Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Rätt skoj att för en gång skulle se lite känslor runt kameramärket samt då A700..

Det är förbaskemig inte ofta det sker tyvärr..
 
mayro skrev:
"Rätt skoj att för en gång skulle se lite känslor runt kameramärket samt då A700..

Det är förbaskemig inte ofta det sker tyvärr.."

Jag ska berätta en hemlighet för dig. Tala inte om det för någon. Men vissa dagar när jag inte fotograferat tillräckligt kan jag ta fram A700 framåt kvällen, hålla den i handen, känna tyngden och stadgan. Sedan ler vi hemlighetsfullt i samförstånd innan den försvinner ner i sin mjuka väska igen.
 
Det var som en ny värld efter att ha använt A100 i 2,5 år. Greppet är ju en sak, men det bästa utom bildresultatet är att det är så lätt att komma åt alla viktiga inställningar och att där finns ett extra inställningshjul som jag kan bestämma användningen av. Jag har det till exponeringskompensation, så att jag snabbt kan få det som jag vill.

Jag kommer ALDRIG göra mig av med den kameran. Och jag känner inget behov av att byta till en efterföljare. Den får hänga med tills den självdör, vilket jag hoppas dröjer länge!

Har försökt få grepp på en A700 sista veckorna när jag varit ute och rest men inte lyckats. Hur är greppet jämfört med A100?

Väldigt vad det viskas här också - kan tyvärr inte höra vad som sägs ;)
 
Jag har lite svårt att hitta rätt ord för att beskriva skillnaden i greppet mellan A700 och A100, men jag gör ett försök.
För det första är A700 större och tyngre. Den känns så mycket rejälare på något sätt. Jag tyckte om att hålla i min A100 också, men den kändes mer som en leksak än ett verktyg. Lite lätt och plastig liksom.

Jag har inte stora händer, så därför skulle man ju kunna tycka att den mindre kameran skulle passa bättre. Så är inte fallet. A700 sitter som om den var specialdesignad just för min högra hand. Det ger en skön känsla av kontroll. Den har ett härligt stöd för tummen med ett antal reglage och knappar på "rätt plats" intill.

Vad ska jag säga mer? Jag är kär.
 
Då är jag nog också kär i min 700:a....nykär t.o.m :eek:)
Var lite rädd för tyngden i den...efter att ha plåtat med en betydlig lättare Pana FZ30 i flera år...men eftersom den är så välbalanserad och har det ultimata greppet känns den inte tung!
 
Har försökt få grepp på en A700 sista veckorna när jag varit ute och rest men inte lyckats. Hur är greppet jämfört med A100?

Väldigt vad det viskas här också - kan tyvärr inte höra vad som sägs ;)

Jag valde mellan A700 och A850 sedan komm äntligen den nya Sonyn A5X0. Så ett tag trodde jag att det skulle bli en sådan. Dock när jag provade föll den ut för Sökaren dålig(speciellt med glasögon), plastigt hus, ingen vädertätning, ingen DOF, inte lika skön. Dock har A5X0 bättre iso och LW i två varianter. Köpte en A700 med batterigrep för mindre pris än en A5X0. Är helt nöjd, använder dock inte batterigreppet så mycket än, ser lite overkill ut. Jag tycker sökare och grepp är viktigt då man ändå ka "skapa" en bild och måste trivas. Tycker man om LW så vinner ju A5X0.

Till det jag skulle skriva. Efter en veckas användning av A700 känndes A100 "löjlig". Vilket jag inte känt veckan innan :). Menyer ets föll rakt in. Tycker om minnet man kan ställa. Hade dock viljat ha ett direktval som A850/900 istället för de fjantiga motiv programmen. Är det någon som använder de?
 
Jag valde mellan A700 och A850 sedan komm äntligen den nya Sonyn A5X0. Så ett tag trodde jag att det skulle bli en sådan. Dock när jag provade föll den ut för Sökaren dålig(speciellt med glasögon), plastigt hus, ingen vädertätning, ingen DOF, inte lika skön. Dock har A5X0 bättre iso och LW i två varianter. Köpte en A700 med batterigrep för mindre pris än en A5X0. Är helt nöjd, använder dock inte batterigreppet så mycket än, ser lite overkill ut. Jag tycker sökare och grepp är viktigt då man ändå ka "skapa" en bild och måste trivas. Tycker man om LW så vinner ju A5X0.

Till det jag skulle skriva. Efter en veckas användning av A700 känndes A100 "löjlig". Vilket jag inte känt veckan innan :). Menyer ets föll rakt in. Tycker om minnet man kan ställa. Hade dock viljat ha ett direktval som A850/900 istället för de fjantiga motiv programmen. Är det någon som använder de?

Inställningen HÖSTLÖV tycker jag är ett måste på en "halvpro" kamera som denna....skämtar;) har inte testat motivprogramen än fast kan ev.kanske komma till nytta i bland ex. sport vid snabb serietagning!
 
Jag har haft min 550 nu ca 3 veckor och är kanonnöjd.
Såg i Digitalfoto för alla idag att dom ska testa 550´n mot Canon eos7d vs Nikon D300s vs Olympus E3 vs Pentax K-7,Undrar hur det ska gå ??

Hur är sökaren? Ser det ut som om den har antireflex-behandlat glas? Ser det lite grön-lila skimrande ut eller är det bara vanligt klart klas?


(nån kanske redan har svarat på min fråga men jag hittar inte det just nu)
 
Hur är sökaren? Ser det ut som om den har antireflex-behandlat glas? Ser det lite grön-lila skimrande ut eller är det bara vanligt klart klas?


(nån kanske redan har svarat på min fråga men jag hittar inte det just nu)

Själva liveviewskärmen skimrar i lila/grönt men om den optiska sökaren gör det är svårt att se.

MVH Christer
 
Jag har haft min 550 nu ca 3 veckor och är kanonnöjd.
Såg i Digitalfoto för alla idag att dom ska testa 550´n mot Canon eos7d vs Nikon D300s vs Olympus E3 vs Pentax K-7,Undrar hur det ska gå ??

Vet ej hur dom tänker här, 550 är en mellanstegskamera av god klass, med ett pris långt under 10000k Kr. Och skall då ställas mot dyra semipro modeller, dom skall alltså berätta att Canon minnsan har 19 korsformade AF-sensorer, medan Sonyn bara har en, och övriga har film.....bla...bla.... Undrar hur deras upplägg blir, om dom tar viss hänsyn. Väntar för övrigt på en ordentlig test av Sonys unika Live View, med 4b/s hur bra fungerar den osv. Hade Canon haft den fina implementeringen så skulle vi ha läst mängder av artiklar, med visande exempel. //Bengt.
 
Vet ej hur dom tänker här, 550 är en mellanstegskamera av god klass, med ett pris långt under 10000k Kr. Och skall då ställas mot dyra semipro modeller, dom skall alltså berätta att Canon minnsan har 19 korsformade AF-sensorer, medan Sonyn bara har en, och övriga har film.....bla...bla.... Undrar hur deras upplägg blir, om dom tar viss hänsyn. Väntar för övrigt på en ordentlig test av Sonys unika Live View, med 4b/s hur bra fungerar den osv. Hade Canon haft den fina implementeringen så skulle vi ha läst mängder av artiklar, med visande exempel. //Bengt.
Precis vad jag tänkte !
 
Ja vad skall dom göra numera då?? Sony har ju kitobjektiv som tydligen är rätt bra.. Så nu kan dom inte handikappa Sony via sätta på ett 18-70 längre och lyxobjektiv på dom andra... Då får dom plocka hus nerifrån startserierna från Sony för ge dom andra en chans......

Nämen alvar..
Dom hade nog egentligen inget val väl om Sony skulle få vara med alls..Och det är ju inte blaskans fel.!. Utan felet är att Sony inte har en nyare kamera i motsvarande segment numera.. Då får dom ta det som erbjuds... Och det blir A550..
(Hmm Snudd jag tror det är första gången jag försvarar en blaska.. )

Men jag tror den klarar sig bra A550 .. Sony bygger bra kameror.. Och startserierna duger nog mot dom andras Semisar.... :)
 
18-70

Har inte 18-70 fått lite dålgt rykte....jag menar att bländar man ner den ett par steg tycker iaf inte jag att den presterar dåligt. Jämför lite med mina gamla Minoltaobjektiv i motsvarande zoomomfång...dessutom har den bra närgräns. Synpunkter?
 
Har inte 18-70 fått lite dålgt rykte....jag menar att bländar man ner den ett par steg tycker iaf inte jag att den presterar dåligt. Jämför lite med mina gamla Minoltaobjektiv i motsvarande zoomomfång...dessutom har den bra närgräns. Synpunkter?

dessa billigare varianter av optik, tar väl i dom flesta fallen så kallade goda bilder, den kvaliteten kan ju räcka långt för många, själv huserar jag i Div 4 i vad jag tycker jag kan med min kamera, ibland kan jag blixtra till och är nere i Div 2 och nosar, man kan se att skillnaden mellan kitoptik eller utan, ofta bara ger en prisskillnad på 500kr, därifrån får man väl dra sina egna slutsatser, vad optiken mäktar med.
 
Hur tjockt är gummigreppet på A500/A550, jämfört med motsvarande på Canon 500D?
Vilket öga tittar man med, vänster eller höger, i sökaren på A500/A550, för att få bästa skärpa, av hysteriska hästar i ett mörkt stall?
Får jag bättre bilder om inte LV skärmen skimrar i lila/grönt, var kan jag ställa om den till enbart rosa?.
Jag är kär i rosa, min ko på gården, alltså!
 
Jag skummade igenom tyska tidningen ColorFoto idag på pressbyrån, i väntan på tåget (jag vet att man inte ska läsa utan att betala men jag är ärligt talat för snål).

De hade ett test "fullformat vs dx" och testade två canon (5D vs 7D), två nikon (D700 vs d300s) och två Sony (A850 vs A550). Jag snabbläste bara lite och tyska har jag knappt använt sedan gymnasiet, men något intressant jag snappade upp var att A550 ansågs ta bättre bilder än A850. Det syntes också ganska tydligt i deras testbilder. I fallen Nikon och Canon var resultatet tvärtom, med tydliga vinster till fullformatskamerorna.
 
Jag skummade igenom tyska tidningen ColorFoto idag på pressbyrån, i väntan på tåget (jag vet att man inte ska läsa utan att betala men jag är ärligt talat för snål).

De hade ett test "fullformat vs dx" och testade två canon (5D vs 7D), två nikon (D700 vs d300s) och två Sony (A850 vs A550). Jag snabbläste bara lite och tyska har jag knappt använt sedan gymnasiet, men något intressant jag snappade upp var att A550 ansågs ta bättre bilder än A850. Det syntes också ganska tydligt i deras testbilder. I fallen Nikon och Canon var resultatet tvärtom, med tydliga vinster till fullformatskamerorna.

Samma gamla förklaring, det behöver väl ingen läsa en fototidning, för att förstå, - utvecklingen står inte stilla, en senare utvecklad bildsensor (i A550) bör slå en tidigare generation bildsensor (i A850)!

Men sökaren i A850 är mycket STÖRRE än sökaren i A550, ett mycket, mycket viktigt argument för FF bildsensorn i just A850.
Därtill, FF (24x36mm) ger bättre färgdynamik än APS-C, använder ett objektiv rakt av, den angivna brännvidden, det finns mängder (kanske tusentals) gamla Minolta objektiv på marknaden, som passar perfekt, optiskt förstklassiga, ännu så länge till relativt låga priser.
 
E det inte lite tidigt på dagen att dricka starkt,nu ser du väl snart gröna hibbutar oxå !!

Närå, här dricks inget starkt alls!

Men den mannen, i denna tråd, som älskade sin A700, måste ha druckit ett glas framkallningsvätska (används i det analoga fotandet), - han var kär (?) i sin A700!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.