Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

En fundering på Beg A-550 till en kompis !!

Satt o letade objektiv i dag och då slog det mej att jag har inte sett någon beg A-550/500 på vare sej blocket eller tradera,det måste betyda att dom som köpt är relativt nöjda eller?? jaja jag vet att dom inte funnits så länge men jag vet när Nikon D90 och D5000 kom så fanns dom på blocket i princip redan dagen efter !!
 
Detta är vad Dxo Markt säger om program så det funkar på A550..

Toby,

Unfortunately, the Sony A550 is not supported by our program, as you mentioned in your email.


As you may know, we are constantly updating our database with new modules. At this time, however, there are no guarantees as to which or when modules will be added.
In case you haven't already done so, what we would suggest is that you go to our module request page at
http://www.dxo.com/intl/photo/support/modules/availability/pb_availability

]and add your camera and lens to our database. The first 4 lines have pre-set camera bodies. For other cameras, the second set of 4 lines are freeform. We take this database into consideration in our planning. However, given our limited resources, we rely on several criteria to determine our priorities for creating new modules including popularity of the camera and lens, the amount of correction possible, etc.

We also recommend that you monitor our website on a regular basis. As new modules are added, they will be posted as soon as they are available for download


As for the promotional price, it is valid through the end of the year. I cannot guarantee there will be a promotional price if we end up supporting the camera in the future.


regards,
 
...
Det jag främst skulle vilja ha tillbaka är förstås Programshift i P-läge. Lyckligtvis finns Manuell shift kvar i M-läget. Kan väl kanske i och för sig förstå Sonys tanke här - det här är en suvärän kamera även för rena nybörjare, och dessa skulle naturligtvis lyckas få en del oskarpa bilder genom att de snurrade på ratten så att slutartiden blir för lång.
...
Det skulle naturligtvis ha stått "suverän".

Kanske bör förtydliga lite - det jag skrev hade inte med M-läget att göra (nybörjaren lär knappast använda detta), utan jag syftade på P-läget. Ifall Programshift finns, så kan ju nybörjaren råka snurra bort från den bästa kompromissen i det rådande ljuset (vilket kameran i P-läget brukar klara någorlunda hyfsat), och t.ex. vrida fram en alldeles för lång exponeringstid. Nybörjarens slutsats kan då mycket väl bli: Den här kameran tar ju oskarpa bilder! :)

Så Sony har antagligen gjort denna kompromiss för att undvika nybörjartabbar. Men jag tycker att de i så fall kunde ha lagt in ett menyval med Programshift Ja/Nej, så att detta gick att aktivera när man lärt sig att, eller ifall man redan behärskar detta.
 
En tillbehörsfråga iofs.. Men det är nog bäst att fråga här då just A550 är så ny..

Tror ni någon av dessa passar på en A500 A550 ?

Och vilken skulle vara att föredra tro?... Skärmen kan jag slå på samt av manuellt.. Ögon af används aldrig. Så om den slutar funka spelar ingen större roll...

Är liiite sugen att testa nått sådant här faktiskt. Funderade redan med min A700 att testa efter jag gjorde misstaget att titta i sökaren på en A900á..... Så därför är detta ju int även nu...

http://www.amazon.com/Sony-FDAME1AM-Magnifying-Eyepiece-Black/dp/B002C1BB8K

http://www.amazon.com/KPS-Viewfinde...lympus/dp/B001NXPHT2/ref=cm_cr_pr_product_top
 
Senast ändrad:
Läste också den testen. Observera att Digitalfoto för Alla INTE har specificerat vilka objektiv de har använt till respektive kameramodell. Är det någon som tror att de har använt något annat än kit-objektivet till Sony? :)
Merkostnaden för detta utöver vad huset kostar brukar röra sig om runt 500 kr. Någon som är förvånad över att detaljrikedom och skärpa inte är riktigt i samma klass som det objektiv de använde till sin älskade Canon 7D?

Kan inte nu på rak arm säga ifall de använde sig av Canons 17-85 eller 15-85 mm objektiv, men det var ett av dessa. På Cyberphoto kostar det förstnämnda 5.500 kr och det sista 8.400 kr.

Detta demonstrerar ju en väldig oprofessionalitet - att välja den billigaste gluggen man kan hitta för att testa Sonyn med, och ett av de allra dyraste till sitt eget favoritmärke!

Jomenvisst! Av illustrationerna framgår att Digitalfoto för Alla har använt ett av de DYRASTE normalzoomobjektiven för att testa Canon 7D (EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM). DfA anger priset för 7D till att vara 17.100 kr. Detta är förstås missvisande - det är bara kamerahuset som kostar detta. Den testade kamera-objektiv-KOMBINATIONEN kostar ytterligare 7.000 kr (på Cyberphoto), alltså totalt 24 papp.

När det gäller Sony A550 så kostar huset 7.995 kr. Till denna har DfA använt objektivet DT 18-55/3,5-5,6 SAM. För att få denna kombination behöver man på Cyberphoto bara lägga till ytterligare 300 kr.

Är det någon som betvivlar att DfA:s klagomål på att KAMERAN Sony A550 inte har riktigt samma skärpa och detaljupplösning som t.ex. 7D, skulle bli det motsatta ifall man satte ett 300 kronors-objektiv på Canon 7D, och ett 7.000 kronors på Sony A550?

I denna test i DfA nr 1 år 2010 har de som rubrik om Sony A550 satt "Ingen video". De sätter alltså som generell karakteristik om denna kamera ett negativt omdöme, vilket torde vara tillräckligt för att en nybörjare som letar kamera inte ska bry sig om att läsa något mer om denna, utan titta på någon av de andra kamerorna istället.

Även med ganska måttliga krav på opartiskhet måste man väl ändå säga att detta är gravt missvisande. Det ger ju direkt ett intryck av att A550 ger mindre än de övriga. Sanningen är ju faktiskt den rakt motsatta!

Man skulle ju hellre ha kunnat skriva: A550 har bättre AF än den tre gånger dyrare 7D!
Och Sonys Quick LiveView-funktion är FULLKOMLIGT ÖVERLÄGSEN allt annat som finns på marknaden. Den lilla fördel som de andras LiveView-system hade vid manuell fokusering är nu utjämnad - A500 och A550 har ju dubbla LV-system (som de enda på marknaden).

DfA säjer att de testar marknadens semi-pro-kameror. A550 hör ju faktiskt inte hit egentligen, den ligger i klassen för nybörjare- och familjekameror, och är följaktligen också betydligt billigare än alla de andra testade kamerorna. Att den ändå gör såpass bra ifrån sig får mig att tänka på vad min pappa skulle ha sagt: "Inte så illa pinkat!" Och ifall någon hade gjort något RIKTIGT bra, kunde han lägga till: "En hel potta full!"

Vilket jag anser vara berättigat i detta fall :)
eftersom A550 har tillräckligt med bra, och i vissa fall unika egenskaper, för att vara intressant även för seriösa amatörer och mer.


Det snällaste man kan säga om detta är ju att DfA-testarna är inkompetenta, men det finns ju tyvärr en del som tyder på att de är korrumperade. T.ex., som redan sagts ovan, i deras tävlingar så består vinsterna huvudsakligen av kameror, tillbehör och printrar från Canon.


...
Kollar man lite på DfA:s medarbetare, så finner man en verklig Canon-pro(?)entusiast som huvudredaktör(?). Kanske han var chefredaktör - bäst att jag kollar. Han har skrivit böcker om Canon-systemet bl.a.
Den DfA-medarbetare jag tänkte på, Thomas Nykrog, är inte redaktör - han står uppsatt som skribent och fotograf. Jag har en av hans böcker om digitalfoto. Den är kanske tänkt att vara generell - även andra kameror är omnämnda, som t.ex. Nikon (t.o.m. Sony i ett fall), men den har en klar lutning i Canons favör.
 
Haha...jag läser Dfa där fökjande står under a550:

..avsaknaden av video och den svaga bildkvaliteten drar ned betyget...

Under slutsats står följande:

"...Sonys modell är billig och bjuder på bra bildkvalitet..."
 
Att dessa sk "testare" inte vet hur dom skall hantera dessa Sonykameror så dom kan "sänka dom" med annat än mygel står ju iomed detta rätt klart..

Igen och igen så kommer dessa totalt myglande sätt dom använder som bojsänken som belastning för Sony´s möjligheter att faktiskt sälja kameror.. Hade jag varit Sony så vetetusan om jag inte anlitat advokater så i alla fall saken uppmärksammades stort i media... För fick folk "se" vad som försigår så är jag övertygad att detta inte skulle få passera som det nu gör.... Och det skulle rakt inte i alla fall skada Sony mer än dessa förbaskade skribenter gör... Om en sådan stämning ens skulle skada Sony. Vilket jag betvilar starkt det skulle göra...

Att inte Canikonerna själva börjar reagera samt faktiskt protestera mot sådant här är för mig rent underligt.. Därför inte ens dom är betjänta utav sådant här som är svårt att inte kalla "Rent ut sagt mygel"...

Iofs såg jag att Canonfolket faktiskt "protesterade" mot en "igen" supertest med total avsaknad av minsta kritik trotts alla vet där finns sådan att skriva om..... Där stod ingenting om 7D´s brister.... Så nått är väl på G i Canonlägret i alla fall ifråga om att "se reklamtester" även om det handlat om deras märke enbart...

Men även så. Jag tycker nog att även sådana typer av att "se" då andra märken drabbas av skräptester som är så oerhört uppenbart rena myglet då man använder rätt så stora skillnader i tex objektiv-val torde skapa reaktioner.. Men detta är ju inte första gången just Sony drabbas utav sådant..

Detta därför att dom flesta utav oss är väl hobbyister och inte anställda på våra respektive märken tror jag.. Så i vårt eget bästa finns ju givetvis ingen fördel med att skribenter sätter agendan via mygla och fuska mellan kamerornas utrustade så det helt uppenbart kommer missgynna vissa märken..

Inte fasiken skulle en biltest om man satte fina nya sommardäck på ena märkets bilar och fina nya dubbade vinterdäck på andra märket om en väg-hållningstest i vinter-väglag gjordes.. Inte en chans att sådant skulle få gå förbi utan att även det märkets ägare som fick vinterdäck skulle starkt ifrågasätta testarna via stora feta insändare om dom skrev efter provkörningen att "tyvärr sladdade bil X mot det fina väg-grepp bil a hade"......

En sådan "test" hade totalt blivit tvärsågad utav även det vinnande bilmärkets användare...

Jag personligen bryr mig föga om dessa sk "Tester".. Men jag vet ju att märken som drabbas oförtjänt utav dessa skittester också drabbas utav oförtjänt minskade försäljanden.. Och en på grund av myglande ojämn konkurrens är inte enbart det drabbade märket som skadas utav.. Utan även konkurrenterna användare drabbas ju av detta indirekt då deras egna märken inte utsätts för rätt konkurrens..
 
Senast ändrad:
Tycker inte ni behöver hänga läpp för att "foto" tidningar inte ser på den kameran som ni har med samma ögon. Ni vet ju var ni har och fått. Tror att många med Canon 5D mkII och 7D är mycket nöjda mer än vissa skriverier.

Det är väl lite med kameror som med bilar. Oftast vill man att bilen man köpt är bäst i alla tester (man har ju lagt en halv förmögenhet) och att alla ska tycka att den är bra (gärna bäst). Därför ogillar man kritik etc. Man har ju spenderat mycke pengar.

Jag tror ändå inte att man (kan gott läsas jag mf) kommer så mycket längre idag. Det som gör bilden är nog tillfället och den kreativa förmågan mer än kameran. Sedan kan ju tekniken hjäpla till, som den ditla gjort, snabb framkallning och låg bild kostnad. Tolka mig dock ej som att jag inte kommer att hoppa på nästa kamera för det gör jag säker i sinom tid. Man lever ju i ett konsumtions samhälle......
 
Grejen är att om ens märke inte säljer kameror på rättvis grund så skapas inte nya bättre kameror heller.. Och på sikt skadar det alla användares kameror man betalar för..

Och då det handlar om rätt solklart #fusk" så bör man rakt inte sitta tyst i båten och bara låta det fortgå gång efter annan igen och igen.anser jag..

Nån ordning samt "rätt skall va rätt" bör i alla fall finnas...

Och jag kan garantera dig Ricard att jag personligen har aldrig någonsin sett på en test eller sådant och kännt någon "Jaaaa Jag har den vinnaren" i hela mitt liv oavsett vad som testats....

Barnungar och sådana typer av vuxna har sådana feelings kanske.. Men jag reagerar på då saker faktiskt inte går rätt till..Vilket jag tyder dom andra som här skriver om ämnet också ha som agenda. DVS belysa detta totalt sett orättvisa samt helt klart medvetna val man gjort ifråga om utrustandet

Varför godkänna då saker som i stort vilket alla kamerahobbyister inser handlar om "orättvisa" förhållanden skall få passera obemärkt kan jag inte förstå helt enkelt..

Jisses då Nikon´s D90 vart testad med ett kit inköpt direkt över disk och det visade sig att det objektivet inte var riktigt tydligen (?) bra i kvaliteten.. Då jäklars var det liv i luckan...

Men då det handlar om rätt tydligt utvalt ifrån olika klasser samt helt olika kostnadsklasser även ifråga om objektiv så skall man sitta stilla och nada säga om saken... Fast man vet att sådant kommer skada ens märke vilket INTE gynnar mig ens personligen då jag ju vill ha ett aktivt levande märke som sattsar.. Samt skapar kokuranse så andra märkens avändare även dom får bättre kameror via hård rättvis konkurense...
 
Grejen är att om ens märke inte säljer kameror på rättvis grund så skapas inte nya bättre kameror heller.. Och på sikt skadar det alla användares kameror man betalar för..

Och då det handlar om rätt solklart #fusk" så bör man rakt inte sitta tyst i båten och bara låta det fortgå gång efter annan igen och igen.anser jag..

Nån ordning samt "rätt skall va rätt" bör i alla fall finnas...

Bytt åsikt?
Du var ju rätt hånfull och kritisk till de som ifrågasatte Råd och Röns testförfarande tidigare.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109455&highlight=r%E5d+och+r%F6n&page=4
 
Jag visste med 100% säkerhet ett inlägg som ditt skulle komma..

Men om du inte ser skillnaden mellan det jag samt andra tar upp här som sker vanemässigt ideligen och det liv det blev då Nikon råkar ut för aningen "liknande" sak en gång så är du rätt blind...

Försök i stället för leta infallsvinklar att ironisera att faktiskt se det sjuka som försigår i testvärlden ... Och då speciellt mot andra märken än Canikon...
 
Och jag "piggar upp" min lilla undran då den hamnade in där före utbrotten av irritation över sk "tester" och dess metoder och därför kanske hamnar i skymundan.....
Om nån har info om dessa fungerar på en A500 A550.. Och i så fall vilken som är att föredra.. Och skriv gärna även via pm om nån har info om denna typen utav sökarförstorare och inte vill skriva i tråden.. Alla tips är välkomna

En tillbehörsfråga iofs.. Men det är nog bäst att fråga här då just A550 är så ny..

Tror ni någon av dessa passar på en A500 A550 ?

Och vilken skulle vara att föredra tro?... Skärmen kan jag slå på samt av manuellt.. Ögon af används aldrig. Så om den slutar funka spelar ingen större roll...

Är liiite sugen att testa nått sådant här faktiskt. Funderade redan med min A700 att testa efter jag gjorde misstaget att titta i sökaren på en A900á..... Så därför är detta ju int även nu...

http://www.amazon.com/Sony-FDAME1AM-Magnifying-Eyepiece-Black/dp/B002C1BB8K

http://www.amazon.com/KPS-Viewfinde...lympus/dp/B001NXPHT2/ref=cm_cr_pr_product_top
 
Jag visste med 100% säkerhet ett inlägg som ditt skulle komma..

Men om du inte ser skillnaden mellan det jag samt andra tar upp här som sker vanemässigt ideligen och det liv det blev då Nikon råkar ut för aningen "liknande" sak en gång så är du rätt blind...

Försök i stället för leta infallsvinklar att ironisera att faktiskt se det sjuka som försigår i testvärlden ... Och då speciellt mot andra märken än Canikon...

Visst är det illa när felaktigt testförfarande ger ett missvisande resultat, absolut. Men jag tycker det är lika illa oavsett villket märke misskrediteras. Det är ändå konsumenten som drabbas mest. Det jag inte förstår är varför du tycker det är fusk när Sony drabbas och humor eller inget att bry sig om när det är Nikon?

Bland annat skrev du då:
Jag personligen är "smånöjd" över alla goda leenden samt garv man fått . För detta som "utspelats" runt denna "test" är ju god humor i mina ögon sett..:)

Så det blir nog inte avslut än på ett tag....Men detta får vi säkerligen se framöver...Eller så glöms detta bara bort vilket det hade gjort om Nikon bara låtit bli att tramsa som "prinsessan på ärten" pga en test inte ansåg dom bäst...

Sådant råkar andra märken ut för ... No big deal...
 
Du förstår inte tydligen skillnaden då denna typen av förfarande sker igen och igen och igen med ett märke.. Och då är det absolut stentyst ifrån Canikonerna..

Men så råkar Nikon ut för nått liknande och kameragubbsen går man ur huse .DET var den goda humorn jag garvade åt.. DÅ var det viktigt med rättmedvetande osv.. Men annars är det skit samma.... Du hajar inte poängen?? Inte ens då jag skriver den rakt ut tydligt.. Dvs att jag anser ÄVEN canikoner borde vakna till och faktiskt börja se detta som ALLTID drabbar andra märken samt även då säga ifrån skarpt samt tydligt...

Försämrad konkurense skapar fasiken inte bättre Canikonkameror kan jag garantera. Så även andra märkens avändare drabbas ju indirekt utav pressens fejkande dom sysslar med...

Men då är det tyst.. Och det ända som kommer är inlägg såsom ditt där ironiserande blir det du försöker dig på i stället för faktiskt se samt förstå det uppebara..

alla konsumenter oavsett märke bör börja reagera kan jag tycka samt börja säga ifrån åt dessa så snurrigt uppenbara fejktester där vem som helst med bara minimierfarenhet förstår att det handlar om rena fusket...

För den som inte ser att tester som denna nu omtalade är fejk med medvetet mål att missgynna just Sonykameran är nog en oerhört oerfaren kamera-användare...

Asså.. ibland blir det aldeles för uppenbart för ens den mest märkesinbitna Canikon skall ens kunna missa det även om man vill...

Jag personligen har valt märke samt kamera. Och gjort det via egna värderingar. Så för min del spelar det ingen roll om så testarna stenar kameran jag har med stinkbomber i text.. Det handlar INTE om det.. Det handlar om att vi hobbyister eller blivande kameraköpare skall ha rätten till RIKTIG så nära KORREKT faktainformation dom kan få...

Och anser du detta vara orimligt att kräva i alla fall så det liknar riktig korrekt info så OK för min del.. Du har givetvis din rätt att anse såsom du vill...

Men jag anser att kraven på obias samt rättvisa rättvisande tester borde vara självklara krav oavsett man har valt nått annat än Canikon... Allt annat är i min värld falsk konsumentinformation... Eller fejkad dito info..

Mvh
Tobbe.



Edit.

Men för inte torpedera tråden mera nu så kommer jag lämna detta resonemang...Min åsikt är nog kristallklar för var och en i alla fall.. Och jag hoppas mest att alla hobyister skall börja se sådant här från samma sida.. Vi är fan inte anstälda utav våra märken. Utan vi är konsumenter dom flesta utav oss.. Därför torde det vara ett krav att våra hobbyprodukter / arbetsredskap testas med seriösare typer än som nu sker.. Så enkelt så...
 
Senast ändrad:
Det handlar om att vi hobbyister eller blivande kameraköpare skall ha rätten till RIKTIG så nära KORREKT faktainformation dom kan få...

Och anser du detta vara orimligt att kräva i alla fall så det liknar riktig korrekt info så OK för min del.. Du har givetvis din rätt att anse såsom du vill...

Men jag anser att kraven på obias samt rättvisa rättvisande tester borde vara självklara krav oavsett man har valt nått annat än Canikon... Allt annat är i min värld falsk konsumentinformation... Eller fejkad dito info..
...

Det var ett märkligt tolkande av det jag skrev. Tror du att jag är FÖR missvisande tester så läs igen. Det är nämligen precis tvärt om.

Det jag ifrågasätter men inte fått något svar på är varför du glädjs när Nikon drabbas av felaktiga tester? Du skev ju rätt många sakastiska inlägg i R&R tråden. Skulle det på något sätt vara bättre när andra än Sony drabbas? Förstår inte heller varför du tidigare kritiserat de som ifrågasatt felaktiga testförfarandet av D90. Ser faktiskt ingen skillnad på det och det du själv gnäller om nu. Annat än märket då
 
Om du läser över ditt inlägg så ser du svar/en tydligt och klart..... Tror du får börja läsa vad som skrivs ..Dessutom glds jag inte åt att Nikon. jag garvade åt Nikonanvändarnas reaktioner om du inte fattar det..
Läs..
och lägg av försöka snurra till nått nu så saker får annan mening utifrån klipp o klistra metoder.. Sådant snubbar har jag sett för många utav i mina forumsdagar..


och sedan kan vi starta en "bråktråd" separat om du vill så slipper denna sabbas mer nu av detta surr.. Jag har inget emot att ta en stund med tjafsande med en snubbe som tydligen inte fattar vad man skriver.. bara inte i denna tråden nått mer..
Ok hoppas jag..?
 
En tillbehörsfråga iofs.. Men det är nog bäst att fråga här då just A550 är så ny..

Tror ni någon av dessa passar på en A500 A550 ?

Och vilken skulle vara att föredra tro?... Skärmen kan jag slå på samt av manuellt.. Ögon af används aldrig. Så om den slutar funka spelar ingen större roll...

Är liiite sugen att testa nått sådant här faktiskt. Funderade redan med min A700 att testa efter jag gjorde misstaget att titta i sökaren på en A900á..... Så därför är detta ju int även nu...

http://www.amazon.com/Sony-FDAME1AM-Magnifying-Eyepiece-Black/dp/B002C1BB8K

http://www.amazon.com/KPS-Viewfinde...lympus/dp/B001NXPHT2/ref=cm_cr_pr_product_top
Om du menar ifall de passar rent mekaniskt, så kan du ju alltid mejla Amazon med en direkt fråga ifall någon av dessa två passar, så får de själva kolla.


Även jag har gjort "misstaget" att titta i sökaren på en Sony A900. Dessutom var det alldeles efter att jag just hade tittat i sökaren till en Nikon D700. Tyckte att den var bra. Men när jag därefter tittade i A900:an så närapå golvades jag!

Hade aldrig kunnat tro att det skulle kunna vara SÅ stor skillnad. A900:ans sökare var bättre, större, ljusare, skarpare, distorsionsfriare, gnistrande klar och hade en neutral färgton (D700:ans hade ett gulgrönaktigt stick). Tror ingen D700-användare skulle kunna fortsätta att vara nöjd med sin sökare, ifall han/hon också skulle göra detta "misstag"...


Men tillbaka till din fråga. Ifall du menade optiskt, så är det första som händer ifall man förstorar någonting, att det blir lite mörkare. Går inte att komma undan - det är de optiska lagarna. Ögonavståndet blir också kortare, vilket KAN innebära att det blir svårigheter att använda glasögon. Likaså KAN det innebära att man inte kan se riktigt hela bilden samtidigt utan måste flytta ögat lite. Detta problem borde dock inte uppstå här, eftersom det handlar om förhållandevis liten förstoring i detta fall.

Erfarenheter från andra som har monterat på förstorande okular visar att en del gillar det bra, och är nöjda. Andra hänger upp sig på någon av de nackdelar jag nämnt ovan, och monterar bort det igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.