Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

...
Lutar väl lite åt A550, jag reagerade dock när jag testade på mediamarkt att det var väldigt lätt att av misstag trycka av, vanligt problem? Kan ju vara riktigt störande..
Visserligen är det så att en del föredrar ett lite hårdare tryck av det skäl som du anger, medan andra vill ha ett så lätt avtryck som möjligt, eftersom detta minskar skakningsoskärpan. Detta handlar dock helt och hållet om att vänja sig. Det tar inte så lång tid, och sedan blir det inte längre några tryck av misstag. I den digitala världen är ju f.ö. ett sådant misstag ingen katastrof - det är ju i så fall bara att radera bort den bilden.
 
Nu börjar det bli lite annat ljud i skällan!

Efter ankomsten av Sony A550 skriver de nu om Sonys tidigare Akilleshäl, brus: The Canon EOS 50D ISO performance is good when viewed on its own, but compared poorly with the Sony.


När det gäller brus skriver de i sammanfattningen:

Canon EOS 50D: High ISO loses out to Sony.

Nikon D90: Good noise control.

Sony Alpha A500: Brilliant noise control.

Livet bjuder sannerligen understundom på överraskande vändningar! :)


Jag måste säga att jag tycker detta verkar mycket hoppingivande. Ett annat område där Sony av allt att döma har varit ledande under en tid är när det gäller autofokus-precision. Istället för att komma med "fixar" som mikrofokusjustering för att provisoriskt avhjälpa Backfokus/Frontfokus, så har Sony tydligen i och med A5XX-serien i all tysthet förbättrat autofokusen väsentligt, så att BF/FF-problemen i det närmaste har försvunnit! Åtminstone verkar detta vara fallet med mina objektiv (andra har ju också gjort sammai akttagelse).

Sony har tidigare fått mycket skit för brus vid höga ISO, och alla har fått skit för bristande autofokus-noggrannhet. Men nu är det Sonys ingenjörer som uppenbarligen har bitit ihop tänderna, kavlat upp armarna och satt igång att jobba stenhårt för att lösa de problem där vi användare har haft som mest bekymmer!
 
Senast ändrad:
AF-delen är en injusteringsfråga/monteringsnogrannhetsfråga, och Sony har nog hållt på sig ganska bra här. Undrar om de nya serierna fortfarande har ställskruvar till AF-modulen??? Tidigare modeller (vissa iaf) kunde man faktiskt finjustera genom att plocka av bottenplattan på kameran så att man blottade justeringsskruvarna som positionerade AF-sensorn i förhållande till spegelboxen...

Jämförelsen A500 mot D90 är lite lustig som vanligt, eftersom de jämför jpg-ur kamera med max brusreducering och olika exponeringsnivåer - som vanligt...! Det är som sagt ganska meningslöst att bara rabbla testresultat/sammanfattningar om man inte har en översikt över vad som egentligen har testats - och hur... Hur kul ser detta test ut egentligen??? Tre kameror på ISO6400, inga exponeringsangivelser. Exif borttagna ur testbilderna... Helt ärligt tycker jag att man inte kan säga varken det ena eller det andra efter ett sådant här "test" - direkt pinsamt för testaren.

Men att en testare inte "automatiskt" väljer en av de två stora till topp-poäng är ju enbart positivt - även om testet är ett nollresultat.
 

Bilagor

  • A500.jpg
    A500.jpg
    73.4 KB · Visningar: 248
  • 500D.jpg
    500D.jpg
    83.9 KB · Visningar: 255
  • D90.jpg
    D90.jpg
    66.7 KB · Visningar: 254
Även jag är sedan en dag lycklig ägare av en a550. Har inte 100% hittat rätt ännu bland alla inställningar, så att gårdagens fyrverkerier mm. blev inte så bra som jag hoppats.

Har tidigare haft KM-D5D och även en analog Dynax 7 Limited (som jag aldrig använder. Är det förresten någon överhuvudtaget som fortsätter att fota analogt idag?)

Steget från 5D till a550 känns som bara förbättringar med flera saker direktåtkomliga utan att behöva gå in i menyer. Grepp, vikt mm. i stort sett indentiskt.

MEN! Det finns en sak som irriterar mig oerhört, hoppas jag "växer ifrån" det :). Vredet för att t.ex. justera bländare i A-läget (det som jag använder mest) som man sköter med höger pekfinger är flyttat lite jämfört med tidigre. På D5D och D7 satt det mer vertikalt. Nu har i a550 flyttats fram en del och mer framåt och strömbrytaren för kameran av/på har nu flyttats till att sitta runt avtryckarknappen istället. Iofs snyggt och logisk placering, men vid ett flertal tillfällen har jag stängt av kameran när jag skulle justera bländare :-(... Grrr!

Förutom detta är jag helnöjd så långt. Upptäcker dock att jag inte naturligt använder LiveView, utan att det känns tryggare att använda sökaren, är väl en vanesak det med. Ett problem tidigare när man satt den gamla kamera i händerna på någon annan för att ta ett fota av mig själv har varit att de alltid stirrat på displayen och undrat och tyckt att det verkat vara en väääldigt omodern kamera, vilket har krävt lie undervisande varje gång.

Det blir väl bättre nu, men annars tycker jag det är stadigare att fota på vanligt sätt. Hur använder ni andra LiveView? Står ni som gamla Hasselblad-fotografer med kameran på magen och tittar ner, eller böjda bakåt som en banan med kameran högt upp på sträckta armar som en turist med en kompaktkamera?


/Mats
 
I stort sett BARA när jag sätter kameran eller objektivet i stöd mot något i en situation där jag inte kan få ögat till sökaren.
 
Sinnesjukt med brus på ISO 1600? Då måste det vara galet någonstans.

Hur tittar du på bruset? I 100% eller?

Jag gjorde en liten snabb och enkel jämförelse mellan A200 och A550 när det gäller brus. I stort sett klarade väl A550 att gå upp till ISO 6400 utan att brusa värre än vad A200:an gör på ISO 1600. Med reservationen att jag inte äger något bildbehandlingsprogram, utan gjorde jämförelsen direkt på kamerornas skärmar. Är kanske inte helt rättvisande, men det borde väl i så fall missgynna A550:an tycker jag, eftersom dess skärm är så väldigt mycket skarpare.

Edit: Det går att välja två lägen på brusreduceringen vid höga ISO - Normal och Hög. Testa båda. Jag gjorde det på ISO 12800, och bruset blev naturligtvis lägre på läge Hög, men det märkliga var att även detaljerna blev TYDLIGARE i läge Hög, tvärtemot vad det "borde vara". Men observera att jag har gjort bara EN ENDA test, så detta behöver naturligtvis kollas vidare.

Beror på faktiskt. Det behöver inte vara "något fel". De bilder jag själv tog under en av dessa verkligt tråkiga och grådaskiga dagar vi haft före nyårshelgen tycker jag också känns lite väl gryniga om man kollar i 100% och det redan på ISO 800. Lika förvånad är jag att de bilder jag tog vid tolvslaget inte är sämre än de är, då det ju var bra mycket mörkare då. Dessa är tagna på ISO 6400. Det jag känt mig lite tveksam till är exponeringsmätningen i halvdåligt dagsljus. Tycker den känts opålitlig och den överexponerar inte sällan. Körde RAW vid detta tillfälle.

Var ute idag (dag med fantastiskt ljus) och då fungerade mätningen väldigt mycket bättre. Tyckte bilderna blev hyfsade direkt ur kameran efter att jag micklat lite med kompensationen i "kretiva stilar". Körde JPEG och DRO. Tyckte exponeringen var bra, stabil och konsekvent.

AF i A550 är klockren nu för mig och det är en otroligt befriande känsla. Det är "as good as it gets" i alla fall med de objektiv jag testat. Jag har inga AF-problem nu överhuvudtaget (ta i trä) inte ens i dunkel. Det är nästan så jag måste nypa mig i armen, för att konstatera att det funkade idag också. Känns äntligen som jag kan lita helt på AF. Jag är verkligt glad att jag inte sålde mitt Tamron 24-135mm, trots att det var fullständigt oanvändbart med AF både i D7D och A350. Skönt att Sony äntligen tagit tag i AF-problemen även i de billigare kamerorna. Jag unnar verkligen även de som kör Canon att också snart få ett slut på de problem man haft de senaste åren med AF inte minst i high end-modellerna. AF är ett av kamerans viktigaste system och det måste bara funka.
 
Senast ändrad:
Såg just att då man använder live view så ser man direkt på skärmen om man ändrar vitbalansen.. Kanske var så även med min A300 jag hade.?. Men tänke aldrig på detta.

Hur som helst så "upptäcktes" den nu efter en kille frågade om detta på hemmabio och det provades...

Rätt bra detta kan man/jag tycka.. Ytterligare en fördel därmed med dessa Sonysar...
:)
 
On/Off-switch

Är det bara jag som tokretar mig på placeringen av On/Off-switchen på a550?

Vet inte hur många gånger jag råkat stänga av kameran när jag ska justera bländare med pekfingret och nu när jag "vet om det" så måste jag plocka ner kameran från ansiktet för att se efter var jag har fingret.

Knappen med räfflorna känns ju identiskt med vridhjulet strax framför och är även placerad på exakt samma ställe där justeringshjulet var placerat på KM D5D som jag hade tidigare. Idiotiskt!

Funderar på att sätta tejp eller nåt, men vill göra det snyggt utan att skada kameran på något sätt.


Annars är jag kalasnöjd och börjar få till riktigt bra bilder.


/M
 
Är det bara jag som tokretar mig på placeringen av On/Off-switchen på a550?

Vet inte hur många gånger jag råkat stänga av kameran när jag ska justera bländare med pekfingret och nu när jag "vet om det" så måste jag plocka ner kameran från ansiktet för att se efter var jag har fingret.

Knappen med räfflorna känns ju identiskt med vridhjulet strax framför och är även placerad på exakt samma ställe där justeringshjulet var placerat på KM D5D som jag hade tidigare. Idiotiskt!

Funderar på att sätta tejp eller nåt, men vill göra det snyggt utan att skada kameran på något sätt.


Annars är jag kalasnöjd och börjar få till riktigt bra bilder.


/M

Skitdåligt är det! Även solen har sina fläckar!
Tycker dock att jag fixar det hyfsat nu även med fleecevantar och lite övning.
 
En sak jag inte blir klok på även om jag läser manualen är... Skall man med "Sam" objektivet ha af på eller av på kamerahuset??

Jag kanske är korkad.. Men jag fattar inte riktigt vad dom skriver i manualen..
 
Hmm.förstår inte riktigt.Varför skulle du inte ha den på AF?
(du menar väl AF MF brytaren på framsiddan av kameran?)
 
En sak jag inte blir klok på även om jag läser manualen är... Skall man med "Sam" objektivet ha af på eller av på kamerahuset??

Jag kanske är korkad.. Men jag fattar inte riktigt vad dom skriver i manualen..

Den ska väl vara på AF-ON..vill du sen köra MF med ditt SAM-objektiv så väljer du AF-OFF antingen på objektivet eller huset..på objektiv utan AF-motor väljer du AF/MF på huset.
 
Hmm.förstår inte riktigt.Varför skulle du inte ha den på AF?
(du menar väl AF MF brytaren på framsiddan av kameran?)


ja.. Spelar det någon roll hur den står då objektivet har egen motor? Jag fattar inte vad manualen säger om detta riktigt...

Skall af stå "på" på både objektiv samt kamerahus samtidigt.. Samt av på båda samtidigt...

Eller spelar kamerahusets val noll roll då nu objektivet har sin egen motor..?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.