** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Måste säga att denna A550 har förvirrat mig samt ställt till det en hel del.. Har ju haft stenhårda planer att gå mot FF A850......Ja till och med sålt av allt och var väl snuddande klar med att samla peng.... Fattades inte så mycket direkt.. Hade i princip kunnat tagit matpengar och laggt till det som fattades och handlat en A850 idag om det "brunnit under broarna"..

Men..Nu blir det en A550 jag kommer fota med tillsvidare,, Och hoppas efterkommande ersättaren till A700 framöver kommer samt med liknande saker som Live view osv som A550 fast bättre byggd mm än A550 ... ..

Kunde iofs haft min A700 kvar likagärna vet jag ju så här nu.... Men den var ju redan såld och borta.. Så det va ju "kört" som man säger..

För att vara helt ärlig.. Snacka om ambivalent man är...
Men då man ser framstegen i A550 då den dök upp under tiden planerna frodats så kan bara inte en efterkommande ersättare för A700án bli en dålig kamera.. Utan den kommer gissningsvis bli en riktigt bra kamera...Om inte till och med troligen ruggigt bra kamera...

Känns konstigt att byta spår så här bara på sista sekunden.. Så sent som igår var jag rätt säker på A850. Snackade med handlare till o med.i går om köp av A850... Men ville inte ta (låna) det lilla som saknades ur matkassan samt lite ur ena dotterns bankbok...

Sedan svängde det till A550 litegranna ...Och detta sent i går eftermiddag samt kväll...Och då jag såg A550 för under 7000 kr i natt på nätet så klirrade det till i skallen..... Och idag då jag klev upp fanns den kvar.. Så mitt på dagen idag så kunde jag inte hålla mig utan slog till och därmed var planerna ändrade...

Så nu blir det Live view igen.. Och det är en sak jag har saknat sedan min A300..

:)

Välkommen in i gänget

jag såg A550 för under 7000 kr i natt på nätet så klirrade det till i skallen..... Och idag då jag klev upp fanns den kvar.. Så mitt på dagen idag så kunde jag inte hålla mig utan slog till och därmed var planerna ändrade...

Så nu blir det Live view igen.. Och det är en sak jag har saknat sedan min A300..

Låter som ett bra pris,hoppas kakan smakar lika bra som den ser ut då :)

Måste säga att denna A550 har förvirrat mig samt ställt till det en hel del.. Har ju haft stenhårda planer att gå mot FF A850......Ja till och med sålt av allt och var väl snuddande klar med att samla peng.... Fattades inte så mycket direkt.. Hade i princip kunnat tagit matpengar och laggt till det som fattades och handlat en A850 idag om det "brunnit under broarna"..

Men..Nu blir det en A550 jag kommer fota med tillsvidare,, Och hoppas efterkommande ersättaren till A700 framöver kommer samt med liknande saker som Live view osv som A550 fast bättre byggd mm än A550 ... ..

Kunde iofs haft min A700 kvar likagärna vet jag ju så här nu.... Men den var ju redan såld och borta.. Så det va ju "kört" som man säger..

För att vara helt ärlig.. Snacka om ambivalent man är...
Men då man ser framstegen i A550 då den dök upp under tiden planerna frodats så kan bara inte en efterkommande ersättare för A700án bli en dålig kamera.. Utan den kommer gissningsvis bli en riktigt bra kamera...Om inte till och med troligen ruggigt bra kamera...

Känns konstigt att byta spår så här bara på sista sekunden.. Så sent som igår var jag rätt säker på A850. Snackade med handlare till o med.i går om köp av A850... Men ville inte ta (låna) det lilla som saknades ur matkassan samt lite ur ena dotterns bankbok...

Sedan svängde det till A550 litegranna ...Och detta sent i går eftermiddag samt kväll...Och då jag såg A550 för under 7000 kr i natt på nätet så klirrade det till i skallen..... Och idag då jag klev upp fanns den kvar.. Så mitt på dagen idag så kunde jag inte hålla mig utan slog till och därmed var planerna ändrade...

Gratulerar till fin kamera till mycket bra pris Mayro, var nyligen inne och jämförde 550 med kometen 7D på imaging resource. och blev faktiskt förbluffad, här andvänds studioljus, vet ej riktigt hur det blir vid vanligt mörker dock. Men bilderna vid 3200 iso var nära på 550 bättre än 7D, är lite chockad, känner mig vimmelkantig, kan nästan inte tro dom fina resultat som 550 visar. Kanske Peter kan förklara lite. (ps. detalj.förmågan såg mycket bra ut med tanke på 7D:s 18mp.) Är rädd för att efterträdaren till A700 kan bli en dyr historia så inte lätt hur man skall göra vid byte, säkert 11000kr mer än 550 för den eftertraktade metallen. //Bengt.

Senast ändrad:
På imaging-resource finns det många JPEG bilder med alla olika inställningar o vid samma iso..plus RAW-filer som man kan dra ner o "leka" med o jämföra med tidigare Sonymodeller.

Var inne mer än en timme, men fastna först vid Sony H20 som fick fina betyg, synd att vidvinkeln var så hög som 38mm. jag gick direkt på jämförelse med superkometen 7D. Vart förbluffad över dom fina höga isobilderna som inte stog 7d efter på något vis. kraftigt studioljus, vet ej hur det påverkar igentligen och hur det blir vid naturligt mörker, om andra skillnader kan ses då. men så långt verkade det ruskigt bra. /Bengt.

Det fanns endast en kamera till det priset.. Först till kvarn va det..och detta igår ..

Fattar inte att ingen slagit till på den utan den blev liggande som den blev ända tills jag inte stod emot.......

Men det skall bli riktigt kul att testa den lite..

Bara det att jag har ju även sålt några objektiv... Men kitzoomen får duga från start.. :)

Var inne mer än en timme, men fastna först vid Sony H20 som fick fina betyg, synd att vidvinkeln var så hög som 38mm. jag gick direkt på jämförelse med superkometen 7D. Vart förbluffad över dom fina höga isobilderna som inte stog 7d efter på något vis. kraftigt studioljus, vet ej hur det påverkar igentligen och hur det blir vid naturligt mörker, om andra skillnader kan ses då. men så långt verkade det ruskigt bra. /Bengt.

Hehehe du menar kometen som percis kommit ifatt Nikon D300an som har nått år på nacken ;).
Märkligt nu klagas det på att det är studioljus i testerna också..Image-resource är ju kännda för att ha genomgående bra och seriösa tester.
Länka gärna till en mer noggran(bortsett från DxO) o seriös test än Image-resource test...finns som sagt bilder med olika inställningar och mängd ljus eller räknas 0,5sek/f2,8 0,0EV ISO6400 som kraftigt studioljus??

Grattis Torbjörn...tror du kommer blir nöjd med kameran och jag hoppas även den kommer att ge dig mycket glädje o många fina bilder.

Det fanns endast en kamera till det priset.. Först till kvarn va det..och detta igår ..

Fattar inte att ingen slagit till på den utan den blev liggande som den blev ända tills jag inte stod emot.......

Men det skall bli riktigt kul att testa den lite..

Bara det att jag har ju även sålt några objektiv... Men kitzoomen får duga från start.. :)

Jag har kit-zoomen och har testat den lite och den är förvånansvärt bra. Dessutom är den ordentligt plastig och det är just det som är så bra för den väger ingenting. Toppenkompromiss om man inte vill ha något lätt men hyfsat kompetent när man är på stan. Många är väldigt positiva till denna lilla leksak som lämnat omdömen på Dyxum.

Jag köpte också en A550 i förrgår hos Rajala Pro Shop i Stockholm och jag är väldigt nöjd. Det är en fantastiskt kompetent hyfsat liten kamera som jag vet att jag inte kommer bli besviken på. Jag har mest varit orolig för de blaskiga testbilder man sett på nätet men så ser inte de testbilder ut som jag hittills tagit. Kolla dessutom testen jag hittade på Dyxum (för nu vad den är värd): http://www.digitalcamerainfo.com/content/Sony-A550-Digital-Camera-Review-21295.htm. Det lustiga är att i denna test visar sig A550 snarast ha för mättade färger istället för för blaskiga. Detta test är annars precis lika dåligt källdokumenterat som andra förkättrade tester folk blivit upprörda över tidigare i år här på FS så man får ta det för vad det är.

I jämförelse med Canon T1i och Nikon 5000 så hade A550 både klart bättre upplösning och klart bättre DR men förvånande nog var de andra ännu bättre på brushanteringen, vilket säger en del om hur bra de nya kamerorna är överlag.

Det jag däremot kan säga med stor övertygelse är att AF i A550 är helt fantastisk. Äntligen känns det som om åtminstone jag hittat hem. Jag har tidigare berättat om mitt hysteriskt felfokuserande 24-135mm Tamron (som annars är det Tamron som har höst värdering avsamtliga Tamron på Fred Mirandas site. Med A550 är det fullständigt perfekt och vansinnigt skarpt - rena Nirvana. A550 bekräftar fullt ut min uppfattning att det här med mikrojustering bara är en taskig nödlösning för taskigt konstruerade AF-system. Microjustering är bara något onödigt och onödigt dyrt om systemet har en fungerande återkoppling. Bara AF:en var värd denna uppgradering för mig och mörkeregenskaperna är faktiskt lika bra som de beskrivits tidigare i många andra exempel och vittnesmål. Köper man en A550 får man fantastiskt mycket för 8 loppor och jag är väldigt positiv till att nu kunna råkolla skärpan även vid manuell fokusering i Live View. Skärmen är dessutom lika fantastisk som de man hittar på A700 och de nyare dyraste Sony-kamerorna.

Härligt o höra Sten-Åke...få även gratulera dig till din nya kamera o som det verkar så är du riktigt nöjd med köpet..hoppas kameran kommer ge dig många bra bilder.

jämförelse med Canon T1i och Nikon 5000 så hade A550 både klart bättre upplösning och klart bättre DR men förvånande nog var de andra ännu bättre på brushanteringen

Vi får se hur det är med den saken angående brushanteringen.. Därför då jag förut innan Dxo marks mätningar kom ut påstod att jag såg att den världshypade D60 inte var bättre isomonster än A300 och absolut inte än A350 så vart man ju idiotförklarad utav flera medlemmar samt även utav "Testare" som ni säkert minns... Sådant kunde man ju inte se med bara ögonen sas det..osv osv.. Jag uppmanade folk att titta noga och förstora bilder tex .. ja ni minns kanske lekstugan som startade då man råkade stå upp för vad man ser om man bara tittar och inte går allt som påstås....

Idag då mätningar finns och dom påvisar det jag sade då stämmer utifrån kollat bilder så är det tyst..

Så vi får väl se deras framtida resultat hur det stämmer i verkligheten..

Sedan tycker jag det är häftigt att man med Sonymärket kan ens sitta och välja mellan en toppkamera eller en Semikamera eller startseriekamera och inte ens vara orolig för bildkvalitet eller kompabilitet osv osv..

Senast ändrad:
Tack! Ja nu har jag inte ens en taskig AF att skylla på när jag tar taskiga bilder :). Det borde jag kanske tänkt på.

Det har inte jag heller tänkt på.. Det är ju bra att kunna skylla på som du säger..

Fast iofs anser jag inte jag haft några problem med mina olika Sonykameror förutom min A700 som det var fel på...Men som dom fixade på 2 veckor på fabriken andra gången den var inne för rengöring och jag ändå klagade igen....

Min A300 var rent hemsk.. Så många bilder blev fungerande skarpa så jag fyllde datorn blixtsnabbt med gångbara bilder.. hade snudd varit bättre om den varit sämre så inte så många bilder blivit sparade.. Fick till sist sitta och med blunda bara kasta bilder därför det var så svårt att välja ut dom bästa.. Så jag tog på slutet då jag satt och försökte rensa undan lite hela mappar utan titta och bara kastade för göra plats i datorn... :)

Sådant är ju ett problem det med....

Så idag har jag bara lite få bilder kvar som är mer minne än fotokvalitet dom spars för...

Hur som helst skall det bli riktigt kul att testa denna nya A550 lite.... och spännande och se hur ersättaren till A700 blir.. Som sagt.. har svårt att tänka mig den blir något annat än suveränt bra..

Men nu en tid framöver så får man husera i "leksaksavdelningen" och fotar med "plastleksakerna" i startserien ..

Don efter person som det heter... :) :)

Vi får se hur det är med den saken angående brushanteringen.. Därför då jag förut innan Dxo marks mätningar kom ut påstod att jag såg att den världshypade D60 inte var bättre isomonster än A300 och absolut inte än A350 så vart man ju idiotförklarad utav flera medlemmar samt även utav "Testare" som ni säkert minns... Sådant kunde man ju inte se med bara ögonen sas det..osv osv.. Jag uppmanade folk att titta noga och förstora bilder tex .. ja ni minns kanske lekstugan som startade då man råkade stå upp för vad man ser om man bara tittar och inte går allt som påstås....

Idag då mätningar finns och dom påvisar det jag sade då stämmer utifrån kollat bilder så är det tyst..

Så vi får väl se deras framtida resultat hur det stämmer i verkligheten..

Sedan tycker jag det är häftigt att man med Sonymärket kan ens sitta och välja mellan en toppkamera eller en Semikamera eller startseriekamera och inte ens vara orolig för bildkvalitet eller kompabilitet osv osv..

Undrar varför det dröjer så länge för DxO att testa just A5xx-serien. A850 kom ju nästan direkt (de kanske bara kopierade det data de redan hade i databasen för A900) :).

När det gäller A350 så var ju den utskälld redan innan någon överhuvudtaget sett en bild från kameran. Bara det faktum att den hade en omodern CCD-sensor som dessutom hade pyttepixlar och över 14 miljoner av dem dessutom, var mer än nog med info för de flesta att dra slutsatsen att 14 Mp på den skräpsensorn bara var en simpel marknadsbluff. Men det här med teknikfaktorn börjar nog så sakteliga landa i folk. Det har hänt väldigt mycket de senaste åren som lärt oss att det inte finns något absolut samband mellan antalet pixlar på en given sensoryta och en kameras bildegenskaper. Det är inte länge sedan den motsatta uppfattningen var fullständigt cementerad. En viktig sak som vi har lärt oss är ju också att en kamera som A350 med sin CCD-sensor har en del egenskaper som gör att den faktiskt kan mäta sig med det mesta, så länge vi rör i spannet ISO 100-400.

Även om jag nu har en ny kamera som klarar åtminstone upp till 3200 med hyfsad kvalitet (även om den uppenbarligen kan ställas i både ISO 6400 12800 och producera en del halv- och helbrusiga bilder med det), så kommer mina bilder fortsatt att till 90% vara tagna mellan ISO 200-400. Men det är klart att det är jättebra att kunna ta de andra 10% också och jag har lovat mig själv att jag verkligen ska tänka på att ändra mitt fotobeteende nu när jag också fått nya tekniska möjligheter.

Brusegenskaper i all ära, men som jag sagt så sätter jag det nya underbara AF-systemet som den viktigaste förbättringen för mig i A550. Varför har det tagit mer än 20 år att få till detta? Uppenbarligen verkar Canon fortfarande ha en del väg att gå när det gäller AF, för det är fler än en som vittnat om de problemen här på F.S. Canon 7D verkar fortsatt ha samma typer av problem som Risedal tidigare brottats i 5D Mk II. Det här måste ha kostat Canon stora pengar i garantireparationer det senaste året.

AF-funktionen borde kunna vara en stark "selling point" för Sony i konkurrensen med de stora.

Senast ändrad:
....
Fast iofs anser jag inte jag haft några problem med mina olika Sonykameror förutom min A700 som det var fel på...Men som dom fixade på 2 veckor på fabriken andra gången den var inne för rengöring och jag ändå klagade igen....

...

Ååhh, då förstår jag varför du bytt.. Trodde att du var helsåld på A700 och den var bästa kompis, men så var inte fallet. Jag kan för egen del utala tvärtom, finns bara en orsak till att byta och det är till FF, men kommer inte då att byta ut A700 utan försöka kränga min A100 som tyvärr bara stå och samlar damm.. A700 kommer nog att få hänga kvar som en del har haft D7D genom tiderna.

Grattis iallafall och hoppas på bättre lycka med denna :)

Hmm, där träffade jag fel. Vad jag menade var att jag blev förvånad att du skulle byta ut din A700 mot ngn annan och så läste jag att du hade haft problem med A700 och drog slutsatsen att det var av denna anledning du byter bort den. Inget elakt menat alls, utan bara ett konstaterande.

Sorry om du tog det fel eller att jag uppfattat fel....

lägg av att "träffa fel".. För är du ute efter att "träffa något" så är du ute o "jonnar"...

Sattsa på att läsa vad som står i stället.. Ogillar klart då folk skall omtolka samt omskriva det jag anser-tycker- eller säger...

Hoppas du lägger ner sådant i fortsättningen...Det är enbart tröttsamt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar