man skall ha af...

Bilagor

• DSC00801.jpg
    DSC00801.jpg
    36.2 KB · Visningar: 230
Senast ändrad:
Men fattar inte vad som påverkas med att man skall ha på af på kamerahuset då allt verkar (?) fungera med bara ha af påslagen på objektivet...

Där är det som förbryllar mig..

Att man skall ha påslaget båda två verkar (?) vara utrett...både på kameran samt på objektivet.. Alternativt båda avslagna..

men varför ?? Men du kanske förstår detta? ;)
Har du verifierat att kamerans omkopplare verkligen fungerar?
Indikerar kameran att du är i MF när omkopplaren är inställd på det, eller har du något objektiv utan AF-motor där du kan kolla om objektivet blir manuellt fokuserat med kameran inställd på MF?

Enligt manualen.
Objektiv med AF-motor
Autofokus = AF på kameran + AF på objektiv
Manuell fokus = AF på kameran + MF på objektiv

Dvs du har alltid kameran inställd på AF och ändrar bara omkopplaren på objektivet.

Edit: Härlig översättning förresten "focus mode switch" = "knappen för skärpeinställningsläge".

Senast ändrad:
Då har jag förstått rätt ändå.. trotts enormt osäker så jag vart tvungen att fråga till slut...

men..

Varför skall man ha af påslagen på kamerahuset för tro? MotorObjektivet fokuserar ju i alla fall oavsett hur omkoplaren står på huset.. Och ja.. Knappen fungerar på huset.. Så det är inte pga nått fel jag frågar..

Varför skall man ha af påslagen på kamerahuset för tro? MotorObjektivet fokuserar ju i alla fall oavsett hur omkoplaren står på huset.. Och ja.. Knappen fungerar på huset.. Så det är inte pga nått fel jag frågar..
Tydligen är detta något unikt med de nya Sony modellerna, för hos tidigare Sony modeller och hos övriga tillverkare måste båda omkopplarna stå på AF för autofokusen ska fungera.

Varför Sony ändrat funktionen på de nya kamerorna eller varför det står som det gör i manualen är svårt att svara på. De kanske bara glömt att uppdatera manualen från hur det funkar på tidigare kameror?

Tydligen är detta något unikt med de nya Sony modellerna, för hos tidigare Sony modeller och hos övriga tillverkare måste båda omkopplarna stå på AF för autofokusen ska fungera.

Varför Sony ändrat funktionen på de nya kamerorna eller varför det står som det gör i manualen är svårt att svara på. De kanske bara glömt att uppdatera manualen från hur det funkar på tidigare kameror?

Precis...så har det varit på alla kameror som jag har testat/haft.
Personligen föredrar jag att kunna växla mellan AF/MF på huset med alla typer av objektiv då knapparna som sitter på objektivet oftast väldigt små och pilliga.

A900 har en underbar AF/MF knapp precis jämte där tummen landar när man håller i kameran...väldigt smidig och användbar knapp om man snabbt vill skiffta från AF till MF eller tvärtom.

Mats..

Jag är ingen total nybörjare ...

Förlåt! Min avsikt var absolut inte att "skriva nån på näsan" eller så. Är själv "rookie"...

Hursomhelst ser jag inte problemet. jag resonerar så här:
Normalläget är att ha AF-knapparna PÅ. Då är AF igång oavsett vilket objektiv man använder. Om jag vill stänga av AF så gör jag det med knappen på objektivet. Om det inte finns en sån knappp så gör jag det på huset istället. Vilket är logiskt inte minst eftersom objektiv-knapppen är "bättre" enligt mitt inlägg tidigare.

Sen huruvida AF är aktivt knappen är PÅ på objektivet och AV på huset är ju enbart av akademiskt intresse. Tar ju iofs. bara typ 5 sekunder att testa för att ta reda på hur det är i verkligheten. Jag gjorde just det och resultatet är att AF är aktivt. Alltså huset-knapppen har ingen funktion om objektivet har en AF-omkopplare.

Kan f.ö. inte förstå varför dom gjort kamerahusets AF-knapp med så dålig känsla på a550, liksom trög och knastrar medan den på KMD5D är hur smidig som helst, eller är det bara mitt a550-kamerahus som har en dålig AF-knapp?

/Mats

Ja, om slutarprioritet står på "on" så går det ju inte att trycka av om kamerahuset inte lyckas uppnå fokus enligt AF-systemet (i fallet när man bara stänger av objektivet).

Jag läste inte alla nlägg så noga innan jag skrev mina tidigare svar. Nu har jag gjort det och fastnade på ditt påstående. Det vore ju verkligen kass om det var så att man var tvungen att stänga av bägge knapparna för att kunna gå över till manuellt läge i mörker med höga ISO t.ex.

Nu har jag testat det med både A och S-läget och mina resultat med a550 och 18-55 SAM stämmer inte med ditt påstående. Provade helt enkelt att gå innanför närgränsen och då går det inte att trycka av då AF är aktivt eftersom den inte klarar att fokusera. Däremot går det fint att trycka av om man sätter enbart objektivets knapp på MF.

Så med de förutsättningarna så är det alltså inte som du säger, men det kanske är annorlunda med andra objektiv. Hopppas inte det för det vore ju onekligen ganska kass. En sån sak borde ju iofs. kunna lösas med en programuppdatering. Finns förresten den möjligheten att "flasha om" kameran?

/Mats

Oki, då är det så... Då har dom någon slags kommunikation mellan objektiv/hus som berättar att AF-motorn (och därmed AF som helhet) i objektivet är avstängd - vilket inte är så jag minns det. Men naturligtvis kan jag ha fel! :) Många kameror blir det...

Jag läste inte alla nlägg så noga innan jag skrev mina tidigare svar. Nu har jag gjort det och fastnade på ditt påstående. Det vore ju verkligen kass om det var så att man var tvungen att stänga av bägge knapparna för att kunna gå över till manuellt läge i mörker med höga ISO t.ex.

Nu har jag testat det med både A och S-läget och mina resultat med a550 och 18-55 SAM stämmer inte med ditt påstående. Provade helt enkelt att gå innanför närgränsen och då går det inte att trycka av då AF är aktivt eftersom den inte klarar att fokusera. Däremot går det fint att trycka av om man sätter enbart objektivets knapp på MF.

Så med de förutsättningarna så är det alltså inte som du säger, men det kanske är annorlunda med andra objektiv. Hopppas inte det för det vore ju onekligen ganska kass. En sån sak borde ju iofs. kunna lösas med en programuppdatering. Finns förresten den möjligheten att "flasha om" kameran?

/Mats

Testa!

För mig spelar det ingen som helst roll hur switchen på huset står. Vi har ju två helt separata system här som inte verkar ha något alls med varann att göra.

AF/MF switchen på huset kopplar ur kopplingen mellan objektivets mekaniska drivnimg och fokusmotorn (mekaniska objektiv utan SAM).

Eftersom SAM-objektiv sköter detta helt själva så spelar det ingen som helst roll om AF-motorn i huset är inkopplad eller ej. Det finns överhuvudtaget inget motorn kan koppla sig mot på ett SAM-objektiv.

Jag bryr mig överhuvudtaget inte om hur switchen på huset står när jag använder det enda SAM-objektiv jag har. Det är helt irrelevant även om det helt klart kan upplevas som förvirrande. Om man mår dåligt av att objektiv och hus är ur synk så är det väl bara att ändra båda - men det behövs faktiskt inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar