Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Jag har kit-zoomen och har testat den lite och den är förvånansvärt bra. Dessutom är den ordentligt plastig och det är just det som är så bra för den väger ingenting. Toppenkompromiss om man inte vill ha något lätt men hyfsat kompetent när man är på stan. Många är väldigt positiva till denna lilla leksak som lämnat omdömen på Dyxum.

Jag köpte också en A550 i förrgår hos Rajala Pro Shop i Stockholm och jag är väldigt nöjd. Det är en fantastiskt kompetent hyfsat liten kamera som jag vet att jag inte kommer bli besviken på. Jag har mest varit orolig för de blaskiga testbilder man sett på nätet men så ser inte de testbilder ut som jag hittills tagit. Kolla dessutom testen jag hittade på Dyxum (för nu vad den är värd): http://www.digitalcamerainfo.com/content/Sony-A550-Digital-Camera-Review-21295.htm. Det lustiga är att i denna test visar sig A550 snarast ha för mättade färger istället för för blaskiga. Detta test är annars precis lika dåligt källdokumenterat som andra förkättrade tester folk blivit upprörda över tidigare i år här på FS så man får ta det för vad det är.

I jämförelse med Canon T1i och Nikon 5000 så hade A550 både klart bättre upplösning och klart bättre DR men förvånande nog var de andra ännu bättre på brushanteringen, vilket säger en del om hur bra de nya kamerorna är överlag.

Det jag däremot kan säga med stor övertygelse är att AF i A550 är helt fantastisk. Äntligen känns det som om åtminstone jag hittat hem. Jag har tidigare berättat om mitt hysteriskt felfokuserande 24-135mm Tamron (som annars är det Tamron som har höst värdering avsamtliga Tamron på Fred Mirandas site. Med A550 är det fullständigt perfekt och vansinnigt skarpt - rena Nirvana. A550 bekräftar fullt ut min uppfattning att det här med mikrojustering bara är en taskig nödlösning för taskigt konstruerade AF-system. Microjustering är bara något onödigt och onödigt dyrt om systemet har en fungerande återkoppling. Bara AF:en var värd denna uppgradering för mig och mörkeregenskaperna är faktiskt lika bra som de beskrivits tidigare i många andra exempel och vittnesmål. Köper man en A550 får man fantastiskt mycket för 8 loppor och jag är väldigt positiv till att nu kunna råkolla skärpan även vid manuell fokusering i Live View. Skärmen är dessutom lika fantastisk som de man hittar på A700 och de nyare dyraste Sony-kamerorna.

Får väl gratulera ännu en då. /Bengt.
 
Hehehe du menar kometen som percis kommit ifatt Nikon D300an som har nått år på nacken ;).
Märkligt nu klagas det på att det är studioljus i testerna också..Image-resource är ju kännda för att ha genomgående bra och seriösa tester.
Länka gärna till en mer noggran(bortsett från DxO) o seriös test än Image-resource test...finns som sagt bilder med olika inställningar och mängd ljus eller räknas 0,5sek/f2,8 0,0EV ISO6400 som kraftigt studioljus??

ja Peter det var en tanke som dök upp bara, detta med mycke ljus i kombination med med hög iso, alltså motivet är välbelyst, ut i varje skrymsle, bara en tillfällighet att tanken kom när 550 var under luppen, kunde ha varit viken kamera som helst, ingen kritik mot imaging, utan en reflektion som slog mig bara, hur som helst överraskande bra i alla fall, Stenåke har redan testat om blaskigheten han tyckte sig se vid några testbilder, och så var inte fallet för honom när han provade. skall gå in senare på imaging och titta vidare./Bengt.
 
Ååhh, då förstår jag varför du bytt.. Trodde att du var helsåld på A700 och den var bästa kompis, men så var inte fallet. Jag kan för egen del utala tvärtom, finns bara en orsak till att byta och det är till FF, men kommer inte då att byta ut A700 utan försöka kränga min A100 som tyvärr bara stå och samlar damm.. A700 kommer nog att få hänga kvar som en del har haft D7D genom tiderna.

Grattis iallafall och hoppas på bättre lycka med denna :)

Min D7D kommer jag aldrig att sälja. Kommer nog ha kvar min A350 också. Tillsammans med det nya hyfsat bra kitobjektivet funkar den lika bra och bättre som med mina fasta småobjektiv på stan och det är dessutom lättare. Jag har testat kitobjektivet med min A350:s AF och de funkar utmärkt ihop. Jag har idag ofta mitt 50mm och mitt 24mm på stan. Det sistnämnda måste jag fokusera manuellt för det är inte klockrent med min gamla kamera.
 
Jag tycker många "glömmer" att påtala att skillnaden i brus som finns egentligen är viktigt i två områden - både i "hög-ISO" och ner mot "bas-ISO"...

En kamera som är "bra" på ISO3200 har ofta mycket mindre skillnad mellan bas-ISO och t.ex ISO400. Skillnaden detta gör är att om man för en gångs skull försöker släppa målet med absolut brusfrihet, och bara tittar på vilken kvalitet man behöver/kräver för det man ska göra - så har man helt plötsligt halverat slutartiderna som man kan hålla i "vardags-situationen"...! Vill man ha absolut pixelrena släta ytor så är det dock bas-ISO som gäller, viken kamera man än köper - och hur mycket den än kostar. För utskrifter gör detta dock ingen större skillnad.

Halverad slutartid med samma brus som innan kan vara värt precis lika mycket, om inte mer än att kunna ta steget upp till 3200 utan att skämmas över presentationsresultatet. Jämför med din förra kamera, och ta en ORDENTLIG funderare över om den sista lilla delen av brusfrihet egentligen är så viktig för ditt slutresultat, och korta slutartiderna i stället... Det gör ofta mer skillnad för skärpan (och därmed detaljupplösningen!) än vad man tror.

En 12MP-kamera där man alltid måste hålla långa slutartider är ju bara ibland skarpare än att 6MP hade räckt för att ge samma bildresultat... Med lite kortare slutartider är man kanske uppe på ett "verkligt" MP-tal på 8-10 i genomsnitt i bildproduktionen i stället. DETTA tycker jag är den stora skillnaden med nya kameror, om man bortser från "extrema" ISO-tal. Det gör i en "normal" vardaglig situation mycket större skillnad än differansen 12>15 eller 10>12 MP i kameran.

Färgseparationen från 550's sensor är mycket bra. Mättnad har inte med detta att göra, det är helt och hållet ett val i interpoleringsmotorn senare... Den väljer man själv. Men man kan välja en ganska HÖG mättnad med en kamera som har bra färgseparation utan att bilden blöder eller ser konstig ut, och här ligger väl den stora skillnaden. Samma sak som alltid har gällt gäller fortfarande - materialet man utgår ifrån bestämmer hur bra slutresultatet kan bli. A550 är lätt att göra exakta profiler till, och det är en bra indikation om färgkvaliten i kameran.

Alla som handlat nu kan jag nog med ganska hög säkerhet säga kan vara glada över sitt val, och känna sig ganska säkra över att slippa uppgradera på en bra stund till. Det kommer (enligt min bedömning) ta något år till nästa "generations-skifte" i prestanda, med brasklapp för oförutsedda jättekliv i utvecklingen naturligtvis... Sony A550, Pentax K-x och Panasonic GH1 är alla medlemmar av den "nya" generationen sensorer som sätter standarden för de närmaste åren.

Så grattis på er... :)
 
ja Peter det var en tanke som dök upp bara, detta med mycke ljus i kombination med med hög iso, alltså motivet är välbelyst, ut i varje skrymsle, bara en tillfällighet att tanken kom när 550 var under luppen, kunde ha varit viken kamera som helst, ingen kritik mot imaging, utan en reflektion som slog mig bara, hur som helst överraskande bra i alla fall, Stenåke har redan testat om blaskigheten han tyckte sig se vid några testbilder, och så var inte fallet för honom när han provade. skall gå in senare på imaging och titta vidare./Bengt.

Jo det är sant o jag håller med dig att man blir lite lurad och att resultatet från dessa tester med "bra" ljus inte riktigt blir resultaten man får i praktiken.

Som sagt det finns en serie bilder på Image-resource där olika mycket ljus används så 0,5sek/f2,8 0,0EV ISO6400 som en bild är tagen med i den serien kan knappast räknas som bra ljus utan borde "hinta" lite om vad kameran går för.

Bilden med 0,5sek/f2,8 0,0EV ISO6400...tycker det ser bra ut.

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA550/FULLRES/AA550LL064007.HTM
 
Det är bara du kvar snart Bengt :)

Får väl se vad som händer framöver, är så förbålt nyfiken på ersättaren till A700, men som vi diskuterat tidigare om vad man får i marginalen, är vädertätning och metall värt 10000kr till, ruskigt mycket pengar om man tänker efter, även 5-6000kr + är mycke pengar, för den bildkvaliteten som A550 verkar att ge, det är nog det dagens teknik mäktar med, bildkvaliteten tror jag inte kommer att skillja någonting mellan 550-A750 utan det blir mera semipro stuk på den, märkligt igentligen med prissättningen. Den nya trillingserien särskilt A380 var ju knepigt dyr när den kom, 550 vart ju snabbt lite billigare (har inte kollat priser på ett tag nu) förövrigt så fungerar inte jag så att jag handlar i väntan på, så mycke pengar har jag inte. utan väljer jag 550 då har jag tänkt mig att behålla den under många år. A550 är nog det riktigt kloka valet, särskilt med tanke på det trevliga priset, och när jag ställer mig frågan vilken fotograftyp är jag, hur ofta fotar jag och sådana saker, då passar A550 mycket bra, en A900 skulle vara överkurs för mig, även om den är mycket lockande som modell. /Bengt
 
Anledningarna som dom anger för att den "inte skulle matcha A700" verkar mest vara saker att applicera på människor som egentligen borde köpt en kompaktkamera. Detta förutom "brist" på video samt ojämn exponering (?). Jag förstår inte alltid DPR's sammanfattningar.

Sammanfattning - Den är bättre på allt utom möjligtvis exponeringsautomatik, sökare och jpg-motor. Alltså är den sämre än A700?

Det valida argumentet jag kan hitta är brist på direktkontroller, men jag tycker själv att den var väl "avvägd" mellan att bli för knapp-rik och för knapp-lös. Nåja...
 
Anledningarna som dom anger för att den "inte skulle matcha A700" verkar mest vara saker att applicera på människor som egentligen borde köpt en kompaktkamera. Detta förutom "brist" på video samt ojämn exponering (?). Jag förstår inte alltid DPR's sammanfattningar.

Sammanfattning - Den är bättre på allt utom möjligtvis exponeringsautomatik, sökare och jpg-motor. Alltså är den sämre än A700?

Det valida argumentet jag kan hitta är brist på direktkontroller, men jag tycker själv att den var väl "avvägd" mellan att bli för knapp-rik och för knapp-lös. Nåja...


Förstår inte heller alltid deras sammanfattningar.
 
Anledningarna som dom anger för att den "inte skulle matcha A700" verkar mest vara saker att applicera på människor som egentligen borde köpt en kompaktkamera. Detta förutom "brist" på video samt ojämn exponering (?). Jag förstår inte alltid DPR's sammanfattningar.

Sammanfattning - Den är bättre på allt utom möjligtvis exponeringsautomatik, sökare och jpg-motor. Alltså är den sämre än A700?

Det valida argumentet jag kan hitta är brist på direktkontroller, men jag tycker själv att den var väl "avvägd" mellan att bli för knapp-rik och för knapp-lös. Nåja...

A700:an verkar ha samlat fler poäng iaf...:eek:) men jag respekterar din åsikt o sammanfattning. Jag tänker dock inte byta..helnöjd med min A700:)
http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra700/page32.asp
 
Konstiga pris-skillnader?

Hur kan det komma sig att det verkar skilja ca 200 dollar mellan a500 och a550, medan det bara skiljer cirka 500 kr hos svenska Cyberphoto?

Får vi i sverige A550 väldigt billigt? Eller är det A500 som är extra dyr?

Kan det vara så att dom helst inte vill hålla två modeller i lager så att dom därför prissätter dom så lika att man inte tjänar nåt på att köpa den billigare?
 
Spekulation... :) Finns väl inga svar där. Varför var Sverige (fram tills för inte speciellt länge sedan) det billigaste landet i västvärlden att köpa Sigma-objektiv i? :)
 
Jag uppskattade faktiskt en sak i texterna på DPR testen.... Dom tar faktiskt upp lite angående programmval. Att det inte just nu är klart vad som är bäst och att kameran kan trivas bättre med annat programval....

Och det var riktigt trevligt det...

Att sedan inte Sony "vinner" är inget som alls bekymrar mig.. Även DPR skriver ju att kameran kan bättre om användaren kan ställa in grejerna lite själv bara.... Så intet att gråta över.. Det är ju exakt samma sak som det var med A300 samt A700.. Samt vad jag ansåg den snabba stunden med A200.. Och dom ggr jag testat dotterns A100..

man får ratta lite själv så lirar det...Eller så är det raw och pilla i efterskott bara.. A550 är ju en systemkamera.. Hade jag förväntat mig nått annat så hade jag köpt en kompaktare eller liknande.. Inte en systemkamera...



Vi slår alla med "häpnad" med våra bilder sedan så blir alla glada.. :)
 
Jag skulle nog tror att det blir mer skillnad än väderskydd och metall.
# Man ska inte glöma sökaren prisma ej spegel. Sökaren är en fröjd jmf med de lägre nummeren. Hopas de inte förstör den med LW eller vinkel skärm. Därimot gärna Direkt LW
# 2.8 AF sensor
# Störe grepp
# Blixtkontakt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.