Advertisement
ANNONS
Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Testade fota några bilder utanför i gråvädret.. Och kan väl säga att jag anser kameran exponerar bra om man slår på dro med nån extra + 1-2-eller 3 typ.... Däremot så kan man med fördel dra ner liiite på mättnaden bara sedan i bildprogram eller direkt i kameran om man så vill.... Och vips har i alla fall jag en bild som ser verkligen ut som det gör utanför...

Om man däremot använder HDR blir det ganska "rätt" direkt ur kameran.. Så det är främst DRO kan jag tro (?) som skapar lite för mycket mättnad...

Och jädrars så snabbt kameran exponerar sina HDR bilder utomhus då det är lite ljus även om det är gråväder ute.... Knappt man förstår att den tar flera bilder än en igentligen...

Jag tror att just detta att kameran skall klara så många olika bildbehandlingstyper gör att var och en utav dom möjligheter man har kräver liiite engagemang utav användaren för dom skall fungera som tänkt.. Detta är inte en point and shot kamera helt enkelt som många tydligen tror... Det är en bildmaskin som användaren måste lära sig förstå samt hantera..

Och även för mig som blivit liiiite van med Sonykameror så innebär denna kamera att det blir en läroperiod innan jag fattar riktigt hur den skall hanteras... Den underskattas enligt mitt synsätt i hur avanserad den faktiskt är om man skall lyckas utnyttja kamerans potensial... Tror man detta är en kamera man bara ställer på Auto och sedan är det klart har man garanterat valt fel kamera.. Den är enligt mig klart mer avanserad på sitt sätt än A700 samt A100 A200 A300...

Men detta är ju skoj som sjutton att kameran gör att man får utforska mer saker.. Jag ser ingen nackdel i detta. Enbart massa skoj att syssla med under gråtiden vintern innebär.... Och A700 A850 A900 ägarna bör nog hänga med i denna tråden inför kommande kameror i deras klasser.. Därför dom kommer nog få många av dessa saker i sina kommande kameror.(hoppas jag i alla fall). Iofs då mer utprovat via dessa A5xx kameror Men ändå så kommer det krävas en förståelse för vad kamerorna gör..

Och det är här testarna "gått fel" totalt med A550 kan jag tro.... Endast Gary Friedman verkar ha "fattat" vad egentligen dessa A550 "handlar om".... Samt också just testar kameran såsom den troligen är tänkt att användas också... Samt också därför får dom resultat kameran kan skapa..

Här är länken igen om någon missade Gary Friedman´s lilla "minitest" från praktiskt användande utav en A550...

http://friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-12/index.htm

Lite trist detta att nu verkar dessa kameror gå samma öde till mötes som A300 A350 samt A700 A900 gjort .. Det verkar som dom skall "stoppas" och sedan få om kanske ett år eller så den kred dessa borde ha redan idag för det dom kan så folk där ute redan idag fick upp ögonen för dessa kameror och inte sedan dom blivit gamla...men men Även Sonyfolket verkar ju vilja det skall vara så...

""Sluta skriv om dessa kameror.. Ut och fota samt håll tyst...""

Jaja...
 
Senast ändrad:
Testade fota några bilder utanför i gråvädret.. Och kan väl säga att jag anser kameran exponerar bra om man slår på dro med nån extra + 1-2-eller 3 typ....

jag skrev detta ovan citerade från mig själv med tanke på ta bild just nu ute i det grå molniga vädret med grått skräpljus.. Och inget annat.. Så detta gällde endast för just detta tillfälle samt väder mm.. Så i annat väder med annat ljus och så kan ju helt andra inställningar vara det som gäller....

bara förtydliga så ingen tror jag skrev nått som alltid är si o så....

:)
 
Bäste fotobroder Sten-Åke, jag har ett normalt användande förhållande till alla mina kameror, visst behandlar jag dessa även med aktsamhet, inga olyckor/reparationer, - men jag behöver inte ständigt sitta eller har tid till oändliga diskussioner/kallsnack, det är skillnaden!

Vissa funktioner på A500 serien finns inte på A900 serien, så är det, men vadå, skulle jag byta därför?
Min A900 blev köpt för snart 1 år sedan, ger utmärkta bilder tillsammans med en erfaren fotograf, jo, jag anser mig vara det, efter snart 50 års fotograferande, ha-ha.

Fotosidan har i flera andra trådar blivit kallad för kamerasidan, vilket knappast är nedlåtande, utan enbart vad som ständigt behandlas på denna Internetsida.

Nu var jag inne igen, besökte hemmakontoret, för att proviantera lite kaffe och drickbart frostskydd, A900:n får vänta några minuter, skitkul att använda, mindre kul att snacka med, säger inget tillbaka ...

Nä varför skulle du byta kamera. Finns väl inget bättre i den här fållan om man skiter i JPEG.; Live View och alla de funktioner som är knutna till just JPEG-formatet i A5xx.. Det vet både du och jag. Grejen är bara att om man inte tycker att folk har fokus på den kamera man själv råkar ha i detta forum så är det väl bättre att uppsöka andra där de avhandlar det man själv känner sig berörd av.

Jag förstår om du tycker det vi pratar om här är "kallsnack" för både dig och uppenbarligen några till, men varken jag eller de som just köpt tycker det. Vi ber bara om lite respekt för det.

A550 råkar vara lite lynnig i en del fall och det tar ett tag att se hur alla dessa tekniker hokar in i varann när det gäller JPEG. Jag är långtifrån vän med min kameras lite lynniga exponering ännu.

Kommer just tillbaka efter att ha tagit ett par hundra RAW som jag nu ska köra genom LR 3.0 betan. I RAW funkar som bekant varken DRO eller HDR så det känns liksom bättre att "go back to basics" för att ha någon fast punkt att utgå från. Lite växelbruk alltså - teori och praktik - trial and ganska mycket error.

Som sagt så har ni tröskat igenom alla aspekter av era A900 och A700 vid det här laget. Låt nu bara oss göra detsamma med de saker vi har problem med eller undrar över hur de funkar i våra A5xx-kameror.

God fortsättning .... både på helg och tråd :).
 
Senast ändrad:
vilka bilder denna kamera kan ta då himlen har sina färgsprakande avslut på dagen såsom idag... Använde solnedgångsläget samt Raw. Allt auto... Och endast utan röra bilden gjorde raw till Jpeg....

och även om bilden är liten tänker jag bjuda på den.. För vi har haft en spektakulär solnedgång här i Blekingen i kväll av sällan skådat slag.. Dottern kom farande och ropade

""Pappa pappa. Ta kameran och kom. Himlen är aldeles blå och lila och rosa och jag vet inte alla färger""

Så ut som en pil och såg det viduderligaste solnedgång jag sett här tror jag. Speciellt då ingen sol synts på lång tid.. Så att molnen försvan just vid nedgången var fantastiskt... Sista lilla bilden är i vanligt läge och inte "solnedgångsläget..
 

Bilagor

  • raw - jpeg.jpg
    raw - jpeg.jpg
    14.2 KB · Visningar: 187
  • Raw - Jpeg 3.jpg
    Raw - Jpeg 3.jpg
    12.5 KB · Visningar: 185
Senast ändrad:
Och bara man vände sig om och tittade på andra sidan huset från där solnedgången var så såg man detta bakom dimslöjorna.... och minns att träden var helsvarta mot himelen som också var mörk på denna sidan huset... Iso 1600......

Månen..... asså.. Tog bilden med HDR handtaget och 3ev... Älskar denna lilla kamera... Den är rent sagolikt duktig denna lilla manic....
 

Bilagor

  • DSC00579 kopiera.jpg
    DSC00579 kopiera.jpg
    13.9 KB · Visningar: 186
varför gnälla då äntligen det finns en tråd med lite inlägg samt "liv i" på Sonyavdelningen?. Samt lite nyheter av god art ifrån Sony dessutom iomed dessa nya sensorer osv.. Med nu prestanda som faktiskt massor av Sonyister klagat på som nu börjar komma.,, Och så klagas det i stället för deltas samt uppmuntra och berätta för andra läsare att faktiskt sådant som förr klagats även internt på nu börjar ses lite utav slutet på.. Och att kamerorna faktiskt finns med "på banan" även i isohanteringen.... Nä då skall det va tyst och folk skall göra annat fast vädret är skit och därmed fotande i stort ointresant i grådasket... Fattar inte detta..

Håller med dig Torbjörn..varför gnälla..tycker man det är uttjatat eller ointressant ja då kan man skita i att läsa tråden,svårare än så är det inte.

Jag personligen tycker det är riktigt kul att det har blivit lite "fart" i Sonyforumet
 
Vad körde du raw-konverterare Mayro? Du skrev att du körde du raw och solnedgångsläget. Mig veterligen är rawfilen ALLTID obehandlad
men om du kört Sonys egna konverterare kan man väl låta den återskapa övriga kamerainställningar såsom färgläge osv?
 
Vad körde du raw-konverterare Mayro? Du skrev att du körde du raw och solnedgångsläget. Mig veterligen är rawfilen ALLTID obehandlad
men om du kört Sonys egna konverterare kan man väl låta den återskapa övriga kamerainställningar såsom färgläge osv?


Sonys raw använde jag här för med så god garanti det går inte påverka bilden med annat än Sonybaciller.. :)

.. Och även raw bilden står det om jag kollar att det är med solnedgångaläget.. Så kameran är tydligen påverkbar även i rawläget om man vill med programval såsom solnedgång tex....

Asså alvar.. Ni skall se hur HDR formligen gräver fram detaljer där inte ens man med ögat har en chans att se saker.. Och dessutom tar fram fäger där det är mörkt på hitsidan/skuggsidan av trädstammar med månen som stark lampa bortanför.

Jag var nyss ute med Big Beercan och handhållet försökte få en bild av månen.. Lite klurigt då jag frös och skakade som en gris i morronrocken och tåfflorna..
 
Senast ändrad:
Bäste fotobroder Sten-Åke, jag har ett normalt användande förhållande till alla mina kameror, visst behandlar jag dessa även med aktsamhet, inga olyckor/reparationer, - men jag behöver inte ständigt sitta eller har tid till oändliga diskussioner/kallsnack, det är skillnaden!

Tror dom flesta har ett normalt förhållande till sin/sina kamera/kameror.
Stör det dig att andra är intresserad av att disskutera eller kallsnacka om dom nya kamerorna,brus,färger,liveview mm??

Du verkar ju uppenbarligen intresserad av vad som skrivs/sägs i forumet eftersom du läser o ha tid med att slänga ur dig dryga kommentarer.
 
Nu var det becksvart ute.. Samt jag frööös som attan.. Men även så.. Månen fastnade där i alla fall.. Lååångt bort... :)

Denna bild fick man fixa liite med .. Men för att se en måne med kritvitt starkt ljus så måste man liite greja med bilden..
 

Bilagor

  • DSC00584 kopiera.jpg
    DSC00584 kopiera.jpg
    5.2 KB · Visningar: 174
.. Samt jag frööös som attan..

Då har du fått för få Julsnapsar....annars borde glykolhalten ligga på topp i blodet så här års och hålla kylan borta!

Apropå på påverkad raw-fil eller inte. Skulle vara intressant om du tog 2 exponeringar av samma motiv fast med olika färginställningar och öppnade rawfilen i ACR istället. Då borde dom vara likadana.
 
Vackert...!
Jo, DRO direkt i kamera (jpg) ökar färgmättnaden eftersom tonkurvan "ställs" mer upp- den är brantare på mitten. Brantare kurva > RGB-värdena dras isär > ökad färgmättning, framför allt i redan mättade färger. Det kan nog vara bra att ställa ner färgmättnaden ett snäpp eller två om man tänker köra med denna funktion. Allra helst om man kör mot sRGB! Att kombinera flera exponeringar gör inte riktigt samma sak eftersom tonmappningen blir en helt annan.

LR3 kommer nog vara betydligt bättre till Sony-kamerorna - den nya interpoleringsmotorn verkar trivas betydligt bättre med skarpa färgfilter än vad den äldre varianten gjorde. Jag har aldrig riktigt gillat LR för hög-ISO bilder tidigare, men 3beta verkar riktigt bra. Jag kör LR2 (2.6 nu) för all "bulk"-hantering, men känsligare saker som jag verkligen vill ha resultat av har jag lite specialare för.
 
Då har du fått för få Julsnapsar....annars borde glykolhalten ligga på topp i blodet så här års och hålla kylan borta!

Apropå på påverkad raw-fil eller inte. Skulle vara intressant om du tog 2 exponeringar av samma motiv fast med olika färginställningar och öppnade rawfilen i ACR istället. Då borde dom vara likadana.

Du menar för att se om verkligen bilden är ändrad även på raw?

Det "jobbet" sätter vi Mr Brolin på så han får nått att göra också.. :)

Min glykolhalt är för låg.. Skakar fasiken fortfarande.. Inte ens golvvärmen räcker nu...


Jo, DRO direkt i kamera (jpg) ökar färgmättnaden

Då såg jag därmed rätt i min lilla hemma-analys..
 
Senast ändrad:
Tror dom flesta har ett normalt förhållande till sin/sina kamera/kameror.
Stör det dig att andra är intresserad av att disskutera eller kallsnacka om dom nya kamerorna,brus,färger,liveview mm??

Du verkar ju uppenbarligen intresserad av vad som skrivs/sägs i forumet eftersom du läser o ha tid med att slänga ur dig dryga kommentarer.

Flertalet personer som går in på FS Forum tråd, "Sony A500 och A550 lanserade", går ut lika snabbt, knappast konstigt, finner vuxna män ständigt framför datorn, oändliga diskussioner om en viss modell av kamera, några personer tar sig tid till kommentarer till dessa vuxna män vid långbänken vid datorn, - ja, jag är en av dessa som har kommenterat!

Lätt att se hur många som har varit inne på just en tråd, nämligen, jag störs inte, har inte tid till det, men fenomenet får gensvar, flera än jag lämnar sina åsikter ....
 
Nu var det becksvart ute.. Samt jag frööös som attan.. Men även så.. Månen fastnade där i alla fall.. Lååångt bort... :)

Denna bild fick man fixa liite med .. Men för att se en måne med kritvitt starkt ljus så måste man liite greja med bilden..

Bra bild. Frestar det batteriet mycket när du mixtrar med kameran.
 
Flertalet personer som går in på FS Forum tråd, "Sony A500 och A550 lanserade", går ut lika snabbt, knappast konstigt, finner vuxna män ständigt framför datorn, oändliga diskussioner om en viss modell av kamera, några personer tar sig tid till kommentarer till dessa vuxna män vid långbänken vid datorn, - ja, jag är en av dessa som har kommenterat!

Lätt att se hur många som har varit inne på just en tråd, nämligen, jag störs inte, har inte tid till det, men fenomenet får gensvar, flera än jag lämnar sina åsikter ....

Larsborg är du uppväxt på Gotska sandön. Pratade du alldrig mopeder, Bilar och hästkrafter med polarna, till och med morakniven gicks ju igenom, för att inte tala om motorcykeln. Fotosidan har förvånansvärt många olika diskussionsforum, för att passa så många som möjligt, om du fotat i 50 år måste du väl nästan ha 10-falldiga kopior av varje motiv, det är baske mig inte lätt att ständigt hitta nya motiv, om man inte är på resande fot, närområdet betar man ju av redan efter några år om inte himlafenomen dyker upp, eller vildsvinen kommer på besök.
 
Apropå på påverkad raw-fil eller inte. Skulle vara intressant om du tog 2 exponeringar av samma motiv fast med olika färginställningar och öppnade rawfilen i ACR istället. Då borde dom vara likadana.
Provade med en i standard och en med sunset i raw och öppnade med pse7 och har man det på auto så tycker jag bilderna ser lika ut,men ställer man till kamerans inställningar så e självklart sunset bilden orange-aktig !!
 
Larsborg är du uppväxt på Gotska sandön. Pratade du alldrig mopeder, Bilar och hästkrafter med polarna, till och med morakniven gicks ju igenom, för att inte tala om motorcykeln. Fotosidan har förvånansvärt många olika diskussionsforum, för att passa så många som möjligt, om du fotat i 50 år måste du väl nästan ha 10-falldiga kopior av varje motiv, det är baske mig inte lätt att ständigt hitta nya motiv, om man inte är på resande fot, närområdet betar man ju av redan efter några år om inte himlafenomen dyker upp, eller vildsvinen kommer på besök.

Nää, jag är inte från den ön, de få mopeder och bilar, samt moraknivar, som finns på denna lilla ö, skapar säker nyfikna blickar bland djuren.

Vi övriga har sett det tidigare, många gånger, rent vanligt, det vi har i vardagen, även motiven runt hörnet eller på resor har aldrig blivit upprepade, men vildsvinen kommer numera även med på bild, in i det digitala arkivet, så rätt.

Några använder dagarna till sin hobby, de flesta hinner inte det, arbete och praktiska sysslor bli då lidande, en bra avvägning är bäst.

"... om du fotat i 50 år ...,", - ja visst, men med lite uppehåll mellan tagningarna, tur det, en kul hobby är det, inget levebröd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.