Även jag är sedan en dag lycklig ägare av en a550. Har inte 100% hittat rätt ännu bland alla inställningar, så att gårdagens fyrverkerier mm. blev inte så bra som jag hoppats.
Har tidigare haft KM-D5D och även en analog Dynax 7 Limited (som jag aldrig använder. Är det förresten någon överhuvudtaget som fortsätter att fota analogt idag?)
Steget från 5D till a550 känns som bara förbättringar med flera saker direktåtkomliga utan att behöva gå in i menyer. Grepp, vikt mm. i stort sett indentiskt.
MEN! Det finns en sak som irriterar mig oerhört, hoppas jag "växer ifrån" det
. Vredet för att t.ex. justera bländare i A-läget (det som jag använder mest) som man sköter med höger pekfinger är flyttat lite jämfört med tidigre. På D5D och D7 satt det mer vertikalt. Nu har i a550 flyttats fram en del och mer framåt och strömbrytaren för kameran av/på har nu flyttats till att sitta runt avtryckarknappen istället. Iofs snyggt och logisk placering, men vid ett flertal tillfällen har jag stängt av kameran när jag skulle justera bländare :-(... Grrr!
Förutom detta är jag helnöjd så långt. Upptäcker dock att jag inte naturligt använder LiveView, utan att det känns tryggare att använda sökaren, är väl en vanesak det med. Ett problem tidigare när man satt den gamla kamera i händerna på någon annan för att ta ett fota av mig själv har varit att de alltid stirrat på displayen och undrat och tyckt att det verkat vara en väääldigt omodern kamera, vilket har krävt lie undervisande varje gång.
Det blir väl bättre nu, men annars tycker jag det är stadigare att fota på vanligt sätt. Hur använder ni andra LiveView? Står ni som gamla Hasselblad-fotografer med kameran på magen och tittar ner, eller böjda bakåt som en banan med kameran högt upp på sträckta armar som en turist med en kompaktkamera?
/Mats