Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Undrar varför Dpr valt att använda Sony 16-105 vid testbildsfotandet .. Det är ju inte direkt världens skarpaste objektiv om det inte bländas ner en hel del.. Även deras bilder påvisar ju detta solklart.. .. skulle snudd gissa kitobjektivet är skarpare vid bländare 3,5-5,6... Men dom har ju knappt använt nya Kitobjektivet trotts dess fina betyg.. Knepigt...!!


Man ser ju en rätt klar skillnad så snart dom monterat CZ objektivet tex..Eller Sam-objektiven av fast typ... ja där var objektiv-valet aningen knepigt då det valdes 16-105...borde ju varit nya kitzoomen samt ett ev highendobjektiv för visa skillnader typ..Vilket dom använde i sportsamanhanget ....men ett 16-105....Som inte har något med kitet att göra alls.. Den säljs ju inte ens med kameran...


Och dom andra bilderna anser jag har en skärpa som är klart godkänd.. Riktigt ok bett i bilderna över lag.. Förutom bilder med 16-105 och bländare typ 3,5 upp till 5,6.. Det går inte använda där alls anser jag om man skall ha skärpa.. Det är aldeles för mjukt då samt skärpelöst..Exakt som Minolta 24-105..

Och sedan så.. vilka fina färger A550 bilderna har enligt mina ögon samt i min skärm..... Vem var det som sa sig anse dom dåliga ?? Antingen har den personen fel på sin skärm.. Eller så har jag det.. För i min skärm ser färgerna genrellt sett super ut...riktigt dynamiska samt med stooort headrom i nyanser och dynamik..... vet inte vad rätt ordval är.. Så använder hifibenämningar..."headroom".... :)


Hur som helst så är min kamera på väg nu.. Så inom någon dag har jag lite bilder att kolla på live i min dator.. Då får man ser hur det står till med kameran lite....
Egen erfarenhet är ändå bäst...Och jag tror kameran kommer göra det jag förväntar mig utav den. Dvs ta bra bilder.... fast troligt är att man får skaffa ett batterigrepp om kameran blir kvar ett tag.. Över kilot tunga objektiv är inge skoj på lätta småkameror...

:)
 
För att den ska komma NER i nivå med dom andra testobjekten kanske? :)
PS. Grattis till tillökningen DS. // Christer

Inte vet jag inte.. Men aningen "konstigt" objektiv-val är det allt då det inte är totalt okänt med det objektivets begränsningar just vid öppna bländare.... Men främst med tanke på att det nya kitobjektivet just skall vara riktigt bra...

Och tittar man på tex Canons motsvarade testbilder i samples så använder man ju inte objektiven direkt ner till F3,5 Utan håller sig mestadelen klart uppe där objektiven presterar fint..

Riktigt konstigt beteende detta då man så väljer att göra då det hur det än är urviktigt att samma liknande förutsättningar skall gälla...

jag påtalar inte detta för gnälla på testen som sådan.. Men jag anser ändå det lite konstigt att en erfaren testsite gör som dom gör i denna fråga..

Därför givetvis kommer sådant synas i bildernas klarhet och skärpa.... och här torde väl varenda kamera-användare oavsett "läger" kunna tycka det är aningen knepigt... Därför oavsett "läger" så reagerar alla kameror ju på liknande vis med objektiv som används där dom inte är bra aldeles oavsett märke...

Och då ett märke testas där objektivet används med bländare mestadelen där man VET det presterar gott samt undviker fullt öppna bländare och ett annat används vid bländare där man VET att objektivet kommer göra dåligt ifrån sig blir det ju rätt synbart oavsett tillhörighet att det är knepigt beteende i alla fall..

Har läst lite på Dpr forum om testen.. Är lite kass på Engelska iofs.. men har faktiskt inte sett nån som tagit upp detta ...

kanske min dåliga Engelska då jag skummar gör jag missat om detta varit uppe i resonemanget.. men såg då inget om det...

medans från min amatörvy jag bara inte kan riktigt förstå just detta fototekniska val testaren gjort...

kanske kan någon mer erfaren förklara detta beteende för mig.? därför inte ens jag som amatör skulle bära mig åt på sådant sätt om jag skulle testa olika kameror...
 
Dom får procentandel i antal sålda canikonsprylar :)


Tjaa.. Det kan vara en förklaring iofs..

Men om man före det utgår ifrån att siten skall vara seriös .. Och enbart analyserar deras val dom gör i fototekniska frågor skapas ett större utrymme för användare från alla "läger" att troligen se samt också få en del tankar om det är knepigt,, eller finns förklaringsmodeller.?...

I detta jag tycker mig "se" såsom "knepiga val" trotts min oerhört låga nivå jag befinner mig i fotografiskt sett torde mer erfarna också kunna "se"..eller / och förklara..?

man behöver ju inte direkt vara raketforskare för att se hur dessa saker jag tar upp fotografiskt sett inverkar alldeles oavsett vilket märke man själv föredrar..

Jag skulle enkelt kunna sänka en prokameras bildkvalitet med liknande val av beteende även som amatör... Och jag menar enkelt.. Så därför blir jag aningen undrande över denna väg Dpr valt då dom använt det objektivet som första sak då det har noll med kamerans kitpaket att göra..och kitzoomen används inte mer än i en eller va det nån fler bild... Minns inte riktigt ..

Samt att 16-105 objektivet är relativt (enligt vad jag sett) känt för kräva att man bländar ner rejält innan det levererar just skärpa samt klarhet....

Medans man inte gör samma val gällande tex Canonen.. har enbart kollat på just den då jag inte hunnit längre ännu i tittandet samt jämförandet av deras testval dom gör samt gjort...

tar väl några dagar att titta igenom mer noga och försöka sätta mig in i bilderna samt vad dom visar...Gällande dom alla kamerorna som jämfördes..

Däremot anser jag nog (klart) redan utan fördjupat mig direkt mycket mer än ytligt att A550 har en annan nivå än Canonen ifråga om bildkvalitet samt färger osv...

Asså.. Det "känns" som en helt annan (högre) grundnivå ifråga om bildprestanda att utgå ifrån i Sonybilderna som helhet... men som sagt.. Mer om detta lär man se då kameran ankommer och man själv fått testa den lite...

jag är aningen förvånad att inte Dpr ser "samma sak som mig"...Självgod som man är... :)

Men.!!. Med risk att min skärm är "Sonyinställd" så skall jag inte påstå jag ser rätt.. Men jag "tycker" mig i alla fall "se" som jag påtalar i min skärm.. Vilken givetvis kanske inte alls är rättvisande......

men jag tror varenda en som tittade på testbilderna som helhet i min skärm skulle "se" samma sak som mig... kanske dax att skaffa en bättre skräm då denna fråga är "utredd".. Hehe Eller bättre glasögon :) :)
 
Dpr tillhör inte mina favoriter. Direkt ur kartong, då kan man köra en testomgång så vissa köpare får se vad man får. Testomgång Nr2 skall samma optik skruvas på, tex sigmas erkänt fina 18-50 med många tilläggs nuffror som jag inte kommer ihåg, prisintervall 3500-5000 Kr. Sedan när mera kritiska isotal skall testas, tycker jag att flera olika motiv måste ingå, tror att olika bakgrundsfärger, ger olika resultat, en färg kan passa bättre för den ena modellen, om det nu är rött, grönt eller gult mm. //Bengt.
 
Sicket fjanteri... Sony har gjort en fjantig "Xxxxx" och lämnar inte med ett solskydd till kitobjektivet... Jag säger då det..

Dom har sparat nått öre och har redan gjort mig smått förbannad innan jag ens fått batteriet i laddaren.. Inte dåligt gjort det...

Dumsnålt så det stör...

Får hoppas iritationen stannar vid detta klara fjolleri att hålla inne en förbannad plastbit..
 
Hehehehe solskydd kan vara bra o ha när solen är stark så man inte bränner sig :)
Nädå skämt o sido surt att dom gjort en Canon...menar det kostar inte dom många extra ören att leverera med denna lilla plastbit så den borde ingår med objektivet...som sagt..dumsnålt.
 
Jo, så är det i globaliseringens tidevarv. Konkurrensen blir allt hårdare och varenda öre räknas. Börjar en, så känner de andra sig tvingade att följa efter.
 
Tror det var Ford som slutade måla färg i askopparna på deras bilar och tjänade miljoner´s kr på detta .. Så många bäckar små..
 
Fick telefonsamtal nyss om att mitt tamron 70-200 2,8 var tillbaka i butik efter kalibrering. Hämtar det i morgon och återkommer med resultat.
 
Jag fick paket två ggr idag.... Har ännu inte provat det ena eller det andra då laddningen pågår av batteriet till kameran...
 

Bilagor

  • IMG_1970.jpg
    IMG_1970.jpg
    17 KB · Visningar: 227
Verkar väl nästan vara omöjligt - då måste han nog bindas.

Ska nog klämma på en imorgon. Kan inte bestämma mig. 850 + något objektiv eller 550 + flera ljusstarka objektiv inför FF senare.

Ja när A950 väl kommer tror jag Sony har släppt en riktig killer, då tar du bilder, medans canongubbsen kalibrerar optik och kamera, intervision folket måste vara totalt utbrända vid det är laget, springer ut och in var det 16ggr han skrev, vid test av zoomoptik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.