Annons

Sony A500 och A550 lanserade

Har du provat om det går att manuellt få det skarpt med bländare 2,8?

Går inte det så kanske mitt tidigare inlägg har förklaringen...
 
Var inne hos försäljaren avv a550 idag . Vi testade med likadant objektiv , tamron 70-200 2,8 och den fokuserade bra men inte mitt .
Inlämnat nu för kalibrering!!!
 
Jag är lite nyfiken på vem som gör det för när jag var i kontakt med Svenska agenten påstod dom att det inte kunde göras i Sverige utan att objektiven skickades till Tyskland.
 
Sugen - hmmm

Hade i princip bestämt mig för en A850. Budget 25-30000.
Anledningen för 850 var att den låg bättre i handen, FF och DOF-knapp.

Nu börjar jag fundera över om 25000 kan användas "bättre" alltså objektivsidan och sedan undrar man ju över hur känns 550 med ett batterigrepp - blir det bättr - hmmmm

Svåra beslut här i livet - brukar tyvärr för min del innebära att beslut skjuts upp :(
 
Sugen - hmmm

Hade i princip bestämt mig för en A850. Budget 25-30000.
Anledningen för 850 var att den låg bättre i handen, FF och DOF-knapp.

Nu börjar jag fundera över om 25000 kan användas "bättre" alltså objektivsidan och sedan undrar man ju över hur känns 550 med ett batterigrepp - blir det bättr - hmmmm

Svåra beslut här i livet - brukar tyvärr för min del innebära att beslut skjuts upp :(

Hade satsat på en ny A700....Japanphoto har fortfarande några kvar!

Har själv köpt en A700 och är helnöjd :) Den har betydligt bättre grepp än 550:an dessutom bättre sökare och DOF (om du menar skärpedjupsknapp)?
 
Hade satsat på en ny A700....Japanphoto har fortfarande några kvar!

Har själv köpt en A700 och är helnöjd :) Den har betydligt bättre grepp än 550:an dessutom bättre sökare och DOF (om du menar skärpedjupsknapp)?

Jag vet att A700-ägarna som regel är jättenöjda. Har sista månaden också funderat över A700 men jag undrar hur mycket den tillför från A100 jag har nu - möjligen tänker jag fel när jag inte tycker att den tillför "tillräckligt" mycket. Kanske ytterligt subjektiv bedömning från min sida men det ska ju vara en kamera för de närmsta åren

Alternativen skulle kunna vara
A550 med lite halvbra grepp som kanske kan bättras med vertikalgrepp, live view, HDR mm + ett par bättre objektiv än de jag har nu
A700 + 1 - 2 nya bättre objektiv
A850 och ett objektiv

Alla alternativ har fördelar och nackdelar. För mig är kameran just nu min hobby som jag inte riktigt hinner med men snart är det slutjobbat och då räknar jag med mera bildskapande. Och vad ska jag då göra med bilderna - Hur ser slutanvändningen av bilderna ut. För mig handlar det om att sätta bilder på väggar och göra fotoböcker utöver att skapa mig en hemsida. Det är i det sammanhanget man ska se ad jag tänker köpa. Jag tror inte jag kommer att byta kamera vartannat år som jag gjort de sista 5 - 6 åren.
 
Själv tänker jag så här köper 550:an nu.Kommer att ha den 2-3 år,under den tiden köper jag på mej några ljusstarka objektiv för att senare gå över till FF.Förhoppningsvis har då priser på FF gått ner till humana nivåer.Min A 550 kommer i morgon:)
 
Jag har haft min 550 nu ca 3 veckor och är kanonnöjd.
Såg i Digitalfoto för alla idag att dom ska testa 550´n mot Canon eos7d vs Nikon D300s vs Olympus E3 vs Pentax K-7,Undrar hur det ska gå ??
 
Gille Spie skrev:
"Jag vet att A700-ägarna som regel är jättenöjda. Har sista månaden också funderat över A700 men jag undrar hur mycket den tillför från A100 jag har nu - möjligen tänker jag fel när jag inte tycker att den tillför "tillräckligt" mycket. Kanske ytterligt subjektiv bedömning från min sida men det ska ju vara en kamera för de närmsta åren"


Jag är ännu en nöjd A700-ägare. Jag skulle kunnat utropa "I have seen the light" när jag fick den i handen första gången, och sen ropat detsamma en gång till när jag fick se bildresultatet. Det var som en ny värld efter att ha använt A100 i 2,5 år. Greppet är ju en sak, men det bästa utom bildresultatet är att det är så lätt att komma åt alla viktiga inställningar och att där finns ett extra inställningshjul som jag kan bestämma användningen av. Jag har det till exponeringskompensation, så att jag snabbt kan få det som jag vill.

Jag kommer ALDRIG göra mig av med den kameran. Och jag känner inget behov av att byta till en efterföljare. Den får hänga med tills den självdör, vilket jag hoppas dröjer länge!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.