Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Om du läser över ditt inlägg så ser du svar/en tydligt och klart..... Tror du får börja läsa vad som skrivs ..Dessutom glds jag inte åt att Nikon. jag garvade åt Nikonanvändarnas reaktioner om du inte fattar det..
Läs..
och lägg av försöka snurra till nått nu så saker får annan mening utifrån klipp o klistra metoder.. Sådant snubbar har jag sett för många utav i mina forumsdagar..


och sedan kan vi starta en "bråktråd" separat om du vill så slipper denna sabbas mer nu av detta surr.. Jag har inget emot att ta en stund med tjafsande med en snubbe som tydligen inte fattar vad man skriver.. bara inte i denna tråden nått mer..
Ok hoppas jag..?

Nej, det är inte ok.
Om du i två långa inlägg anklagar i stort sett samtliga testare för att medvetet fuska så får du nog räkna med att det kan komma inlägg som handlar om det. Även om det egentligen är en A550 tråd.
O.K det är Nikonanvändarnas reaktioner du garvar åt (vilket jag i och för sig också skrev). Vad är det då för skillnad på dessa reaktioner och dina egna? Jag räknar inte med att få någott vettigt svar den här gången heller, men tycker att det är konstigt att man kan ha så diametralt olika inställning i två trådar

Över och ut
 
Ok.. Om vi säger att dom skall passa båda två typerna....Då alla andra sonys ögonmusslor tydligen passar rätt över alla kameror som jag förstått saken.. Vilken skulle du valt ? Sonys är ju ingen jätteförstoring.. Men å andra sidan ser den lite "bekvämare" ut på nått sätt...




Edit
Sivert. Jag sänder dig pm så slipper tråden detta tjafsande då du tydligen inte läser vad det står..Och jag står för vad jag anser... Tro inget annat.. Och du verkar inte se att jag inte är helt ensam om mina åsikter om sk "testare" samt deras rätt minst sagt uppenbara fejkande dom pysslar med.... Men du har nu pm så tar vi det där i stället..
 
Senast ändrad:
Edit
Sivert. Jag sänder dig pm så slipper tråden detta tjafsande då du tydligen inte läser vad det står..Och jag står för vad jag anser... Tro inget annat.. Och du verkar inte se att jag inte är helt ensam om mina åsikter om sk "testare" samt deras rätt minst sagt uppenbara fejkande dom pysslar med.... Men du har nu pm så tar vi det där i stället..

Tack Torbjörn för ditt fina PM. Jag skall snarast börja en kurs i svenska och försöka lära mig läsa.
 
Nej, det är inte ok.
Om du i två långa inlägg anklagar i stort sett samtliga testare för att medvetet fuska så får du nog räkna med att det kan komma inlägg som handlar om det. Även om det egentligen är en A550 tråd.
O.K det är Nikonanvändarnas reaktioner du garvar åt (vilket jag i och för sig också skrev). Vad är det då för skillnad på dessa reaktioner och dina egna? Jag räknar inte med att få någott vettigt svar den här gången heller, men tycker att det är konstigt att man kan ha så diametralt olika inställning i två trådar

Över och ut

Jag känner att jag måste kommentera detta också. Det som var lite unikt med Råd och Rön-testet som organisstionen Svenska Konsumenter som den nu heter beställde av testorganisationen ICRT, International Consumer Research and Testing tror jag det var, var att den faktiskt utgick från kameror köpta rakt över disk (gör DxO också faktiskt). Tanken var väl att man skulle slippa jämföra "riggade" ex. från leverantörer som var lite om sig och kring sig med ex. från sådan som inte var det). Ett sätt att normalisera urvalet som jag inte ser något som helst fel med.

Detta var faktiskt en av huvudpoängerna. En annan var att testa de kit leverantörerna faktiskt levererar. Ingen vet om den C90 var väldigt mycket under par eller inte - det kan ha varit så. Nikons marknadsfolk gick dock i taket tillsammans med sina trogna supportrar (för detta är mer likt en fotbollsmatch än man vill tro) då de förmodligen trodde sig ha den testsegern som i en liten ask redan innan testet gjorts. En del av Fotosidans verkligt tunga namn med Kjellberg och Risedal gick bokstavligt upp i falsett och skrev arga brev i bästa rättshaveriststil, tappade fullständigt kontrollen i mötet i totalaffekt och talade om att de minsann visste hur test skulle göras. De avslutade med att kräva ut allt testmaterial och få tillgång till vilka testkriterier man tillämpat i detalj.

DET var stor underhållning. Vi är inte i närheten av det i denna tråden ännu i alla fall, vilket kan förklara att en del tycker den är tråkig. Micke menade att C90 var testets bästa kamerahus och att det inte kom till sin rätt för att den hade fel objektiv monterat (det hade han säkert rätt i om han menade husets verkliga potential men det gällde väl i så fall även exv. A350:an som kunde haft ett CZ istället för en sketen kitglugg med värde 300 spänn i kitet). Andra menade samma sak som Micke och utryckte sig på liknande sätt. Hela de gänget tog fullständigt ära och heder av R&R som första klassens idioter färdiga för långvård på Säters fasta.

Det som gjorde R&R-testet speciellt farligt för Nikon var att R&R har en ställning till skillnad från Digitalfoto för alla och vad alla dessa blaskor heter och därmed icke kunde lämnas oemotsagt. Dessutom spreds den via DN som faktiskt har en stor läsekrets också, till skillnad från DFA eller vad dessa blaskor nu heter. Nikon-folket tappade helt kontrollen och gav sig på R&R-representanterna som försökte förklara utgångspunktrna d.v.s. jämföra icke riggade ex. som vem som helst skulle kunnat få över disk.

Det som är intressant med detta att ingen, säger absolut ingen, hade reagerat på testförfarandet om inte detta test fått de testresultat den fick som pekade på att av just det ex. som testat från Nikon inte hamnade i topp utifrån de testkriterier man valt. Vi har inga skäl att tro att R&R-kriterierna på något sätt skulle vara sämre och mer inkosistenta än de flesta andra kameratestblaskors, tvärtom. R&R-testet var inte mindre eller mer vetenskapligt än många andras. Alla envisas ju med att jämföra äpplen & päron i kit med objektiv av väldigt olika klass bara för att ta den viktigaste faktorn kanske, i det avseendet avvek inte R&R-testen från mönstret. Speciellt den test som refererats ovan från Digitalfoto för alla hade ju det häftigaste Nikon hade i form av normalzoom och bara objektivet kostade 17000 spänn och D300 lika mycket till. Det ställdes mot Canon D40 med standardkit och Sony A700 med det gamla taskiga Sony-kitobjektivet. Klart att Nikon var bäst men den vann faktiskt inte testet utan det gjorde faktiskt Canon D40, eftersom den var billigast. Billigast har ju som bekant inte mycket heller att göra med bäst. Ett tag trodde jag att det bara var jag som reagerade på detta usla test och det kan ju förklaras av att någon av de stora vann testet. Resultatet var inte kontroversiellt även om det känns lite plumpt att man vinner en teknikjämförelse kring bästa kamera på pris.

Huvudinvändningen mot alla dessa tester är bl.a. att man aldrig kan göra om testet med ett annat x och vara säker på att resultatet kan upprepas. Toleranserna objektiv/kamerahus är ofta alldeles för stora för det. Ingen testar heller någonsin flera ex. av samma produkt. Det ledar så vidare till hela den här kvalitetsdebatten bl.a. kring AF-systemens bristande leveranskvalitet inte minst hos just Canon och Nikon. Jag tycker faktiskt leverantörerna har sig själva att skylla så länge de inte kan stå för den skit de ohejdat släpper ut genom sina fabriksgrindar. Har vi tur så kommer det trots allt något gott ut ur detta - även om dessa upprörda Nikon-supportrar hade svårt att se det just då. Det verkar faktiskt som vågorna i denna debatt inte lagt sig än. Klart är att Nikon blev väldigt skakat av R&R-testets utgång. Det är annars mycket ovanligt att representanter för en stor marknadsledande leverantör beter sig som just Nikon gjorde. Det tyder på lite taskig självbild.

Så det här testet gick faktiskt aldrig ut på att ta reda på vilken kamera som hade största potentialen objektivt. Den gick faktiskt ut på att ta reda på vad folk får när de köper de kit tillverkarna satt ihop och hur ett ex. av vardera stod mot varann. Testen var inte gjord för att tillmötesgå proffs som Kjellberg och Risedal, som vad jag vet aldrig kommer vara målgruppen för de kameror som ingick i testen. Varken dessa kunniga herrar eller många andra av deras supportrar lyckades fatta detta förrrän jag och andra upprepat detta typ fem gånger. Då dog tråden tvärt.
 
Senast ändrad:
För att ta något roligare

Jag har nu tagit en hel del bilder (mest testbilder) med min A550 och jag måste säga att jag är verkligt nöjd med hur AF funkar och presterar nu - inte minst i dunkelt ljus. Sony har äntligen fått till det hyfsat även i de här billigare kamerorna. Ett tag kände jag mig nästan tvingad att köpa en A900 för att få ordning på AF-strulet. Jag har dock aldrig egentligen velat ha en A900 fast det är en helt fantastisk skapelse. Den är helt enkelt för stor för mig för att kännas OK att släpa runt på resor. Den resevikten är redan intecknad av min "big beer can" (det är en klump att släpa på bara den).

Är också verkligt glad åt MF Check Live View-läget. Äntligen kan man verkligen stämma av hur AF funkar även på längre avstånd och vid olika zoomlägen på mina zoomar och jag tycker det sett riktigt bra ut med det jag har nu.

Jag känner mig i faktiskt fullständig fokus nu med både kamera och objektiv, så nu tänker jag tänka på roligare saker än AF-problem. Ska ta och mickla lite mer med crative styles och JPEG-inställningarna och skärskåda mätningen lite till.

Gott Nytt År!

...och hopp om en bättre ton i denna och andra trådar om man nu skulle ta och önska sig något. Lite roligare ljus också än "regntunga skyar överallt man ser", vore inte heller fel,
 
Ja det var nog dumt att surna till iofs på en ytterligare fjant test... men va sjutton. Det blir svårt att låta bli då och då... Men ändå så onödigt...


Som du säger. För att va på topic..

jag är riktigt nöjd med A550.. Känns lite som jag "hittade hem" igen med denna kameran..Den passar nog min nivå som användare bättre kanske än dom mer semikamerorna gör..... Den gör så många saker raskt dessutom så avsaknaden av A700áns respons blir därmed ej aktuell.. Vilket var skönt.. Det oroade mig faktiskt en del att sådant skulle bli en känsla av "billigare slöare kamera" ..

Men kameran svarar såsom den bör... Däremot saknar jag det infraröda hjälpljuset som A700 har...Det hade varit suveränt om även dessa 5xx seriekameror haft...

Sur på?

Tjaa.. Skulle väl vara startknappen som jag fortfarande letar efter på vänstersidan högst upp.. Innan jag kommer på att den sitter ju där framme på högersidan.. Lika irriterande varje gång. Och tydligen svårt att vänja sig om med... ;)

men till våren så bör man väl vant sig .. :)
 
Om du menar ifall de passar rent mekaniskt, så kan du ju alltid mejla Amazon med en direkt fråga ifall någon av dessa två passar, så får de själva kolla.


Även jag har gjort "misstaget" att titta i sökaren på en Sony A900. Dessutom var det alldeles efter att jag just hade tittat i sökaren till en Nikon D700. Tyckte att den var bra. Men när jag därefter tittade i A900:an så närapå golvades jag!

Hade aldrig kunnat tro att det skulle kunna vara SÅ stor skillnad. A900:ans sökare var bättre, större, ljusare, skarpare, distorsionsfriare, gnistrande klar och hade en neutral färgton (D700:ans hade ett gulgrönaktigt stick). Tror ingen D700-användare skulle kunna fortsätta att vara nöjd med sin sökare, ifall han/hon också skulle göra detta "misstag"...


Men tillbaka till din fråga. Ifall du menade optiskt, så är det första som händer ifall man förstorar någonting, att det blir lite mörkare. Går inte att komma undan - det är de optiska lagarna. Ögonavståndet blir också kortare, vilket KAN innebära att det blir svårigheter att använda glasögon. Likaså KAN det innebära att man inte kan se riktigt hela bilden samtidigt utan måste flytta ögat lite. Detta problem borde dock inte uppstå här, eftersom det handlar om förhållandevis liten förstoring i detta fall.

Erfarenheter från andra som har monterat på förstorande okular visar att en del gillar det bra, och är nöjda. Andra hänger upp sig på någon av de nackdelar jag nämnt ovan, och monterar bort det igen.

Hejsan. För rättvisan skull så har dom på D700 en sökare som visar 95% men den är tydlingen ljus och fin, lite märkligt att Nikon valde en sökare med 95% visning på en sådan kamera. A900 börjar att få kredit mer och mer först efter lång tid, väldigt uppenbart om man följt kameran sedan lanseringen, är nog väldigt svårt för övriga konkurenter att riktigt erkänna den fina sökaren A900 har, men många av oss agerar lika, instegskameror har ofta mindre sökare av olika kvalitet, men det ruskar vi av oss med orden, det räcker för mig.
 
Något jag lade märke till är att plasten i sökarskivn är mer "blå" i A900... Vilket gör en del skillnad för vilket intryck man får. A550/K-x/5000/500 kan jag nog inte säga att jag minns någon färgskillnad imellan.

En funktion jag skulle vilja se i typ "LV"-väg är att man har ett läge som automatiskt zoomar in i till 100% på LCD-skärmen vid vald AF-punkt efter man tryckt av.... Knapptryckordningen för att komma hit är väl den knapp-kombination som jag sliter av färgen fortast på. Hm. Nåja. Gott nytt år på er iaf - alla er med nya kameror, och alla er utan också! :)
 
En funktion jag skulle vilja se i typ "LV"-väg är att man har ett läge som automatiskt zoomar in i till 100% på LCD-skärmen vid vald AF-punkt efter man tryckt av.... Knapptryckordningen för att komma hit är väl den knapp-kombination som jag sliter av färgen fortast på. Hm. Nåja. Gott nytt år på er iaf - alla er med nya kameror, och alla er utan också! :)

Håller med, ganska ofta att man kollar detta. Gott Nytt på Er!
 
RAW konvertering

Hej! Jag fick min Sony A500 igår och har plåtat lite RAW på prov. Tex ISO 1600 inomhus och när jag tog upp bilden i Camera Raw 5.6beta så var där sinnessjukt med brus. Totalt oanvändbart faktiskt. Vad använder ni för program till RAW från era 500/550?
 
Jag har testat sonys egna och visst tycker jag bilden ser bättre ut från början men deras program går sååå segt när man gör ändringar...

Kör med adobes och öppnar i cs efteråt så blir det kanon!!!
 
Undrar om det inte är skillnaden mellan sensorernas sätt att visa bilderna du ser som "brus".. Många som går från ccd sensorernas klarhet i bild blir snopna då dom får se Cmosbilderna lite grynigare bildtyp...

Jag själv hävdar att min A300 trotts den brusade kunde i stort sett mäta sig med A700 då man såg bilderna i praktiken pga just det "grynigare" i bild Cmos ger som grundbild.

Och har sett även andra märkens användare reagera på samma sak då dom gått från ccd till Cmos..och då förvånats över det dom uppfattat som massa mer brus...

Och förlåt mig nu om jag inte använder rätt fackord.(?). Hoppas ända vad jag menar är förståbart..
 
Ja Sonys egna var ingen höjdare, får nog lov att hålla mig till gamla kära CR. Dock är jag smått skeptiskt till bildkvaliten på min nya A500, det kanske är som du säger angående sensortyp. Ska testa höga ISO ikväll under fyrverkerierna så får man se hur den presterar.
 
Hej! Jag fick min Sony A500 igår och har plåtat lite RAW på prov. Tex ISO 1600 inomhus och när jag tog upp bilden i Camera Raw 5.6beta så var där sinnessjukt med brus. Totalt oanvändbart faktiskt. Vad använder ni för program till RAW från era 500/550?
Sinnesjukt med brus på ISO 1600? Då måste det vara galet någonstans.

Hur tittar du på bruset? I 100% eller?

Jag gjorde en liten snabb och enkel jämförelse mellan A200 och A550 när det gäller brus. I stort sett klarade väl A550 att gå upp till ISO 6400 utan att brusa värre än vad A200:an gör på ISO 1600. Med reservationen att jag inte äger något bildbehandlingsprogram, utan gjorde jämförelsen direkt på kamerornas skärmar. Är kanske inte helt rättvisande, men det borde väl i så fall missgynna A550:an tycker jag, eftersom dess skärm är så väldigt mycket skarpare.

Edit: Det går att välja två lägen på brusreduceringen vid höga ISO - Normal och Hög. Testa båda. Jag gjorde det på ISO 12800, och bruset blev naturligtvis lägre på läge Hög, men det märkliga var att även detaljerna blev TYDLIGARE i läge Hög, tvärtemot vad det "borde vara". Men observera att jag har gjort bara EN ENDA test, så detta behöver naturligtvis kollas vidare.
 
Senast ändrad:
Bruset är fullt normalt, och en ganska stor förbättring mot tidigare modeller - tycker man som skribenten tidigare att det ser "sämre" ut på 1600 än "förr" så beror det med allra största säkerhet på att man aldrig sett en icke brusreducerad bild på 1600. Sony var ju notoriska på att brusreducera ganska hårt redan i nersparningen av rå-filen... Och jämför man jpg så ska man också komma ihåg att dagens kameror tar med en full Ev mer i omfång på ISO1600 än vad t.ex A350 gjorde - och då syns naturligtvis mer (eller lika mycket) av bruset.

Brusets natur har dock som även andra märkt förändrats en del och blivit mer grovkornigt, men det beror egentligen inte alls på skillnaden CCD/CMOS, utan på färgfiltreringen. Skarpa färgfilter och en raw-interpolering som arbetar på höga frekvenserger ger ett finkornigt brus, även i färg. Dagens kameror som har högre upplösning har lite mindre branta färgfilter och lite mer grovkornigt brus. Dock ska man väl tillägga att detta ganska lätt kan undvikas om man bara vill ta sig tiden att lära sig arbetssättet som passar utseendet man vill vill ha på sina bilder.

Nån tryckte en A330 i handen på mig i går kväll och tyckte att jag var ansvarig för att dokumentera lite av när alla var samlade till dessert - får se hur denna klarade sig när jag får över filerna senare.... 40-50 levande ljus runt/på en yta av ett 4m2 stort bord - vi får väl se hur det gick.
 
Dock ska man väl tillägga att detta ganska lätt kan undvikas om man bara vill ta sig tiden att lära sig arbetssättet som passar utseendet man vill vill ha på sina bilder.


Det var absolut lite "annat sätt" att "behandla" bilderna kommer jag ihåg då jag gick från A300 till A700 för nu rätt exakt ett år sedan..... Satt fasiken hela våren och testade olika bildprogram efter jag bytte till A700. Blev fasiken inte klok på hur man skulle göra då jag ju såg andra greja kanonfina bilder... Och mina såg ut som nått katten släpat in...... Bara lära sig gratis-test-programmen som alla var/är på Engelska och jag inte ens kan bildprogram på Svenska var ju en "prövning" i sig...

Men en fördel med denna "prövning" var att Sommaren kom snabbare då man hade fullt upp att trixa med bilder...:) :) :)


Här har du en A300 "ljusbild" föresten.. 100% är den om jag inte minns galet.. Men kanske då inte i den förminskade som den blir här då iofs...
 

Bilagor

  • Ljusen1.jpg
    Ljusen1.jpg
    16 KB · Visningar: 284
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.