The_SuedeII
Aktiv medlem
Ja, om slutarprioritet står på "on" så går det ju inte att trycka av om kamerahuset inte lyckas uppnå fokus enligt AF-systemet (i fallet när man bara stänger av objektivet).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
men kan nån tyda vad manualen säger i denna fråga egentligen? Jag fattar absolut noll.. Skall båda af knapparna stå alltid på då man ska ha af..eller båda av av om man skall ha manuellt....
Ja jag hajar noll
Sonys manualer har alltid varit rätt lätta att fatta.. Men i denna fråga går jag bet... Fattar absolut inget alls vad dom menar med text osv där info om detta avhandlas...
En följsfråga..
varför skall kamerahusets af stå på "af" för? Även om det står på mf så fungerar ju af,, då bara objektivet står på "af" ...?
Ahaa.. tack... Det var nått sådant jag behövde höra...
En följsfråga..
varför skall kamerahusets af stå på "af" för? Även om det står på mf så fungerar ju af,, då bara objektivet står på "af" ...?
Har du verifierat att kamerans omkopplare verkligen fungerar?Men fattar inte vad som påverkas med att man skall ha på af på kamerahuset då allt verkar (?) fungera med bara ha af påslagen på objektivet...
Där är det som förbryllar mig..
Att man skall ha påslaget båda två verkar (?) vara utrett...både på kameran samt på objektivet.. Alternativt båda avslagna..
men varför ?? Men du kanske förstår detta?
Tydligen är detta något unikt med de nya Sony modellerna, för hos tidigare Sony modeller och hos övriga tillverkare måste båda omkopplarna stå på AF för autofokusen ska fungera.Varför skall man ha af påslagen på kamerahuset för tro? MotorObjektivet fokuserar ju i alla fall oavsett hur omkoplaren står på huset.. Och ja.. Knappen fungerar på huset.. Så det är inte pga nått fel jag frågar..
Tydligen är detta något unikt med de nya Sony modellerna, för hos tidigare Sony modeller och hos övriga tillverkare måste båda omkopplarna stå på AF för autofokusen ska fungera.
Varför Sony ändrat funktionen på de nya kamerorna eller varför det står som det gör i manualen är svårt att svara på. De kanske bara glömt att uppdatera manualen från hur det funkar på tidigare kameror?
Mats..
Jag är ingen total nybörjare ...
Ja, om slutarprioritet står på "on" så går det ju inte att trycka av om kamerahuset inte lyckas uppnå fokus enligt AF-systemet (i fallet när man bara stänger av objektivet).
Hursomhelst ser jag inte problemet.
Jag läste inte alla nlägg så noga innan jag skrev mina tidigare svar. Nu har jag gjort det och fastnade på ditt påstående. Det vore ju verkligen kass om det var så att man var tvungen att stänga av bägge knapparna för att kunna gå över till manuellt läge i mörker med höga ISO t.ex.
Nu har jag testat det med både A och S-läget och mina resultat med a550 och 18-55 SAM stämmer inte med ditt påstående. Provade helt enkelt att gå innanför närgränsen och då går det inte att trycka av då AF är aktivt eftersom den inte klarar att fokusera. Däremot går det fint att trycka av om man sätter enbart objektivets knapp på MF.
Så med de förutsättningarna så är det alltså inte som du säger, men det kanske är annorlunda med andra objektiv. Hopppas inte det för det vore ju onekligen ganska kass. En sån sak borde ju iofs. kunna lösas med en programuppdatering. Finns förresten den möjligheten att "flasha om" kameran?
/Mats