Vad roligt att höra att A550 levererar bra bilder och färg vid högre ISO. Detta lovar gott inför framtiden både ersättaren till A700 och A900/A850. Kommer väl ev något släpp i början på januari....
Dock blir väl priset högt. Men det sjunker väl på något år som med de mesta. Tänk om man kunde byta sensor på kameran. Då skulle jag offrat några kronor på att byta den i min A700 till en från en A550
Angående kit zoomet 18-70 tycker jag det presterar OK för det priset. Men jag har förståt att det är milsvid variation mellan olia ex. Så antingen har man tur eller inte....
En fråga. Är 550 svart eller grå (överdel) eller finns bägge
//Rikard
Toppen är lätt gråsvart.. Inget som stör mig.. Fick kolla för att ens se om det var ditt eller datt. Så därmed kan man nog säga "oviktigt".....
Kitobjektivet är
klart bättre än det gamla 18-70..
isoprestandan går inte att jämföra med dom Sonykameror jag haft.... A550 är totalt en annan ojämförbar klass helt enkelt.. Inte ens färger blöder igenom vid iso såsom 3200... Och iso 12800 är enligt snabbtest jag testat användbart för webbvisning utav bilder i 1024... Samt kanske även så långt såsom 1160x1160... Även då med "Big Beercan" såsom objektiv samt handhållet av tex en stärkare.. Bilägger en sådan bild även om tyvärr detta forum inte låter oss lägga in större bilder för visning..tagen i natt då jag testade lite olika saker......
Att jämföra A700 med A550 ifråga om isohantering går inte.. A550 är aldeles för överlägsen i hur den hanterar bruset . Men främst hur den trotts enormt höga iso behåller klart hyfsat goda färger... Bilderna är givetvis inte perfekta vid pixeltittande.. Men i helbildstittande så kan man endast klappa händerna hur Sony skapat detta nya ifråga om sensorer och vad dom kan...
Den dagen denna teknik kommer i en FF kamera såsom A900 så kommer det bli rätt häftigt är jag övertygad om.......
och om jag med det
extremt lilla jag testat A550 inomhus med höga iso skulle säga något om framtida A700 ersättare så är det....
Den är väl värd att invänta....!!
Jag kallar redan min A550 för en "leksak" med prestanda som inte är 100% utveklat till sin spets därför kameran är en slags övre startkamera ifråga om bygge och knappar för direktval... Detta givetvis för urskilja den från en kommande ersättare till A700.. Ett semihus måste ju kunna i praktiken kunna urskiljas ifrån startserierna även ifråga om direktval av styrningar av kamerorna.... men A550 som tydligt med det oerhört lilla jag testat den är en solklar fingervisning om att Sony nu tagit ett (stort) steg in i riktigt "tung kamerateknik" funktionellt för att "ta bilden"..... och utan tappa färger osv vid högre iso´n heller...
tyvärr är vädret aldeles för grått för utvärdera färger mm utomhus.. Men testade nån bild snabbtagen utan direkt annat mål än att se om kameran förskönar omgivning´s grådask.. och kan väl kort säga att den verkar inte i gråvädret ta nån bild som skiljer sig från att vädret är just grått... Dvs att kameran inte förskönar bilden av grått till något annat än just det man ser typ..
Får se hur det sedan med ev aningen varma solstrålar så färger syns bättre....
Och får se då man testat tagit mer samt mer omväxlande bilder hur man anser mer bestämt som helhet.. Men detta med isoegenskaper och färger är nog däremot redan nu säker prestanda som i stort kanske bara ändras inom "Nyansnivå" av bedömande... Där är A550 inte en "Leksak" prestandamässigt...
Och för
min typ av fotande som jag proriterar till mina bildtrådar (även om dom för tiullfället inte blivit så många pga min frus sjukdom) om hifi kan jag nog säga att denna kamera tack vare den inte sumpar färgerna mm vid högre iso är absolut ett steg uppåt för min del i dessa fotoevenemang jämfört med mina tidigare Sonykameror..... Just detta med färgerna som är så bra trotts höga iso är en stor fördel oavsett huset inte är jämförbart med A700 tex...Eller om då ljuset kommer kanske den inte hänger med riktigt lika bra som A700 vid lägre iso såsom testare utalat rätt tydligt....... Om detta vet jag inget som sagt nu... Samt skall öppet erkänna jag
hoppas väl dom inte har för mycket rätt i den bedömningen... Det vore ju trist om man sumpar i den änden för vinna i en annan..
Så allt hur A550
sköter sig som helhet är outforskat och kommer som vädret är ta tid innan jag vet mer säkert någonting alls om själv...tyvärr... Är ju nyfiken själv på just detta...och hoppas stort att inte "testarna" har "så mycket jätterätt" ifråga om detta att A700 är bättre i lägre iso bara...
Förutom då iso och sådant så är A700 överlägsen ifråga om bygge och grepp och direkthantering.. Och A550 är en högnivå startseriekamera med lovande prestanda som med klar tydlighet påvisar att Sony som systemkameramärke inte är ute efter annat än bli riktigt duktiga på bygga fina kameror.. Detta är denna nya A550 såsom tidigare Sonykameror klart en gång till påvisande...
Synd bara att alla Sonykameror verkar först i efterhand få det berömmande dom varit värda från start... Först nu tex så kommer det upp tydligt att A700 är en riktigt riktigt bra kamera... Samt att A350 inte alls var sämra än dom kameror den jämfördes med.. Om man ser Dpr testen så verkar A550 gå rätt in samma händelsekedja..
Sorrry långt inlägg...
edit. blev två iso 12800 bilder.. orörda direkt ur kamera.. stärkaren är tagen med Big Beercan..Ford med tamron.. handhållna. samt inte i så ljus miljö som bilderna sedan ser ut att vara...